Auteur Topic: En daar is hij dan, nu officieel  (gelezen 11276 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #86 Gepost op: 6 maart 2016, 20:31:44 »

De K1 ligt lekker in de hand....  ;-)

Ik kreeg, jammer genoeg, geen toestemming mijn eigen SD kaartje er in te stoppen.

Groeten, Luciën.

Imagine, dat deze camera binnenkort definitief lekker in jouw handen ligt :clap2:

Groeten,

Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #86 Gepost op: 6 maart 2016, 20:31:44 »

lreyns

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #85 Gepost op: 6 maart 2016, 20:18:38 »


De K1 ligt lekker in de hand....  ;-)

Ik kreeg, jammer genoeg, geen toestemming mijn eigen SD kaartje er in te stoppen.

Groeten, Luciën.

Offline mmfoto

  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
    • Mike Muizebelt Natuurfotografie
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #84 Gepost op: 26 februari 2016, 16:42:51 »
Het is niet een heel creatief bedrijf gericht op fotografie.
Dag Ron, voor die creativiteit hebben ze de ambassadeurs natuurlijk ;-)

Offline August

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
  • Manipulating fotons
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #83 Gepost op: 26 februari 2016, 12:14:58 »
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe de oudere lenzen het doen op de nieuwe fullframe body. Zover ik weet zijn er vaak wel sweet spots, dat wil zeggen goede combinaties van lenzen en sensors. Een lens die fantastisch samen ging met de K-5 of K-3 zal misschien op de K-1 minder kunnen zijn. De tijd en reviews van gebruikers zullen dit uit moeten wijzen.

Daarnaast heb je nog het punt van de complexiteit en hoeveelheid moeite die je moet doen om mooie plaatjes te krijgen. Bij de K-3 luisteren de instellingen en je techniek al nauwer om er echt uit te kunnen halen wat erin zit. Ik merk dat ik zelf bijvoorbeeld makkelijker en vaker de K-S2 neem. In hoeverre is de K-1 een camera die zowel de gevorderde fotograaf kan plezieren als ook de iets minder gevorderde fotograaf?
Pentax K-1, K-3 II
en wat glaswerk

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #82 Gepost op: 24 februari 2016, 16:22:38 »
Gefeliciteerd met het erdoor drukken Harry! Zou bij mij niet zo gauw lukken, maar dat hoeft ook niet. Ik kan nog prima uit de voeten met de K3.

Een van mijn argumenten was dat ik een K3 had overgeslagen. Big grin
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #81 Gepost op: 24 februari 2016, 13:16:02 »
Niet helemaal onlogisch natuurlijk. De bladen waren natuurlijk al klaar op de 18e .
Focus heeft on-line wel een voorbeschouwing, net als Shoot. De aprilnummers zullen zeker meer info hebben!

Ik vroeg me wel af, of ze voor de 18e al wat inside-info gehad zouden hebben. Naar blijkt dus niet.


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #80 Gepost op: 23 februari 2016, 13:39:02 »
Gefeliciteerd met het erdoor drukken Harry! Zou bij mij niet zo gauw lukken, maar dat hoeft ook niet. Ik kan nog prima uit de voeten met de K3.
Maar ik moet zeggen, die K1 ziet er veelbelovend uit; scherpe prijsstelling en ondanks dat erg goede specs, daar kan geen enkele concurrent binnen het prijssegment tegenop!
En dat is geen wishfull thinking, maar pure feiten. ;C

Groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3513
  • Geslacht: Man
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #79 Gepost op: 23 februari 2016, 12:31:13 »
... Na de initiële schok bij mijn vrouw (TWEE DUIZEND?!!) heb ik wat rekenkundig talent aangewend, waarna het neerkwam op een paar schoenen per jaar :) En dat is natuurlijk verwaarloosbaar, zoals de meeste vrouwen kunnen beamen <very big grin>. ...

Bedankt voor de tip Mharda, deze ga ik thuis ook eens proberen. Bij de zaken die bij mij op het verlanglijstje staan komt het neer op een paar schoenen in de drie jaar. Zou moeten kunnen lukken lijkt me ;).

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #78 Gepost op: 23 februari 2016, 11:39:03 »
Van harte gefeliciteerd met je aankoop, je hebt er lang op gewacht en een echte liefhebber dus dat worden zware weken voor je. ;)

Met vriendelijke groet,
Albert
 
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #77 Gepost op: 23 februari 2016, 11:04:13 »
Intussen...
Net is het maartnummer van Focus uit. Metplus een voorbeschouwing van de grote fotofilmbeurs te Nijkerk.
Tja, je verwacht het niet.... GEEN woord over de K-1.
De trekpleisters zijn -- uiteraard -- de komende Canon 1Dx en de nieuwe modellen van Olympus en Fujifilm.
Ligt dit nu aan Focus of toch ook aan Ricoh?

Jan.
Niet helemaal onlogisch natuurlijk. De bladen waren natuurlijk al klaar op de 18e .
Focus heeft on-line wel een voorbeschouwing, net als Shoot. De aprilnummers zullen zeker meer info hebben!

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #76 Gepost op: 23 februari 2016, 10:54:25 »
Nou, Harry, alle ogen zijn op jou gericht  ;)
Gefelii!

Intussen...
Net is het maartnummer van Focus uit. Metplus een voorbeschouwing van de grote fotofilmbeurs te Nijkerk.
Tja, je verwacht het niet.... GEEN woord over de K-1.
De trekpleisters zijn -- uiteraard -- de komende Canon 1Dx en de nieuwe modellen van Olympus en Fujifilm.
Ligt dit nu aan Focus of toch ook aan Ricoh?


Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #75 Gepost op: 23 februari 2016, 09:52:45 »
Na de initiële schok bij mijn vrouw (TWEE DUIZEND?!!) heb ik wat rekenkundig talent aangewend, waarna het neerkwam op een paar schoenen per jaar :) En dat is natuurlijk verwaarloosbaar, zoals de meeste vrouwen kunnen beamen <very big grin>.
:D  :D  :D  :D Dikke pret hier! Bedankt!
Deze logica gaat bij mij thuis niet helemaal werken... Mijn vrouw koopt meer tassen dan schoenen...haha  ???  :)

Ik zal toch nog maar ff wachten op de FF. Ik ben meer een 'kat uit de boom kijker' Eerst de ervaringen en bugs afwachten en zo.
Maar een prachtcamera is het vlgs mij idd. Proficiat met je besluit en aankoop Harrie!
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #74 Gepost op: 23 februari 2016, 08:23:39 »
Fps shooting in FF mode RAW is volgens mij 4,4 in APS-c mode is dit 6,5 bij de K-1.

Je hebt gelijk! Dat betekent voor sport in aps-c een kleine achteruitgang in fps en mp.  Maar ik heb mijn K5-IIS nog :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

risseeuw

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #73 Gepost op: 23 februari 2016, 07:30:58 »
Dank iedereen. Na de initiële schok bij mijn vrouw (TWEE DUIZEND?!!) heb wat rekenkundig talent aangewend, waarna het neerkwam op een paar schoenen per jaar :) En dat is natuurlijk verwaarloosbaar, zoals de meeste vrouwen kunnen beamen <very big grin>. Bonus was de opmerking "dan moet je ook maar weer ens wat meer gaan fotograferen!"...



Bijna geen nadelen, alleen wat mini puntjes
- iets trager in de FPS: uit mijn hoofd 6,5 tegen 7 in RAW
- waarom USB 2.0 ipv 3.0?

Fps shooting in FF mode RAW is volgens mij 4,4 in APS-c mode is dit 6,5 bij de K-1.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #72 Gepost op: 23 februari 2016, 07:24:03 »
Dank iedereen. Na de initiële schok bij mijn vrouw (TWEE DUIZEND?!!) heb ik wat rekenkundig talent aangewend, waarna het neerkwam op een paar schoenen per jaar :) En dat is natuurlijk verwaarloosbaar, zoals de meeste vrouwen kunnen beamen <very big grin>. Bonus was de opmerking "dan moet je ook maar weer ens wat meer gaan fotograferen!"...

Ik verheug me op de PI, dan kan ik 'the beast' even in de hand houden :)

Verder heb ik twee topics geopend bij objectieven: een voor zooms en een voor primes. Voor alles wat met digital fuul frame en objectieven te maken heeft. Dan kunnen we dit topic zuiver houden over de camera.

Waarom ben ik voor de K1 gegaan (Ik heb K10, K7, K5 -> K5 IIs):

- ik vond Pentax altijd slecht in AF. Dat dwingt mij om met middelste focuspunt te fotograferen en dat is niet altijd makkelijk (oa voetbal). De K1 is, qua specs dan, beter;
- twee SD slots, wel zo makkelijk;
- WIFI: ik baal al jaren van het ontbreken van thetered shooting: zou nu een eitje moeten zijn;
- GPS: nice to have
- Tiltscreen: nice to have
- ISO: lijkt ook weer een stap verbeterd
- Knoppen: hoe meer hoe liever, prachtidee!
- Sensor: vol verwachting klopt mijn hart

Bijna geen nadelen, alleen wat mini puntjes
- iets trager in de FPS: uit mijn hoofd 6,5 tegen 7 in RAW
- waarom USB 2.0 ipv 3.0?
 
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2016, 08:19:44 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #71 Gepost op: 22 februari 2016, 22:11:29 »
Ik kon het niet laten: net bij Buks (foto booms) de K1 met grip besteld. Als ik hem ophaal, neem ik wss ook de 24-70 mee.

Mijn DA* lenzen staan inmiddels te koop ;)

So happy!
Gefeliciteerd. Deze camera heeft kunstmatige intelligentie technologie aan boord die "deep learning" genoemd wordt. Dat lijkt wel op "Magic is in the air" ... Alleen al wat dat betreft zal hij wel bij je passen ...
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #70 Gepost op: 22 februari 2016, 22:00:15 »
Ben zeker dat die in goede handen is Mharda.
Alleen dat wachten nu..lijkt wel of je zwanger bent.  :D
Hier op het forum kunnen ze niet snel genoeg foto's zien van de nieuweling.
Net als ik trouwens.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3513
  • Geslacht: Man
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #69 Gepost op: 22 februari 2016, 21:43:49 »
Ik kon het niet laten: net bij Buks (foto booms) de K1 met grip besteld. Als ik hem ophaal, neem ik wss ook de 24-70 mee.

Mijn DA* lenzen staan inmiddels te koop ;)

So happy!

Gefeliciteerd Mharda. En nu maar hopen dat de tijd snel voorbij vliegt zodat je hem snel ter hand kan nemen.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #68 Gepost op: 22 februari 2016, 21:40:11 »
Ik verwacht ca half april. Maar kan wat uitlopen...l
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline ventaxian

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 976
  • Geslacht: Man
  • Zie je wel!
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #67 Gepost op: 22 februari 2016, 21:25:53 »
Ik kon het niet laten: net bij Buks (foto booms) de K1 met grip besteld. Als ik hem ophaal, neem ik wss ook de 24-70 mee.

Mijn DA* lenzen staan inmiddels te koop ;)

So happy!

Kan ik me goed voorstellen! Heb je al een indicatie van een leverdatum? Van harte.

Groeten, Ron
Pentax K-1, K-3, K-01, 10 t/m 500 mm en een Q10

Stout

  • Gast
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #66 Gepost op: 22 februari 2016, 21:04:34 »
Ik kon het niet laten: net bij Buks (foto booms) de K1 met grip besteld. Als ik hem ophaal, neem ik wss ook de 24-70 mee.

Mijn DA* lenzen staan inmiddels te koop ;)

So happy!

Proficiat!!!
Krijgen we 'm vast te zien in de Apenheul!

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #65 Gepost op: 22 februari 2016, 19:02:24 »
Ik kon het niet laten: net bij Buks (foto booms) de K1 met grip besteld. Als ik hem ophaal, neem ik wss ook de 24-70 mee.

Mijn DA* lenzen staan inmiddels te koop ;)

So happy!
:good: :good: :dance: :drinks:
Gefeliciteerd!

[...]Mijn verwachting is dan ook dat het oude glaswerk op de K-1  het beter zal doen dan op de K-5. Zeker omdat men het beeld in de praktijk minder zal uitvergroten.[...]
Maar een FF maakt gebruik van de uiterste hoeken van een objectief terwijl een aps-c camera alleen het centrumdeel gebruikt en een objectief presteert over het algemeen het beste in het centrum en minder in de hoeken.
We zullen het gaan zien, als de K-1 uitgekomen is........ :)

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #64 Gepost op: 22 februari 2016, 16:56:43 »

De censor van FF K-1 heeft ogenschijnlijk veel overeenkomsten met K-5 series qua pixel verhouding.  Dat verklaart waarschijnlijk waarom sommige K-3 gebruikers moeite hebben met de scherpte. Wat onderandere combinatie qualiteit glaswerk met K-3 zou kunnen zijn.

Mijn verwachting is dan ook dat het oude glaswerk op de K-1  het beter zal doen dan op de K-5
Zeker omdat men het beeld in de praktijk minder zal uitvergroten.

Maak je pooster op volformaat dan zal de scherpe naar verwachting nagenoeg gelijk zijn maar pooster K-1 wel een stukje groter.

Nu denk ik dat poosters van volformaat afdrukken bij de meeste gebruikers niet of nauwelijks voor komt.

Mijn conclusie is daarom dat je met oud glas zoals P-Takumaren en K of M Pentaxen  meer plezier kunt maken in combi K-1 dan K-5 en nog zeker dan K-3.
Maar een K-3 met het meest hoogwaardige glas is denk ik gelijkwaardiger. Met uitzondering van de DOF maar dat is een eigenschap van het formaat..

Bijgaande tabellen zijn benaderingen let niet op de komma's het gaat hier meer om verhoudings benaderingen.
 
Heb hier mijn bezit er bij gezet de nog steeds fijne cameras FZ20 en K10D.

Het leuke is ook dat de pixel verhouding 645Z  en K-5 eerder naar K10D (CCDsensor) neigt dan  K-3.

En zo zou het best een kunnen zijn dat de opvolger 645Z naar 96Mp gaat en
k-1 naar 56Mp gaat dan hebben ze nagenoeg de pixel verhouding K-3

En dan ga je ook K-S2 kijken is een soort compromie tussen de K-3 en K-5.

Dit waren even wat hersenspinsels van mij over de reactie die ik zo af en toe lees.

Doederwatmeeofniet gr. Hans.

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #63 Gepost op: 22 februari 2016, 15:56:34 »
Ik zou niet bij voorbaat verwachten dat de DA 70mm perfect is tot de hoeken op FF. Maar in het voorbeeld dat je nu geeft vermoed ik dat het indaad het OOF gaan is van de letters. Er is een andere foto, van een man die wandelt onder een brug o.i.d. en als je die bekijkt ziet het er veel beter uit voor de randen en hoeken. Links en rechts onderin is niet helemaal overtuigend maar als je bovenin kijkt dan ziet het er eigenlijk behoorlijk goed uit. En dit zeg ik na pixel peepen in Lightroom :)


Edit: auto correct, de grapjas, had er pixel poepen van gemaakt  :D toch maar even terug veranderd.

Maar toch blijken die oude lensjes het vaak verbluffend goed te doen op digitaal (lees: aps-c). Dat aps-c wordt relatief gezien wel sterker uitvergroot dan volformaat.



Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: En daar is hij dan, nu officieel
« Reactie #62 Gepost op: 22 februari 2016, 15:50:12 »
. Pentax is een sterk tech georiënteerd bedrijf gericht op hardware. Het is niet een heel creatief bedrijf gericht op fotografie.
Nee en daarom is Pentax al vanaf 1919 een heel gewaardeerd  innovatief bedrijf op het gebied van fotografie. :-X  Ze maken sinds jaar en dag camera's en veel objectieven worden door vriend en vijand geroemd om de optische kwaliteit. Een paar voorbeelden van Pentax uitvindingen: de "quick-return"-spiegel, de pentaprisma zoeker en "door-de-lens"-lichtmeting.
Zonder creativiteit geen uitvindingen...  8)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1