Auteur Topic: Mijn K100D ervaring  (gelezen 2530 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gertjan

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #22 Gepost op: 30 december 2007, 17:13:25 »
En volledig overtuigd door de kwaliteit van de K100D heb ik besloten een tweede body aan te schaffen, waarbij het logisch zou zijn om wellicht voor een K10D te gaan kies ik toch voor een tweede K100D, het bedieningsgemak van twee identieke camera's is wel belangrijk om een optimale workflow te creeëren. Bovendien doet deze camera exact wat ik verwacht en weet ik, na de korte periode dat ik er nu mee werk,  precies hoe de camera reageert en hoe daarop in te spelen.

Met twee body's in de natuur/stad is lekker om snel te kunnen wisselen op beslissende momenten. In de natuur kan 1 body de 300mm hebben en de andere body de 18-55 bijvoorbeeld. In een stad is 1 body met de 50mm en 1 body met de nog te halen 10-17 een perfecte combinatie.

Vervanging voor deze camera's zit er dus eerstvoorlopig niet in, dat durf ik te garanderen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #22 Gepost op: 30 december 2007, 17:13:25 »

Gertjan

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #21 Gepost op: 28 december 2007, 18:44:26 »
Bull,

De K100D is volgens mij best een geschikte camera voor in een sporthal, met een lichsterk objectief (16-50 of 50-135) zit je al in de goede richting met je sluitertijden. Daarbij vind ik ISO 800 en ISO 1600 (mits goed belicht) best bruikbaar op de K100D, al zijn er camera's die daar beter mee omgaan. Misschien kun je voor betere hoge ISO-prestaties beter kijken naar een K10D of even wachten op de opvolgers die eind januari bekend gemaakt gaan worden, die zullen naar alle waarschijnlijkheid uitgerust worden met CMOS-sensoren die van zichzelf al wat ruisvrijer zijn (maar helaas wel minder scherp tekenen).
« Laatst bewerkt op: 29 december 2007, 11:15:20 door Gertjan »

marcel

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #20 Gepost op: 26 december 2007, 19:25:20 »
allemaal positieve berichten over de k100dsuper, zijn er ook mensen die foto's gemaakt hebben in een sporthal met bewegende sporters
wil graag een k100d kopen, maar ik heb totaal geen ervaring met spiegelreflex, dus vandaar mijn vraag,

groet bull 8-)

ballone

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #19 Gepost op: 25 december 2007, 12:12:54 »
Daar doen ze daar niet al te moeilijk over, zijn ze wel gewend.

gr. peter

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #18 Gepost op: 25 december 2007, 11:18:14 »
Ziet er pima uit Peter!

Als ze in het restaurant niet te moeilijk doen (en als het rustig is), kunnen we dan binnen nog wat objectieven vergelijken... Bestellen een paar drankjes, restaurant blij, wij blij...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

ballone

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #17 Gepost op: 25 december 2007, 10:41:53 »
Citaat
Er is een bijeenkomst in de blauwe kamer gepland. Ik weet niet of dat mogelijk is, maar wellicht kunnen we 's ochtends natuurfoto's maken en 's middags lenzen vergelijken. (Peter: kan dat daar?) Lijkt me leuk en nuttig. Bijvoorbeeld het bereik waar we het nu over hebben, de 500mm categorie, wellicht de 135mm...
We hebben nu ook wat tijd om e.e.a. voor te bereiden..

Voorlopig had ik het volgende gedacht:

- Voor de vroege vogels rond 7:00 uur foto's maken van de zonsopkomst.
- Daarna kunnen we het gebied rondlopen waarbij ieder kan fotograferen wat hij/zij wil
- Rond 9:00 komen er misschien nog meer deelnemers...
- Koffiepauze in het Restaurant
- Naar de vogelhut, waarbij de 500 mm objectieven getest kunnen worden (een rijstzak is handig)
- Om het middaguur kunnen we lunchen en napraten in het restaurant, daar is ruimte genoeg voor

In een halve dag heb je wel het hele gebied gehad.

gr. peter


Gertjan

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #16 Gepost op: 25 december 2007, 10:13:43 »
Alleen kan ik nu nog geen toezegging doen of ik erbij zal zijn in de Blauwe kamer, ik heb dan een nieuwe baan, als het goed is, met onregelmatige werktijden, maar ik ga mijn best doen natuurlijk om erbij te zijn.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #15 Gepost op: 25 december 2007, 06:50:21 »
Er is een bijeenkomst in de blauwe kamer gepland. Ik weet niet of dat mogelijk is, maar wellicht kunnen we 's ochtends natuurfoto's maken en 's middags lenzen vergelijken. (Peter: kan dat daar?) Lijkt me leuk en nuttig. Bijvoorbeeld het bereik waar we het nu over hebben, de 500mm categorie, wellicht de 135mm...
We hebben nu ook wat tijd om e.e.a. voor te bereiden..
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Gertjan

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2007, 20:02:01 »
Feitelijk wel, de 16-50 is natuurlijk een heel andere klasse op zichzelf (Da*), maar om de vergelijking compleet te maken zou het wel goed zijn.

Logistiek probleem is echter wel dat ik geen 16-45 en 16-50 kan bekostigen om ze te proberen, wie doneert vrijwillig een dag en zijn lens om mij eens te laten testen, natuurlijk maken we er een gezellige dag van :)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2007, 19:54:55 »
Denk dan dat je ook de 16-50mm DA* er naast moet zetten. Wel andere prijsklasse, maar even de lichtsterkte buiten beschouwing latend, zou de vergelijking mbt scherpte e.d. interessant kunnen zijn...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Gertjan

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2007, 19:51:33 »
Citaat
Hi Gertjan,
blij te horen dat de K100D je tijdens de trip naar Parijs niet heeft teleur gesteld. Ik neem aan dat je nog wel een paar platen in de foto hoek zult zetten van dat reisje.

Een voorproefje ;)


Citaat
Het is vreselijk balen als je zo'n reis maakt en niet met het gewenste resultaat terug komt.
Geeft overigen wel aan hoe goed die " instap"  kitlenzen zijn van Pentax. De 16-45 is een stuk duurder als dde 18-55, maar is echt wel een klap beter. Ben benieuwd hoe je reviews zullen zijn als je met dat soort lenzen begint  :)

Overweeg de 16-45 serieus, maar ik zou ze wel eens een hele dag naast elkaar willen gebruiken, de 18-55 is zo enorm goed, ik vraag me af op welke vlakken ik winst zou boeken met de 16-45, wellicht op vertekening in de groothoekstand, want die is wel vrij aanwezig met de 18-55, maar wel corrigeerbaar.

Citaat
Nog bedankt voor het leveren van deze heldere "gebruiker" reviews,

grtz, Andre  

Graag gedaan, ik hoop een beetje leerzaam te zijn, en de positieve en negatieve punten te benoemen, maar ik merk dat het meer een soort lofzang is :) Wie weet trek ik zo wel meer mensen over de streep.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2007, 11:05:53 »
Hi Gertjan,
blij te horen dat de K100D je tijdens de trip naar Parijs niet heeft teleur gesteld. Ik neem aan dat je nog wel een paar platen in de foto hoek zult zetten van dat reisje. Het is vreselijk balen als je zo'n reis maakt en niet met het gewenste resultaat terug komt.
Geeft overigen wel aan hoe goed die " instap"  kitlenzen zijn van Pentax. De 16-45 is een stuk duurder als dde 18-55, maar is echt wel een klap beter. Ben benieuwd hoe je reviews zullen zijn als je met dat soort lenzen begint  :)

Nog bedankt voor het leveren van deze heldere "gebruiker" reviews,

grtz, Andre  

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Gertjan

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2007, 18:19:48 »
En toen was de grote stress-test een feit. De K100D is meegeweest naar Parijs, om daar zwaar op de proef gesteld te worden als mijn werkpaard. En, zoals gehoopt, heeft de camera de test uitstekend doorstaan. Alles wat ik ermee wilde doen is gelukt, het dynamisch bereik is echt een stukje groter dan mijn Canon en dat is heel erg aangenaam geweest. Bovendien heb ik bijna 4 volle dagen op mijn setje batterijen gefotografeerd en teruggekeken en nog geven ze vol aan, heel prettig, en dat bij temperaturen rond 0 graden.

De 18-55 en 50-200 hebben hun kwaliteiten bewezen, beide snel, scherp en ontzettend goed tekenend in kleur en contrast. De 50mm 1.7 heb ik erg weinig gebruikt, maar die resultaten zien er ook goed uit.

Kortom, de 400D mag nu echt de deur uit, de Pentax heeft zich bewezen en word vanaf nu mijn hoofdcamera, ik heb nog slechts een aantal uitbreidingen nodig, maar dan is de overstap compleet.

ballone

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #9 Gepost op: 9 december 2007, 11:46:10 »
Zoals je ziet, is de Sigma 55-200 mm ook niet veel groter dan de kitlens!



gr. peter

edwindev

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #8 Gepost op: 9 december 2007, 11:35:22 »
Ik sluit me volledig aan bij de bovenstaande (goede en heldere) review...
« Laatst bewerkt op: 9 december 2007, 11:35:37 door edwindev »

Gertjan

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #7 Gepost op: 9 december 2007, 10:48:58 »
Tijd voor een korte update met de nieuwe objectieven die ik aangeschaft heb.

Allereerst de Pentax smc-a 50mm f/1.7:

Een handzaam objectiefje dat direct opvalt door een degelijke bouw/constructie en het daarbij behorende gewicht. Het objectief is zwaar vergeleken met de standaard kitlens, maar perfect in balans met de K100D. Het gebruiksgemak is erg hoog, je zet het objectief op de automatische diafragmastand A en vervolgens kun je diafragma bepalen zoals je dat met ieder modern objectief ook doet via de camera. Lichtmeten gaat hierdoor ook zoals je gewend bent, en hiervoor hoef je geen extra handelingen te verrichten.
De lichtsterkte van f/1.7 is erg aangenaam in donkere situaties, maar vergemakkelijkt het handmatig scherpstellen ook, je hebt immers een helder zoekerbeeld.
De kwaliteit van de platen uit dit objectief is uitstekend te noemen, de platen zijn scherp, goed van kleur en contrast en ogen daardoor natuurlijk. De beperkte scherptediepte op f/1.7 is heel leuk om creatieve dingen mee te doen, en is ook bruikbaar, wat niet van alle objectieven met zo'n diafragmaopening gezegd kan worden.

Kortom, een waar prachtobjectief dat je in goede staat voor een prijs rond de €60 kan bemachtigen, al dan niet met een analoge Pentaxbody eraan vast, wat natuurlijk weer leuk is om mee te experimenteren met een mooi rolletje Tri-X.

Vervolgens de Pentax smc DA 50-200 F/4-5.6 ED:

Wat direct opvalt als je dit objectief uitpakt is dat het nauwelijks groter is dan de meegeleverde 18-55 kitlens van Pentax. Hiermee is dit tele-objectief ook meteen lekker licht en handzaam, wat absoluut een voordeel is voor iemand die zijn camera graag altijd mee heeft of licht reist.
De werking van het objectief natuurlijk hetzelfde als alle moderne objectieven, en die is heel intuitief.
De zoomring loopt lekker soepel en heeft een fijne demping, en ook de scherpstelring loopt lekker, en heeft als voordeel dat deze gewoon te gebruiken is in de AF-stand waardoor je altijd je scherpstelling handmatig kan bijstellen of direct in kan grijpen in moeilijke situaties, je hoeft immers geen schakelaar om te zetten om van AF naar MF te gaan.
De kwaliteit van de platen met dit objectief hebben mijn verwachtingen overtroffen, de platen zijn wederom scherp en erg aangenaam van kleur en vooral van contrast, iets dat niet iedere consumenten telezoom kan waarmaken. Het objectieg presteert op alle brandpunten even goed, en is met een stopje dichtgeknepen diafragma onovertroffen in kwaliteit in zijn klasse wat mij betreft.
Door de compacte afmetingen, de soepele bediening en de kwaliteit is dit objectief tesamen met de kitlens de ideale set-up voor reizen en dagelijks all-round fotowerk.

Beide objectieven zijn dus goed bevonden door mij, en ik ben enorm blij met de aanschaf van beide. Pentax heeft voor mij zijn kwaliteit op het gebied van glaswerk meer dan bewezen, en een logische volgende stap voor mij is het 10-17 objectief van Pentax te bemachtigen, iets dat niet al te lang meer op zich zal laten wachten.

Gertjan

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2007, 15:30:50 »
Ik gebruik twee sets oplaadbare batterijen van 2700 mAh. Op 1 set doe ik enorm lang (nu al 2 weken), en heb nog geen problemen met het batterijklepje ondervonden.

Bovendien is mijn objectievenlijstje nu wel redelijk vaste vormen aan het aannemen:

Pentax 10-17mm
Pentax 14mm
Om mijn groothoekbehoefte af te dekken, is een dure oplossing, maar wel het beste van twee werelden (fish-eye en normaal groothoek)

Pentax 18-55
Pentax 50-200

Om het standaardwerk aan te kunnen, mijn hoofdzaak ligt toch in de groothoek, en de kitlenzen presteren echt boven verwachting, klassiek voorbeeld van goed doorontwikkelen.

Pentax SMC-A 50mm F/1.7
Voor de low-light situaties en de portretten.

Carl Zeiss Makro-Planar T* 2/100
Omdat ik dit stuk glas zo enorm aanbid, het is enorm duur, maar volgens mij wel meer dan zijn geld waard, maar vanwege de prijs wel een meerjarenplan :)

De dikgedrukte objectieven heb ik reeds, de 10-17 volgt dit jaar nog wel denk ik, de 14mm volgend jaar, en die Zeiss? Dat zie ik wel.
« Laatst bewerkt op: 5 december 2007, 15:47:00 door Gertjan »

Pim

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2007, 15:24:59 »
Dat is alleen maar fijn dat je zo tevreden bent. Dat ben ik zelf ook,alleen het zwakke punt van de K100 blijf ik het klepje van de accu's vinden.
Het is mij al twee keer overkomen dat de accu's op de grond vielen.
Gebruik je ook eneloop accu's?

Gertjan

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2007, 14:30:50 »
Nog even een snelle update, vandaag een Sintviering gefotografeerd op mijn werk. Voor het eerst met de Pentax in RAW gewerkt. Nabewerking is een genot, de camera levert de platen zoveel beter af dan ik gewend was, ik hoef maar minimaal bij te stellen.

En alle foto's op ISO 800 geschoten, maar geen hinderlijke ruis aanwezig, ik ben meer dan gelukkig met deze set foto's en de manier van processing van de K100D. En niet te vergeten de ingebouwde flitser, op ISO 800 een enorm bereik en een lichtopbrengst om van te smullen.

Moet wel oppassen niet in superlatieven te gaan vervallen als ik over de camera praat merk ik  :D
« Laatst bewerkt op: 5 december 2007, 14:36:09 door Gertjan »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2007, 17:09:38 »
Hi Gertjan,
blij te horen dat je de overstap niet betreurt.
Zo'n review door iemand die de camera ook bekijkt vanuit het gebruik en daar een aantal zinnige opmerkingen over plaatst is heel verfrissend.
 
Veel suc6 met je jacht op het Carl Zeis objectief en veel fotografie plezier.

groeten, André

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Pim

  • Gast
Re: Mijn K100D ervaring
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2007, 19:04:24 »
Hoi Gertjan,

Blij dat je tevreden bent.

Pim.

Gertjan

  • Gast
Mijn K100D ervaring
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2007, 14:26:14 »
Zoals beloofd van mij als overstapper een korte review over het gebruik van de K100D.

Wat direct opvalt als je de camera beetpakt is de goede grip, de camera is compact, maar niet te klein, maar heeft desondanks een goed gewicht dat lekker in de hand ligt. De knoppen zijn logisch geplaatst en allen goed bereikbaar. Totaal nutteloos, maar wel leuk is het sluitergeluid, een lekkere ouderwetse 'klak'.

Dan komt het moment dat je voor het eerst het menu induikt, en dat lijkt op het eerste gezicht wat rommelig en overweldigend, maar bij nadere bestudering blijkt alles best logisch geplaatst te zijn, en de functies onder de 'fn'toets en de vierwegs druktoetsen zijn precies juist gekozen. Enig nadeel was de andere benaming van bepaalde zaken (belichtingscorrectie voor flitsintensiteit bijv.) dan ik gewend was.

Dit alles is natuurlijk belangrijk voor een goede werking van de camera, maar van ondergeschikt belang bij het daadwerkelijk fotograferen. En daar komt de kracht van de Pentax naar boven, alle knoppen zijn zo goed benaderbaar en logisch geplaatst dat je bij het fotograferen als vanzelf de goede knoppen hanteert (AV +/-, draaiwiel AV/TV). Hierdoor heb je snel het gevoel dat je de camera onder controle hebt, in plaats van andersom.

De foto's (JPEG uit de camera) zijn goed en lekker scherp, hier ligt voor mij het voordeel van de CCD-sensor, die tekenen van nature wat scherper dan de CMOS-sensoren die wat algemener toegepast worden. Enig puntje van kritiek is de witbalans, die wil nogal eens raar afwijken (blauw/paars) wanneer je dat niet verwacht, gelukkig is dat achteraf altijd prima te corrigeren.

De meegeleverde kitlens vind ik van uitstekende kwaliteit, tekent goed in scherpte en contrast en is goed flare-bestendig, wat voor tegenlichtopnamen erg fijn is. Erg handig dat de mogelijkheid om handmatig in te grijpen gewoon een standaardoptie is in het menu, dit maakt het werken veel duidelijker en sneller.

Ander positief punt is de SR functie, die lijkt echt te werken en maakt het handheld fotograferen een stuk makkelijker, iets wat mij persoonlijk aanspreekt omdat ik graag fotografeer in aanwezig licht en zonder statief.

Om een lang verhaal kort te maken, de K100D is een prima camera, zowel voor beginners als voor gevorderden, en daar durf ik zelfs de pro's onder te scharen. Ik zie geen belangrijke beperkingen die het werken met deze camera met zich meebrengt, maar juist een aantal waardevolle toevoegingen (SR, bruikbare hoge ISO) die het werken alleen maar vergemakkelijken.

De camera voldoet ruimschoots aan mijn verwachtingen, nu nog een degelijke lenzenset opbouwen, waarbij de lijst momenteel zo lijkt te worden:

*Sigma 10-20 of Pentax 10-17 (fish-eye is erg leuk effect, maar 10mm vertekeningsvrij is erg mooi)
Pentax 16-45 F/4
*Pentax 50 f/1.7
Carl Zeiss Makro-Planar T* 2/100 (Dit objectief is mijn grootste wens, en komt er hoe dan ook, ooit)

Objectieven met een * zijn de prioriteiten, de kitlens dekt een mooi bereik af en voldoet aan de hoge eisen die ik stel aan glaswerk, maar heeft helaas geen constant diafragma, wat ik in dit bereik wel wenselijk acht.