Auteur Topic: Gebrom in de camera bij lange sluitertijd  (gelezen 1945 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TdiMarcel

  • Gast
Re: Gebrom in de camera bij lange sluitertijd
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2007, 10:36:46 »
Klopt, dit is de beeldstabilisatie.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Gebrom in de camera bij lange sluitertijd
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2007, 10:36:46 »

piet66

  • Gast
Re: Gebrom in de camera bij lange sluitertijd
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2007, 08:30:05 »
Ik hoorde dat voor het eerst bij een sluitertijd van 4 sec. Ook 2 sec. geeft dit geluid. Dus volgens mij is dit geluid steeds aanwezig, maar hoor je het pas als de sluiter lang genoeg open staat.

Ik denk dat het met de beeldstabilisatie te maken heeft. Wie weet hier nog iets over te vertellen? Wie heeft hier ook last van?

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Gebrom in de camera bij lange sluitertijd
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2007, 10:31:01 »
Hi Piet,
ik weet niet precies wat je onder lange sluitertijden verstaat ( > 1 seconde?), maar volgens mijn maatstaven moet je de camera niet horen brommen. Ik hoor bij mijn K10 wel het "klapperen"  van de sensor bij stof verwijderen en natuurlijk het klappen van de spiegel.
Ik neem aan dat een van de andere K100 bezitters kan aangeven of ze zo'n brom horen, maar ik zou er toch mee langs de fotozaak gaan.
Je hebt gewoon recht op een perfect werkende camera.  :)

groeten, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

piet66

  • Gast
Gebrom in de camera bij lange sluitertijd
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2007, 15:08:42 »
Bij foto's maken met lange sluitertijd hoor ik een brom in de camera als de shake reduction ingeschakeld is. Als die uitgeschakeld is, is het gebrom duidelijk minder, maar nog wel aanwezig. Dit zal dus wel zo horen. Ik heb het idee dat dit geluid niet goed is. Het riep bij mij het idee op van een soort kortsluiting. Waarschijnlijk zal het wel bij de SR horen, maar hoe zit het dan met het (zachtere) geluid als SR is uitgeschakeld?
« Laatst bewerkt op: 15 september 2007, 15:09:40 door piet66 »