Auteur Topic: wat een leuke lentedag !  (gelezen 850 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: wat een leuke lentedag !
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2020, 08:29:57 »
ik dacht toch een macro lens te kopen, als ik je bij foto zie, gemaakt met de Panagor 90mm.......word ik jaloers van..... :( :(

De foto van de bij op de paardenbloem maakte ik ook niet zomaar even, minstens 10 andere foto's waren het net niet omdat de bij nu eenmaal niet stil blijft zitten en je wel op het goede punt moet scherpstellen.
Met mijn Sigma 120-400mm heb ik ook wel eens "macro" foto's proberen te maken, net als jij met de 55-300mm. De kwaliteit van die foto's is echter veel slechter dan die van een standaardlens of macrolens. Maak eens 10 foto's (1 foto is te weinig voor een betrouwbare test) van een bloem met de 55mm F 2 lens en 10 foto's met de 55-300mm lens en vergelijk ze daarna op kleurweergave, details en scherpte.

Wat betreft het scherpstelpunt: met een Pentax K-S2 krijg ik wel een kleine rode stip te zien als scherpstelpunt, alleen als de scherpstelling niet in het centrum van het beeld valt. Daarvoor gebruikte ik de AF knop op de achterkant van de camera. Bestudeer pagina 130/132 van de gebruiksaanwijzing nog eens goed.

Arno
« Laatst bewerkt op: 14 april 2020, 08:35:03 door abakker »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: wat een leuke lentedag !
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2020, 08:29:57 »

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: wat een leuke lentedag !
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2020, 00:39:10 »
hallo Arno,
het probleem is niet dat de camera GEEN rode punt zou geven, hij geeft hem wel aan om aan te geven dat het onderwerp scherpgesteld is; het probleem is dat het punt meer een vierkant is.
als je probeer bv een bloem te focusseren en de camera geeft aan dat het scherp is, weet je niet door de grootte van de vierkant of de voorkant of de achterkant scherp is !
ik moet wel zeggen dat ik voor mijn "macro" foto's mij 55-300 gebruik op 250 a 300mm. Ik heb dus geen macro hulpmiddelen. (ongeveer 1 jaar geleden had je mij een set macro tubes (weet je nog ?) maar toen was ik er nog niet aan toe.

ik dacht toch een macro lens te kopen, als ik je bij foto zie, gemaakt met de Panagor 90mm.......word ik jaloers van..... :( :(
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: wat een leuke lentedag !
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2020, 23:09:50 »
Je krijgt namelijk een rood vierkantje om aan te geven dat het scherpgesteld is, maar je weet nooit WAT scherpgesteld is !

Volgens de gebruiksaanwijzing van de Pentax K-5II op pagina 131 en 132 staat dat het AF punt waarop scherp is gesteld, rood oplicht. Er zijn echter bepaalde uitzonderingen (staan beschreven) en de camera moet op de juiste manier zijn ingesteld.
Als je graag goede macro/dichtbij opnamen wilt maken, dan kan je beter de 55mm F 2 gebruiken dan de 18-55mm; de zoomlens is veel minder lichtsterk (moeilijker scherpstellen door de zoeker) en de optische kwaliteit is veel slechter dan de 55mm prime lens.

Arno


Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: wat een leuke lentedag !
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2020, 18:36:45 »
bedankt Peter,
ook volgens mij is foto 4 de beste. Misschien moet ik hem qua belichting iets aanpassen om hem iets helderder te krijgen.(alle foto's zijn niet bewerkt) maar ik vind hem persoonlijk goed genoeg.
Over de scherpte gesproken: ik heb eigenlijk geluk gehad  ;D, omdat ik alleen 1 foto per onderwerp gemaakt heb; zijn ze mooi scherp, wat zeer moeilijk is al men, zoal ik gedaan heb, scherp stel via de zoeker en niet via de LV.
Je krijgt namelijk een rood vierkantje om aan te geven dat het scherpgesteld is, maar je weet nooit WAT scherpgesteld is !
 ::) ::)
« Laatst bewerkt op: 13 april 2020, 18:47:12 door Claudio »
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: wat een leuke lentedag !
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2020, 17:51:30 »
Mooie serie geworden, waarbij mij opvalt dat bij alle foto's het scherptepunt precies goed ligt. Wat best lastig is met zo'n kleine scherptediepte. Foto 1 en 4 zijn voor mij de grootste toppers van deze serie. Voornamelijk omdat ze lekker rustig overkomen. Bij foto 2 en 3 zijn is de achtergrond nogal rommelig en nadrukkelijk aanwezig.

Groet,  Peter

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
wat een leuke lentedag !
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2020, 13:36:57 »
mijn tuin wordt wakker

IMGP0882 by Claudio Fontanini, on Flickr

IMGP0879 by Claudio Fontanini, on Flickr

IMGP0877 by Claudio Fontanini, on Flickr

IMGP0874 by Claudio Fontanini, on Flickr
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME