Auteur Topic: Een gecombineerde Digikam/Darktable workflow  (gelezen 1102 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey2

  • Gast
Re: Een gecombineerde Digikam/Darktable workflow
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2017, 07:43:10 »
Een duidelijke uitleg over hoe je - deze keer - werkt. Het enige wat ik niet ken is DAM. Wat is DAM?
DAM = Digital Asset Management

Programma's die je toelaten bestanden te organiseren, catalogiseren, taggen, waarderen, van titels en omschrijvingen te voorzien etc.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Een gecombineerde Digikam/Darktable workflow
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2017, 07:43:10 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Een gecombineerde Digikam/Darktable workflow
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2017, 00:15:24 »
Een duidelijke uitleg over hoe je - deze keer - werkt. Het enige wat ik niet ken is DAM. Wat is DAM?
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

newmikey2

  • Gast
Een gecombineerde Digikam/Darktable workflow
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2017, 23:19:53 »
Helaas niet voor de Windows gebruikers onder ons aangezien DT alleen beschikbaar is voor OSX en Linux. Ik zag de laatste tijd op Dpreview.com nogal wat vraagjes van MAC gebruikers langskomen over DT en het feit dat deze converter, anders dan Lightroom, geen- of beperkte DAM functionaliteit heeft. Dat laatste is volledig waar maar te ondervangen door voor het DAM gedeelte Digikam te gebruiken en vanuit dat programma DT aan te sturen. Heb dan ook wat screenshotjes gemaakt om e.e.a. te verduidelijken.

Eerst het jpeg bestand zoals het uit de camera komt rollen:


De bestanden zoals ze georganiseerd zijn in Digikam, waarbij een rechtermuisklik op het betreffende raw bestand een contextmenu opent met daarin de raw-converters die beschikbaar zijn, waaronder uiteraard Darktable:


Darktable wordt dan geopend en het raw bestand verschijnt in de library-module:


Waarvanuit het in de "donkere kamer" geopend kan worden. Hier kan van alles gedaan worden om het raw bestand te vertroetelen, inclusief lenscorrecties, belichting, ruisverwijdering en nog veel meer. Ik maak altijd een z.g. "style" aan die alle gewenste bewerkingen bevat en die je met één klik op het raw bestand kan toepassen:


In dit geval had ik de camera iets naar boven gericht waaroor de verticale lijnen convergeren. DT heeft een wel heel aparte module voor dit soort correcties - volautomatisch worden verticale lijnen, horizontale lijnen of beide gevonden en wordt de geometrie zo aangepast dat alles automatisch rechtgetrokken wordt:


Uiteraard moet het beeld nog bijgesneden en ook dat kan automatisch, op het grootste rechthoekige gebied of met de afbeeldingsverhoudingen van het oorspronkelijke bestand:


Waarna het eindresultaat kan worden opgeslagen:


Wie weet help ik hier iemand mee, voor vragen kan je altijd terecht...