Auteur Topic: Bulb-opnamen en afstandbediening  (gelezen 2777 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Bulb-opnamen en afstandbediening
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2007, 19:16:30 »
Veel plezier er mee. Toch niet verkeerd die importspullen  :D
Op zich wel raar dat een merkvreemde afstandbediening wel een lock functie heeft en een merkeigen afstandbediening niet. Daarentegen werkt de pentax-afstandbediening direct, dwz zonder een antenne te plaatsen op het toestel.
Anyway, gelukkig heeft de draadontspanner wel een lock functie.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Bulb-opnamen en afstandbediening
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2007, 19:16:30 »

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Bulb-opnamen en afstandbediening
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2007, 10:05:36 »
Ik heb sinds gisteren een wireless afstandbediening voor de Pentax K10D.
Apparaatje ziet er keurig uit. Er gaat een kastje in de daarvoor bestemde uitgang v/d camera.
Verder ziet er een kastje bij met een uitschuifbare antenne.

Bij normaal gebruik werkt de ab hetzelfde als de ontspanknop op de camera. Licht indrukken is scherpstellen en verder indrukken betekent dat de foto genomen wordt.
In bulb mode is 1x drukken om de opname te starten en nogmaals drukken betekent dat de opname gestopt wordt.

Van het weekend even wat meer proberen. Tot zover erg tevreden met het apparaatje.
Kosten waren ongeveer 23 euro excl. verzendkosten.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Bulb-opnamen en afstandbediening
« Reactie #9 Gepost op: 16 november 2007, 12:10:14 »
Voor een ieder die er geïnteresseerd in mocht zijn: de draadontspanner heeft inderdaad een lock-functie. Ideaal voor bulb-opnamen dus. :)
Ik vind de afstandbediening overigens wel aanvoelen als "een goedkoop plastic geval" en dat voor EUR 59,-- :o :(

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Bulb-opnamen en afstandbediening
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2007, 18:57:03 »
Als ik de informatie hier lees http://www.pentaxwebstore.com/detail/PTX+37248 dan is er sprake van een lock  :D :D

Vind het alleen wel jammer dat dat niet bij de draadloze afstandbediening kan. Wellicht iets voor een volgende firmware versie.

greetz

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Bulb-opnamen en afstandbediening
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2007, 11:38:23 »
Je kan als deze voordeliger zijn ook een afstandsbediening voor een Canon Eos xxxD kopen, heeft dezelfde aansluiting en functionaliteit. Ik heb het ooit geprobeerd met de AB van een vriend van me, werking dus vanuit eerste hand gegarandeerd.

Groeten, John.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Bulb-opnamen en afstandbediening
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2007, 21:56:21 »
Citaat
Ik maak m'n draadontspanners zelf.

Het stekkertje van een hoofdtelefoon van een GSM past precies. Het is driepolig.

Eén draad is massa de andere afdrukken en de derde AF bedienen.

Guido

Ik zag zo'n tekening elders op dit forum, maar ik ben geen knutselaar. Ik ben een goede voor de economie: iets zelf maken dat lukt niet, maar kopen daarentegen......  :D

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Bulb-opnamen en afstandbediening
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2007, 21:54:08 »
Ik maak m'n draadontspanners zelf.

Het stekkertje van een hoofdtelefoon van een GSM past precies. Het is driepolig.

Eén draad is massa de andere afdrukken en de derde AF bedienen.

Guido


Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Bulb-opnamen en afstandbediening
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2007, 20:51:18 »
Citaat
draad is uit  ;D
Je wilt dit hebben: Ebay link
Binnenkort kan ik je meer vertellen over deze leverancier uit Hong Kong. Heb er namelijk wat andere zaken besteld.
Johan.

Hoi Johan,

Bedankt voor je reactie en de ebaylink. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Vind de afstandbedieningen er op de een of ander wijze er niet zo betrouwbaar uitzien.

Ik heb al de draadloze afstandbediening F van Pentax en deze werk prima (zowel van de voorzijde als de achterzijde van de camera bedienbaar). Alleen voor bulb-opname is de draadloze versie niet zo handig, vandaar dat ik een draad-afstandbediening met lockfunctie wil (dan hoef je het knopje niet ingedrukt te houden). De afstandbediening CS-105 voor analoge camera's heeft die functie wel. Van de CS-205 weet ik dat niet. De CS-205 is al lang uit (namelijk al beschikbaar voor de *Ist) maar "mijn" fotowinkel heeft het niet in de winkel op voorraad. Vandaar mijn vraag op dit forum.


Noot voor de moderator: is het mogelijk om dit topic te verplaatsen naar het "accessoires" forum? de CS-205 is namelijk niet alleen voor de K10D maar voor alle digitale reflexcamera's van Pentax geschikt. Wellicht is mijn vraag voor meer gebruikers interessant en krijg ik antwoorden van anderen dan k10 gebruikers. Of is een dubbelpost in dat forum toegestaan?

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Bulb-opnamen en afstandbediening
« Reactie #3 Gepost op: 6 november 2007, 09:27:15 »
draad is uit  ;D

Je wilt dit hebben: Ebay link

Binnenkort kan ik je meer vertellen over deze leverancier uit Hong Kong. Heb er namelijk wat andere zaken besteld.


Johan.
« Laatst bewerkt op: 6 november 2007, 09:32:38 door vvo »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Bulb-opnamen en afstandbediening
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2007, 22:13:39 »
Voor de K10D is er de draadontspanner CS-205. Uit de beschrijving kan ik niet opmaken of er een "lock"opzit. De oudere CS-105 heeft dat wel. Deze is alleen geschikt voor de MZ-S camera.

Is er niemand op dit forum die de CS-205 heeft?

greetz

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Bulb-opnamen en afstandbediening
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2007, 20:27:49 »
Hallo,

De avonden worden weer langer: tijd voor lange-tijd-opnamen  ;)
Om trillingen te voorkomen gebruik ik de afstandbediening F (de draadloze) om de camera te bedienen en niet de ontspanknop op de camera zelf.
Ook met de afstandbediening moet je de de kop net zo lang ingedrukt houden als de opname duurt. Met andere merken is het mogelijk om met een druk de sluiter te activeren en met een volgende de druk de sluiter te sluiten. Je hoeft dus niet de hele tijd de afstandbediening ingedrukt te houden. Dat scheelt nogal in de batterij (welke je niet zelf kunt vervangen). Bovendien geeft het meer vrijheid: je hoeft niet constant de afstandsbediening op de camera gericht te houden en binnen het bereik te blijven.

Is het mogelijk om de K10D zo in te stellen dat de sluiter in bulb-opnamen geactiveerd wordt met een druk op de knop en gesloten wordt met een volgende druk? Ik kon het in elkgeval niet vinden in de gebruiksaanwijzing, maat wellicht zie ik iets over het hoofd?

Of wordt het dan toch de afstandbediening met snoertje aanschaffen? (dit hier wel een soort van lock op?)

greetz