Auteur Topic: K10 of Samsung GX10  (gelezen 2891 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #24 Gepost op: 19 september 2007, 23:19:02 »
Dan toch maar een MXje mee en een filmpje??

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #24 Gepost op: 19 september 2007, 23:19:02 »

Anton

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #23 Gepost op: 19 september 2007, 21:08:55 »
Ik had het dus met de stand eerst accu in grip. Keek voor de shoot of accu vol was, volgens display wel. En na een 30 foto's was accu ineens leeg. Na omschakeling naar de andere stand, heb ik niet meer op het display gekeken. Ik laad de accu's gewoon op voordat ik een grote shoot ga doen.

Durf er niet meer op te vertrouwen dat de accu's echt vol zijn dan. En als hij dan ineens aangeeft dat de accu's leeg zijn...dan zijn ze ook beide leeg.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #22 Gepost op: 19 september 2007, 20:51:36 »
Citaat
Er zit ....
.... Daarnaast vind ik het ook vreemd, dat je in het schermpje bovenop de camera niet meer kan zien hoe vol de accu is. Daar staat hij namelijk altijd als vol, of leeg. Tussenweg kent hij met grip ineens niet meer.

Hoi Anton,

Is dat tijdens de stand 'beide accu's gebruiken'? Dat zou vreemd zijn, bij mij werkt de indicatie nl. wel gewoon goed in die stand. Is het in 'eerst ... leegmaken', dat zou kunnen, heb ik nog niet gebruikt.

Groeten, John.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #21 Gepost op: 17 september 2007, 20:11:20 »
Op deze site wordt in april al gemeld dat er ook voor de GX10 een grip aankomt.
http://pentaxlife.com/categories/accessories/

Ik kwam deze site tegen op zoek naar informatie over de verwisselbare focussing screens voor de K10D

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #20 Gepost op: 17 september 2007, 19:27:14 »
Citaat
Hallo .... Ik kreeg te horen toen ik mijn K10d ging halen bij Kamera Express, dat de Samsungversie geen mogelijkheid heeft om een grip aan te sluiten. Ik heb dat trouwens niet zelf kunnen constateren door een Samsung te bekijken, dus ik weet niet of de info 100% klopt. ...

Groeten, John.

Hallo allemaal,

Zoals wel vaker kan je niet altijd klakkeloos op het woord van een verkoper afgaan:


Van de site van Samsung (http://www.samsungcamera.com/product/pro_acc_view.asp?prol_uid=3142&cat_uid=13&sac_gid=3), verkrijgbaarheid in NL zou ik niet weten. Er staat trouwens new bij, dus het zou kunnen zijn dat de verkoper niet op de hoogte was van het bestaan van deze grip.

Groeten, John.


Anton

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #19 Gepost op: 17 september 2007, 12:57:18 »
Heb je ook wel gelijk in. Maar hij kan natuurlijk ook een melding geven dat de accu leeg is, en na een paar seconden zelf overschakelen op de andere accu.

Of als je de camera weer aanzet, een melding in het display van dat er 1 accu leeg is. Net zo'n melding als die je krijg als de geheugenkaart vol is.

Maar geloof me, als je een serie foto's aan het schieten bent, en vanuit het niets krijg je een melding van accu leeg!...dan schrikt je ook behoorlijk. Helemaal als het dan dus maar 1 van de 2 is die leeg is.

Pim

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #18 Gepost op: 17 september 2007, 12:34:30 »
Citaat
Er zit echter wel een groot nadeel (vind ik) aan om eerst de accu van de grip te pakken.
Zodra deze leeg is, doet je camera niets meer en hij blijft schreeuwen dat je accu leeg is.
Door dan weer eerst via het menu te zeggen dat hij eerst de accu in de body moet pakken, kan je pas weer verder fotograferen.

Vond ik een groot nadeel. Vandaar dat hij bij mij nu op auto staat.

Daarnaast vind ik het ook vreemd, dat je in het schermpje bovenop de camera niet meer kan zien hoe vol de accu is. Daar staat hij namelijk altijd als vol, of leeg. Tussenweg kent hij met grip ineens niet meer.

Maar het voordeel is dan toch dat je in ieder geval weet cq de melding krijgt dat de accu in de grip leeg is?? Zou het toestel zonder meer overgaan op de accu in het toestel dan loop je toch de kans dat heet eens maandag is m.a.w. alles leeg.
Wat betreft je opmerking dat je op het schermpje geen duidelijke info krijgt vind ik ook een nadeel.
Dan toch op een accu loopt de Katien behoorlijk lang. Bij de K100 vind ik het vervelender.

Anton

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #17 Gepost op: 17 september 2007, 11:47:39 »
Er zit echter wel een groot nadeel (vind ik) aan om eerst de accu van de grip te pakken.
Zodra deze leeg is, doet je camera niets meer en hij blijft schreeuwen dat je accu leeg is.
Door dan weer eerst via het menu te zeggen dat hij eerst de accu in de body moet pakken, kan je pas weer verder fotograferen.

Vond ik een groot nadeel. Vandaar dat hij bij mij nu op auto staat.

Daarnaast vind ik het ook vreemd, dat je in het schermpje bovenop de camera niet meer kan zien hoe vol de accu is. Daar staat hij namelijk altijd als vol, of leeg. Tussenweg kent hij met grip ineens niet meer.

Pim

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #16 Gepost op: 17 september 2007, 10:35:00 »
De laatste opmerking van John klopt volledig,je kunt in het menu instellen dat je eerst de accu in de grip aanspreekt. Is die dan leeg dan wordt pas de accu in de camera gebruikt.
Het punt is wel; hoe weet je op een gegeven moment WELKE accu in gebruik is? Lijkt me niet prettig om ineens melding te krijgen dat beiden leeg zijn.
Wat betreft de vraag Sammie of Penti,tsja als onder de eerste geen grip past wat me sterk lijkt dan is de keus snel gemaakt. Een veel gehoord argument dat de grip de camera zwaarder maakt is amper het geval. Wel groter,maar dan ligt ie ook heerlijk in je hand.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #15 Gepost op: 17 september 2007, 00:03:13 »
Hallo allemaal,

Ik kreeg te horen toen ik mijn K10d ging halen bij Kamera Express, dat de Samsungversie geen mogelijkheid heeft om een grip aan te sluiten. Ik heb dat trouwens niet zelf kunnen constateren door een Samsung te bekijken, dus ik weet niet of de info 100% klopt. Misschien dat een GX10 bezitter dit kan bevestigen danwel ontkrachten, dan weten we het zeker. Dat is dus ook nog een verschil om in overweging te nemen.

Gezien ik al sinds '93 zeer tevreden ben met mijn keuze voor Pentax vond ik het zowieso al niet zo'n probleem om een paar Eu meer uit te geven voor 'The real thing' en toen ik hoorde dat een grip niet tot de mogelijkheden behoorde bij de Samsng was de keuze helemaal duidelijk. Ik heb geen seconde spijt gehad dat ik de grip er gelijk bij gekocht heb.
Het zal wel een kwestie van gewenning zijn, maar toen ik toevallig gisteren een paar foto's schoot zonder grip miste ik net dat extra stukje houvast van onderen in de horizontale positie. Verticaal fotograferen met grip is een genot, alhoewel ik me de eerste dagen er telkens op betrapte dat ik nog niet overpakte naar de grip omdat ik dat niet gewend was te doen met mijn Z1, was wel grappig.

Waar wel iets langer over nagedacht had mogen worden is het niet kunnen opladen van de accu's als ze in de camera, cq. grip zitten. De grip moet dus telkens verwijderd worden om de accu in de camera eruit te halen voor opladen. Ik zit er aan te denken om dit probleem wat te omzeilen door de settings in het menu te veranderen zodat de accu in de grip telkens eerst wordt aangesproken. Is met LIon accus geen problem door de zeer geringe zelfontlading en dan eens in de zoveel tijd de accu's omwisselen, zodat ze wel even veel gebruikt worden.

Groeten, John.

Spotmatic

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #14 Gepost op: 7 september 2007, 11:23:24 »
Citaat
Ik weet natuurlijk dat dit een Pentax forum is, maar ik wil toch iets weten over de Samsung GX10 die bijna identiek is aan de K10, maar wel 80 euro minder kost. Zijn er forumleden die dit toestel hebben, of is dat "not done" voor leden van dit forum.

Kan iemand mij pro's en cons geven m.b.t. dit toestel? Ik ben van plan de K10 te kopen, maar voor 80 euro (echte Hollander ben ik) kan ik leuke andere dingen kopen.

Zelf heb ik deze overweging ook gemaakt. Uiteindelijk ben ik voor de GX-10 gegaan na jaren Pentax gebruiker te zijn geweest. Het voordeel van de Samsung t.o.v. vindt ik het uiterlijk (mooier), betere menustuctuur (mooier en duidelijker) en de prijs (in mijn geval scheelde het €200,-).

De nadelen van de Samsung t.o.v. de Pentax zijn:

Firmware update's volgen 2-3-4 weken later dan van de Pentax K10D, op dit moment bijvoorbeeld nog geen ondersteuning van SDM motoren.
Samsung heeft niet de uitstraling/ imago van Pentax
Samsung schiet RAW enkel DNG en geen PEF (filesize 16mb) (voor mij geen probeem, ik heb genoeg geheugen en archiveer alles in DNG)

Al met al ben ik zeer blij met mijn GX-10! De coating van de Samsung lenzen is exact gelijk aan die van Pentax.

Pim

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #13 Gepost op: 4 september 2007, 23:00:18 »
en onze Ds schiet nog altijd prima plaatjes.

piet66

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #12 Gepost op: 4 september 2007, 22:07:27 »
Ooh... Kerstmis 2008. Dan heeft het geen zin om daarop te wachten. Ik dacht dat er nog dit jaar een opvolger zou verschijnen.

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #11 Gepost op: 4 september 2007, 21:04:33 »
Beste forummers,

Las vorige week op Duitse foto site idd iets over de opvolger van de K10. Deze zou de K20 heten en rond kerst 2008 geïntroduceerd worden. Ach mensen, wat maakt het ook uit. 't Is een kwestie van wachten en dan komen de opvolgers vanzelf. Maar belangrijker: voorlopig nog jaren genieten van die meer dan voortreffelijke K10!!!!


Wytze

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #10 Gepost op: 4 september 2007, 16:26:05 »
Hmmm, K30 hoor ik nu voor het eerst. Heb al wel op andere fora K5 en K1 horen noemen.
Bij Pentax is de regel, hoe lager het type nummer hoe hoger de kwalificatie.
K10 is beter dan K100/K110 ( 10 Mp vs 6 MP, enz)
Zo'n K5 of K1 zouden dan boven de K10 komen.
En die K30 zou dan tussen K10 en K100 moeten komen, maar er is net een K100 Super.
Binnen de Optio lijn (compacts) zitten wel verschillende Optio x30 types.

Mischien dat er op 9 september meer bekend wordt (zie /algemeen/nieuwe pentax site)  :)

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

piet66

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #9 Gepost op: 4 september 2007, 14:24:19 »
Citaat
Voor zover we in de toekomst kunnen kijken.  :-/
Pentax heeft recent aangekondigd dat ze #3 in de DSLR markt willen worden.
Zie ook /Algemene discussie/nieuwe pentax site
Dat kan betekenen dat ze meer aandacht zullen geven aan de K10/K100 dan aan de P&S camera's (Optio e.d.)  :)
Samsung heeft wel een eigen (ontwikkel) lijn van/voor P&S camera's
Hoe het plaatje er over 2-3 jaar uitziet is koffiedik kijken, als ik moet gokken zou het zijn:
Pentax op de eerste plaats DSLR op de tweede P&S, Samsung eerst P&S op twee en mischien zelfs stoppen DSLR lijn
Pfff... en dan lees ik ook weer ergens anders dat er een opvolger zit aan te komen voor de K10: K30. Weet iemand van jullie hier meer van.

K30: liveview, verbeterde SR, kantelbaar lcd-scherm. Dit heb ik via de tamtam, dus niet officieel gelezen of gehoord.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #8 Gepost op: 4 september 2007, 09:37:19 »
Voor zover we in de toekomst kunnen kijken.  :-/
Pentax heeft recent aangekondigd dat ze #3 in de DSLR markt willen worden.
Zie ook /Algemene discussie/nieuwe pentax site
Dat kan betekenen dat ze meer aandacht zullen geven aan de K10/K100 dan aan de P&S camera's (Optio e.d.)  :)
Samsung heeft wel een eigen (ontwikkel) lijn van/voor P&S camera's
Hoe het plaatje er over 2-3 jaar uitziet is koffiedik kijken, als ik moet gokken zou het zijn:
Pentax op de eerste plaats DSLR op de tweede P&S, Samsung eerst P&S op twee en mischien zelfs stoppen DSLR lijn

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #7 Gepost op: 4 september 2007, 06:39:07 »
Ik heb vrij uitgebreide testen/vergelijkingen gelezen over beide camera's. Kwalitatief zijn ze identiek. Puur een kwestie van smaak of je de knopjes mooier vind. Menu is wat moderner van de Samsung. Firmware weet ik niet, zou dat absoluut even nazoeken!

Ander verhaal is de kitlens van Samsung. Deze is door een ontbrekende/andere coating als minder beoordeeld.

Laatste argument: inruil waarde. Ik denk dat of Samsung of Pentax gaat stoppen. Het is natuurlijk ziet zinvol om twee bijna identieke apparaten op de markt te zetten. Beetje een gokje dus. In dit forum gaan we er van uit dat PENTAX blijft bestaan :-) maar ik denk dat je niets moet uitsluiten en kijk ook naar bijv. Minolta en Sony.

Omdat ik schat dat ik over drie/vier jaar een nieuwe body wil, heb ik de Pentax gekocht. Verkoopwaarde blijft mi iets hoger.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

piet66

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #6 Gepost op: 3 september 2007, 22:00:55 »
Citaat
Beste Piet,

Ff op internet gekeken. De Samsung GX10 met xenon kitlens is inclusief verzendkosten 695 euro bij Foka. De Pentax K10, 821 euro bij Camera.nl. Dus het verschil is wel iets meer dan 80 euro.


Groet,


Wytze

Andere combinatie:

Samsung body bij Kamera-Express = 649 euro; Pentax body bij Konijnenberg = 743 euro (er is nog een goedkopere aanbieder: 728 euro).
« Laatst bewerkt op: 3 september 2007, 22:02:02 door piet66 »

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #5 Gepost op: 3 september 2007, 20:52:38 »
Beste Piet,

Ff op internet gekeken. De Samsung GX10 met xenon kitlens is inclusief verzendkosten 695 euro bij Foka. De Pentax K10, 821 euro bij Camera.nl. Dus het verschil is wel iets meer dan 80 euro.


Groet,


Wytze

piet66

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2007, 17:12:37 »
Een vriend van mij heeft de K10 en is erg tevreden.
Een collega van mij heeft de GX10 en is erg tevreden.

Van je vrienden/collega's moet je het maar hebben  :-/, behalve in dit geval. De eerste koos voor de naam, de tweede voor het voordeel.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2007, 15:34:43 »
Hi Piet,
ja de Samsung GX10 = Pentax K10 en G1 = K100. Ik heb 30 jaar geleden voor Pentax gekozen en heb daar nooit spijt van gehad.
Ik weet niet in hoeverre Samsung de Pentax firmware volgt, daar zou mogelijk een verschil in kunnen zitten. Firmware van Pentax K10 zit nu op 1.30, Samsung is 1.21.
Mischien dat pentaxadmin, de forum moderator, wat kan zeggen over Samsung op dit forum.  

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

wimem

  • Gast
Re: K10 of Samsung GX10
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2007, 15:28:55 »
Ik zou het werkelijk niet weten...maar kijk ook eens naar de prijsverschillen bij de verschillende leveranciers dan zijn die 80 euro's vlug verdient. Ik heb de k10 gekocht bij digital street in Beuningen. Scheelde erg veel in de begin periode, hoe het nu is weet ik niet. Succes met de keuze! :-)

piet66

  • Gast
K10 of Samsung GX10
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2007, 11:20:09 »
Ik weet natuurlijk dat dit een Pentax forum is, maar ik wil toch iets weten over de Samsung GX10 die bijna identiek is aan de K10, maar wel 80 euro minder kost. Zijn er forumleden die dit toestel hebben, of is dat "not done" voor leden van dit forum.

Kan iemand mij pro's en cons geven m.b.t. dit toestel? Ik ben van plan de K10 te kopen, maar voor 80 euro (echte Hollander ben ik) kan ik leuke andere dingen kopen.