Auteur Topic: Welke lens moet ik kiezen  (gelezen 2396 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

supertet

  • Gast
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2007, 22:34:56 »
zo dat is een verkorte cusrsus diaframa...hahaha...

top john, kan ik weer veel mee als leek....het vroige begreep ik ook wel...

maar dit is super...nu ermee oefenene om de juiste instellingen voor de foto te krijgen....dat is nog best lastig in bepaalde situaties...dan loop je echt te spelen, maar goed dat is het leuke van fototgraferen...

groet
henri

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2007, 22:34:56 »

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2007, 00:59:51 »
Citaat
Hi,

......
Kleine cursus
F getal geeft aan hoeveel licht er word doorgelaten.
F1 = 1/1 = 100%, dus staat helemaal open.
F2 = 1/2 = 50%
F6 = 1/6 = 16,6%
etc

Hoe kleiner de F, hoe groter de opening, hoe meer licht. Hoe sneller de sluitertijd. Een goedkopere lens kan minder licht doorlaten ( hoger F getal) dus moet de sluitertijd langer worden. Is meer bewegingsonscherpte.
....

Hallo allemaal,

De uitleg over de f-stops is wat verwarrend m.i.

Het diafragma op zich zegt namelijk nog niets over de hoeveelheid doorgalaten licht naar sensor/negatief. Het is ook belangrijk wat de kwaliteit is van het glaswerk.

Elk diafragma zal in zijn wijdste stand 100% van het licht doorlaten. De twee factoren die de waarde bij de wijdste diafragmaopening bepalen, zijn namelijk brandpuntafstand en de diameter van het glas waar het diafragma tussen hangt.

F 1/0.7 is zo'n beetje het record voor een objectief (voor zover bij mij bekend).
F 1 = exotisch duur en niet in het Pentax productengamma geweest voor zover ik weet.
F 1/1.2 = duur (50mm Pentax dan toch)
F 1/1.4 = betaalbaar (50mm)
F 1/1.7 = belachelijk goedkoop voor de kwaliteiten van zo'n objectief (heb het nog steeds over een 50mm welke ik voor E30,- aan mijn collectie heb kunnen toevoegen (M-type)).

De stappen die je op de diafragmaring gaan hebben een andere volgorde wat licht doorlaten betreft dan eerder aangegeven.
De laagste waarde is de waarde die bepaald wordt de de optische kwaliteiten en diameters van de lenzen waaruit het objectief is opgebouwd. De daarop volgende waardes worden bepaald door de stand van het diafragma en hebben een vaste reeks waarden tussen de 'stops' en zijn niet willekeurig gekozen.

De reeks: 1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32

Het belangrijkste om te weten hiervan is dat (behalve bij de wijdste stand, of deze moet toevalllig op een waarde in de reeks vallen) elke opeenvolgende stop een halvering van het doorgelaten licht inhoudt. Deze waardes zijn gekozen om makkelijk te kunnen gebruiken in combinatie met de belichtingstijden. Wil je de belichting gelijk houden als je één van deze twee parameters verandert, is het eenvoudig te realiseren. De belichtingstijden hebben namelijk dezelfde stappen. 1/8000s - 1/4000s - 1/2000s - 1/1000s en ga zo maar door.

[geek mode] De vreemde waardes die op de diafragmaring staan zijn niet uit de lucht gegrepen. De waarde is: brandpuntafstand / straal diafragma in die stand. Wil je de oppervlakte van een cirkel halveren komt Pi X r2 om de hoek kijken, dat is de reden voor de op het eerste gezicht onsamenhangende waardes in de reeks.

Ook is het voor te stellen dat twee verschillende objectieven met dezelfde brandpuntafstand en f-waarde onder precies dezelfde omstandigheden toch verschillende belichtingstijden nodig hebben. Hierbij komt de transmissiefactor om de hoek kijken van het optische systeem.

Het is tevens zo dat de relatie brandpuntafstand / straal een theoretische waarde is. Er is voor deze waarde namelijk aangenomen dat het diafragma direct  voor de voorste lens (-groep) geplaatst is, wat in werkelijkheid (meestal?) niet zo is  [/geek mode]

Groeten, John.

« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2007, 02:14:09 door John »

supertet

  • Gast
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #17 Gepost op: 12 oktober 2007, 22:43:25 »
Citaat
Hi,

Ik heb gefotografeert op Schiphol met een 70-300. Daar heb je voor 95% genoeg aan. Voor enkele shots had ik wel een 400mm willen hebben.

Voor een indruk van de mogelijkheden en kwaliteit (kan beter, ben ook nog maar een amateur) van de Tamron 70-300 (rond de 140,=) zie mijn Schiphol foto's.

Kleine cursus
F getal geeft aan hoeveel licht er word doorgelaten.
F1 = 1/1 = 100%, dus staat helemaal open.
F2 = 1/2 = 50%
F6 = 1/6 = 16,6%
etc

Hoe kleiner de F, hoe groter de opening, hoe meer licht. Hoe sneller de sluitertijd. Een goedkopere lens kan minder licht doorlaten ( hoger F getal) dus moet de sluitertijd langer worden. Is meer bewegingsonscherpte.

ISO is de gevoeligheid van je sensor. Hoe hoger de ISO 100, 200, 400, 800, etc, hoe lichtgevoeliger, hoe korter (sneller) de sluitertijd kan. Bij hogere ISO's krijg je wel weer RUIS. Dus de foto's worden minder detailrijk.

En al die items kan je samen combineren. Hoe dat (goed) moet ben ik ook nog aan het leren. HEb me dus maar voor een fotocursusje ingeschreven hier in mijn woonplaats.

oke,

kijk aan, mooie foto's zijn het geworden.

ook bedankt voor je kleine cursus, heb ik al weer wat aan gehad. ik zal er een smee gaan spelen.

groet
henri


Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #16 Gepost op: 12 oktober 2007, 16:58:58 »
Hi Marcedwin,
ik wist dat ik ergens foto's van Schiphol gezien had op of via dit forum. Dat waren dus die van jou
Had dus helaas het merk niet goed  :-[, maar het gaat toch om de plaatjes en die waren OK.  :)

groeten, Andre
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2007, 16:59:51 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Anton

  • Gast
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2007, 16:25:19 »
Het hangt er ook een beetje vanaf waar je staat langs een start- en landingsbaan.
Er zijn stukken, langs het fietspad van de ijweg bijvoorbeeld, war je aan een 200mm meer dan genoeg hebt. Daar sta je op een paar meter van de baan af.

Als je op Schiphol zelf staat heb je wel wat meer zoom nodig ja, maar direct langs de baan heb je vaak al genoeg aan een 200mm.

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #14 Gepost op: 12 oktober 2007, 15:38:43 »
Hi,

Ik heb gefotografeert op Schiphol met een 70-300. Daar heb je voor 95% genoeg aan. Voor enkele shots had ik wel een 400mm willen hebben.

Voor een indruk van de mogelijkheden en kwaliteit (kan beter, ben ook nog maar een amateur) van de Tamron 70-300 (rond de 140,=) zie mijn Schiphol foto's.

Kleine cursus
F getal geeft aan hoeveel licht er word doorgelaten.
F1 = 1/1 = 100%, dus staat helemaal open.
F2 = 1/2 = 50%
F6 = 1/6 = 16,6%
etc

Hoe kleiner de F, hoe groter de opening, hoe meer licht. Hoe sneller de sluitertijd. Een goedkopere lens kan minder licht doorlaten ( hoger F getal) dus moet de sluitertijd langer worden. Is meer bewegingsonscherpte.

ISO is de gevoeligheid van je sensor. Hoe hoger de ISO 100, 200, 400, 800, etc, hoe lichtgevoeliger, hoe korter (sneller) de sluitertijd kan. Bij hogere ISO's krijg je wel weer RUIS. Dus de foto's worden minder detailrijk.

En al die items kan je samen combineren. Hoe dat (goed) moet ben ik ook nog aan het leren. HEb me dus maar voor een fotocursusje ingeschreven hier in mijn woonplaats.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2007, 15:53:53 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2007, 10:21:21 »
Hi Henri,
ben eens op de GCN site gaan kijken om wat meer te weten te komen. Ik zag dat in maart in Eindhoven de (winter?) kampioenschappen worden gehouden. Voor mij interessant om te weten want dat is event waar ik ook naar toe zou kunnen gaan (woon in Eindhoven)  ;)
Via GCN pers centrum wat foto's gevonden en daar de exif van bekeken om te zien wat er gebruikt wordt op jullie wedstrijden. Dat gebruik van exif leer je ook wel op die cursus.
Het goede nieuws is dat je de kitlens kunt gebruiken voor overzicht foto's vanaf de tribune, dus dat scheelt alweer. Je zal een hoge ISO waarde (cursus) moeten kiezen maar dan is het goed te doen.
Voor close-up werk, vanaf de rand van het "speelveld"? heb je een lichtsterk tele objectief nodig, denk dan aan een F2.8.
De huidige Pentax lijn heeft alleen de DA* 50-135 F2.8, maar die is behoorlijk aan de prijs ( > € 700) en momenteel maar mondjes maat beschikbaar.
Jouw sport is redlijk voorspelbaar, de deelnemers maken niet zoals bij volleybal/basketbal onverwachte acties, dus volgens mij zou je met een handmatig in te stellen 135 mm lens goede plaatjes moeten kunnen schieten.
Op marktplaats (die grote, niet ons forum) worden toch regelmatig dat soort lenzen aangeboden.

Suc6 met het vliegtuig "spotten", laat snel maar eens wat zien.

groeten, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2007, 06:13:24 »
F waarden is diafragma (opening lens), sluitertijden zijn in sec of delen daarvan. Hebben wel met alkaar te maken (samen mede bepalend voor belichting), maar is echt wat anders. Dat ga je allemaal op cursus leren :-)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

supertet

  • Gast
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2007, 22:37:09 »
Citaat
Sigma 70-300 APO is F4 - F5,6, dat wil zeggen F4 bij 70mm en F5,6 bij 300mm.
Lijkt een hele leuke lens om mee te beginnen....

Met 50mm leer je inderdaad goed fotograferen, maar ik weet niet (ben geen sportfotograaf) of het een handige lens is voor sportfotografie. Ikzelf zou eerder denken aan een kleine zoom, wellicht zelfs de kitlens  of ook bovenstaande SIGMA.


misschien stomme vraag,

maar de f4 - f5,6 heeft te maken met je sluitertijd toch?

of zit ik er nu helemaal naast...

groet

supertet

  • Gast
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2007, 22:35:50 »
Citaat
Hi Henri,
ja ik ben het met Harry eens. Voor schiphol heb je een telelens nodig. Volgens mij heeft er iemand ooit wat foto's geschoten op Schiphol en die hier geplaatst, maar ik kan ze nu ff niet terug vinden. Die waren gemaakt met een Sigma 70-300. Ik ken je budget niet maar de 70-300 lenzen van Sigma en Tamron zijn redelijk geprijsd, ca € 150,-. Sigma heeft nog een betere APO versie en die zit rond de € 230,-
Boven de 300 mm gaan de prijzen snel omhoog, dan moet je denken aan € 600 +.  :( Pentax heeft zelf niets in dit segment, dus dan kom je bij Sigma en Tamron.
Sport fotografie is een heel andere tak van de fotografie sport  :)
Uit jouw info vermoed ik dat je in de hoek handbal/volleybal/basketbal zit. In de zaal kan/mag je meestal niet flitsen en dat betekent doorgaans dat je lichtsterke lenzen (objectieven) nodig hebt. Helaas kost lichtsterkte flink wat geld.  :o Met lichtsterk bedoel ik hier objectieven met minimaal lichtsterkte F2.8.
Met je K100 kan je tot ISO3200 gaan zodat je nog redelijke sluitertijden kan kiezen.
Aangezien je in het start/leer stadium zit zou je kunnen beginnen met een licht sterke 50 mm die regelmatig op marktplaats aangeboden worden. Je zal dan wel moeten leren handmatig scherp te stellen  ;)

Ik hoop dat je wat met deze info kan doen.

groeten, Andre

hi andre,

mijn budget ligt tussen de 300 a 400 euro voor de lensen....dus kan nog kijken wat,

de sport die ik doe is niet echt bekend bij de mensen, hiervoor moet ik je door sturen naar www.colorguard.org daar kun je lezen wat voor sport het is, hiervoor wil ik dus de foto's gaa maken, hier heb je te maken dat er atributen gebruikt orden die erg snel ronddraaien en die ik dan wel scherp op de foto wil hebben.
dus daar heb ik ook nog rekening mee te houden dat dat ook gaat lukken, maar dat kan ik instellen met sluitertijd toch?

ik ga eens kijken naar de 300 mm lens...eens hier in de winkel info ophalen over de lens. voor het spotten.


thanx voor je input hier kan ik zeker wat mee




Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2007, 14:15:01 »
Ja die 50 mm is gewoon een instap en oefen lens. Ik heb in het verleden nogal wat verschillende soorten sport gefotografeerd, dus als je aangeeft welke sport je beoefent kan ik mischien iets meer tips geven.
Als je in de zaal close ups wilt maken zou je op marktplaats uit kunnen kijken naar Pentax 135 mm lenzen. Niet de Takumar K-bajonet nemen, die is een stuk minder. Ik heb ook wel eens de Vivitar 135 F2.8 lens op marktplaats voorbij zien komen voor niet al te veel geld.
Wel geldt ook hier net als voor de 50 mm dat je nogal wat handmatig moet instellen, maar hoe dat moet kan je op dit forum terugvinden.  :)

groeten, Andre
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2007, 14:17:46 door andremz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #8 Gepost op: 11 oktober 2007, 12:52:02 »
Sigma 70-300 APO is F4 - F5,6, dat wil zeggen F4 bij 70mm en F5,6 bij 300mm.
Lijkt een hele leuke lens om mee te beginnen....

Met 50mm leer je inderdaad goed fotograferen, maar ik weet niet (ben geen sportfotograaf) of het een handige lens is voor sportfotografie. Ikzelf zou eerder denken aan een kleine zoom, wellicht zelfs de kitlens  of ook bovenstaande SIGMA.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2007, 12:34:38 »
Hi Henri,
ja ik ben het met Harry eens. Voor schiphol heb je een telelens nodig. Volgens mij heeft er iemand ooit wat foto's geschoten op Schiphol en die hier geplaatst, maar ik kan ze nu ff niet terug vinden. Die waren gemaakt met een Sigma 70-300. Ik ken je budget niet maar de 70-300 lenzen van Sigma en Tamron zijn redelijk geprijsd, ca € 150,-. Sigma heeft nog een betere APO versie en die zit rond de € 230,-
Boven de 300 mm gaan de prijzen snel omhoog, dan moet je denken aan € 600 +.  :( Pentax heeft zelf niets in dit segment, dus dan kom je bij Sigma en Tamron.
Sport fotografie is een heel andere tak van de fotografie sport  :)
Uit jouw info vermoed ik dat je in de hoek handbal/volleybal/basketbal zit. In de zaal kan/mag je meestal niet flitsen en dat betekent doorgaans dat je lichtsterke lenzen (objectieven) nodig hebt. Helaas kost lichtsterkte flink wat geld.  :o Met lichtsterk bedoel ik hier objectieven met minimaal lichtsterkte F2.8.
Met je K100 kan je tot ISO3200 gaan zodat je nog redelijke sluitertijden kan kiezen.
Aangezien je in het start/leer stadium zit zou je kunnen beginnen met een licht sterke 50 mm die regelmatig op marktplaats aangeboden worden. Je zal dan wel moeten leren handmatig scherp te stellen  ;)

Ik hoop dat je wat met deze info kan doen.

groeten, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2007, 12:27:20 »
Een geweldig boek is de fotogids van National Geographic. Veel over achtergronden, ook analoog, maar bijna alles is bruikbaar voor digitaal...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

supertet

  • Gast
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2007, 11:11:58 »
ik zal je advies opvolgen, ik heb net een cursus aangevraagd, merk toch wel dat ik veel te leren heb....

 ;)


Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2007, 10:56:43 »
Citaat
ja ik mag langs het veld staan....sta op 3 meter van de lijn af....
maar 200 mm oke, moet ik ook groothoek of tele lens hiervoor gebruiken? of is dit 200 mm...

zoals je merkt ik ben nog een leek hierin maar wil graag verder leren...

en vliegtuigspotten, oke 500 mm....

heb je ook nog bepaalde merken waarvan je zegt, die zijn het best...

groet

Het menselijk oog, zoals je normaal kijkt, wordt standaard genoemd. Een bredere hoek is groothoek, een hele brede hoek is extreme groothoek. Lenzen tussen de 10 en 30 wordt meestal groothoek genoemd. 30-70 is standaard en daarboven tele. Boven de 300mm wordt ook wel supertele gesproken. Dat zijn net verrekijkers :-)

Merken, tja, in eerste instantie Pentax :-) daarna het standaard rideltje van Sigma/Tamron/Tokina. Betaalbaarder zijn oude lenzen, maar die moet je handmatig instellen en scherpstellen.

Als je snel wil leren, zijn er twee adviezen: koop een goed boek en ga op een fotocursus. Is leuk, gezellig en leerzaam!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

supertet

  • Gast
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2007, 10:47:50 »
ja ik mag langs het veld staan....sta op 3 meter van de lijn af....
maar 200 mm oke, moet ik ook groothoek of tele lens hiervoor gebruiken? of is dit 200 mm...

zoals je merkt ik ben nog een leek hierin maar wil graag verder leren...

en vliegtuigspotten, oke 500 mm....

heb je ook nog bepaalde merken waarvan je zegt, die zijn het best...

groet

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2007, 05:36:53 »
Voor vliegtuig spotten: liefst een zoom, toch wel 500mm.... Denk aan 170-500..
Een goed (=zwaar) statief mag ook niet ontbreken..

Voor in een donkere zaal (sport), zo lichtsterk als je kan betalen. F4 als max, maar liefst beter..
Wat betreft mm's: hoe dicht mag je langs het veld? Als je langs de lijn kan staan, heb je aan 200mm wel genoeg, ga je voetbal buiten fotograferen, daar staan de jongens met de witte telekanonnen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

supertet

  • Gast
Welke lens moet ik kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2007, 22:34:18 »
hallo allemaal,

ik ben sinds 3 weken de trotse eigenaar van de pentax k100D Super.
ik ben er sinds dien erg  veel mee aan het expirimenteren.

ik heb er nu nog de kitlens 18-55 mm opzitten...

nu heb ik een aantal vragen:

ik vind het leuk op op een zondag naar schiphol te rijden en de vliegtuigen. ik ben geen spotter maar meer een liefhebber van vliegtuigen die landen en starten...welke lens is hier het meest geschikt voor...

tevens doe ik een sport die je met een groep in de zaal doet, nu wil ik daar ook foto's van maken, alleen mag je daar geen flits gebruiken, ik wil daar goeie close-ups van maken als ook overzichtsfoto's die over de breedte van het veld genomen moeten worden...welke lens is hier het meest geschikt voor.

hopelijk hebben jullie mooie antwoorden voor mij

groet
henri