Auteur Topic: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje  (gelezen 2671 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2017, 09:16:08 »
Thuis kon het gelukkig wel allemaal zien.

Darktable ken ik niet, maar volgens mij kun je dit in PS CC ook heel mooi en niet al te moeilijk doen. Maar een goede tip.

Zelf ben ik enorm enthousiast over de mogelijkheid 'Photomerging" in PS. Daarmee kun je meerdere foto's met verschillende perspectieven tot één geheel maken, zie https://www.youtube.com/watch?v=NBirmcO82Rg.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2017, 09:16:08 »

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2017, 10:01:21 »


De foto van de schuif zie ik wel.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2017, 07:51:46 »
Ik zie helaas niets!
Hoi Kees, er staan 4 foto's afgebeeld en later 1 van de schuiven voor fotoshop; zichtbaar voor mij.

Groeten, Arno

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2017, 07:34:36 »
Dus je hebt op vakantie een leuk plaatje geschoten vanuit een onmogelijke hoek - kon niet verder terug, stond een boom in de weg, whatever. Dit kwam er uit:

Ik zie helaas niets!

newmikey2

  • Gast
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2017, 21:53:02 »
Met LR kun je het rechtzetten ook automatisch laten doen. Zie bijgevoegde screenshot. Misschien kun je met DT nog meer. Dat weet ik niet.
Aha! Zo heb ik weer iets bijgeleerd, waarvoor dank!  :drinks: :good:

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2017, 21:40:54 »
Wat betreft knip- en plak capaciteiten kan photoshop alles wat gimp kan (en misschien nog wel meer zelfs) - ik wou niet één bepaald programma highlighten maar gewoon de techniek en die had met PS ook heel goed mogelijk geweest. Dat rechtzetten kan met LR ook maar ik geloof dat de automatische verticalen/horizontalen analyse van darktable daar wel redelijk uniek in is - je hoeft dus zelf geen aanpassingen meer te doen.
Met LR kun je het rechtzetten ook automatisch laten doen. Zie bijgevoegde screenshot. Misschien kun je met DT nog meer. Dat weet ik niet.

2017-03-20_LR_Transformatie by 2011*Alwin, on Flickr
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2017, 21:19:30 »
Clonen kan wel binnen LR. Knippen en plakken niet, voor zover ik weet. Content aware fill ook niet, voor zover ik weet.

Als je een foto rechtzet in LR en je kiest voor "uitsnijden behouden", dan verlies je een deel van de foto. Als je ervoor kiest de oorspronkelijke grootte van de foto te behouden (vakje "uitsnijden behouden" niet aanvinken) dan kun je in photoshop met knippen en plakken en content aware fill nog het een en ander repareren. Dat werkt volgens mij echter alleen als de oorspronkelijke foto niet te ver scheef staat, zoals de foto in het voorbeeld van Mike.
Wat betreft knip- en plak capaciteiten kan photoshop alles wat gimp kan (en misschien nog wel meer zelfs) - ik wou niet één bepaald programma highlighten maar gewoon de techniek en die had met PS ook heel goed mogelijk geweest. Dat rechtzetten kan met LR ook maar ik geloof dat de automatische verticalen/horizontalen analyse van darktable daar wel redelijk uniek in is - je hoeft dus zelf geen aanpassingen meer te doen.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2017, 19:05:50 »
Clonen kan wel binnen LR. Knippen en plakken niet, voor zover ik weet. Content aware fill ook niet, voor zover ik weet.

Als je een foto rechtzet in LR en je kiest voor "uitsnijden behouden", dan verlies je een deel van de foto. Als je ervoor kiest de oorspronkelijke grootte van de foto te behouden (vakje "uitsnijden behouden" niet aanvinken) dan kun je in photoshop met knippen en plakken en content aware fill nog het een en ander repareren. Dat werkt volgens mij echter alleen als de oorspronkelijke foto niet te ver scheef staat, zoals de foto in het voorbeeld van Mike.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2017, 18:53:33 »
In LR had je dit ook voor elkaar gekregen. Daar kan je dingen die scheefstaan etc behoorlijk goed rechtzetten.
Je mist de pointe. Natuurlijk kan je met LR rechttrekken...

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2017, 18:32:55 »
Voor de volledigheid: alle bewerkingen ná de raw omzetting waren met Gimp. Met DT gaat dat niet lukken net zo min als met LR.  Daar zijn deze programma's gewoon niet voor bedoeld.

In LR had je dit ook voor elkaar gekregen. Daar kan je dingen die scheefstaan etc behoorlijk goed rechtzetten.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2017, 18:31:36 »
Ok. Duidelijk.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2017, 18:25:00 »
Als je met Darktable stukjes kunt knippen en plakken, een beetje kunt clonen en content aware fill kunt toepassen dan kun je er meer dan met Lightroom voor wat betreft het bewerken van een foto. Deze extra handelingen heb ik zowiezo nog nooit uitgevoerd als vervolg op het rechtzetten. Misschien dat ik in de toekomst nog eens photoshop erbij ga pakken om een anders mislukte foto op te krikken. Bedankt voor de tip.
Voor de volledigheid: alle bewerkingen ná de raw omzetting waren met Gimp. Met DT gaat dat niet lukken net zo min als met LR.  Daar zijn deze programma's gewoon niet voor bedoeld.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2017, 18:21:19 »
Als je met Darktable stukjes kunt knippen en plakken, een beetje kunt clonen en content aware fill kunt toepassen dan kun je er meer mee dan met Lightroom voor wat betreft het bewerken van een foto. Deze extra handelingen heb ik zowiezo nog nooit uitgevoerd als vervolg op het rechtzetten. Misschien dat ik in de toekomst nog eens photoshop erbij ga pakken om een anders mislukte foto op te krikken. Bedankt voor de tip.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2017, 18:33:59 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Foto's rechttrekken - een voorbeeldje
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2017, 18:06:46 »
Dus je hebt op vakantie een leuk plaatje geschoten vanuit een onmogelijke hoek - kon niet verder terug, stond een boom in de weg, whatever. Dit kwam er uit:


Tijdens de raw omzetting de verticalen rechtzetten is stap één:


Waarna je een plaatje overhoudt waar op z'n zachtst gezegd het één en ander aan ontbreekt:


Met het nodige kunst- en vliegwerk (stukjes knippen en plakken, blenden, beetje klonen en wat content-aware fill) komt er dan toch dit uit:


Conclusie: mislukte foto gered!