Auteur Topic: Reviews en tests Pentax K-3  (gelezen 43052 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #156 Gepost op: 23 april 2014, 12:50:53 »
Yep!  :cheer:  Dit nieuwsbericht kreeg ik net binnen in mijn mailbox:

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #156 Gepost op: 23 april 2014, 12:50:53 »

Offline K-x_fan

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #155 Gepost op: 23 april 2014, 11:33:06 »

Sigma 8-16, 18-250, Pentax 1,8/50, Tamron 17-50, 70-300, Metz MB 44 AF-1

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10653
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #154 Gepost op: 20 april 2014, 17:48:23 »
Dat het lang geduurd heeft is een feit, maar de uitslag van een review van bijna 5 jaar geleden vergelijken met die van de K-3 en dan zeggen dat men die oude beter vindt omdat de score hoger is, is wat kort door de bocht, denk je niet? Dan zou de K-5 dus ook net zo goed moeten zijn als de K-3; die krijgt immers ook 83%.

Je hebt gelijk, maar daar doel ik niet op. Een argeloze bezoeker ziet dit niet zo snel. Die ziet alleen maar percentages en denkt er niet bij na dat deze niet te vergelijken zijn. Daar is waar ik op doel.
Als je een beoordelingssysteem hebt, zou je dit mee moeten laten wegen door de oudere camera's een soort van "afslag" te geven, dan wel uitdrukkelijk te vermelden dat die camera's door "ouderdom" niet meer goed vergelijkbaar zijn.

De Pentax K3 en bijvoorbeeld de Canon 7D worden door DPreview beoordeeld als "Semi-professional" camera's en de Nikon D7100 als "Mid Range" en dus beoordeeld in z'n eigen klasses.
Hierdoor lijkt het beoordelingssysteem wat krom.

Inderdaad, zie hiervoor.
Veel bezoekers zien niet zo snel dat de Nikon D7100 en de Pentax K-3 in twee verschillende klassen zitten.
Daarnaast wordt dan weer (in het pull down vergelijkingsmenu) de Fujifilm X-T1 weer bij de Pentax K-3 gezet en komt er dan met 84% beter uit. Als je dan de pro's en cons ziet, is dat weer onbegrijpelijk. Ook wat gebruikers van de Fujifilm zelf vinden. Al met al dus: "Wie betaalt, die bepaald".

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #153 Gepost op: 20 april 2014, 10:37:33 »
De Pentax K3 en bijvoorbeeld de Canon 7D worden door DPreview beoordeeld als "Semi-professional" camera's en de Nikon D7100 als "Mid Range" en dus beoordeeld in z'n eigen klasses.
Hierdoor lijkt het beoordelingssysteem wat krom.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #152 Gepost op: 20 april 2014, 10:35:54 »
De review van DPReview is er al weer even, maar mis hem in dit topic, dus bij deze: http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-3

Slechts 83% maar dat schijnt te liggen aan de "klasse indeling" die zij hanteren. Wel een "Gold award".

Totaal onlogisch en als mogelijke koper kijk je als eerste naar het percentage lijkt me. Dan zou de Canon 7D (84%) er beter uitkomen dan de Pentax K-3.
De Nikon D7100 krijgt zelfs 85%  ??? ::) De zeer recent ook gesteste Fujifilm X-T1 krijgt zelfs 84% terwijl de meningen daarover erg verdeeld zijn. Overigens wel weer frappant dat het DPReview altijd lukt om een test van een Olympus en Fuji camera's op zeer korte termijn te publiceren, terwijl we op de test van de Pentax bijna een half jaar hebben moeten wachten. Voor mijn gevoel is DPReview als "onafhankelijke" reviewer aardig van zijn voetstuk aan het vallen. Ze roepen wel geen geld voor een review te ontvangen, maar adverteerders betalen ook geld om te mogen adverteren. Lees: als die niet meer adverteren, mis je inkomsten, vandaar de regel omtrent adverteren: "Wie betaalt, die bepaald".

Dat het lang geduurd heeft is een feit, maar de uitslag van een review van bijna 5 jaar geleden vergelijken met die van de K-3 en dan zeggen dat men die oude beter vindt omdat de score hoger is, is wat kort door de bocht, denk je niet? Dan zou de K-5 dus ook net zo goed moeten zijn als de K-3; die krijgt immers ook 83%.

Maar een review is een review, gemaakt door iemand die op een bepaalde manier naar camera's kijkt. Als niet iedereen dat op dezelfde manier doet (en dat is een gegeven) moet je er ook niet vreemd van opkijken als er een andere score uitkomt dan wat jij zou geven, toch? Ik zou zeggen, stoor je er niet zo aan en ga doen waarom je die camera in de eerste plaats hebt gekocht. Tenzij je misschien denkt dat er iets zit in het oordeel van DPreview. Misschien moet je daar dan wat mee.

Volgens mij is het een van die 2 keuzes. Simpel zat.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10653
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #151 Gepost op: 20 april 2014, 09:31:55 »
De review van DPReview is er al weer even, maar mis hem in dit topic, dus bij deze: http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-3

Slechts 83% maar dat schijnt te liggen aan de "klasse indeling" die zij hanteren. Wel een "Gold award".

Totaal onlogisch en als mogelijke koper kijk je als eerste naar het percentage lijkt me. Dan zou de Canon 7D (84%) er beter uitkomen dan de Pentax K-3.
De Nikon D7100 krijgt zelfs 85%  ??? ::) De zeer recent ook gesteste Fujifilm X-T1 krijgt zelfs 84% terwijl de meningen daarover erg verdeeld zijn. Overigens wel weer frappant dat het DPReview altijd lukt om een test van een Olympus en Fuji camera's op zeer korte termijn te publiceren, terwijl we op de test van de Pentax bijna een half jaar hebben moeten wachten. Voor mijn gevoel is DPReview als "onafhankelijke" reviewer aardig van zijn voetstuk aan het vallen. Ze roepen wel geen geld voor een review te ontvangen, maar adverteerders betalen ook geld om te mogen adverteren. Lees: als die niet meer adverteren, mis je inkomsten, vandaar de regel omtrent adverteren: "Wie betaalt, die bepaald".
« Laatst bewerkt op: 20 april 2014, 09:39:56 door Edzo »

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #150 Gepost op: 19 april 2014, 16:25:08 »
Beste forummers, vandaag de nieuwe Photo Digitaal in de bus, uitgave 46. Een behoorlijk uitgebreide test van de K3. Zo maar wat quotes : Pentax neemt in de fotografie wereld een speciale plek in, er zit danwel een apsc sensor in de prestaties doen niet onder die van een fullframe, met de K3 ben je verzekerd van geweldige natuurgetrouwe kleuren, hij voelt stevig aan eigenlijk net als een fullframe. Met een anti-aliasingsimulator die je kan uitschakelen loopt Pentax voor op de concurrentie.
Hij krijgt 4 van de 5 sterren en wordt gezien als concurrent van de Canon 70d en Nikon D7100.
Overigens heb ik de test nog niet helemaal gelezen (net binnen en zag het item voorbij komen).
Toch weer een mooi artikel dat Pentax weer verder op de kaart zet.

Goed weekend, Sander

Mooi van de publiciteit, maar ik vraag me wel af of het zo terecht is dat de K-3 qua prestaties wordt vergeleken met fullframe camera's.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #149 Gepost op: 18 april 2014, 16:40:56 »
uhhh... :schaam: hij stond opeens op de voorpagina als nieuw!

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #148 Gepost op: 18 april 2014, 16:33:31 »
Op dat andere forum een nieuwe "Indepth Review"
http://www.pentaxforums.com/news/pentax-k-3-review-posted.html

A review of Pentax's Flagship DSLR · Posted on 11-12-2013

of mis ik iets?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #147 Gepost op: 18 april 2014, 16:17:06 »
Nee, het is gewoon de Amerikaanse variant van dit forum en natuurlijk als je je eigen liefhebberij reviewd is alles goed  :evil:

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #146 Gepost op: 18 april 2014, 16:14:09 »
dat is ongeveer hetzelfde als slagers die hun eigen vlees keuren of "wij van wc-eend adviseren wc-eend...."

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #145 Gepost op: 18 april 2014, 16:08:05 »
Op dat andere forum een nieuwe "Indepth Review"
http://www.pentaxforums.com/news/pentax-k-3-review-posted.html

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10653
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #144 Gepost op: 8 maart 2014, 19:46:14 »
Ja super triest. De oorzaak is waarschijnlijk dat de test resultaten beter zijn dan die van Canon en Nikon.

 :D :D :D HAHA

Ja, dan wel dat Fuji, Olympus en Sony tussentijds teveel camera's op de markt brengen die ze moeten testen voordat ze in de winkel op de plank liggen..........

Offline Bob

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2058
  • Geslacht: Man
  • Beauty is in the eye of the beholder!
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #143 Gepost op: 8 maart 2014, 17:55:56 »
Wel is nieuws dat in 2018 een review wordt verwacht van DP Review over de K-3  :evil: :evil: :angel:

Ja super triest. De oorzaak is waarschijnlijk dat de test resultaten beter zijn dan die van Canon en Nikon.

 :D :D :D HAHA
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10653
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #142 Gepost op: 8 maart 2014, 00:13:02 »
Wel is nieuws dat in 2018 een review wordt verwacht van DP Review over de K-3  :evil: :evil: :angel:

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #141 Gepost op: 7 maart 2014, 19:29:05 »
Ja, je hebt gelijk, domme vraag :)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #140 Gepost op: 7 maart 2014, 19:23:26 »
Denken jullie dat het zinvol is om van een K5 II over te stappen naar een K3?
Deze vraag hoort niet thuis in Pentax Nieuws en Reviews, het is noch nieuws noch een review....
Wel of niet een K3 is een overweging die je zelf moet doen. Of dit voor jou zinvol is of niet kunnen wij niet voor jou beslissen.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #139 Gepost op: 7 maart 2014, 19:03:20 »
Denken jullie dat het zinvol is om van een K5 II over te stappen naar een K3?

Edit (Vulcan)
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2014, 19:21:44 door Vulcan »

Offline drielletje

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #138 Gepost op: 7 maart 2014, 17:46:33 »
Beste forummers, vandaag de nieuwe Photo Digitaal in de bus, uitgave 46. Een behoorlijk uitgebreide test van de K3. Zo maar wat quotes : Pentax neemt in de fotografie wereld een speciale plek in, er zit danwel een apsc sensor in de prestaties doen niet onder die van een fullframe, met de K3 ben je verzekerd van geweldige natuurgetrouwe kleuren, hij voelt stevig aan eigenlijk net als een fullframe. Met een anti-aliasingsimulator die je kan uitschakelen loopt Pentax voor op de concurrentie.
Hij krijgt 4 van de 5 sterren en wordt gezien als concurrent van de Canon 70d en Nikon D7100.
Overigens heb ik de test nog niet helemaal gelezen (net binnen en zag het item voorbij komen).
Toch weer een mooi artikel dat Pentax weer verder op de kaart zet.

Goed weekend, Sander

Offline Johnnie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1026
  • Geslacht: Man
  • Aan de spullen ligt het niet!
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #137 Gepost op: 23 februari 2014, 15:22:02 »
Leuk! Een spijtoptant  :angel: ;C
Altijd goed te horen dat er fotografen zijn die weer op het oude nest terugkomen.
Waarom heb je de Canon verkocht?

Eens een Pentax hart.........altijd een Pentax hart!?!?!?!?
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10653
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #136 Gepost op: 18 januari 2014, 19:19:05 »
Ben aan het sparen. Na jaar of 6 geleden de overstap gemaakt te hebben naar Canon paar maanden geleden alles verkocht. Voordeel dat die canon (5d MKIII) en al mijn (L)glas zijn waarde goed behouden heeft. Dus weinig op verloren maar teveel en te dure spullen.

Wat daarmee kan, kan met Pentax zeker. Nu die nieuwe K-3 uit is sta ik weer te popelen om terug te keren naar Pentax. Hopelijk snel. Ondertussen vermaak ik me wel met mijn Fuji X100s. Ook een super camera trouwens.

Leuk! Een spijtoptant  :angel: ;C
Altijd goed te horen dat er fotografen zijn die weer op het oude nest terugkomen.
Waarom heb je de Canon verkocht?

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #135 Gepost op: 17 januari 2014, 07:31:17 »
Ben aan het sparen. Na jaar of 6 geleden de overstap gemaakt te hebben naar Canon paar maanden geleden alles verkocht. Voordeel dat die canon (5d MKIII) en al mijn (L)glas zijn waarde goed behouden heeft. Dus weinig op verloren maar teveel en te dure spullen.

Wat daarmee kan, kan met Pentax zeker. Nu die nieuwe K-3 uit is sta ik weer te popelen om terug te keren naar Pentax. Hopelijk snel. Ondertussen vermaak ik me wel met mijn Fuji X100s. Ook een super camera trouwens.
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10653
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #134 Gepost op: 15 januari 2014, 17:48:06 »
Even weer on topic:

DxO Labs heeft test gedaan welke lenzen beste bij/op de K-3 passen:

http://www.dxomark.com/Reviews/Best-lenses-for-the-24-MPix-Pentax-K-3-Recommended-primes-and-zooms


Bijzonder dat de combi Sigma 8-16 mm met de K-3 er niet zo heel goed uit komt........

Offline starbase218

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 391
  • Sabbe dhamma nalam abhinivesaya
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #133 Gepost op: 15 januari 2014, 17:47:00 »
Quote van het jaar

A picture thats not printed, is not a photograph : - Ed (photouniverse)

Eens met het sentiment. Een tastbaar eindproduct brengt de lol terug in fotografie. Ik denk dat we soms teveel bezig zijn met hoe naar dat eindproduct te komen.
Verfoond vanaf mijn iStuur

Serpiente

  • Gast
Re: Reviews en tests Pentax K-3
« Reactie #132 Gepost op: 15 januari 2014, 00:57:40 »
Quote van het jaar

A picture thats not printed, is not a photograph : - Ed (photouniverse)
Quote van het jaar 1950? :D