Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 703 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2021, 12:42:11 »
Welkom op het forum Dick. Je maakt al meteen een goede beurd door je zo uitgebreid voor te stellen.

Groet,   PeterN

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2021, 12:42:11 »

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2021, 16:57:23 »
Hallo Jan, ook welkom!

Wat betreft je vraag, beter zou je deze even kunnen stellen in het betreffende topic denk ik.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline Tenbergen

  • Newbie
  • Berichten: 3
Re: Even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2021, 13:07:35 »
hallo. Mijn naam is Jan Tenbergen
ik fotografeer al mijn hele leven met een pentax.
ooit in 1978 begonnen met de pentax me
nu al 2 jaar met de pentax K1.
mijn vraag is nu of jullie mij kunnen helpen.
wil mijn camera met een iphone bedienen.  ik krijg en kan de gegevens met mijn mobiel wel bedienen en ook afdrukken maar heb geen beeld op mijn iphone
wie weet waar ik dit in kan stellen ?

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2021, 12:15:27 »
Dag Dick, welkom! Ik kan me bij Dennis aansluiten, dit is nog eens voorstelling  ;)
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

D3nn1S

  • Gast
Re: Even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2021, 23:14:31 »
Wauw Dick wat een levensverhaal!!
Aan het voorstellen ligt het niet ;)

Welkom bij de club en vooral veel plezier.

Gr. Dennis

Offline DirkS

  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Geslacht: Man
    • MijnFotos
Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2021, 19:25:45 »
Hallo Pentax forumleden,

Goede zaak dat op dit forum echt een voorstelrondje gedaan moet worden. Ben een tijd lid geweest van een autoforum en daar maakte ik veel lieden mee die direct met de deur in huis vielen, nog antwoord kregen ook (nooit van mij trouwens) en vervolgens zich nooit meer lieten zien of horen.

Ooit ben ik begonnen met fotografie in de Duitse plaats Rheine waar ik als dienstplichtig militair meer dan een jaar mocht vertoeven. In de belastvrije winkel kocht ik een Yashica Minister-D voor DM 140,=  en dat was in 1970 een koopje. In Nederland kostte dezelfde camera ruim FL 300,=  Het was wel spannend als je op Schiphol weer door de douane moest natuurlijk. De Yashica maakte best mooie foto’s maar de zoeker was niet al te precies en deed de camera aan familieleden cadeau.

Een spiegelreflex was niet echt betaalbaar destijds en in 1973 vond ik in een fotozaak in Delft de Asahi Spotmatic die ik nog steeds in bezit heb. In plaats van de FL 1200,= die men destijds vroeg, dat was geen goedkope grap, kostte de versie met een 55 mm lens als een van de laatste exemplaren beduidend minder, namelijk rondom FL 650,= inclusief de paraattas. De Spotmatic lijkt onverwoestbaar, heeft de nodige landen inclusief stofwolken bezocht, heeft naar schatting zo’n 5000 foto’s en dia’s op de klok staan en werkt nog steeds feilloos. Afgelopen maanden weer eens wat foto’s mee gemaakt waarbij helaas merkbaar is dat de afdrukkwaliteit niet meer zoals vroeger is.

De eerste kennismaking met de digitale fotografie was een HP735 die ik cadeau kreeg van mijn werkgever. Dat ding was werkelijk een aanfluiting van de eerste orde. Drie keer flitsen en de twee AA batterijen waren al bijna leeg. Bovendien was de flitskwaliteit een aanfluiting maar bij mooi zonnig weer buiten maakte ie mooie plaatjes met het Zeiss objectief.

Op zoek naar een camera die kon meten met de Spotmatic bleek wat betreft de aanschafprijs iets te veel van het betaalbare en vanwege de geboorte van onze kleindochter een Sony Handycam gekocht, ergo, ging dus over op filmen. Was redelijk betaalbaar bij Saturn in Duitsland. Maak nooit de fout om zoiets zonder zoeker te kopen trouwens. Je ervaart dezelfde ellende als met een smartfeun bij sterk zonlicht.

De HP735 sneuvelde roemloos afgelopen voorjaar en ging op zoek naar een alternatief en daarbij was de Duitse Ebay mijn maatje. Om te beginnen en om de digitale fotografie beter te leren kennen een Fujifilm Finepix S5800 voor een prikkie weten te bemachtigen die redelijke goede foto’s maakt. Maar de zoekerfunctie is erg karig en kan daar maar niet aan wennen. De oude Pentax kriebels kwamen toch weer te sterk boven drijven en begon een nieuwe zoektocht op Ebay. De K-r kon ik voor € 91,= op de kop tikken plus een 35-80 mm lens voor rondom € 10,=. Daar vóór via een veiling voor een 18 – 55 mm lens met de natte vinger maar iets geboden en won hem ook nog. Leuke grote tas weten te kopen via Marktplaats, gebruiksaanwijzing in boekjeformaat met Adobe Reader afgedrukt en ben dus gelukkig weer behoorlijk op Pentax-niveau. Rest nog wat extra dingen en lensuitbreidingen.

De bijgaande foto van broer en zus Pentax heb ik gemaakt met mijn ONE+ 3 smartphone die verre van slechte foto’s maakt.

Verder hoop ik hier leuke fotoliefhebbers en leerzame dingen te vinden,
Groeten,
Dick

« Laatst bewerkt op: 3 maart 2022, 14:34:25 door DirkS »
Asahi Pentax Spotmatic, Super-Takumar 1:2/55, Agfatronic 341CBS flitser | Pentax K-r, Exakta DPZ 38AF-P flitser, Pentax SMC 18-55, Pentax SMC 35-80, Travenar 70-210 Macro, Sigma 70-300 DL Macro Super