Auteur Topic: in-camera teller  (gelezen 1883 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: in-camera teller
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2007, 23:11:52 »
Hallo,

Ik denk persoonlijk dat je je niet al te druk hoeft te maken over de levensduur van de mechanische onderdelen in een spiegelreflex.
Ik heb zelf sinds '93 een Z20 en later een Z1 gekocht, beiden hebben me nog op geen enkel vlak ooit in de steek gelaten (op een batterijklepje na, hét (enige) zwakke punt van de Z1) en hebben hun werkzaamheden regelmatig in extreme omstandigheden moeten verrichten. Ook is de sluiter gegarandeerd tot een dusdanig aantal dat je dat in je fotografiecarriere nooit zal halen (is het niet door je eigen houdbaarheid is het wel de vervanging door voortschrijdende technische ontwikkelingen). Verder is het hele mechanische concept iets wat rechtstreeks uit de analoge wereld is overgenomen, alwaar deze technieken gedurende decennia geperfectioneerd zijn.

Pentax specifiek: ik heb bewust voor dit merk gekozen omdat het merk qua degelijkheid voor weinig producten onderdoet. Canon maakt ook mooi spul bijvoorbeeld, maar de producten die ze leveren voor de consumentenmarkt voelen (en zijn volgens mij) een stuk minder degelijk dan de equivalenten die Pentax op de markt brengt.

Het enige waar een sluiter en de andere fijnmechanica niet tegen kan is 'userabuse': vroeger met analoog moest je tijdens het plaatsen van een nieuwe rol goed op letten dat je het sluitergordijn niet aanraakte met de film of vingers. Met digitaal dien je er bijvoorbeeld op te letten, dat je als je onverhoopt de sensor moet reinigen, dat de stroomvoorziening onvoorwaardelijk gegarandeerd is (volle accu's, netadapter) zodat het sluitergordijn en de spiegel niet sluit / terugklapt tijdens de werkzaamheden, want dan is het wel snel gedaan met de pret.

Groeten, John.

« Laatst bewerkt op: 25 september 2007, 23:14:13 door John »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: in-camera teller
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2007, 23:11:52 »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: in-camera teller
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2007, 23:02:15 »
Ja, dat klopt. De nummering van de bestanden loopt op met het aantal genomen foto's (zie daarvoor ook de link in mijn inleidende berichtje). Echter vlogens mij blijkt uit het vermelde op pagina 200 van de gebruiksaanwijzing dat e.e.a. te resetten is. Volgens mij dus geen betrouwbare indicatie voor het aantal genomen foto's.

greetz,

Pim

  • Gast
Re: in-camera teller
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2007, 22:27:19 »
Ik weet het niet zeker maar bij de foto of het bestand staat een nummer. Geeft misschien het aantal aan.

Groet
Pim.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8276
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
in-camera teller
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2007, 21:42:28 »
Naar aanleiding van het onderwerp "hoeveel foto's" in een ander subforum
zie: http://pentaxforum.nl//YaBB.pl?num=1187289304
heb ik een vraag.

Is er een betrouwbare inwendige teller die aangeeft hoeveel keer de sluiter gebruikt is?
Nadat je een foto hebt gemaakt, verschijnt er recht boven in et display een volgnummer. Dit getal is echter volgens de handleiding (p200) te resetten en kan m.i. dan ook geen betrouwbare indicatie zijn voor het gebruik van de sluiter.
Dit kan aardig zijn om te weten als je een tweedehand scamera wilt aanschaffen. Dat hoeft overigens geen K10d te zijn....

greetz