Auteur Topic: RAW: PEF versus DNG  (gelezen 2840 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: RAW: PEF versus DNG
« Reactie #12 Gepost op: 5 december 2007, 16:33:00 »
Citaat
Citaat
Citaat
En als je geen Adobe hebt? Zoals ik. Kan het me momenteel niet veroorloven. Werk met PSP.
Dan moet ik dus Peffen...
Leuk dan.

 >:(
Hey Koor, heb jij dan geen "Pentax Photo Labaratory 3" op cd  bij je camera gekregen? Die kan met PEF en DNG overweg hoor!  :)

Ja die heb ik er wel bij gekregen en ik heb er al gebruik van gemaakt, maar ik dacht dat Adobe beter werkte??? Dus niet.....

Dan bof ik!  :)
En Koor, heb je PPL 3 al uitgeprobeert? (gewoon nieuwsgierig...)  :P
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: RAW: PEF versus DNG
« Reactie #12 Gepost op: 5 december 2007, 16:33:00 »

koor

  • Gast
Re: RAW: PEF versus DNG
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2007, 20:18:51 »
Citaat
Citaat
En als je geen Adobe hebt? Zoals ik. Kan het me momenteel niet veroorloven. Werk met PSP.
Dan moet ik dus Peffen...
Leuk dan.

 >:(
Hey Koor, heb jij dan geen "Pentax Photo Labaratory 3" op cd  bij je camera gekregen? Die kan met PEF en DNG overweg hoor!  :)

Ja die heb ik er wel bij gekregen en ik heb er al gebruik van gemaakt, maar ik dacht dat Adobe beter werkte??? Dus niet.....

Dan bof ik!  :)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: RAW: PEF versus DNG
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2007, 20:01:59 »
Citaat
En als je geen Adobe hebt? Zoals ik. Kan het me momenteel niet veroorloven. Werk met PSP.
Dan moet ik dus Peffen...
Leuk dan.

 >:(
Hey Koor, heb jij dan geen "Pentax Photo Labaratory 3" op cd  bij je camera gekregen? Die kan met PEF en DNG overweg hoor!  :)
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: RAW: PEF versus DNG
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2007, 18:52:10 »
Citaat
En als je geen Adobe hebt? Zoals ik. Kan het me momenteel niet veroorloven. Werk met PSP.
Dan moet ik dus Peffen...
Leuk dan.
 >:(

Veroorloven speelt alleen als je PSP al hebt. Adobe Photoshop Elements 5 was iets (5-10 euro) goedkoper dan PSP X (versies waaruit ik toen moest kiezen). Ik heb al eerder beweerd (ander topic) dat Photoshop (CS) voor de meeste mensen absolute overkill is en soms zelfs minder handig.

Overigens, vanaf de PSP website:
Paint Shop Pro 9 and Paint Shop Pro X do not offer any support for the DNG file format. Paint Shop Pro Photo XI offers limited support for the DNG file format.

Paint Shop Pro Photo XI supports Digital camera raw files from a select group of digital camera models. Paint Shop Pro Photo XI will only support .dng files generated from a supported digital camera raw file.

To see a list of digital camera models that are supported by Paint Shop Pro Photo XI, Click Here.


En wellicht dat PSP XII al wel weer meer ondersteunt... Versie XI ondersteunt DNG van de Pentax IST.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

koor

  • Gast
Re: RAW: PEF versus DNG
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2007, 17:18:40 »
En als je geen Adobe hebt? Zoals ik. Kan het me momenteel niet veroorloven. Werk met PSP.
Dan moet ik dus Peffen...
Leuk dan.

 >:(

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: RAW: PEF versus DNG
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2007, 06:24:51 »
Beste Rinze,

PEF en DNG bezitten EXACT dezelfde informatie. Het kan best zo zijn dat het programma waarmee jij DNG en PEF bekijkt/bewerkt beide anders toont en dat DNG meer aanspreekt, maar de kwaliteit is echt hetzelfde...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Rinze

  • Gast
Re: RAW: PEF versus DNG
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2007, 19:51:48 »
Best k10 bezitters.

De in RAW geschoten foto,s zijn  beter met Adobe dan met pentax pef


Rinze

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: RAW: PEF versus DNG
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2007, 16:08:53 »
 8-) Je hebt gelijk... Ik redeneer te veel vanuit mijn eigen situatie.
Ik gebruik twee 4GB SD cards en heb, sinds twee dagen, een imagetank. Het verscil in ruimte op een SD card is 10 a 15%, omgerekend 20 a 30 foto's per kaart. Als ik ruimte tekort zou komen zou ik of een extra SD card kopen of een imagetank. Ik zou niet gauw mijn manier van werken willen aanpassen, vooral niet omdat die 10 a 15% daar te weinig voor is. M.a.w. met PEF schieten zal ik dan waarschijnlijk nog steeds ruimte gebrek houden...
Anders is het met JPG schieten, dan zit er een factor 8 a 10 in aantal tussen.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: RAW: PEF versus DNG
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2007, 14:12:22 »
Harry,
zoals je zelf zei:
is speed een issue dan DNG, is ruimte belangrijk dan PEF
Je kan in elk geval toch weer naar DNG terug op de PC, daar is ruimte meestal geen probleem  :)

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: RAW: PEF versus DNG
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2007, 12:57:19 »
Klopt, tooltje is gratis te downloaden vanaf de ADOBE site. Werkt prima, ik heb alle RAW bestanden van mijn FZ30 (Panasonic) er al mee omgezet...
Maar waarom zou je PEF schieten en dan omzetten? Ik ben blij dat PENTAX DNG native ondersteunt en dat scheelt weer een stap in de digitale workflow...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: RAW: PEF versus DNG
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2007, 12:33:42 »
Hi Harry,
ik ben ook voor "open" standaarden dus in principe voor DNG. Ik heb al wel ergens gelezen dat Adobe (en mischien ook anderen) tools hebben om de PEF bestanden naar DNG te converteren.
Je kan dus nog steeds voor PEF gaan, maar later in de computer weer standariseren op DNG. :)

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
RAW: PEF versus DNG
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2007, 10:12:51 »
Vandaag eindelijk wat wijzer geworden over RAW. Wil jullie daar deelgenoot van maken.

PENTAX heeft twee RAW formaten: PEF en DNG. PEF is PENTAX "native" format, DNG is een "standaard" van ADOBE, waarbij ze hopen dat het de standaard in de foto industrie gaat worden.

Bij beide formaten gaat het om de complete image zoals de sensor die ontvangt (digitaal negatief). Wat moet je nu kiezen?

PEF files zijn kleiner, DNG zijn groter. Omdat beide formaten geen verlies mogen hebben, is het compressie algorithme van PEF dus beter. Er gaan daarom ook meer PEF foto's op een card dan DNG...
Maar... omdat PEF beter gecomprimeerd wordt, kost dat ook meer processortijd in de camera en kan je meer DNG files achter elkaar schieten dan PEF!!
Kortom, is ruimte geen issue, maar snelheid wel: kies DNG. Is snelheid geen issue en ruimte wel: kies PEF.
Of het noodzakelijk is om naar een algemene standaard te gaan... daarover verschillen de meningen. Ik persoonlijk heb een voorkeur voor "open" standaarden en kies alleen daarom al voor DNG.

Bron: Magic Lantern Guides, PENTAX K10D
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2007, 10:13:22 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink