Auteur Topic: Lange belichtingstijden.  (gelezen 1936 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Lange belichtingstijden.
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2007, 05:58:24 »
Eviz,

Bedankt voor de uitleg, nu weet ik in ieder geval waar ik op zit te wachten, dat verzacht het 'leed' aanzienlijk. Ik ga binnnenkort eens kijken hoeveel het één zich verhoudt t.o.v. het andere qua ruis.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2007, 06:01:57 door John »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Lange belichtingstijden.
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2007, 05:58:24 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Lange belichtingstijden.
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2007, 20:23:31 »
Dat is inderdaad de ruisonderdrukkingsfunctie van de camera. Bij opnames van een seconde en meer neemt de camera een "zwarte foto" en filtert op deze wijze de hotpixelruis er uit. Deze extra opname duurt evenlang als de oorspronkelijke opname.
Je kunt de functie ook uitzetten. Je foto's vertonen dan wel meer ruis.

Je kunt ook met dubbelopnamen werken. Stel de lichtmeter geeft een sluiterijd van 9 seconden aan. Je maakt dat 9 opnamen van 1 seconden zonder (zonder lichtwaardecorrectie). De camera voegt deze opname dan samen tot een correct belichte opname (met een lager ruisniveau). Qua tijd schiet je er overigens niets mee op, maar dat terzijde.

greetz

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Lange belichtingstijden.
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2007, 18:54:22 »
Hallo allemaal,

Ik ben zelf een liefhebber van opnames in het donker, en als je niet al te veel ruis wilt, zit je al snel aan belichtingstijden van enkele seconden tot 30sec. Geen probleem uiteraard, hoort erbij. Ik was alleen wel gewend van mijn Z1 (en elk ander analoog toestel) dat de camera bijna direct gereed was voor de volgende opname, hetgeen als je speelt met bewegingseffecten erg fijn is. Het is natuurlijk geen vergelijking, maar ik stoor me enigszins aan de tijd die die de K10 nodig heeft voordat de camera weer klaar is voor de volgende opname (alleen na een opname met een lange belichtingstijd, verder geen enkele klacht over de actiebereidheid). Ik zit er voor mijn gevoel soms ongeveer net zo lang op te wachten als de opnametijd zelf.

Ik neem aan dat het iets te maken heeft met het uitlezen van de sensor (effecten die tegengegaan moeten worden als de sensor lang belicht wordt ofzo en veel processortijd eisen (ik zeg ook maar wat)?). Weet iemand waar dat aan ligt en of het op één of andere manier is te verkorten (idealiter voorkomen). Ik schiet overigens alles in RAW.

De reacties en / of suggesties tegemoet ziend.

Groeten, John.