Auteur Topic: sluitertijd verspringt in M-mode  (gelezen 2176 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: sluitertijd verspringt in M-mode
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2007, 23:05:30 »
Och iedereen vergeet wel eens wat, zo komt het bij minstens 1 keer per jaar voor dat ik naar de supermarkt fiets en de volgende dag merk dat mijn fiets 'gestolen' is. Blijkt dat ik lopend naar huis ben gegaan en nooit er meer aan gedacht heb dat ik op de fiets was.

Groeten, John.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: sluitertijd verspringt in M-mode
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2007, 23:05:30 »

Offline margriet

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 218
Re: sluitertijd verspringt in M-mode
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2007, 22:02:58 »
mijn dank is zeer, zeer groot!  
:o ik wist wel dat het iets onmogelijk simpels zo zijn, dit had ik zelf waarschijnlijk nooit kunnen vinden...

nogmaals bedankt, voel me wel een beetje stom nu

groetjes margriet
« Laatst bewerkt op: 10 november 2007, 22:03:28 door margriet »
K10d en K5, diversen macro & m42 lenzen
margreetz op flickr           mijn PPG

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: sluitertijd verspringt in M-mode
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2007, 21:47:36 »
Ik denk dat ik een mogelijke oplossing heb (a.d.h van uitproberen en je antwoord op vraag 7 van de anamnese).

Heb je misschien per ongeluk de bracketingfunctie aanstaan?

Dit is de bovenste knop links op de achterkant (er staan drie rechthoekjes over elkaar gestapeld (deze staan trouwens ook in de display bovenop (topdisplay) als de functie actief is).
Druk die indien nog onzeker eens in en kijk tegelijkertijd op je topdisplay.
Er kunnen dan in de display 3 dingen staan: off, 3 en 5. Staat'ie in off is dit niet de oplossing.
Staat'ie op 3 of 5, is de bracketoptie actief en zullen dus na elke opname de belichtingsparameters verspringen (klinkt bekend heh!).
Wat je dan dient te doen is (terwijl je de bracketknop ingedrukt houdt!) het instelwiel aan de voorkant naar links of rechts draaien, net zo lang tot er off in de topdisplay staat.
Als het goed is ben je dan af van dit 'probleem' van de K10.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2007, 21:54:42 door John »

Offline margriet

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 218
Re: sluitertijd verspringt in M-mode
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2007, 21:29:59 »
wauw, stel één vraag, en je krijgt er een heleboel terug!
ik zal proberen even een aantal te beantwoorden:

1.het gebeurt altijd, bij het gebruik van de m-modus dan
2.ik gebruik een volledig handmatige panagor macro lens 90mm/f2.8 met diafragmaring, ook bij mijn andere oude lens doet het probleem zich voor (tamron), ik heb net voor controle de kitlens er even opgezet, hierbij verspringt niet alleen de sluitertijd, maar ook de diafragma waarde (ik vraag me af hoezo handmatig??)
3.de ene keer verspringt de sluitertijd 1 stap, soms 2, soms omhoog, soms naar beneden, compleet zonder trend (imo) dit ook als ik konstant hetzelfde onderwerp scherp in beeld hou met hetzelfde licht.
4. ik meet het licht niet, maar schat en kijk even op een eerste foto hoe ik zit..
5. als ik wel door middel van het groene knopje meet wijkt wat de camera beslist vaak erg af van wat ik zou doen
6.ISO heb ik altijd vast staan, zo laag mogelijk
7.het lijkt ook bij andere instellingen zo te zijn, al ben ik daar niet zo in thuis
8.diafragma ring staat op toegestaan
9. dat moet ook, want ik kan het alleen instellen op de lens :D
10. greenknop in handmatig staat op 1 - programmalijn

ik kan verder ff niets meer bedenken, maar wil je nog meer horen dan roep je maar,

groetjes en bedankt voor het meedenken,
margriet
K10d en K5, diversen macro & m42 lenzen
margreetz op flickr           mijn PPG

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: sluitertijd verspringt in M-mode
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2007, 21:04:59 »
Hoi Margriet,

Allereerst welkom op het forum, veel lees- en kijkplezier toegewenst en ik zie altijd uit naar de resultaten van (nieuwe) forumleden in de fotohoek.

Het probleem nu, ik zou graag nog wat dingetjes weten zodat ik die grijze massa kan laten knarsen over jouw probleem met wat meer olie tussen de tandwielen.

Gebeurt het altijd?
Is het geheel zonder trend (langere of kortere belichting)?
Welke objectieven gebruik je, uit welke serie (M- A- F- FA- of anders)?
Is het probleem minder/meer bij bepaalde belichtingsparameters?
Hoe ver zit de belichting ernaast t.o.v. bedoeling en variëert dat?
Hoe meet je het licht, laat je de camera de belichting bepalen met de groene knop?
Hoe is je ISO-instelling, vast of automatisch?
Manifesteert het probleem zich ook bij andere instellingen dan de M-stand van de body?
Hoe stel je het diafragma in, via het wieltje op de body of met de ring op het objectief?
Hoe staat de instelling qua toestaan gebruik diafragmaring in het menu?
En alles wat je verder nog in het hoofd schiet wat relevant zou kunnen zijn qua instellingen/omstandigheden.

Groeten, John.



« Laatst bewerkt op: 10 november 2007, 21:07:27 door John »

Offline margriet

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 218
sluitertijd verspringt in M-mode
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2007, 20:22:49 »
Hoi allemaal,

Ik ben een nieuw forum lid, zal me straks ook even voorstellen in het daarvoor bedoelde topicje..

ik heb een vraagje en hoop daar hier antwoord op te krijgen:

Ik gebruik bijna altijd de m stand van de camera, nu is het zo dat wanneer ik afdruk de sluitertijd verspringt naar een andere waarde (in mijn ogen absoluut zonder logica). Het begint mijn eerste frustratie van mijn camera te worden, ik ben er van overtuigd dat het vast één of andere instelling is, maar ik kan er niets over vinden in de handleiding, weet iemand hier iets??

alvast bedankt,

groetjes,
margriet
K10d en K5, diversen macro & m42 lenzen
margreetz op flickr           mijn PPG