Auteur Topic: Welke flitsmogelijkheden op de K100?  (gelezen 3175 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

edwindev

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #21 Gepost op: 21 november 2007, 08:07:13 »
Citaat
Natuurlijk kan je wel over/onderbelichten op je camera, maar als de bedoeling is een zachtere flits, dan zou ik de flits sterkte aanpassen en niet de algehele belichting....
Daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat voor veel mensen die met een TTL-flitser werken, het flitslicht al voldoende wordt afgezwakt met een diffuser/ omnibounce.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #21 Gepost op: 21 november 2007, 08:07:13 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #20 Gepost op: 21 november 2007, 05:19:30 »
Natuurlijk kan je wel over/onderbelichten op je camera, maar als de bedoeling is een zachtere flits, dan zou ik de flits sterkte aanpassen en niet de algehele belichting....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

edwindev

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #19 Gepost op: 20 november 2007, 23:05:47 »
Citaat
De belichting aanpassen lijkt me minder geslaagd... :-)
 
Waarom zou je met een flitser niet over- of onderbelichten op je camera?
« Laatst bewerkt op: 20 november 2007, 23:06:07 door edwindev »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #18 Gepost op: 20 november 2007, 16:30:54 »
Ik heb een Pentax flitser (360) en op de flitser kan ik de sterkte aanpassen emt + of -. De belichting aanpassen lijkt me minder geslaagd... :-)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

ballone

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #17 Gepost op: 20 november 2007, 16:30:44 »
Martijn,

dat zou kunnen, maar de macro-functie op 80 mm is vooral interessant...


gr.

Offline Martijn

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
  • Imagine a world with only Pentax!
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #16 Gepost op: 20 november 2007, 16:13:30 »
Hallo,

Ziet er erg interesant uit ga het zeker zelf ook proberen.
@ Peter(balonne): Mooie lens is dat is die er ook nog met een grotere lichtsterke kan erg mooi zijn voor portret fotogragie.

GR>martijn
Pentax K100D Super - DA 18-55 AL - Sigma APO DG Macro 70-300 - Panagor 90 Auto Macro - A 50 1:1.4 - A 28 1:2.8 - Sigma 170-500 - Setje triggers -accesoires

www.flickr.com/photos/martijnbraat/

ballone

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #15 Gepost op: 20 november 2007, 15:41:46 »
Ik heb het "kontje" eraf gezaagd en overlangs doorgeknipt. Nu kan je hem zo over het flitsertje heen klemmen:




gr. ballone


p.s. De KB films van het Kruidvat zitten in deze doosjes....
« Laatst bewerkt op: 20 november 2007, 15:44:18 door ballone »

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2007, 15:22:20 »
Of een stukje zwart foam (66 cent per vel bij de creart shop) en een stukje fotopapier. Dan heb je goed bounce licht.
Even kijken of ik vanavond iets kan laten zien.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

edwindev

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2007, 14:57:03 »
Citaat
Die tip zag ik ook op het DSLR forum, maar ik zoek me rot naar een doosje....... >:(
Gewoon bij een fotowinkel binnenlopen en vragen of ze nog van die doosjes hebben liggen van rolletjes die ze ontwikkeld hebben (of natuurlijk een fotorolletje kopen en er op gokken dat het in een wit doosje zit...). Als de fotowinkel ze nog heeft liggen krijg je ze meestal zo mee...

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2007, 14:41:13 »
Die tip zag ik ook op het DSLR forum, maar ik zoek me rot naar een doosje....... >:(

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2007, 22:21:26 »
Citaat
Een alternatief voor de ingebouwde flitser is het maken van diffuserkap/omnibounce van het (witte) plastic doosje van een ouderwets fotorolletje. Leg het doosje op z'n kant en snijd er een rechthoek uit net iets groter dan de ingebouwde flitser van de camera. Schuif je eigen gemaakte diffuser over de flitser en klaar ben je. Heb het doosje ook standaard in de fototas zitten...
Wat een leuke tip Edwin. Op een simpele manier maak je zo een "kleinte Omnibounce", geniaal!
Ik ga eens zoeken of ik ergens nog zo'n doosje heb liggen...
Carel  :D
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

edwindev

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #10 Gepost op: 19 november 2007, 20:53:11 »
Citaat
Ik zie op mijn toestel maar 4 mogelijkheden: auto, manueel en de combinaties met anti rode ogen.

Volgens o.a. Kieskeurig.nl zou er ook een mogelijkheid voor invulflits moeten zijn. Zie ik iets over het hoofd?
Wellicht een late reactie en al opgelost, maar voor degenen die nog op zoek zijn naar de oplossing:

Invulflitsen kan alleen in de keuzestanden AV en TV (diafragma- en sluitertijdvoorkeuze). In de groene, P(anic) en M-standen zal de flitser optreden als hoofd lichtbron.

Citaat
Is dit de echte manier om het flitslicht te beïnvloeden of is het een alternatieve manier? Ik denk zelf het laatste.
Een alternatief voor de ingebouwde flitser is het maken van diffuserkap/omnibounce van het (witte) plastic doosje van een ouderwets fotorolletje. Leg het doosje op z'n kant en snijd er een rechthoek uit net iets groter dan de ingebouwde flitser van de camera. Schuif je eigen gemaakte diffuser over de flitser en klaar ben je. Heb het doosje ook standaard in de fototas zitten...
« Laatst bewerkt op: 19 november 2007, 20:59:41 door edwindev »

Lise

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2007, 21:38:01 »
Ik had enorm ruzie met de ingebouwde flitser. Ik heb de indruk dat hij op de manual-stand alleen keihard flitst. Je kan hem inderdaad wat terugschroeven met de belichtingscompensatie, maar toch bleef ik regelmatig zwaar overbelichte plaatjes houden. Ik heb dat teruggeschoefd door tegelijkertijd extra onder te belichten, maar pas bij de vierde foto heb je dat goed en dat schiet natuurlijk niet zo op. Als iemand nog tips heeft? De manual is er vrij summier over.

Fotostudiotex

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2007, 17:23:58 »
Piet,

zoals je misschien bekend is, is de flitser van de Pentax een zgn. P-TTL flitser. Dat wil zeggen, dat de flitser wordt aangestuurd door de lichtmeting van de camera zelf, ongeacht of dat de dedicated flitser is of een P-TTL opzetflitser. Ik gebruik zelf de Sigma opzetflitser en die flits dus zeer gedoseerd, aangestuurd door de camera. Inderdaad is er de normale auto stand en de stand met de rode ogen. In het laatste geval geeft ie een voorflitsje. Eigenlijk is het dus al een invulflits, want de flitser geeft niet meer licht, als dat door de camera met de lichtmeting is vastgesteld. Het is eigenlijk een vrij geavanceerd systeem, dat is de reden waarom deze flitsers veel duurder zijn als de vroegere "normale" flitsers. Ik heb op de Sigma flitser nog een omnibounce toegevoegd, wat een prachtige spreiding van het licht geeft. Ik ben daar eigenlijk zeer tevreden over en heb nog geen teleurstellende resultaten gehad met deze flitser.

gr. Peter

piet66

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2007, 16:26:20 »
Citaat
na lange tijd weggeweest te zijn... weer terug.

ik weet niet of je er al achter bent... maar hier is het wat ik bedoelde

menu>opname>belichtingcompensatie
Is dit de echte manier om het flitslicht te beïnvloeden of is het een alternatieve manier? Ik denk zelf het laatste.

Thomas

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2007, 20:53:25 »
na lange tijd weggeweest te zijn... weer terug.

ik weet niet of je er al achter bent... maar hier is het wat ik bedoelde

menu>opname>belichtingcompensatie

piet66

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2007, 19:35:20 »
Citaat
ik weet niet of dit is wat je bedoeld.. maar er is een fuctie bij menu waarmee je de intensiteit van je flitser kan aanpassen.
Dus hoe hard hij flitst.
Dit bedoel ik niet. Echter ook deze functie wil ik leren kennen. Ik kan hem echter niet vinden zonder in de gebruiksaanwijzing te kijken. Dat zal ik eens doen. Of weet jij de manier?

Thomas

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2007, 12:19:18 »
ik weet niet of dit is wat je bedoeld.. maar er is een fuctie bij menu waarmee je de intensiteit van je flitser kan aanpassen.
Dus hoe hard hij flitst.

piet66

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2007, 08:59:44 »
Citaat
Allereerst kan je hiervoor de handleiding raadplegen, .... daarin staat exakt wat wel en niet kan.
Ik neem aan dat die erbij zat of anders is dat op de pentax-site te downloaden.
www.pentax.nl
Er wordt wel melding gemaakt van invulflits op de site van Pentax, maar een snelle blik in de handleiding levert niets op.

Iemand anders nog?
Invulflits is dat hetzelfde als daglichtsynchronisatie? Dan is het natuurlijk gewoon flitsen overdag.

En lange sluitertijd of tweede gordijn flits? Dat is toch eerst flitsen voor de belichting van de voorgrond en daarna blijft de sluiter nog open om de achtergrond op te nemen?

wimem

  • Gast
Re: Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2007, 23:16:06 »
Allereerst kan je hiervoor de handleiding raadplegen, .... daarin staat exakt wat wel en niet kan.
Ik neem aan dat die erbij zat of anders is dat op de pentax-site te downloaden.
www.pentax.nl

piet66

  • Gast
Welke flitsmogelijkheden op de K100?
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2007, 21:01:21 »
Ik zie op mijn toestel maar 4 mogelijkheden: auto, manueel en de combinaties met anti rode ogen.

Volgens o.a. Kieskeurig.nl zou er ook een mogelijkheid voor invulflits moeten zijn. Zie ik iets over het hoofd?