Auteur Topic: GADGET -Monoculair Converter 5x - leuke APK telephoto lensadapter verrekijker  (gelezen 577 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5922
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: GADGET: leuke APK telephoto (verrekijker) lensadapter 5x / monoculair converter
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2022, 18:58:37 »
Zo, dat is een hele uitgebreide uitleg. Ik weet eigenlijk niet echt te bedenken wat het mij extra gaat brengen, ik kom niet echt iets tekort zeg maar, ik was eigenlijk gewoon nieuwsgierig, omdat ik het niet kende. Maar reuze bedankt voor deze uitgebreide uitleg, nu weet ik er iets vanaf, ook al heb ik geen gebruikservaring  ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: GADGET: leuke APK telephoto (verrekijker) lensadapter 5x / monoculair converter
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2022, 18:58:37 »

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: GADGET: leuke APK telephoto (verrekijker) lensadapter 5x / monoculair converter
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2022, 11:17:35 »
ter vergelijking:
een gemiddelde 8x30 verrekijker (twee oog) heeft een kortste kijkafstand ≈4,5,meter
een 7x50 verrekijker heeft kortste kijkafstand ≈8 meter
De 20x50 telescoopkijker (piratenkijker ( heeft kortste kijkafstand ≈18 à 20 meter

Zet je de monoculair converter op een Pentax 50mm M f/1.7 dan weten we dat die lens scherp stelt vanaf 45 CENTIMETER. ;D

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: GADGET: leuke APK telephoto (verrekijker) lensadapter 5x / monoculair converter
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2022, 09:41:33 »
De kortste instelafstand is gelijk aan die van de lens zelf.  Geweldig.
Je hebt in een wip een interessante kijker samengesteld,  Je kunt hiermee namelijk heel nabij scherpstellen en dat met een vergroting van 5x het brandpunt van de lens.
Vergeleken met menig prisma verrekijker of monokijker kun je met zo'n / monoculair converter / telephoto (verrekijker) lensadapter dichterbij scherpstellen. Veel dichterbij zelfs.
Denk aan een sterk vergrootglas en tevens aan een monokijker die je veraf en zelfs binnenshuis kunt gebruiken. Met één en dezelfde lens.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2022, 11:12:13 door ME-Superman »

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: GADGET: leuke APK telephoto (verrekijker) lensadapter 5x
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2022, 10:49:36 »
Mijn exemplaar lijkt als nieuw, zeg maar vorige maand gemaakt, maar ik heb reden te denken dat hij in 1980 ter wereld kwam en daarna bij zijn pleegouders in Nederland zo'n 40 jaar onderdak kreeg.  ;)

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: GADGET: leuke APK telephoto (verrekijker) lensadapter 5x
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2022, 10:43:15 »
Qua Helderheid: zoals ik onderaan de recensie / review schreef: "Helderheid is prima en de scherpte is prima".. ik bedoel hier: Compromisloos helder.  Ik zie geen verval van het licht, zoals ik dat met mijn Vivitar 2x converter ertussen wel zie.

ergo:
Deze AP/K telephoto (verrekijker) lensadapter 5x is net zo helder als de gebruikte lens.
Deze AP/K telephoto (verrekijker) lensadapter 5x is kleur-neutaal.
Dus eventuele kleuring van het beeld is m.i. gelijk aan dat van de gebruikte lens.

Extra vertekening en vignettering?
geen vertekening gemerkt
geen randonscherpte gemerkt
geen vignettering gemerkt
geen kussenvorming of speldenkussenvorming gemerkt

bedenk:
Het matglas van de camera (b.v.) de Pentax ME of de ME-super heeft een fijne ruis. (met uitzondering van de split focuscirkel). Van matglas-ruis heb je natuurlijk geen last van met deze AP/K telephoto (verrekijker) lensadapter. Sterker nog: Dezelfde gebruikte lens wordt in vergelijking daarmee 'ineens' heerlijk helder.

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: GADGET: leuke APK telephoto (verrekijker) lensadapter 5x
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2022, 10:35:06 »
En wat betreft licht doorlaten, is er veel verlies? En wat kost zoiets? Of moet je überhaupt al geluk hebben er 1 te treffen?

Hi elshout, wedervraag: Wat zou jij er voor over hebben?
Ik noem het met mijn exemplaar een toevalstreffer.  ;)

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
Re: GADGET: leuke APK telephoto (verrekijker) lensadapter 5x
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2022, 10:12:38 »
hoi,

Vroegâh heb ik zulke telephoto (verrekijker) lensadapters ( ook wel monoculair converter genoemd ) wel eens hier en daar in folders zien staan, maar ik kan mij geen merk of merken te herinneren.
dus Prijzen vroeger? geen idee.
Prijs nu nieuw? (als ze nog bestaan): geen idee.
Prijs tweedehands? Wat de gek er voor geeft. 
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2022, 09:31:05 door ME-Superman »

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5922
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: GADGET: leuke APK telephoto (verrekijker) lensadapter 5x
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2022, 19:19:45 »
En wat betreft licht doorlaten, is er veel verlies? En wat kost zoiets? Of moet je überhaupt al geluk hebben er 1 te treffen?

Offline ME-Superman

  • Junior Member
  • Berichten: 36
GADGET -Monoculair Converter 5x - leuke APK telephoto lensadapter verrekijker
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2022, 09:52:35 »
hallo Pentaxers,

Ik ben sinds kort in het bezit van een opzetstuk waarmee je van elke lens met  P/K-vatting een monoculaire kijker maakt.  Een monoculair converter .
( oftwel een spotting scope  / monokijker / verrekijker eenoogkijker ).
Deze kwam hier in huis, maar is niet nieuw, maar wel als nieuw.

Made in Japan. Hama. vergroting 5x lensadapter
Geschikt voor elke P/K vaste lens of zoomlens.
Geschikt P/K de analoge en digitale lens.
Je kijkt er recht mee door de lens.

Dit optische gadget past op alle lenzen Pentax en andere merken met Pentax P/K vatting en heeft een zacht rubberen oogschelp.

Wat kan mijn nieuwe speeltje?
maakt van een 50mm een 5x kijker;
van een 135mm lens een 13,5x kijker;
van een 200mm wordt een 20x kijker;
van een 300mm een 30x kijker.  enzovoorts

* 'Weetje'. Een 300mm lens is bijna gelijk aan een 7x35 of 7x50 vergrotende verrekijker. (300mm is natuurlijk 6x vergrotend, maar die maatstaf is niet erg standaard in de kijkerwereld (maar ze bestaan wel)).

Hoe werkt het?
Je bevestigd de lens op lensadapter d.m.v. de bajonetvatting. Die is op de  lensadapter gelijk aan die van het Pentax-camerahuis (body).
Scherpstellen (en eventueel zoomen) doe je gewoon met de lens zelf. De lensadapter heeft immers geen instelmogelijkheden. Scherpstellen zonder camera  erachter vereist enige gewenning, maar dat is logisch. Een verrekijker of scope moet je ook leren vasthouden, zeker bij een forse vergroting van 16x of 20x kijker of nog grotere vergroting.

Specificaties, (zelf gemeten)  :)
>Gewicht: lensadapter: 85 gram
>Gewicht: lensadapter met kokertje en doppen: 130 gram
>Gewicht: lensadapter met lensdoppen: 95 gram
>Vergroting: 5x
>Kortste instelafstand: identiek aan die van de lens.

conclusie:
Helderheid is prima en de scherpte is prima.
Ben ik er tevreden mee? Ja.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2022, 10:25:01 door ME-Superman »