Auteur Topic: K20D "Debug mode"  (gelezen 7607 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: K20D "Debug mode"
« Reactie #10 Gepost op: 7 april 2009, 21:40:38 »
Frederik, merci voor deze info  ;)
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K20D "Debug mode"
« Reactie #10 Gepost op: 7 april 2009, 21:40:38 »

Offline frederik9111

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
  • Geslacht: Man
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
Re: K20D "Debug mode"
« Reactie #9 Gepost op: 7 april 2009, 21:31:01 »
De gehele Debug uitleg!!!! En werkt ook bij K20d.

ENKEL LEZEN EN UITVOEREN OP EIGEN RISICO!!!!!

(Ik kan niet verantwoordelijk geacht worden voor het volgende, maar bij mij werkte het alleszins perfect én ik heb mezelf heel wat euro's voor cameraverzending en -herkalibrering bespaard!)

Enkele weken geleden postte ik op enkele fora in de 'hulp gezocht'-rubriek een berichtje over de steeds duidelijker wordende back-focus van m'n K10d. Na heel wat google-, fora- en ander opzoekingswerk stote ik op het programmaatje van éne "makc" van het Russische Pentax forum "penta-club.ru". Hij ontdekte via een trilal&error methode dat hij met bepaalde toestencombinaties toegang kon krijgen tot het verborden "debug menu" in z'n Pentax camera (google op "debug K10d" voor de hele uitleg, eerste referentie).

Deze toepassing heeft hij nu omgezet in een zeer eenvoudig Engelstalig programmaatje waarmee je dit "debug menu" kan activeren vanuit je pc via de USB-kabel -> http://dednev.pisem.net/setup_gx10_dmctrl_1.1u_eng.exe (installatiepaswoord is "penta-club.ru"). Voorwaarden zijn: Window XP en firmware version 1.30 geïnstalleerd op je camera.

Eenmaal geïnstalleerd krijg je dit schermpje te zien (de rode cijfertjes heb ik er zelf bij gezet):



Om het debug menu te activeren:
Koppel de camera met USB aan je pc en zet de camera aan. Druk vervolgens op 1 - 4 - 5 en zet de camera uit. Wanneer je de camera opnieuw aanzet is het debug menu geactiveerd.
Om het menu te desactiveren ga je als volgt tewerk:
Koppel de camera met USB aan je pc en zet de camera aan. Druk vervolgens op 1 - 3 - 5 en zet de camera uit. Wanneer je de camera opnieuw aanzet is het debug menu gedesactiveerd.

Wanneer het menu geactiveerd is verschijnen 3 extra mogelijkheden in de 3de-menu folder (bovenaan staat het titeltje 'test menu')



Kies met de 4-richtingsknopjes de 2de optie: AF-test en druk op OK. Een nieuw venster verschijnt:



Laat de eerste rij op '0' staan en zak naar de horizontale schuifbalk:



Nu kan je door naar links op rechts te verschuiven het focuspunt verleggen!!!! In geval van frontfocus verschuif je'm naar links, in geval van backfocus (mijn probleem) naar rechts. Bevestig de waarde met OK. Je krijgt dan het volgende venster te zien:



Neem rustig de tijd om met verschillenden lenzen het focuspunt opnieuw te optimaliseren (op +100 verkreeg ik het gewenste resultaat). Daarna deactiveer je gewoon weer het het debug menu (zie hierboven).

VOILA! PROBLEEM OPGELOST!!!!!
« Laatst bewerkt op: 7 april 2009, 21:32:35 door frederik9111 »
*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

patrick91

  • Gast
Re: K20D "Debug mode"
« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2009, 23:12:13 »
Geregeld dus, dat is mooi..
Ik zat er dus niet zover naast :)

Adjudant

  • Gast
Re: K20D "Debug mode"
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2009, 12:27:37 »
 :) Ik heb FOKA gebeld, maar die verwezen me door naar de Beukelaer, die op hun beurt me weer doorschakelde naar België, alwaar ik na enige tijd wachten en allerlei doorschakelingen een 'techniker' aan de lijn kreeg.

Allereerst feliciteerde deze me met m'n aanwinst om vervolgens stil te vallen toen ik 'm vertelde dat de camera in 'Debug Mode' stond.

Het was zaak de camera z.s.m. te retourneren en de verkoper te vertellen dat het toestel diende te worden omgeruild voor een geheel nieuwe; er schijnt in de fabriek vergeten te zijn het apparaat uit die stand te halen tijdens de eindcontrole en dat had nooit mogen gebeuren! :o

Ben zojuist even heen en weer getufd naar Rotterdam en heb daar zonder problemen een geheel nieuwe camerabody met al z'n toebehoren meegekregen.  :)

Bedankt voor alle reacties!

patrick91

  • Gast
Re: K20D "Debug mode"
« Reactie #6 Gepost op: 6 april 2009, 08:42:47 »
Ja, ik zie het nu. Maar dan nog is het niet ok. Je kunt er gewoon mee werken hoor maar er zal in je menu een optie zitten waar je bepaalde instellingen kunt veranderen zoals front en backfocus. Als je daar niet aankomt is er geen probleem.
Ik weet niet hoe de qualitycheck in zijn werk gaat maar wellicht is de cam niet teruggezet in zijn originele modus. Even terug naar foka (na telefonisch contact natuurlijk).


Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: K20D "Debug mode"
« Reactie #5 Gepost op: 6 april 2009, 05:53:14 »
Citaat
Dat klopt niet!
Ik neem aan dat je de camera niet nieuw hebt gekocht want dit is een apart verhaal. Er is namelijk een stukje software waarmee je een debugmode kan activeren om bijvoorbeeld front- backfocus mee te corrigeren.
Frederik9111 die hier regelmatig komt heeft me er een mailtje over gestuurd omdat ik problemen had met een k10d die ik toen had.
Zoek even op google naar "gx10 k10d debug" dan moet je er vast iets over vinden.
Het is geschreven door een Rus weet ik nog. Ik heb het progje op de computer staan maar de link waar het vandaan kwam heb ik niet meer.
Je sluit je camera aan op de pc en kunt het eenvoudig uitzetten.

Topicstarter heeft een K20D en geen K10D....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Adjudant

  • Gast
Re: K20D "Debug mode"
« Reactie #4 Gepost op: 5 april 2009, 21:47:14 »
Citaat
Dat klopt niet!
Ik neem aan dat je de camera niet nieuw hebt gekocht want dit is een apart verhaal. Er is namelijk een stukje software waarmee je een debugmode kan activeren om bijvoorbeeld front- backfocus mee te corrigeren.
Frederik9111 die hier regelmatig komt heeft me er een mailtje over gestuurd omdat ik problemen had met een k10d die ik toen had.
Zoek even op google naar "gx10 k10d debug" dan moet je er vast iets over vinden.
Het is geschreven door een Rus weet ik nog. Ik heb het progje op de computer staan maar de link waar het vandaan kwam heb ik niet meer.
Je sluit je camera aan op de pc en kunt het eenvoudig uitzetten.

Ik schrik een beetje van het eerste deel van je reactie! Ik heb de kit v.z.v. ik weet nagelnieuw aangeschaft bij Foka Rotterdam.... :o


patrick91

  • Gast
Re: K20D "Debug mode"
« Reactie #3 Gepost op: 5 april 2009, 21:41:56 »
Dat klopt niet!
Ik neem aan dat je de camera niet nieuw hebt gekocht want dit is een apart verhaal. Er is namelijk een stukje software waarmee je een debugmode kan activeren om bijvoorbeeld front- backfocus mee te corrigeren.
Frederik9111 die hier regelmatig komt heeft me er een mailtje over gestuurd omdat ik problemen had met een k10d die ik toen had.
Zoek even op google naar "gx10 k10d debug" dan moet je er vast iets over vinden.
Het is geschreven door een Rus weet ik nog. Ik heb het progje op de computer staan maar de link waar het vandaan kwam heb ik niet meer.
Je sluit je camera aan op de pc en kunt het eenvoudig uitzetten.

Offline PeterK

  • Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • *****
  • Berichten: 1772
  • Geslacht: Man
Re: K20D "Debug mode"
« Reactie #2 Gepost op: 5 april 2009, 20:46:07 »
Ik heb in de handleiding van Yvon Bourque aan het zoeken geweest en vind niets terug over 'Debug mode'  :-/
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

Adjudant

  • Gast
K20D "Debug mode"
« Reactie #1 Gepost op: 5 april 2009, 19:34:28 »
Ben sedert twee dagen in het bezit van een K20D (na de laatste 20 jaar met een SFXn te hebben gewerkt). :)

Ben nu bezig het apparaat in te stellen naar mijn voorkeuren. :'(

Echter wanneer ik de camera inschakel staat er linksboven in het LCD-scherm "DEBUG MODE". Hoort dit zo te zijn of staat het toestel dan in een of andere probleemoplossingstand? Ik kan er in het lijvige bijbehorende boekwerk (de handleiding dus...) helemaal niks over terugvinden. :-?