Auteur Topic: MTF  (gelezen 2634 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

amai

  • Gast
Re: MTF
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2007, 17:42:53 »
Oké, weer wat geleerd :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: MTF
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2007, 17:42:53 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: MTF
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2007, 14:29:51 »
Citaat
Je kunt toch op "ok" drukken en tegerlijkertijd aan het voorste wieltje draaien om je ISO snel te veranderen?

Nope, dat werkt alleen in de P stand..
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

amai

  • Gast
Re: MTF
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2007, 08:31:51 »
Je kunt toch op "ok" drukken en tegerlijkertijd aan het voorste wieltje draaien om je ISO snel te veranderen?

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: MTF
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2007, 06:43:38 »
Citaat
Vraagje zijn er mensen die de MTF programma lijn gebruiken?

Guido

Yep, ik heb MTF als standaard. Op zich is het allemaal niet zo spannend. Ik fotografeer meestal op ATv en pas daarna zowel A als T handmatig aan. Meestal auto-iso met 100-800. Ik mis het makkelijk van ISO kunnen schakelen (via FN is erg tijdrovend). Bij de P optie is er een toetscombinatie, maar die ontbreekt bij ATv.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

amai

  • Gast
Re: MTF
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2007, 23:09:53 »
Bedankt, duidelijk.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: MTF
« Reactie #5 Gepost op: 19 november 2007, 22:47:36 »
Citaat
Help me even aub, ik heb mijn Pentax nog maar een week, maar "een programmalijn MTF" zegt mij niets!? :o

Dit kun je instellen in de eerste optie op de eerste pagina van het menu persoonlijke instellingen.
In dit menu geef je aan hoe de camera de belichting instelt bij het gebruik van de p-stand.
Er zijn hierbij vier mogelijkheden: 1 normaal, 2 hoge snelheid, 3 diepte, 4 MTF (modulation transfer function).
Optie 1 is de standaardinstelling. Hierbij kiest de camera in het algemeen een dusdanige sluitertijd dat de kans op bewegingsonscherpte minimaal is. Het diafragma wordt natuurlijk op de sluitertijd aangepast.
Optie 2 betekent dat de camera een belichtingsinstelling kiest met een zo snel mogelijke sluitertijd (en kiest het daarbij behorend diafragma).
Optie 3 betekent dat de camera een belichtingsinstelling kiest met een zo klein mogelijk diafragma (en dus een zo groot mogelijke scherptediepte). De camera past uiteraard de sluitertijd aan op het diafragma.
Optie 4 betekent dat de camera een belichtingsinstelling kiest waarbij het gebruikte objectief op zijn best presteert. Elk objectief heeft een bepaalde diafragma waarde waarbij het beeldoplossend vermogen het hoogst is. De camera kiest dan dit diafragma (en de bijbehorende sluitertijd). Let op: deze functie werkt alleen bij objectieven die door de camera herkent worden.

Het valt je waarschijnlijk op dat opties 2 en 3 elkaars tegenovergestelde zijn.

greetz
« Laatst bewerkt op: 19 november 2007, 22:50:02 door EviZ »

amai

  • Gast
Re: MTF
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2007, 22:19:27 »
Help me even aub, ik heb mijn Pentax nog maar een week, maar "een programmalijn MTF" zegt mij niets!? :o

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: MTF
« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2007, 21:52:11 »
Hallo allemaal,

Sinds ik een informatieboekje heb gekocht over mijn Z1 waarin helder de voor- en nadelen van de te kiezen programmalijnen stonden, waaronder MTF, heb ik deze lijn op mijn Z1 en K10 als standaard ingesteld, gezien ik mezelf het beste in deze lijn kan vinden. Het grote voordeel is uiteraard ook de eenvoud van het afwijken van de lijn mocht daar behoefte aan zijn.

Groeten, John,

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: MTF
« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2007, 20:11:13 »
Ja.
Ik gebruik de P echter zelden dus veel voordeel of effect ervan heb ik nog niet gemerkt.

Guido_Franssens

  • Gast
MTF
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2007, 19:44:13 »
Vraagje zijn er mensen die de MTF programma lijn gebruiken?

Guido