Auteur Topic: de lucht  (gelezen 2149 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: de lucht
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2007, 02:05:25 »
Een wat late reactie.

Het is helaas een feit dat digitaal nog wat achterloopt t.o.v. analoog wat betreft dynamisch bereik. Het preciese verschil weet ik niet precies, maar het staat me bij dat  analoog één of twee stops meer bereik heeft. Terwijl op film een opname nog in elk gebied (dus ook in de schaduwen en lichtste delen)  detail geeft kan het met digitaal vookomen dat bij dezelfde opname er delen aan de uiterste kanten van de belichtingsomvang buiten het histogram (het histogram geeft aan welke waarden er vertegenwoordigd zijn en hoe sterk binnen de bruikbare belichtingsomvang, van links naar rechts is van donker naar licht) vallen en dus als zwart of wit weergegeven wordt op de foto.

Bekijk maar eens het histogram van een foto waarin de lucht wit wordt weergegeven terwijl er detail zou moeten zijn in dat witte gebied. Je zal dan waarschijnlijk zien, dat er in het histogram aan de rechterkant tot het eind  nog hoge waarden zijn. Een goed belichte opname laat een histogram zien, waarin de waardes aan de uitertste zijden al (bijna) tot nul zijn afgezakt. Alleen dan zullen er in elk gebied van de foto geen plekken zijn die geheel zonder detail weergegeven worden terwijl die er wel zouden moeten zijn.

Het histogram zegt verder weinig over de esthetische kwaliteit van de foto. Je kan een pakkende foto maken door juist gebruik te maken van de beperkingen van het dynamische bereik van een camera (of film) en je kan net zo goed een waardeloze foto maken met een perfekte belichting.


« Laatst bewerkt op: 17 september 2007, 02:08:13 door John »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: de lucht
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2007, 02:05:25 »

admin

  • Gast
Re: de lucht
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2007, 21:53:20 »
Als de lucht veel vocht bevat wordt hij wit op de foto als de belichting op het landschap, of ander onderwerp, wordt ingesteld. Een UV filter maakt een droge lucht mooi blauw een polarisatiefilter kan ook bij wat vochtiger lucht een mooie blauwe kleur geven. Het licht vanaf de lucht moet dan wel overeenkomen met het licht wat van het onderwerp afkaatst. Dacht ik :-)

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: de lucht
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2007, 19:50:25 »
Beste Johan, Thomas,


Een polarisatiefilter kan zeker blauwe lucht nog blauwer maken. Ik heb er overigens binnen de digitale fotografie nog geen ervaring mee. Een polarisatiefilter bestaat uit twee filters die, door aan de buitenste te draaien, sterk reflecterend licht (bijv. bij glas en water) kan onderdrukken. Het gaat dus vooral reflectie tegen en... hoe minder reflectie, hoe meer echte kleuren. Houd er wel rekening mee dat je met een dergelijke filter 1 á 2 stops (licht) verliest.


Groet,


Wytze

Thomas

  • Gast
Re: de lucht
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2007, 18:08:01 »
moet dat niet met een poloresatie filter???

DAT Je een witte lucht krijgt is wel raar. Ben ik wel benieuw naar. Kun je een foto laten zien ervan? want fotos van lucht die ik maak, zonder die filter, zijn toch ook wel blauw.

alleen met schijnt hij mooier te zijn. verder geen ervaring in hoor, maar dat heb ik gehoord.

thomas

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
de lucht
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2007, 11:05:11 »
hoe kun je het beste de lucht fotograferen?ik krijg een helemaal witte foto.