Auteur Topic: pentax k10d of pentax k100d super  (gelezen 2031 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: pentax k10d of pentax k100d super
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2007, 06:40:23 »
Citaat
Wytze heeft gelijk. En daar komt nog bij dat die K10 volgens mij ook nog weather proof is. Ik heb nu al een beetje spijt dat ik niet voor die K10 ben gegaan.

K10D is inderdaad weathersealed. Dat betekent overigens niet dat je hem in een emmer water kan laten vallen  ;D maar fotograferen in de regen zou icm met DA* lenzen (zijn ook weathersealed) mogelijk moeten zijn.

Terug naar topic: als geld een issue is, zou ik liever de super kopen met één echt goede lens dan een K10D met alleen de 18-55 kitlens.
Fotografeer drie jaar, koop in die tijd nog een mooie lens en alle andere niet-camera gerelateerde benodigdheden (statief, tassen, geheugen ect), doe een cursus!, koop wat leuke lenzen op marktplaats en daarna... koop je de opvolger van de K10D...

Is geld niet echt een probleem: de K10D is gewoon beter dan de 100 Super, daarom is ie ook duurder  ;D
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: pentax k10d of pentax k100d super
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2007, 06:40:23 »

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: pentax k10d of pentax k100d super
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2007, 00:38:49 »
Wytze heeft gelijk. En daar komt nog bij dat die K10 volgens mij ook nog weather proof is. Ik heb nu al een beetje spijt dat ik niet voor die K10 ben gegaan.
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: pentax k10d of pentax k100d super
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2007, 16:18:41 »
Beste Ton,

Hartelijk welkom op het forum. Om met de deur in huis te vallen: ik heb nooit getwijfeld tussen de K100(super was er bij aanschaf nog niet) of de K10. Niet alleen om het aantal pixels (vergeet niet dat een groter aantal pixels ook bij bewerking van je foto's een zéér groot voordeel kan zijn) maar vooral ook om de lovende testen en de gigantisch uitgebreide mogelijkheden van de K10, heb ik voor deze camera gekozen. Ik heb de afgelopen me scheel gefotografeerd en hoewel er heel veel fout is gegaan (door mij, ga in september op cursus bij de SKVR in Rotterdam), vind ik de K10 een geweldig appararaat dat heel makkelijk te bedienen valt. Natuurlijk is het wennen maar de verhalen als dat er knopjes op een onlogische plek zouden zitten: ik heb dit niet zo ervaren. Het apparaat is meer dan gebruiksvriendelijk en vooral fotograferen in de stand TAv is verschrikkelijk handig en goed doordacht. Voor de goede orde: deze optie zit NIET op de K100. Ook bijzonder handig heb ik het instelwiel met de scherpstelopties (auto/sel/centre) ervaren. Zeker bij het fotograferen van lastige objecten (bijv. insecten of andere snel bewegenende objecten, kan je erg snel wisselen van functie. Ideaal!!!! Nou ja, Ton, ik kan nog wel ff doorgaan. Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken en het is gewoon driewerf waar: met de K100 (super) heb je ook een fantastische camera, maar de K10 bied je in elk geval (praktisch) onbegrensde mogelijkheden voor jarenlang digitaal fotoplezier!

Groet,

Wytze
  

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: pentax k10d of pentax k100d super
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2007, 13:42:01 »
Welkom Ton.
Ik heb sinds gisteren een K10D  :D. Ik heb ook getwijfeld tussen K100D super en K10D want ik ga geen super grote afdrukken maken.
Keus viel op K10D omdat die spatwaterdicht is en ik me weer wil richten op sport fotografie, zowel binnen als buiten.
Op andere fora las ik dat de K10D kwa bediening ondanks de vele knopjes gemakkelijker is dan de K100, maar dat weet ik niet uit ervaring.

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Ton

  • Gast
Re: pentax k10d of pentax k100d super
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2007, 12:04:08 »
dankje wel voor het welkom, ik ga geen hele grote foto's
afdrukken, misschien een keer a4 formaat. ik vraag me af of het prijsverschil van ongeveer 300 euro dat waard is. of dat ik hiervoor nog een exstra objectief ga aanschaffen. ik maak regelmatig wat trouwreportages en dan wel ik wel goede en duidelijke foto's maken vandaar mijn vraag. 8-)

Offline Johan

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1782
  • Geslacht: Man
Re: pentax k10d of pentax k100d super
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2007, 11:19:42 »
hoi ton, welkom op het forum.
het hangt er van af , hoe groot jij je foto's wil afdrukken.tot A4 formaat heb je aan 6mp genoeg.
ik heb zelf de K10d gekozen omdat deze body spatwaterdicht is.

Ton

  • Gast
pentax k10d of pentax k100d super
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2007, 10:21:23 »
ik ben van plan om een nieuwe camera te kopen, en ik zit te twijfelen tussen de k10d en de k100d super. en  is er een duidelijke verschil tussen 6mp en 10 mp.

Ton 8-)