Auteur Topic: Instellingen vastzetten K10D  (gelezen 1891 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Instellingen vastzetten K10D
« Reactie #8 Gepost op: 8 december 2007, 17:42:07 »
Even geprobeerd: simpel mijn standaard instellingen in de camera aangebracht, via menu opslaan als USER. Daarna naar andere mode gegaan, instellingen veranderd, daarna naar mode USER op dial en dan staan mijn instellingen weer zoals ik wilde..
Heb je in het begin bij geheugen/memory wel alles aangevinkt?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Instellingen vastzetten K10D
« Reactie #8 Gepost op: 8 december 2007, 17:42:07 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Instellingen vastzetten K10D
« Reactie #7 Gepost op: 8 december 2007, 17:32:36 »
Ik moet zeggen dat ik de functie nog niet heb gebruikt, maar kan me het nut wel voorstellen...
Soms ben je aardig wat aan het uitproberen en is het handig snel naar je eigen instellingen terug te gaan...
Ik gebruik bijvoorbeeld veel WB=bewolkt COMP=-2/3 ISOAUTO=100-800, mode is ATv ect...
Maar daar varieer ik ook op. Snel weer terug kunnen springen is dus wel handig.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

edwindev

  • Gast
Re: Instellingen vastzetten K10D
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2007, 16:40:09 »
Ik had begrepen dat het ging om de K10D, maar wilde aangeven dat dit op de K100D niet mogelijk is.

Ik begrijp alleen niet wat het probleem is van het opnieuw je instellingen instellen. Behalve in de studio, zijn de omstandigheden waarin je fotografeert altijd anders en moet je altijd je instellingen (diafragma, sluitertijd, ISO-waarde, witbalans) aanpassen aan de omstandigheden. Als het goed is denk je over deze instellingen na voordat je een foto maakt en is het dus geen probleem om deze waarden te wijzigen (dat maakt het fotograferen juist leuk)... just my 2 cents.
« Laatst bewerkt op: 8 december 2007, 16:40:49 door edwindev »

amai

  • Gast
Re: Instellingen vastzetten K10D
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2007, 14:53:50 »
Het gaat niet om het opslaan per foto. Het gaat me erom de instellingen op te slaan per stand. (met stand bedoel ik de draaiknop links waar je alle standen in kunt stellen)
Het gaat trouwens een K10D en niet een 100.

Voorbeeld:

Ik ben nu binnen aan het fotograferen met studioflitsers.
Daar gebruik ik een aantal basisinstellingen voor, zoals flitslicht witbalans, ISO 100 enz.
Als ik nu naar buiten ga, wil ik de automatische witbalans gebruiken, auto ISO (100-250).

Ik wil dus als ik binnen fotografeer met de studioflitsers, de draaiknop op "M" zetten, met daarbij de intellingen die ik daar de laatste keer heb gebruikt.
Als ik daarna na buiten ga, wil ik de draaiknop op bijv. "USER" zetten en daarmee de ISO en witbalans e.d. weer geoptimaliseerd hebben voor buiten. Als hij dan gewoon op ISO 100 en flitslichtwitbalans blijft staan, moet ik al die dingen handmatig veranderen.

Ik denk ook wel dat het kan, maar ik weet alleen niet hoe.

edwindev

  • Gast
Re: Instellingen vastzetten K10D
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2007, 14:34:34 »
Ehm, op de K100D kan dit niet. Maar is het niet zo dat je per foto je instellingen goed zet? Per foto bepaal je toch de ISO-waarde, de diafragmawaarde en/ of sluitertijd? Dus waarvoor zou je de instellingen überhaupt willen opslaan?

amai

  • Gast
Re: Instellingen vastzetten K10D
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2007, 14:07:47 »
Ik bedoel, dat wanneer ik aan het fotograferen ben in de user stand, ik al mijn instellingen op kan slaan.
Als ik de camera uitzet en daarna weer aan, blijft alles erin staan.

Wanneer ik echter bijv. de "X"stand heb gebruikt, is alles uit de user stand gewist.

Ik begin dus steeds weer van voren af aan. Iedere keer alles instellen. :-/

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Instellingen vastzetten K10D
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2007, 13:19:54 »
Bedoel je dat de in de user mode de instellingen opgeslagen worden uit de M-stand ? Bv iso waarde ?

amai

  • Gast
Instellingen vastzetten K10D
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2007, 12:23:33 »
Ik probeer mijn instellingen vast te zetten als ik de "user"mode gebruik.
Ik stel alles in via het menu en de iso en witbalans e.d. via de fn knop.
Als dat gedaan is sla ik het geheel op via menu>setup>user en ik druk op "ok" om de instellingen te bevestigen en op te slaan.

Dit werkt prima als ik met dezelfde programmastand blijf werken.
Als ik nu in een andere programmastand ga werken, bijv. "M" of "X", dan worden die waardes opgeslagen en gevbruikt wanneer ik weer overschakel naar "USER".
Ik moet dan alles steeds weer opnieuw instellen.

Wat doe ik fout? (ik zie even door de grassprieten het gazon niet meer) :o