Auteur Topic: Liever de Pentax FF ...  (gelezen 8209 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #34 Gepost op: 15 februari 2016, 16:36:48 »
Ben ook van menig wat Mike hier aanhaalt wel een beetje die richting uitgaat.
Waarom 36Mp?
Het is wederom het uiterste uit de kan halen van de censor grote, liever een 24Mp FF, die lens vriendelijker zou zijn.
Mss eens gaan luisteren of Carl Zeiss niet mee wil.
Ben wel blij dat Ricoh de Pentax nog steeds als een toekomstperspectief ziet, denk wel dat met de FF het erop of er onder is wat dat betreft.
En hopelijk gaan ze nu eens degelijk PR bugget voor enkele jaren voorzien om de beide camera's (K1,645 reeks) te promoten zoals het hoort.
Ik vrees een beetje dat als enkel Pentax aanhangers de K1 kopen dit wel eens te weinig kan zijn.
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #34 Gepost op: 15 februari 2016, 16:36:48 »

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #33 Gepost op: 15 februari 2016, 16:03:05 »
Ach, een ieder zal voor zichzelf bepalen met welke camera of lenzen hij aan de slag gaat, al is dat de combi FF met een veredelde kitlens. Wellicht zullen er mensen zijn die hier niet om malen of de poen niet willen uitgeven voor een f2.8 maar die het wel prachtig vinden om met zo'n machine plaatjes te schieten. Een beroeps zal daar vast anders over denken. Gaat mij dr meer om dat ik het idee heb dat Ricoh de intentie heeft om van Pentax wat moois te maken. Des te meer verrast mij nu de totale stilte op het forum na de foto's van de FF en aankondiging van twee FF-lenzen. Wellicht trekken ze de keutel op het laatste moment en sta ik met mijn mond vol tanden, so be it.
Vr gr Sander

risseeuw

  • Gast
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #32 Gepost op: 15 februari 2016, 15:03:44 »
Waarschijnlijk wordt de K1 op 25 Februari gepresenteerd in Tokyo, natuurlijk is het mooi dat Pentax met een FF komt en een aantal nieuwe lenzen maar het blinkt niet allemaal uit in presentatie en PR.
Zie nu bijvoorbeeld deze lens Pentax HD FA* 70-200mm f/2.8 ED DC AW , met veel bombarie gepresenteerd maar even geruisloos weer teruggetrokken van de markt door "foute specs", staat nu geloof ik al een half jaar als pre-order product bij een aantal zaken.
had een mooie lens geweest voor de K1 en heb hem zelfs even op mijn K5II gehad tijdens een Pentax dag.
Is hetzelfde lot ten deel aan de K1?? eerst een half jaar als pre-order product. 

newmikey2

  • Gast
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #31 Gepost op: 15 februari 2016, 14:31:51 »
Daarnaast komt Pentax met twee nieuwe lenzen voor de FF; de DFA HD 15-30 f2.8 ED SDM WR en een DFA 28-105 f3.5/5.6 ED DC WR.
Op dit forum.......oorverdovende stilte.  Heeft niemand interesse op een enkeling na of is iedereen een beetje FF moe? Watsgeburt?
Sander,
Op jouw verzoek dan toch nog een inhoudelijke reactie: wat is in godesnaam de gedachte achter een veredelde kitlens met variabel diafragma op wat ongetwijfeld een supercamera moet worden? Ik ga er toch vanuit dat mensen die een 36Mp FF camera kopen het maximale aan resolutie en detailscherpte uit de (dure) camera willen halen. Zonder vooruit te lopen op de testresultaten durf ik de stelling best aan dat het nog wel eens een hele krappe strijd zou kunnen worden tussen deze combo en bijvoorbeeld de K-3 II met een DA17-70 (of zelfs DA16-85mm) die als combinatie exact hetzelfde (of zelfs iets groter) bereik heeft. Als we op de K-3 al vaak tot de slotsom komen dat de 24Mp sensor van die camera echt hele goede lenzen nodig heeft om niet teleur te stellen, wat moet dat dan op de FF worden? De vooruitgang zal moeilijk zichtbaar zijn, vrees ik en dat maakt dit tot een statussymbool, niet een praktische foto-oplossing.

Al met al zie ik best wel een plek voor de K-1, zij het in handen van professionele fotografen die het investeringsbudget hebben om er constante f2.8 zooms alsmede excellente primes op te gebruiken. Dat vereist aan de Ricoh kant een grote organisatie met steunpunten voor verhuur en snelle reparatie.

Zelfs de beste hobbyfotograaf zal het moeilijk vinden de investering te doen en deze terug te zien in de resultaten, behoudens enkele niche-toepassingen zoals concert en eventfotografie of studioportretten.

Pessimist? Wie zal het zeggen. Ik houd het voorlopig op realist.

newmikey2

  • Gast
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2016, 13:30:13 »
Zo komt het bij mij ook een beetje over... Ingedut, zou ik het noemen.
Het is toch leuk om samen te 'babbelen' over hoe het toestel er uit gaat zien? En dat heeft helemaal niets te maken met ons 'zot laten maken door marketing' o.i.d.
Het valt dan echt op dat er hier zo weinig over wordt medegedeeld.

Groeten, van het 'oudste' actieve lid van dit forum.

Luciën.
Lucien, misschien is deze nieuwe telg al zo vaak gelekt en besproken dat nieuwe lekken luttele dagen vóór de volledige presentatie er niet meer zo veel toe doen? Ik ben er van overtuigd dat het een sublieme camera zal worden maar FF cameras van wat voor merk dan ook hebben nooit zozeer mijn aandacht getrokken, net zo min als groot formaat 645's e.d.

lreyns

  • Gast
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #29 Gepost op: 15 februari 2016, 12:56:06 »
Wat een suf forum is dit geworden!
Het is toch juist leuk een beetje in de hype mee te gaan

Maar dan krijg je reacties als:
Ik wordt er niet warm of koud van.
We laten ons niet zot maken door marketing

En ook geen enkele reactie in mijn topic over de uitgelekte specs

Zo komt het bij mij ook een beetje over... Ingedut, zou ik het noemen.
Het is toch leuk om samen te 'babbelen' over hoe het toestel er uit gaat zien? En dat heeft helemaal niets te maken met ons 'zot laten maken door marketing' o.i.d.
Het valt dan echt op dat er hier zo weinig over wordt medegedeeld.

Groeten, van het 'oudste' actieve lid van dit forum.

Luciën.

newmikey2

  • Gast
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #28 Gepost op: 15 februari 2016, 10:01:25 »
Wat een suf forum is dit geworden!
Vreemde uitspraak. Het staat eenieder vrij dit forum te bezoeken...of niet natuurlijk.

Citaat
Het is toch juist leuk een beetje in de hype mee te gaan
Wie zegt dat jij het niet leuk mag vinden?

Citaat
Maar dan krijg je reacties als:
Ik wordt er niet warm of koud van.
We laten ons niet zot maken door marketing

En ook geen enkele reactie in mijn topic over de uitgelekte specs
Joh, er is al zo vaak en zo veel gelekt wat achteraf onzin bleek te zijn en zeker in het geval van de Pentax FF. Daar vallen mensen wel stil van. We gaan het zien met de officiele release. Voor mij is een FF camera geen doel op zich en Pentax géén religie of voetbalclub.

Er zijn meer dan genoeg sites waar men helemaal los gaat op geruchten, ik stel het juist op prijs dat hier blijkbaar mensen zitten die iets bedachtzamer met een consumentenproduct omgaan.

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #27 Gepost op: 15 februari 2016, 08:50:37 »
Wat een suf forum is dit geworden!
Het is toch juist leuk een beetje in de hype mee te gaan

Maar dan krijg je reacties als:
Ik wordt er niet warm of koud van.
We laten ons niet zot maken door marketing

En ook geen enkele reactie in mijn topic over de uitgelekte specs



Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #26 Gepost op: 15 februari 2016, 00:19:42 »
@ Eviz +1 voor jouw uitleg, onderstaande reacties lijken dit te bevestigen. We zitten op een Pentaxforum maar voor 'eindelijk' concreet en baanbrekend Pentaxnieuws zijn we te nuchter????? Pentax heeft in tijden niet zulk goed nieuws naar buiten gebracht voor Pentaxianen.
Nuchter?? Of ingekakt en cynisch??

Ondanks de overstap naar de Nikon D750 geniet ik nog steeds met volle teugen van m'n K3II en het nieuws van Pentax in zijn strijd om de concurrentie bij te blijven dan wel te evenaren met nieuwe producten ook al heeft het wat tijd nodig. Maar goed wie ben ik.

Vr gr Sander

newmikey2

  • Gast
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2016, 23:26:29 »
Tja... Je kunt ook overdrijven...
Wel interessant en het wordt tijd zeggen sommigen, maar ik wordt er niet echt zo erg warm of koud van.
+1

lreyns

  • Gast
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2016, 22:53:06 »
Op dit forum zitten dan ook nuchtere personen die zich niet zo makkelijk zot laten maken door marketing.

Ahaaaa..... Is dat de reden!!!   :D

Groet, Luciën.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2016, 22:36:53 »
De laatste dagen veel nieuws en drukte op zo wel het NL zusterforum als pentaxforum.com maar hier geen haan die er naar kraait.

Op dit forum zitten dan ook nuchtere personen die zich niet zo makkelijk zot laten maken door marketing.

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2016, 22:27:39 »
De FF is toch zo'n beetje het nieuws van de eeuw? 
Tja... Je kunt ook overdrijven...
Wel interessant en het wordt tijd zeggen sommigen, maar ik wordt er niet echt zo erg warm of koud van.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2016, 21:04:51 »
Wat mij opvalt is het enthousiasme op dit forum tijdens en na de aankondiging van de FF door Pentax, eindelijk na zo veel jaar.
Hierbij de nodige speculaties over de sensor etc....
Nu is de FF concreter en dichterbij dan ooit, mooie foto's en aannemelijke specs en twee extra lenzen.
De laatste dagen veel nieuws en drukte op zo wel het NL zusterforum als pentaxforum.com maar hier geen haan die er naar kraait.
De FF is toch zo'n beetje het nieuws van de eeuw? 

Vr Gr Sander

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2016, 19:57:36 »
Ook een kwestie van 'cultuurverschil' tussen beide fora. Sowieso er op het zusterforum meer aandacht voor Pentax-nieuws en -techniek dan hier.
Heeft er ook mee te maken dat - alhoewel dat voor mijn tijd was - een aantal technische mensen van dit forum naar dat zusterforum zijn gegaan. En daar heb je er niet zoveel van. Op het canon-forum heb je er een stuk of vier van als ik het goed heb tenminste.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2016, 19:34:47 »
Beste forumleden,
Het is me opgevallen dat de zusterfora momenteel bijna ontploffen aangaande de aankomende releasedatum van de nieuwe FF. Foto's zijn geplaatst van een K1 met grip en hij is vanuit alle hoeken te zien. Een prachtige camera waarmee je volgens mij prima voor de dag kan komen. Dan de specs, ik weet het nog niet officieel, maar zeer aannemelijk ruim voldoende voorzien. Daarnaast komt Pentax met twee nieuwe lenzen voor de FF; de DFA HD 15-30 f2.8 ED SDM WR en een DFA 28-105 f3.5/5.6 ED DC WR.
Op dit forum.......oorverdovende stilte.  Heeft niemand interesse op een enkeling na of is iedereen een beetje FF moe? Watsgeburt?

Vr Gr Sander
Ook een kwestie van 'cultuurverschil' tussen beide fora. Sowieso er op het zusterforum meer aandacht voor Pentax-nieuws en -techniek dan hier.

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2016, 18:51:02 »
Beste forumleden,
Het is me opgevallen dat de zusterfora momenteel bijna ontploffen aangaande de aankomende releasedatum van de nieuwe FF. Foto's zijn geplaatst van een K1 met grip en hij is vanuit alle hoeken te zien. Een prachtige camera waarmee je volgens mij prima voor de dag kan komen. Dan de specs, ik weet het nog niet officieel, maar zeer aannemelijk ruim voldoende voorzien. Daarnaast komt Pentax met twee nieuwe lenzen voor de FF; de DFA HD 15-30 f2.8 ED SDM WR en een DFA 28-105 f3.5/5.6 ED DC WR.
Op dit forum.......oorverdovende stilte.  Heeft niemand interesse op een enkeling na of is iedereen een beetje FF moe? Watsgeburt?

Vr Gr Sander
op dit forum is het verleden wat gezegd over de pentax ff.
Men is een beetje pentax moe.
zelf heb ik geen belangstelling.
lijkt een beetje op een opgetuigde stoomlocomotief
wat knopjes erbij met een grotere ketel.
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2016, 18:13:29 »
Beste forumleden,
Het is me opgevallen dat de zusterfora momenteel bijna ontploffen aangaande de aankomende releasedatum van de nieuwe FF. Foto's zijn geplaatst van een K1 met grip en hij is vanuit alle hoeken te zien. Een prachtige camera waarmee je volgens mij prima voor de dag kan komen. Dan de specs, ik weet het nog niet officieel, maar zeer aannemelijk ruim voldoende voorzien. Daarnaast komt Pentax met twee nieuwe lenzen voor de FF; de DFA HD 15-30 f2.8 ED SDM WR en een DFA 28-105 f3.5/5.6 ED DC WR.
Op dit forum.......oorverdovende stilte.  Heeft niemand interesse op een enkeling na of is iedereen een beetje FF moe? Watsgeburt?

Vr Gr Sander

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #16 Gepost op: 7 februari 2016, 12:53:51 »
Yes, het was geen hoogstaande wedstrijd , wel spannend.
Gould laat het meestal afweten als de overwinning in zicht is.
Daar moet Luca van profiteren.
Word genieten straks in de club. :drinks: :yahoo:
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #15 Gepost op: 7 februari 2016, 11:43:04 »
Snooker is meer m'n ding en onze belg (Luca Brecel (20j)) staat in de halve finale in het German Masters,
mss de enige (tot nu toe) van het vasteland zoals de engelse het noemen die kans maakt om wereldkampioen te worden.
Luca staat in de finale en speelt tegen Martin Gould  :clap2:

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline VanMar

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 596
  • Geslacht: Man
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #14 Gepost op: 6 februari 2016, 12:43:52 »
Zelf zit ik niet te wachten op de FF, is me gewoon te duur.
Het is niet alleen de body maar ook de lenzen die er bij horen.
Tenslotte met het huidige lenzen gamma ,zijn er maar enkele die kunnen voldoen aan de eisen van een FF.
Wat voetbal betreft daarvan heb ik geen kaas gegeten weet wel dat Belgie aan het EK deelneemt. :yahoo:
Snooker is meer m'n ding en onze belg (Luca Brecel (20j)) staat in de halve finale in het German Masters,
mss de enige (tot nu toe) van het vasteland zoals de engelse het noemen die kans maakt om wereldkampioen te worden.
Brood en spelen is blijkbaar nog altijd belangrijk.
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2016, 12:53:22 door VanMar »
Mvg,
VanMar

Het leerproces van een nieuwe camera begint met eerst en vooral de handleiding 20x te lezen en te bestuderen is mij verteld.En het klopt nog ook.

K5 | K3 |
https://www.flickr.com/photos/vanmar

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #13 Gepost op: 6 februari 2016, 12:31:28 »
Ja, Pentax gebruikers kan je ongeveer vergelijken met Feyenoord supporters, ontzettend trouw en een hoop die niet stoelt op enige realiteitszin.[...]
Aan de andere kant zijn Pentax en feyenoord tegengesteld aan elkaar. Pentax heeft deze eeuw al menig mooi product laten zien maar heeft nog nauwelijks een aanhang terwijl feyenoord deze eeuw nog geen enkele prestatie heeft laten zien (OK, een troostprijs in 2008) maar wel een grote aanhang heeft..........
 :D :D :D :D :P :P

newmikey2

  • Gast
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #12 Gepost op: 6 februari 2016, 10:43:34 »
De realiteitszin verliest het gewoon van het gevoel. Ik verdedig Feyenoord tot mijn dood en zo ook Pentax!
Mijn "realiteitszin" zegt me dat zowel Feyenoord als Pentax commerciele bedrijven zijn die uit zijn op mijn geld en daarvoor trachten een gedegen produkt aan te bieden - goed voetbal voor de eerste, goede cameras en lenzen voor de laatste. Géén van beiden is het echter waard om "tot mijn dood" verdedigd te worden.

Erger nog, mijn antipathie tegen beiden is op voorhand groot als ik merk dat ze een vals soort empathie trachten te kweken. Als de kwaliteit van het product opweegt tegen mijn antipathie tegen valse sentimenten, zal ik een produkt aanschaffen. In het geval van Pentax/Ricoh komen de valse sentimenten vooral van de aanhang, in het geval van Feyenoord worden ze zeer actief door het bedrijf in de markt gezet.

Ik zal het nogmaals zeggen, ik heb helemaal niets met Pentax (ondanks dat ik er al 45 jaar mee fotografeer) behalve dat ik het produkt wat ze maken een uitstekend en gedegen produkt vind dat uit het oogpunt van prijs/kwaliteit verhouding mijn keuze waard is.  Datzelfde geldt echter voor Olympus, Fuji, Sony en Nikon (en in iets mindere mate ook Canon). Uiteindelijk geeft in een "level playing field" inertie de doorslag - het fet dat ik al heel lang Pentax spullen heb, maakt het simpeler met Pentax te blijven fotograferen.

Ik heb ook helemaal niets met welke betaald voetbal club dan ook en vind het een schaamteloze industrie die voor veel te veel geld een wanproduct aan de man brengt puur gebaseerd op valse sentimenten van klanten en beleggers. "Sport" is het al héél erg lang niet meer.
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2016, 10:46:44 door newmikey2 »

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #11 Gepost op: 6 februari 2016, 09:53:10 »
liever een ff zonder prisma,
met de Pentax k-s2 mogelijkheden
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Liever de Pentax FF ...
« Reactie #10 Gepost op: 6 februari 2016, 09:48:10 »
Ja, Pentax gebruikers kan je ongeveer vergelijken met Feyenoord supporters, ontzettend trouw en een hoop die niet stoelt op enige realiteitszin.
Slechts een aantal lichtpuntjes in zoveel jaar en toch blijven houden van je ploeg.
De aankondiging van een prachtige FA* 70-200mm f2.8 zoomlens die nu alweer bijna geruisloos lijkt te zijn teruggetrokken en waar niemand het meer over heeft en weet wanneer hij nu eindelijk op de markt wordt gebracht. (gelijk met de nieuwe FF natuurlijk??????) 
De aankondiging van de FF idem dito, elke keer weer "rumors" en het "lekken" van de zogenaamde specificaties, Het Pentax fan zijn EN BLIJVEN vraagt echt veel van een mens.

En toch als ik op stap ben met mijn K5-II en Pentax objectieven ben ik "happy" dat ik voor Pentax heb gekozen.
Raaaaaar???   
Ik dacht even dat je op de goede weg was met dit bericht Ronald, maar je maakt toch een grote denkfout! De vergelijking met Feyenoord is op zich wel goed, alleen de conclusie niet! De realiteitszin verliest het gewoon van het gevoel. Ik verdedig Feyenoord tot mijn dood en zo ook Pentax! Liever Feyenoord en Pentax en altijd knokken voor de subtop dan ten onrechte plaats 1 en 2 bezetten! :D :D
Overigens ga ik geen medewerkers bedreigen als de FF of de 70-200 niet komt..... :-\