Auteur Topic: Pentax Q minireview  (gelezen 7765 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Pentax Q minireview
« Reactie #42 Gepost op: 8 december 2012, 21:38:11 »
Tja en een jaar na het schrijven van deze review heb ik er dan toch een besteld.
Een nieuw zwarte Q met de 8.5mm 1,9 en dat voor minder dan 250Euro.  :D

Dat is nog te overzien....... Veel plezier er mee in ieder geval.
Ben benieuwd hoe die gaat bevallen en hoe de foto's eruit zien.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Pentax Q minireview
« Reactie #42 Gepost op: 8 december 2012, 21:38:11 »

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: Pentax Q minireview
« Reactie #41 Gepost op: 8 december 2012, 21:13:35 »
Tja en een jaar na het schrijven van deze review heb ik er dan toch een besteld.
Een nieuw zwarte Q met de 8.5mm 1,9 en dat voor minder dan 250Euro.  :D


Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #40 Gepost op: 14 november 2011, 22:21:12 »
De camera is weer terug naar zijn baas, maar ik moet toch even terugkomen op de door mij gemelde matige focus bij slecht licht: dat blijkt bij nader inzien erg mee te vallen.
Gewoon een heel fijn dingetje; de body is kleiner dan de RZ18!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re:Pentax Q
« Reactie #39 Gepost op: 10 november 2011, 23:48:35 »
De prime vind ik erg goed.
Lekker scherp al op diafragma 1,9 en je kunt zelfs met de scherpte diepte spelen!
De plastische weergave vind ik erg mooi de onscherpe gebieden zijn ook mooi rustig, prima dus
Weliswaar vertekent hij veel vooral in het dichtbij gebied, maar het is alleen eerste orde tonvormig, dus dit kun je makkelijk in AdobeRawConverter er uit halen, schuifje op 14% (in het dichtbij gebied). Wel is de sensor lens combinatie gevoelig voor tegenlicht (blauwe waas)
Een leuk uitschuifbaar zonnekapje zou niet gek zijn.
(ik zag net dat er als accessoire een zonnekap is, lijkt op die van de DA40mm2.8 limited)


Vertekening is best wel sterk maar makkelijk te corrigeren, zeker als je de laatste versie van ARC gebruikt, want die beschikt al over de Q profielen, dus de vertekening en eventuele kleurranden verdwijnen als sneeuw voor de zon.... 
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #38 Gepost op: 10 november 2011, 23:35:41 »
Tsja nu ben ik niet een hele grote fan van dit kleine cameraatje, toch zijn er wel degelijk hele mooie foto's mee te maken. Toch een kwestie van je kunsten vertonen. Deze gemaakt in Parijs op de Salon de la Photo van een medewerkster van de Pentax stand. Niet heel goed opgelet, want deze had met andere instellingen beslist nog veel beter gekund.


Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #37 Gepost op: 10 november 2011, 23:32:53 »
Het zal er inderdaad wel niet uitzien met zo'n lens op een Q-tje  :D :D

Waarom moet ik nou meteen aan "met de vlam in de pijp" van Henk Wijngaard denken  :o :o :o

Maar @mede-Q-gebruikers:ik merk dat er in de raw in de hoeken een behoorlijke vertekening zit (Gimp/Ufraw), het buigt een beetje naar binnen, lichte fisheye zeg maar (8.5/1.9)..........
Zien jullie dit in PS ook, of welk progamma je gebruikt?

Maar verder een heel aardig ding, je wordt er snel verliefd op. Morgen es een herfstwandeling met hond............
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #36 Gepost op: 10 november 2011, 15:56:32 »
Ach...ik snap de liefde helemaal hoor :) (maakt liefde niet ook wel is blind?)
Ik ga 'm binnenkort uit nieuwsgierigheid ook wel een keertje vasthouden. Ben absoluut een Pentax fan maar daarmee is nog niet elk pentax product interessant ;)

Op je vraag welke compact zo'n mooie en lichtsterke prime heeft, de hierboven genoemde canon s95 heeft een F2.0 lens... :-X Met zijn grotere sensor hapt die hiermee dus ook nog een stuk meer licht naar binnen en kan je voor een kleiner DOF kiezen. Als er bij mij ooit geld vrijkomt voor een extra compacte camera voor erbij dan wordt het zeker zo'n Canon of iets vergelijkbaars waar de lens in schuift. Bij het stapje groter met verwisselbare lenzen zou ik eerder kijken naar iets van een panasonic M4/3 of vergelijkbaars.

Maar hey...Henk...jij bent er hartstikke blij mee en daar gaat het om natuurlijk :) laat die foto's maar komen!

Ach Jordy..dat geeft ook niks...ieder het zijne nietwaar  ;)
En voor mij gaat het om de lol...en die heb ik wel met de Q

en als je daar bv. een Tamron 18-270 en een Metz 58 op schroeft is het een soort staart die met de hond kwispelt  :P
Maar goed, ik ben toch wel benieuwd naar neutrale resultaten in vergelijking met bv. de Fuji x10, de Nikon p7000 etc.

Het zal er inderdaad wel niet uitzien met zo'n lens op een Q-tje  :D :D

Ik wil wel meedoen aan het vergelijk...zeg maar waar en wanneer
Lijkt me leuk om te doen

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #35 Gepost op: 10 november 2011, 15:39:29 »
Welke compact heeft een zo'n mooie en lichtsterke prime?


Ach...ik snap de liefde helemaal hoor :) (maakt liefde niet ook wel is blind?)
Ik ga 'm binnenkort uit nieuwsgierigheid ook wel een keertje vasthouden. Ben absoluut een Pentax fan maar daarmee is nog niet elk pentax product interessant ;)

Op je vraag welke compact zo'n mooie en lichtsterke prime heeft, de hierboven genoemde canon s95 heeft een F2.0 lens... :-X Met zijn grotere sensor hapt die hiermee dus ook nog een stuk meer licht naar binnen en kan je voor een kleiner DOF kiezen. Als er bij mij ooit geld vrijkomt voor een extra compacte camera voor erbij dan wordt het zeker zo'n Canon of iets vergelijkbaars waar de lens in schuift. Bij het stapje groter met verwisselbare lenzen zou ik eerder kijken naar iets van een panasonic M4/3 of vergelijkbaars.

Maar hey...Henk...jij bent er hartstikke blij mee en daar gaat het om natuurlijk :) laat die foto's maar komen!
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #34 Gepost op: 10 november 2011, 15:33:32 »
Oh ja...de adapter voor de DSLR lenzen is al leverbaar dus dat ga ik zeker eens een keer proberen
en als je daar bv. een Tamron 18-270 en een Metz 58 op schroeft is het een soort staart die met de hond kwispelt  :P
Maar goed, ik ben toch wel benieuwd naar neutrale resultaten in vergelijking met bv. de Fuji x10, de Nikon p7000 etc.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #33 Gepost op: 10 november 2011, 15:24:15 »
Ach weet je wat het is.....

Het is gewoon een verdraaid grappig ding en zodra je hem als rechtgeaard Pentax-fan in je handen hebt gehad ben je verkocht.
Verschil met compact??
Welke compact heeft een zo'n mooie en lichtsterke prime?
Ik weet nu, na 3 dagen, al bijna zeker dat die lens veruit het meest op mijn toestel zal zitten.
Maakt de camera een perfect stukje straatfotografie gereedschap. Dan is het zo fijn dat hij klein en onopvallend is.
En voor die keer dat je dan wat meer bereik nodig hebt, steekt je hand in je zak...haalt er je zoomlensje uit en voila...we hebben bereik  ;C

Het is niet de goedkoopste, klopt helemaal....,maar als je al Pentax gewend bent is het wel verrekte handig dat alles zo een beetje hetzelfde werkt en op de zelfde plaats zit.

Ik zou zeggen...probeer dat ding eens uit en je bent ook verkocht denk ik.
En zo niet...even goeie vrienden hoor  ;)

Oh ja...de adapter voor de DSLR lenzen is al leverbaar dus dat ga ik zeker eens een keer proberen

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #32 Gepost op: 10 november 2011, 14:56:14 »
En dan staan er op die eerste Flickr-pagina ook nog eens foto's gemaakt met een K200D, dat Flickr-lid heeft geloof ik niet echt het doel begrepen van die Pentax Q Flickr-groep.

Het is best een leuke camera die Q verder en ik denk dat je het vooral het voordeel er in moet zien dat je ook allerlei oud glas op kan gebruiken, in combi met de cropfactor van die Q kan je toch wel tot nette resultaten komen. Een 100mm macro er op of een 300mm er op een je hebt een bereik dat je bij geen enkele andere camera vindt in zo'n compact pakket.

Hoeveel is de cropfactor? Dat is natuurlijk een voordeeltje, maar niet bepaald waar de Q op is gericht volgens mij. Juist de bedoeling om 'm als kleine compact camera te gebruiken neem ik aan en niet als een enorme zoomlens voor natuurfotografie, wel leuk natuurlijk :)
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #31 Gepost op: 10 november 2011, 14:07:18 »
Maar als hij niet beter presteert dan een compact, wat is dan het voordeel? Voor de verwisselbare lenzen hoef je het ook niet te doen. Ik zie hier en daar mooie resultaten hoor: http://www.flickr.com/groups/pentax-q/
Maar die zie ik net zo goed bij een compact, of zelfs beter? http://www.flickr.com/groups/canonpowershot_s95/

En dan staan er op die eerste Flickr-pagina ook nog eens foto's gemaakt met een K200D, dat Flickr-lid heeft geloof ik niet echt het doel begrepen van die Pentax Q Flickr-groep.

Het is best een leuke camera die Q verder en ik denk dat je het vooral het voordeel er in moet zien dat je ook allerlei oud glas op kan gebruiken, in combi met de cropfactor van die Q kan je toch wel tot nette resultaten komen. Een 100mm macro er op of een 300mm er op een je hebt een bereik dat je bij geen enkele andere camera vindt in zo'n compact pakket.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #30 Gepost op: 10 november 2011, 11:11:42 »
Ik heb dan ook mijn best helemáál niet gedaan  :D :D

Maar dat een Q de kwaliteit haalt van een DSLR...welnee, dat denk ik ook van niet.
Maar dat hoeft toch ook helemaal niet...daarvoor heb ik die DSLR nog steeds.

Maar als hij niet beter presteert dan een compact, wat is dan het voordeel? Voor de verwisselbare lenzen hoef je het ook niet te doen. Ik zie hier en daar mooie resultaten hoor: http://www.flickr.com/groups/pentax-q/
Maar die zie ik net zo goed bij een compact, of zelfs beter? http://www.flickr.com/groups/canonpowershot_s95/
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #29 Gepost op: 10 november 2011, 11:10:21 »
Toevallig heb ik de 540 flitser ook te logeren, en die heb ik er voor de grap toch even opgezet en dat lijkt fraai te werken; je houdt de flitser vast, en drukt gewoon op het knopje eronder

Ik denk voor betere stabiliteit hou je de camera op zijn kop zodat je de flitser in de hand hebt en zo een stabiler te houden systeem hebt.  ;)

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #28 Gepost op: 10 november 2011, 11:01:39 »
Er zit toch wel veel verschil in de kwaliteit die ik links en rechts voorbij zie komen. Waarbij ik vooral het idee krijg dat mensen erg hun best hebben gedaan op de goede resultaten.
De foto's van Henk hier boven zijn best leuk hoor, maar ontstijgen voor mijn gevoel absoluut niet de kwaliteit van een beetje goede compact.

Ik heb dan ook mijn best helemáál niet gedaan  :D :D

Maar dat een Q de kwaliteit haalt van een DSLR...welnee, dat denk ik ook van niet.
Maar dat hoeft toch ook helemaal niet...daarvoor heb ik die DSLR nog steeds.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #27 Gepost op: 10 november 2011, 10:48:03 »
Paar foto's zojuist even snel gemaakt met de Q......NIKS aan bewerkt...zo omgezet van RAW in jpegs

Henk

Er zit toch wel veel verschil in de kwaliteit die ik links en rechts voorbij zie komen. Waarbij ik vooral het idee krijg dat mensen erg hun best hebben gedaan op de goede resultaten.
De foto's van Henk hier boven zijn best leuk hoor, maar ontstijgen voor mijn gevoel absoluut niet de kwaliteit van een beetje goede compact.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #26 Gepost op: 10 november 2011, 06:31:04 »
Hoi Hansli,

de firmware gaat inderdaad anders, maar op zich wel handig (en het was goed uitgelegd).
De AF is naar mijn idee wel sneller als voor de update.
Focusproblemen in slechte lichtomstandigheden heb ik nog niet ervaren, maar ik zal er eens op gaan letten.

De 540 wordt ook genoemd als een van de accessoires op de doos en de CD van de Q  :D :D

Ik mis toch wel de zoeker....was ik al bang voor, maar hier zal ik echt aan moeten gaan wennen. De viewfinder is geen optie denk ik...veel te duur, en alleen bedoeld voor de standaard prime lens.

Henk

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #25 Gepost op: 10 november 2011, 02:14:54 »
Beste mensen,

ik heb Q ook een weekje op bezoek, met de 8.5/1.9, en meteen vallen er een aantal dingen op: het cameraatje is qua formaat een kleine compact, maar de strap die meegeleverd wordt dwingt je de camera om je nek te hangen, en dat wil je met dit soort speledingetjes niet!
De firmware-update gaat anders: bin op de kaart zetten, in menu naar firmware-versie gaan en updaten. Menu drukken en aanzetten geeft nog steeds firmwareversie, maar geen update. Toch een kleine cultuuromslag.
En een firmware-upgrade voor een lens!, dat heb ik nog nooit meegemaakt! Er is er ook 1 voor de zoom.

Qua bediening is het een schatje, wel erg klein, en echt een 1-hand-camera, maar menu en knoppen moeten ook voor een niet-pentaxian simpel zijn.
Alleen het extra knopje op de voorkant: je kunt er leuke functies aan toekennen, (zoals de aspect-ratio veranderen, maar 4:3 is gewoon wat de sensor doet, dus de rest is crop).
Je kunt er wel lekker je linker middelvinger onderleggen als je wat extra stabilisatie wilt......

Voor de K5-gebruiker is de overgang klein, en met de andere positieve berichten kan ik het alleen maar eens zijn, en die zal ik hier niet herhalen.
De beeldkwaliteit is voor zo'n kleine sensor natuurlijk ongelovelijk, en het cameraatje zit nu in mijn broekzak!
Uit Raw bewerkte platen zijn een stukje groter dan de jpg, zoals ook op een dslr, en de kwaliteit is meteen een stuk op te schroeven, maar mijn Gimp heeft nog geen lenscorrectie, en dat resulteert in een flinke vertekening in de hoeken!

Toevallig heb ik de 540 flitser ook te logeren, en die heb ik er voor de grap toch even opgezet  :D :D :D :D :D  en dat lijkt fraai te werken; je houdt de flitser vast, en drukt gewoon op het knopje eronder  ;D ;D ;D

En ohja: focusproblemen in matige lichtomstandigheden! Erger dan bij de eerste firmware van de K5! De AF-assist kan het niet altijd af, maar is in iets betere omstandigheden wel behulpzaam.

Vergelijk het niet met een DSLR, maar met een bridge: in deze configuratie is het echt heel iets anders dan de X90/70: veel kleiner en iets beter!
Ook ik was erg sceptisch over dit product, en ik vind de prijs aan de hoge kant, maar als ik een kerstcadeautje mocht kiezen dan wist ik het wel!
« Laatst bewerkt op: 10 november 2011, 02:31:31 door hansli »
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #24 Gepost op: 9 november 2011, 15:47:29 »
Dat ziet er veelbelovend uit!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Pentax Q
« Reactie #23 Gepost op: 8 november 2011, 15:07:38 »
prima review,

heb de pentax q ook.
het werken met de camera komt sterk overeen met
een pentax spiegelreflex.
wat mij ook opviel, dat er weinig verschil is tussen de pic's gemaakt met een k-5 en de q

 :dash1:   :-X
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

henkvanzuylen

  • Gast
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #22 Gepost op: 8 november 2011, 10:04:32 »
prima review,

heb de pentax q ook.
het werken met de camera komt sterk overeen met
een pentax spiegelreflex.
wat mij ook opviel, dat er weinig verschil is tussen de
pic's gemaakt met een k-5 en de q

Bedienings overeenkomst is een groot voordeel lijkt me...gaat bijna vanzelf dan.

kwaliteit in zelfde lijn als foto's gemaakt met K5...dat is nogal een uitspraak  ;D
Ik heb geen k5 en nog geen Q dus ik weet het niet, maar daar zal wel reactie op komen denk ik  :D :D

Offline egbert

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 606
  • Geslacht: Man
  • Pentax waarheen :(
Re:Pentax Q
« Reactie #21 Gepost op: 8 november 2011, 09:49:54 »
Deel 4

Als aanvulling op de tekst foto's   Boswandeling met de Pentax Q
Alle foto's JPG's direct uit de camera!


prima review,

heb de pentax q ook.
het werken met de camera komt sterk overeen met
een pentax spiegelreflex.
wat mij ook opviel, dat er weinig verschil is tussen de
pic's gemaakt met een k-5 en de q
Pentax k-5 ii Pentax k-01,  Pentax mx-1, Pentax Q7, Pentax Optio LS465
Lenzen Q7, de 01,02,03, 05,06,07.
Lenzen Dslr, 10/17, 17/70, 55/300 wr, 40xs, 35, 50, 70,100mm
Lenzen Slr: 28, 50, 100, 135, 200mm
Flitser: AF360FGZ II

Buksbeest

  • Gast
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #20 Gepost op: 7 november 2011, 22:52:31 »
Ik vraag me ook altijd af waar al die kritische commentaren vandaan komen. Menig review is erg positief over de camera.
Daarom, Gertjan, bedankt hiervoor!

@Ron: Ik heb wijselijk de portretten niet overgezet op de PC. Mijn hoofd is niet om in elke situatie gefotografeerd te worden  :D.
Ik maak nog wel een ander portret voor je  ;)

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Pentax Q
« Reactie #19 Gepost op: 7 november 2011, 22:29:00 »
Mocht ik ooit iets kleins erbij willen hebben wordt het hoogstwaarschijnlijk geen Q vanwege de toch net te geringe kwaliteit. Zo'n (nieuwe) Sony NEX-7 is dan kwalitatief stukken beter maar dan kost de body weer rond de 1200 euro  ??? , althans dat is de adviesprijs. Voorlopig hou ik het nog maar bij de K-5.
Ik vind het 2e voorbeeld wel een leuk kunstig effect hebben waarvan ik dan eigenlijk wel meer van zou willen zien.

Of zal het dan toch de Q voor mij worden?

Hier kom ik toch wel op terug!
Dankzij de mooie, complete en duidelijke review van Gertjan ben ik gedwongen om toe te geven dat die Q een eindeloos prachtige camera is. Wat een mooie fotokwaliteit!
Goed gedaan Gertjan!   :good:
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

RonHendriks

  • Gast
Re:Pentax Q minireview
« Reactie #18 Gepost op: 7 november 2011, 22:27:04 »
Leuk om te lezen, heb de Q zaterdag weer in handen gehad. Misschien dat Buks het mooie portret van hemzelf wil plaatsen, want ben wel benieuwd naar de ultieme kwaliteit van die standaard prime.