Auteur Topic: automatische flitser??  (gelezen 2598 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChrisNLD

  • Gast
Re: automatische flitser??
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2008, 16:35:56 »
Citaat

Je zou toch verwachten dat 600.000 flitsers een knap richtgetal opleveren...  ;D

gr.
Raymond ;)

Dit is het effect als Robbie Williams roept:" You can now take a photo of me"



We hebben gelukkig ook nog heel veel goede foto's van dat concert kunnen maken.  :)

Gr
Chris en Joke

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: automatische flitser??
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2008, 16:35:56 »

pietpentax

  • Gast
Re: automatische flitser??
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2008, 15:28:44 »
Ik heb juist een reflex gekocht om op dat knopje te mogen drukken ;).
Groet piet

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: automatische flitser??
« Reactie #11 Gepost op: 1 december 2007, 17:37:51 »
Dan wel één eerst flitsen en de rest de slavefunctie aanzetten, krijg je een nieuwe variant op de 'wave'!  ;) ;D

John.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2007, 17:39:02 door John »

Raymond

  • Gast
Re: automatische flitser??
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2007, 22:38:45 »
Citaat

Ik kan ook nooit een glimlach onderdrukken als ik op een festival ofzo ben of op tv zie als er vanaf meer dan 2 meter 600.000 flitsers afgaan van compactjes. Het levert nl 599.999 onderbelichte foto's op.

Je zou toch verwachten dat 600.000 flitsers een knap richtgetal opleveren...  ;D

gr.
Raymond ;)

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: automatische flitser??
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2007, 22:19:42 »
Hallo allemaal,

Ik ben het geheel eens met de strekking van de voorgaande reacties. Een K10 is geen toestel dat je geheel automatisch moet gebruiken, daar doe je de kwaliteiten van het apparaat tekort mee (en uiteindelijk jezelf). Het is geen 'point and shoot' camera. Dit heeft wel een langere leercurve als consequentie als je nog niet bekend bent met een spiegelreflex, maar de resultaten na het leren zijn er dan ook naar.

Als ik persoonlijk ergens jeuk van krijg is het wel van een camera die denkt het beter te weten en zelf dingen gaat doen zoals de flitser opklappen. De ingebouwde flitser op elke spiegelreflex is überhaupt een zeer beperkte feature, die alleen in noodgevallen gebruikt dient te worden of om in te vullen. Bij een K10 (*istD & K100/110 ben ik niet bekend mee) heb je dan nog wel de mazzel dat je de hoeveelheid licht die de flitser af zal geven nog redelijk kan regelen.

Ik kan ook nooit een glimlach onderdrukken als ik op een festival ofzo ben of op tv zie als er vanaf meer dan 2 meter 600.000 flitsers afgaan van compactjes. Het levert nl 599.999 onderbelichte foto's op.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2007, 22:23:05 door John »

Thomas

  • Gast
Re: automatische flitser??
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2007, 19:58:24 »
ach
bij de k100d gaat hij idd wel open als je op groene automatische stand zit te fotograferen.

Maar je kan hem dan ook weer sluiten waarbij de camera daar vervolgens geen problemen mee geeft.
zolang je hem half ingedrukt houd.
als je hem los houd en weer half indrukt springt je flitser weer naar buiten.
Best irri

Maar idd, ik maak al lang geen fotos meer op auto stand:P dus geen last mee van.

koor

  • Gast
Re: automatische flitser??
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2007, 14:25:57 »
Ik vind het een groot voordeel dat je het zelf even mag instellen!
Knopje is zo ingedrukt, zonder dat je je ogen van de zoeker hoeft af te halen!

 :)

wimem

  • Gast
Re: automatische flitser??
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2007, 16:10:46 »
Ik vind het wel erg fijn dat ik, als fotograaf, zelf mag beslissen wanneer  en of ik wil flitsen of niet...!
Als je even tijd over heb, lees dan eens een stukje uit het handboek  van de kamera, is wel taaie stof maar wel degelijk erg bruikbaar! ::)

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re: automatische flitser??
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2007, 11:42:07 »
Nee is niet raar,

deze manier geeft de fotograaf alle vrijheid, de fotograaf bepaald wat de camera doet. Bij mijn heeft standje auto 1 dag geduurd. Deze camera nodigd uit tot proberen, en experiment. Er zijn ook geen "autostandjes" als potret, buiten, binnen, landschap enz. de k10 heeft voorkeuze standen om zelf met diafragma, sluitertijd, lichtgevoeligheid te spelen, en dit bevalt mijn erg goed.

Voordeel van digitaal is dat het niks kan schelen of een foto totaal mislukt, die opname ligt zo bij het vullis en een nieuwe met betere instellingen is ook zo gemaakt ennnnnn opdeze manier werken is erg leerzaam.

groetjes Eric
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

GD

  • Gast
Re: automatische flitser??
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2007, 09:09:52 »
oké, dat knopje had ik al wel gevonden. Maar ik begrijp uit jullie reactie dat het bij de k10d niet mogelijk is om 'm zo in te stellen dat de flitser automatisch wordt geactiveerd als het te donker is? Raar dat men bij de instellingen dan kan kiezen voor een "automatische" stand....., toch?

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: automatische flitser??
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2007, 19:18:16 »
yep, eerst op het knopje naar de flitser drukken. Gelukkig klapt de flitser van een K10d niet automatisch open. Wordt er teminste ook niet geflitst als je dat niet wil.

greetz

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re: automatische flitser??
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2007, 17:41:33 »
flitsertje ff omhoog klappen :)
dan flitst die

en welkom hier
« Laatst bewerkt op: 22 november 2007, 17:44:02 door v11eric »
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

GD

  • Gast
automatische flitser??
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2007, 17:22:23 »
Hoi,

Ben nieuw op dit forum. Heb net Pentax k10d met sigma 18-200 lens aangeschaft. Nog veel te leren, heb ik al gemerkt....

Toch alvast een vraag: ik heb de flitser op automatisch met rode ogen reductie ingesteld (via fn-knop, gewoon in de groene knop-stand). Toch flitst de camera niet automatisch als het te donker is. Ik zie het flitsertekentje knipperen ten teke dat er een flitser gebruikt moet worden en/of dat de flitser nog niet is ingeladen. Probleem is: hij is nooit ingeladen. Kortom, weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat de camera automatisch flists als de foto daarom vraagt??

Alvast erg bedankt,
GD