Auteur Topic: Portretten  (gelezen 2161 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Portetten
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2007, 17:23:34 »
Ik heb zelf de FA50mm f/1.4. Deze is prima geschikt voor portretfotografie. Ook een M50 f/1.7 doet zijn werk prima, alleen is het dan handmatig scherpstellen, via een omweg de belichting vaststellen en handmatig flitsen. 50mm is binnenshuis wel snel te veel. Een kortere brandpuntsafstand is dan wel lekker. Maar ga da niet korter dan 28mm anders krijg je vertekening (tenzij dit de opzet is natuurlijk).

Voor wat betreft fliters, ik heb zelf de 540 van Pentax zelf. Het is wel een duur apparaat. Voordeel ten opzichte van de 360 is zijn hogere richtgetal (je kunt er verder weg mee flitsen) en de horizontale beweegbaarheid van de flitskop. Zie voor het nut van de horizontale beweegbaarheid http://planetneil.com/tangents/flash-photography-techniques/ en bepaal dan of je het de meerprijs van de 540 waard vindt. Is dat niet het geval dan kun je voor de 360 gaan of voor een flitser van een ander merk. Hiermee heb ik geen ervaring, maar ik lees daarover wisselende ervaringen.

greetz
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2007, 18:54:30 door EviZ »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Portetten
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2007, 17:23:34 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Potretten
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2007, 10:26:13 »
Dat kan met bijna alle lenzen, maar het beste zijn lenzen tussen de 50-100mm met klein diafragma (lichtsterk).
Zo is een 50mm 1.4 lens geschikt, maar ook een 90mm macr kan hele mooie resultaten geven. Voor heel mooi werk zijn de limited lenzen in de reeks van 70mm erg geschikt, maar daar hangt wel een prijskaartje aan....
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

supertet

  • Gast
Portretten
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2007, 09:53:43 »
hallo,

ik wil voor mijn pentax k100 d super een lens kopen waarme ik hele mooie portretten kan maken,
zowel binnen als buiten locaties.

welke lens is hiervoor geschikt, en welke externe flitser zou ik hiervoor kunnen/moeten gebruiken

groet
henri
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2007, 19:53:47 door Vulcan »