Auteur Topic: Hoe heet dat ook al weer?  (gelezen 2084 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Hoe heet dat ook al weer?
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2007, 20:18:13 »
Op de externe flitsers van Pentax zit hiervoor een speciale functie: de AF spotbeam. De flitser geeft dan een infra-rood hulplicht voor de autofocus. De flitser zal zelf echter niet afgaan.

greetz

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Hoe heet dat ook al weer?
« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2007, 20:18:13 »

amai

  • Gast
Re: Hoe heet dat ook al weer?
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2007, 15:02:21 »
hmmm, erg vreemd.
Dat is toch niet te geloven, dat zoiets essentieels ontbreekt en ik heb het nog nooit in een test gelezen.

Op mijn Sony 717 zat een soort lampje die een heel patroon van rood licht op het onderwerp scheen.
Dat was supersnel en makkelijk. Waarom is er niet voor zoiets gekozen. :o

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Hoe heet dat ook al weer?
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2007, 02:41:34 »
Het heet AF-assist volgens mij, vrij vertaald AF-ondersteuning.

Het is m.i. helaas één van de dingen waarmee Pentax een beetje te kort door de bocht is gegaan (net als het ontbreken van de extra diafragmanok die de meeste analoge modellen wel hebben, waarmee je toch een aantal programmalijnen kan gebruiken met een M-objectief).

Wat mijn Z1 (overigens ook alleen met uitgeklapte flitser) doet is een soort raster (werkt beter dan een uniforme lichtbron) van IR licht uitzenden (het rode lampje) waarmee de AF ondersteund wordt. Volgens mij werkt de AF-flitsondersteuning niet zonder te flitsen, maar dat kan je altijd oplossen door na AF-bevestiging gekregen te hebben de flitser weer dicht te klappen (heeft natuurlijk wel zijn beperkingen bij bepaalde foto-objecten (beweging)).

Wat ook een idee is waar ik zelf al een tijdje mee in gedachten loop, is simpelweg een zooitje IR-ledjes te kopen (kosten geen drol) en daarvan een soort zaklamp te maken (of op de hotshoe te schuiven) , evt. i.c.m. een voorzetstukje om een raster te realiseren en deze als hulpje te gebruiken in moeilijke AF-omstandigheden.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2007, 03:10:57 door John »

amai

  • Gast
Hoe heet dat ook al weer?
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2007, 23:18:38 »
Hoe heet dat ook al weer?
Die functie dat de camera het onderwerp belicht met een lampje als het te donker is om automatisch scherp te stellen?
Heb even door de gebruiksaanwijzoing gebladerd, maar kan het zo niet vinden.
Ik kan dat lampje trouwens ook niet vinden op de K10D :-/

De flitser neemt die taak wel op zich, als je een opname maakt met flits, maar kun je de flitser ook alleen daarvoor gebruiken, maar dan een opname maken zonder flits?