Auteur Topic: Wat krijg je als je een UWA combineert met een converter?  (gelezen 948 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey2

  • Gast
Re: Wat krijg je als je een UWA combineert met een converter?
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2021, 17:00:59 »
Ik snap alleen je opmerking wat betreft het dichterbij kunnen scherpstellen niet: Bij het gebruik van een converter blijft de minimale scherpstelafstand van een lens toch gelijk?
Je hebt gelijk en daar zit hem nu net de kneep. De minimale instelafstand verandert niet door het gebruik van een converter maar de beeldhoek verandert wel. Misschien had ik dat inderdaad anders moeten zeggen. Ik kan dus met de 8-16mm dichterbij scherpstellen op 8mm + converter (effectief 11.2mm) dan als ik ik de "blote lens" op dezelfde beeldhoek instel (ietsje ingezoomd dus).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Wat krijg je als je een UWA combineert met een converter?
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2021, 17:00:59 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Wat krijg je als je een UWA combineert met een converter?
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2021, 12:43:11 »
Een lenzencombi die je niet snel zou uitproberen, maar inderdaad wel een leuk idee om dit te testen. De resultaten vallen ook zeker niet tegen.
Ik snap alleen je opmerking wat betreft het dichterbij kunnen scherpstellen niet: Bij het gebruik van een converter blijft de minimale scherpstelafstand van een lens toch gelijk?

newmikey2

  • Gast
Wat krijg je als je een UWA combineert met een converter?
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2021, 17:17:53 »
Ik heb vandaag de Sigma 8-16 eens op de Pentax HD-DA1.4x gezet? Je kunt nog dichterbij scherpstellen en krijgt een interessant perspectief. Zelfs een mooie bokeh, ietys waar deze lens niet zo geschikt voor lijkt, komt om de hoek kijken. Van het mandje met blauwe druifjes op de tuintafel naar de eerste sneeuwklokjes in het bos.