Auteur Topic: PEF of DNG  (gelezen 2653 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: PEF of DNG
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2007, 20:29:39 »
PEF of DNG, beiden worden door de geleverde software Pentax Photo Laboratory gelezen (ook door de browser).
Als ik het wil laten printen dan moet je naar jpeg. Maar opslaan, dat gebeurt bij mij in PEF. Onbewerkt. Maar je kunt de bewerkingen ook opslaan.

Of het beperking is ? Je bedoelt dat je dan minder kunt qua aanpassingen ? Dat vind ik heel erg meevallen. Het ene pakket kan meer of iets beter bepaalde zaken aanpassen, maar tot nu toe kom ik met PPL niet veel tekort. Wel gebruik ik voor iso 1600 fotos sinds kort dcraw gebaseerde converter software. Die software gaat gewoon beter om met ruis.

Voor een duidelijker antwoord zou het handig zijn als je aangaf wat je met software denkt te willen doen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: PEF of DNG
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2007, 20:29:39 »

koor

  • Gast
Re: PEF of DNG
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2007, 17:21:28 »
Heb geen Photoshop.
Maar die PEF bestanden, is dat een beperking als je ze alleen met de bijgeleverde software bewerkt?
Slaan jullie ze na bewerking op als bmap of als jpeg?
Heb er nog niet veel kaas van gegeten eerlijk gezegd... :'(

Offline lock

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 424
  • was een k10d gebruiker..
Re: PEF of DNG
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2007, 10:46:01 »
Ik werk met PEF. Het verhaal van de snelheid vind ik een beetje overdreven. Het verschil is er wel maar niet echt groot zolang de buffer niet vol is. Ik merkte het in feite niet eens, dus dan is de ruimtewinst ee nbeter argument. En het is wat mij betreft meer dan 10-15%, veel meer zelfs. Ik maak van alle goede platen namelijk een dubbele backup. Snelheidseffecten merk je wel als buffer vol is en de camera de fotos maakt en tegelijkertijd schrijft naar SD. Op een extreme III scheelt het op 10 beelden ( nadat buffer vol is !) een goede 2 seconden. Maar ja, ik kom bijna nooit verder dan een beeldje of 5 en dan is de buffer nog niet vol....


Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: PEF of DNG
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2007, 09:50:42 »
Werk op dezelfde manier als Hen, de K10 staat op RAW PEF. Op de PC gebruik ik PS E5 en daar heb ik alle tijd, snelheid en disk ruimte.

groeten, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: PEF of DNG
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2007, 09:44:07 »
Ik gebruik nog veel JPG omdat ik dat gewend ben eigenlijk. Het werken met RAW zou ik eigenlijk standaard moeten instellen. Ik vrees alleen dat mijn SD kaartje niet eentje van de allersnelste soort is. Het wegschrijven van een raw bestand duurt even vind ik persoonlijk.

Maar op de vraag terugkomend. Ik gebruik DNG vanwege het universele. (Fuji heeft weer RAF  :-? )


Groet,


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: PEF of DNG
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2007, 09:35:20 »
Als ik in RAW fotografeer is het PEF. Ik verwerk eea binnen PS E5 en daarvoor is een plugin vereist die met het PEF-formaat overweg kan.

Grts
Hen
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: PEF of DNG
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2007, 05:01:36 »
Hallo allemaal,

Ikzelf fotografeer in PEF, vanwege de kleinere bestandsgroote door het betere lossless comprimeringsalgoritme (mooi scrabblewoord). Dat scheelt 3 keer ruimte voor mij, op de SD-kaart en op mijn werk- en back-upschijf.  Ik schiet niet vaak snel series achter elkaar, dus de wat grotere processorbelasting in de K10 neem ik op de koop toe.

DNG wordt wel door meer programma's ondersteund, werderom geen issue voor me, gezien alle programma's waar ik mee (be-)werk het PEF-formaat wel ondersteunen.

Groeten, John.

Anton

  • Gast
Re: PEF of DNG
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2007, 18:06:57 »
Ik fotograveer alles in DNG.
Voornamelijk omdat het de standaard is van Adobe, en ik daarna alles verwerk via Photoshop.
De software van Pentax gebruik ik nooit.

Er loopt trouwens al een topic over de verschillen tussen PEF en DNG. klik maar ;)

su0229

  • Gast
PEF of DNG
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2007, 17:48:53 »
Wat zijn de voordelen van deze bestanden?

Ik werk graag in Lightroom en PS. Is DNG dan de juiste keuze? Of biedt PEF toch meer voordelen?