Auteur Topic: Software  (gelezen 3092 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

  • Gast
Re: Software
« Reactie #13 Gepost op: 18 september 2007, 00:31:22 »
Ik koop toch liever een boekje over de software die ik gebruik, wel zo handig en goedkoper.
Op die manier kom je er ook wel uit.
En zo niet dan is er nog altijd dit Pentax Forum.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Software
« Reactie #13 Gepost op: 18 september 2007, 00:31:22 »

Thomas

  • Gast
Re: Software
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2007, 11:08:12 »
k ga proberen de volgende cursus te gaan doen.

Basiscursus fotografie (digitaal)

Digitale fotografie is volop in ontwikkeling. Het werkt snel en is makkelijk in de afwerking. Deze cursus maakt een koppeling tussen de traditionele en de digitale fotografie. Want ongeacht de drager van het beeld, blijft fotografie tenslotte gaan over compositie, beeldopbouw en het kiezen van het juiste moment om de foto te maken. Aan de orde komen in ieder geval scherptediepte, beelduitsnede, camerastandpunten en plaatsing van de objecten en beeldelementen binnen het kader.

De cursus digitale fotografie is er voor mensen die in het bezit zijn van een digitale fotocamera en beter willen leren fotograferen. Veel tijd in de cursus wordt ingeruimd om individueel en als groep elkaars werk en dat van professionele fotografen te bespreken. Tijdens de cursus krijg je een aantal opdrachten, welke je in je eigen tijd (en soms in de les) moet maken. Deze opdrachten worden tijdens de les afgewerkt en besproken.  

Je werkt met je eigen digitale camera. Het liefst is dit een spiegelreflexcamera, aangezien daar de instelmogelijkheden op zitten die in de cursus worden behandeld: lichtmeten met sluiter- en diafragmavoorkeuze. De gemaakte foto's worden ingevoerd in de computer. Je leert de elementaire beginselen van het afwerken van opnames op de computer. Aan de orde komen in ieder geval: bestandsgrootte, extensies, resolutie, gradaties, doordrukken en tegenhouden en het bewerken van kleur naar zwart-wit.

Hoewel we dus gebruik maken van de “digitale doka” is deze cursus zeker niet te vergelijken met de cursus ontwerpen met Adobe Photoshop: uitgangspunt blijft de fotografie en we zullen in veel lessen de computer dan ook niet aanraken. Er wordt gewerkt met het software pakket Adobe Photoshop CS2.

Aan het eind van de cursus ben je in staat zelfstandig om te gaan met alle benodigde apparatuur en materialen, ken je je camera goed, maar heb je vooral beter leren kijken en fotograferen doordat je je bewust bent van alle beeldelementen die samen een goede foto maken. Je bent nu rijp voor de vervolgcursus I.

Om zinvol aan deze cursus deel te kunnen nemen is het noodzakelijk dat je beschikt over een basis-computerkennis met het windows- of mac besturingssysteem. Daarnaast is het bezit van een digitale (spiegelreflex) camera waar handmatig op kan worden ingesteld zeer aan te bevelen.


Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Software
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2007, 21:20:26 »
Tja.. advies geven is moeilijk en gevaarlijk  ;D

Maar goed: voor de echte pro's Photoshop CSx.

Voor de amateurs (zoals ik zelf ben), Photoshop Elements 5 of Paintshop Pro XI.
Ik heb allebei: Paintshop vind ik iets gebruikersvriendelijker, Elements iets krachtiger. Prijs ongeveer gelijk.

Voor heel incidenteel of beperkte functies: de software die bij de camera zit, Picasa, Studioline Photo BASIC, Photofiltre, Irfanview

Kijk anders eens op: http://freeware-grafisch.startpagina.nl/

En dan hebben we nog the GIMP. Kan heel veel, is gratis, maar heeft op z'n zachtst gezegd een user interface die je "even" moet doorgronden.

Verder heb je ook nog Lightroom: oorspronkelijk bedoeld om de workflow te beheersen, maar als ik de specs lees (ik heb er zelf niet mee gewerkt) kan je er ook foto's beperkt mee bewerken.

Het is verder net als met camera's: kies er één, kijk niet meer om en leer er mee werken.

Dan nog even een opmerking over de cursus: ik weet niet wat je voor cursus gaat volgen, maar het lijkt me logisch om een beeldbewerkingscursus te gaan doen waar ze hetzelfde pakket gebruiken als jij hebt cq gaat aanschaffen. Ik heb bijvoorbeeld een cursus Photoshop Elements gedaan.
Ik zou zelf niet snel een cursus doen waar een pakket wordt gebruikt wat ik, gezien de prijs, niet snel zal aanschaffen. Die 900 - 1000 euro verschil geef ik liever aan DA* lenzen uit  ;D

Succes!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Thomas

  • Gast
Re: Software
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2007, 21:01:24 »
ja, naja.
zoals je wellicht merkt, heb ik nog nooit fotos bewerkt. Maar de cursus die ik opp het oog heb, gebruikt cs2.
en met dat in mijn hoofd... ik moet al zoveel leren, en niet alleen over mijn camera. Dus als ik eventueel 1 programma ipv 3 programmas zou dat erg fijn zijn.

maar toch...
wat voor programmas moet ik dan hebben?

thomas

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Software
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2007, 20:35:58 »
Citaat
ja
maar het zou toch soms wat makkelijker zijn dat om sommige punten iedereen het zelfde denkt.
dat kan van klimaatveranderingen zijn, tot sRGB of adobeRGB:P ;)

Maar met cs2 op het oog, wat ik toch wel zou moeten gaan gebruiken, dan is srgb dus voor mij, als zware beginneling, en een persoon die niet echt veel houd van via computer fotoberwerken (tot nog toe), goed mogelijk.
en met name, cs2 en srgb werken samen?

thomas

Yep, sRGB gaat prima.

Overigens verbaast het me altijd dat mensen meteen naar CS2 e.d. grijpen. Ten eerste vraag ik me af wie echt al die functies gebruikt die er meer in zitten dan in Elements 5.0. Ten tweede vind ik ruim 1000 euro wel erg veel. Elements kost tussen de 80 en 100 euro.

Zeker voor beginners zijn er overigens ook veel pakketten die én helemaal gratis zijn én gebruikersvriendelijker. Ik zou zeggen, probeer die eerst eens en pas als je iets wil doen dat niet in jouw gratis pakket kan, stap je over... Klinkt toch logisch?

Even googelen op internet en je hebt zo tig pakketten te pakken. Zelfs Picasa heeft al een paar bewerkingsmodelijkheden. Ik heb de standaard software van PENTAX niet geïnstalleerd, maar waarschijnlijk heeft die ook al wat mogelijkheden...

Veel succes!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Thomas

  • Gast
Re: Software
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2007, 20:10:27 »
ja
maar het zou toch soms wat makkelijker zijn dat om sommige punten iedereen het zelfde denkt.
dat kan van klimaatveranderingen zijn, tot sRGB of adobeRGB:P ;)

Maar met cs2 op het oog, wat ik toch wel zou moeten gaan gebruiken, dan is srgb dus voor mij, als zware beginneling, en een persoon die niet echt veel houd van via computer fotoberwerken (tot nog toe), goed mogelijk.
en met name, cs2 en srgb werken samen?

thomas

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Software
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2007, 07:14:33 »
Citaat
waarom heeft iedereen een andere mening?
en wat is nou echt het best?

Wat doe ik met mijn foto's:
niks. want houd niet zo van bewerken. maar ga ik denk wel in toekomst doen. Mede omdat ik cursus wil gaan volgen.
die cursus gebruikt cs2.
Dan wil ik in sommige gevallen de fotos af laten drukken. bij albert hein soms. maar meestal bij foto klein.

moet ik dan cs2 gaan gebruiken of een ander programma.
en voor dit, welke funcite moet ik dan gebruiken. sRGB of adobeRGB

Volgens mij is het een persoonlijke kwestie. Maar als je dit van me weet. wat zou je dan doen?

Waarom iedereen een andere mening heeft? Omdat er nou eenmaal verschillende manieren zijn om éénzelfde resultaat te bereiken...  Denk maar: waarom zijn er mensen die géén PENTAX camera kopen  ;D

Als je Photoshop aan de slag gaat zal je zien dat er om een effect te bereiken soms vier verschillende methodes zijn...

In denk dat PENTAXMAN wat professioneler bezig is. De meeste amateurs gebruiken sRGB, is ook de standaard instelling van bijna alle camera's. Alle consumenten afdrukcentrales werken ook met sRGB, al zullen de meeste ook aRGB kunnen verwerken.

Mijn advies: begin met sRGB, veel foto's maken, de mooiste oppoetsen in Photoshop en .... elke keer één of twee mooi groot laten afdrukken en in een album plakken. Mijn fotoleraar zegt altijd: als je moeite doet voor een mooie foto, doe dat dan ook voor de presentatie en wees trots op het resultaat!

Mocht je ooit tegen limitaties oplopen, kan je altijd nog aRGB gaan doen...
 

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Thomas

  • Gast
Re: Software
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2007, 15:56:52 »
waarom heeft iedereen een andere mening?
en wat is nou echt het best?

Wat doe ik met mijn foto's:
niks. want houd niet zo van bewerken. maar ga ik denk wel in toekomst doen. Mede omdat ik cursus wil gaan volgen.
die cursus gebruikt cs2.
Dan wil ik in sommige gevallen de fotos af laten drukken. bij albert hein soms. maar meestal bij foto klein.

moet ik dan cs2 gaan gebruiken of een ander programma.
en voor dit, welke funcite moet ik dan gebruiken. sRGB of adobeRGB

Volgens mij is het een persoonlijke kwestie. Maar als je dit van me weet. wat zou je dan doen?

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Software
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2007, 07:30:40 »
Ik zou mijn camera instellen op sRGB en niet op ADOBE. Simpelweg omdat ADOBE alleen nodig is voor ultra professioneel drukwerk. Als je zelf foto's afdrukt of een afdrukcentrale gebruikt (kruidvat, HEMA, ect.) werken die allemaal met sRGB.

Calibreer je monitor met een Spyder. Kost ongeveer 90 euro en het is een wereld van verschil... Je snapt niet dat mensen foto's kunnen bewerken zonder gecalibreerd scherm!

Stel uiteraard je fotobewerkingprogramma ook in op sRGB.

Op deze manier op heb je een goede, consistente aansluiting: camera - scherm - print
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

admin

  • Gast
Re: Software
« Reactie #4 Gepost op: 2 juli 2007, 12:54:36 »
Kleurbeheer en de keuze voor het kleurprofiel is een heel belangrijk onderdeel van de beeldbewerking. Hier worden hele hoofdstukken in boeken aan gewijd. Je camera instelling  (abobeRGB of gewoonRGB) moet overeenkomen met de instelling in je programma en weer aansluiten bij je kleurprofiel van je printer. Persoonlijk geloof ik meer in Photoshop CS2 voor de echte kleurweergave dan het bij de camera meegeleverde pakket.

Zet je camera op adobeRGB (ruimer kleurprofiel) en kijk hoe CS2 dan je kleuren weergeeft. Indien mogelijk, print een foto en kijk hoe die eruitziet.
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2007, 12:55:00 door admin »

Silenroc

  • Gast
Re: Software
« Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2007, 12:38:43 »
Hallo,

In de software zelf van Pentax is de kleur duidelijk anders dan in Photoshop CS 2.

Ik heb het bestand dan in PEF GEOPEND.


De pentax software geeft extact weer wat er te zien is terwijl  Photoshop CS 2, dit echt verandert.


Groeten,

Silenroc



admin

  • Gast
Re: Software
« Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2007, 11:11:27 »
Ik gebruik zelf Photoshop CS2 en kan me niet voorstellen dat je K10D en/of Photoshop CS2 problemen geeft met de kleuren. Heel belangrijk is de instelling van je camera's op RAW (in JPG krijg je achteraf een foute witbalans niet meer gecompenseerd) en belangrijk is de kleurafstelling van je monitor. Mooiste is een echte monitor hardware kalibratie maar minimaal is een handmatige kalibratie. Zoek het eerst in je monitor, dat is de meest waarschijnlijke oorzaak van slechte kleuren.

Silenroc

  • Gast
Software
« Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2007, 00:58:44 »
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een K10 D, maar de software die bij geleverd wordt, is helaas langzaam en vrij traag.

Maar in Adobe Photoshop CS 2 en in Lightroom , verandert de kleur helemaal ten opzichte van het orgineel.

Wie weet goede software die het orgineel behoud, kwa kleur?


Groeten,

Silenroc.