Auteur Topic: MC Zenitar-K 2,8/16 Fisheye Lens  (gelezen 1858 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

  • Gast
Re: MC Zenitar-K 2,8/16 Fisheye Lens
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2007, 16:25:38 »
Gebruikte de Zenitar aanvankelijk op de DS en later op de K100. Geen enkel probleem,alleen moet je gek genoeg WEL de afstandinstelling goed in de gaten houden. Deze op 2meter gezet en altijd op diafragma 8 leverde scherpe beelden. Alles lijkt al snel scherp maar is dat niet altijd.
Het objectief moet je echt leren kennen. Je kunt het ook maar weinig gebruiken vanwege het al snel vervelend wordende effekt. Met landschappen (vaak zonder rechte lijnen) zie je het effekt vaak niet,wel kan de horizon bol of hol worden,alle lijnen blijven recht in het midden van je foto.
Voor de prijs,nieuw €158, 2de hands ongeveer €110 zou ik het niet laten liggen.
Ik overweeg zelfs om in januari de Pentax fisheye zoom aan te schaffen,deze maakt m'n objectieven lijn dan compleet.......hoop ik...

Nog even over de K10,het werkt NIET op mijn K10,krijg foute belichtingen die je met enige handelingen op je toestel wel kunt rechtzetten maar dat vind ik zo'n gedoe. Schijnt aan het matglas te liggen van de K10. Sommigen hebben dit al verwisseld voor een ander matglas. Even uitkijken dus maar dat zelfde geld ook helaas voor alle Pentax M-objectieven.

Groet,
Pim.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: MC Zenitar-K 2,8/16 Fisheye Lens
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2007, 16:25:38 »

su0229

  • Gast
MC Zenitar-K 2,8/16 Fisheye Lens
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2007, 10:19:01 »
Het lijkt me geinig om deze Fish-eye te kopen. Maar weet iemand of het gaat lukken op en K10D? En als het gaat werken, dan moet ik vast rekening houden met 1,5 faktor.
Heeft iemand ervaring, ondanks dat de lens geen topkwaliteit is?

The fisheye lens is fitted with an instant opening diaphragm and equipped with a set of light filters.  Mounting on a camera - a bayonet mount of the K-type (PENTAX) with 45.5mm flange/film distance.

Gegevens:
Focal length, mm:16
Relative aperture:
- maximum
- minimum
f/2.8
f/22
Angular field of view
(to a frame diagonal): 180°
Number of elements/groups:11/7
Minimum taking distance, m:0.3
Lens fitting thread:M 26.5x0.5
Dimensions (from a base face), mm:M 63x49
Weight, kg:0.31