Auteur Topic: Het eind is nog zoek.  (gelezen 841 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Het eind is nog zoek.
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2018, 14:21:10 »
Doordat de foto's zo blauw zijn, ontbreekt ook een stuk contrast, wat een grauwe indruk achterlaat.
Dat kan passen bij het moment van de opname, maar het komt op mij minder prettig over.

De correctie van Cire is dan minder trouw aan het moment, maar oogt veel frisser.
Een compromis is vast mogelijk.....

Eric, bedankt voor je reactie. Ze waren te blauw, iets wat mij eerst in mindere mate opviel omdat er buiten dikke regenbuien overtrokken. Het was winderig en grauw weer, (instellingen ISO 800, 1/30 - 1/45 sec. f 4.5) maar de automatische kleurbalans maakte er te optimistisch 6500 graden Kelvin van; dit laatste heb ik terug gebracht tot 5000, waardoor veel van het overtollige blauw is verdwenen. Goed compromis?

groeten, Arno

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Het eind is nog zoek.
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2018, 14:21:10 »

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Het eind is nog zoek.
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2018, 13:09:39 »
Doordat de foto's zo blauw zijn, ontbreekt ook een stuk contrast, wat een grauwe indruk achterlaat.
Dat kan passen bij het moment van de opname, maar het komt op mij minder prettig over.


De correctie van Cire is dan minder trouw aan het moment, maar oogt veel frisser.
Een compromis is vast mogelijk.....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Het eind is nog zoek.
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2018, 13:01:25 »
Maar de kleur klopt niet helemaal.
De blauw-groen zweem is enorm.
Ik ben zo vrij er eentje te corrigeren:

Cire, bedankt voor je reactie. De blauwe kleur had ik al gecorrigeerd; de foto's zijn genomen voordat de zon opkomt en dan zit er veel meer blauw in de lucht. De kleur van het zand is met zonnig weer ook veel lichter dan nu op de foto's. Gezien de onstuimige zee, de kustafslag en het vroege tijdstip, vind ik het wel bij de foto's passen; ik zal ze nog iets minder blauw maken

groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2018, 13:04:56 door abakker »

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Het eind is nog zoek.
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2018, 12:36:06 »
Mooie foto's van een wilde zee en duidelijk de afkalving van het duin te herkennen.
Maar de kleur klopt niet helemaal.
De blauw-groen zweem is enorm.
Ik ben zo vrij er eentje te corrigeren:
Dat gaat vrij gemakkelijk met photoshop of lightroom
Als je het niets vindt haal je het maar weg.
Cire

Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Het eind is nog zoek.
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2018, 11:52:37 »
De kustafslag langs de zuidwestkust van Texel, gaat nog steeds door. Om de afgesproken kustlijn in stand te kunnen houden, moet er zand opgespoten worden. Rijkswaterstaat wil hier eigenlijk wel vanaf vanwege de kosten. De duinen zijn hier de laatste 70 jaren al zo'n 250m afgeslagen.

1.


2.


3.


4.


5.


Pentax K-5 met Pentax DA 18-55 II
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2018, 14:10:00 door abakker »