Auteur Topic: oude lenzen en flitser  (gelezen 2147 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: oude lenzen en flitser
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2007, 16:38:41 »
Thomas,
heb twee test foto's geplaatst met mijn M85 op jpuw vraagHoe SMC-M lenzen te gebruiken.

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: oude lenzen en flitser
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2007, 16:38:41 »

Thomas

  • Gast
Re: oude lenzen en flitser
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2007, 11:43:40 »
hallo,

zoals gezegd word heb ik idd vragen gesteld over mijn oude pentax lenzen, en mijn camera, de k100d.

Ik ben nog steeds in onderzoek naar dit gebeuren. Ik ervaar het namelijk als wel bruikbaar, maar niet goed bruikbaar.

Mijn oude lenzen, zonder a stand, kunnen niet gebruik maken van diafragma. Ik moet nog ermee naar de winkel,(door vakantie en begeleiding kinderkamp nog geen tijd gehad), maar wat ik ook met mijn diafragma ring doe, er gebeurd niks met mijn scherpte diepte in de foto.
Ook instellingen als sluitertijd en andere veranderd er niks.
Op zich onlogisch, zo zegt ook de verkoper bij foto klein, toen ik er was ZONDER camera.

Ook ervaar ik, met deze m-lenzen zonder a-stand, dat de belichting niet 100% is.
Want bij daglicht maak ik perfecte foto's. maar als het schemert, of het is een beetje donker binnen, zijn mijn foto's ook donker.
Dan moet ik echt heel veel spelen met mijn instellingen wil ik een acceptabele foto krijgen.
maar ook hier weer, geen scherpte diepte.
Alles is haarscherp, de hele foto.

Het kan uiteraard mijn onkunde zijn. Dus ik hoop nog info te kunnen krijgen hier en bij de winkel.
Maar dit zijn mijn ervaringen NU.

Hoe dat met k10 zit, geen flauw idee.
dit weet ik wel over mijn k100d

thomas

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: oude lenzen en flitser
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2007, 21:28:30 »
Scherptedieptecontrole heb je ook op de k100/110. IPV de camera uitschakelen draai je de knop de andere kant op. Je kan het dan op je LCD checken of in de zoeker. Hoe? Beat me! Ik heb het geprobeerd en  vinst het erg onduidelijk.
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: oude lenzen en flitser
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2007, 11:49:00 »
Hi Japske,
de K100D en K10D zijn echte SPIEGEL reflex camera's. Je hoort dus echt wel die spiegel omhoog/omlag gaan. Ik heb wel eens ergens een discussies gezien over hoe hard dat geluid is ten opzichte van de oude film reflexen. In tegenstelling tod die andere camera's moet je dus echt door de zoeker kijken en niet achter op het LCD schermpje als je een foto wil schieten.  ;)
De K10D heeft de mogelijkheid voor scherptedieptecontrole, is een feature, maar ik weet nog niet hoe het werkt.
Ik weet niet of de K100D dat wel of niet heeft.

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

japske

  • Gast
Re: oude lenzen en flitser
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2007, 21:47:34 »
Klopt het dat je scherptedieptekontrole op de K10d hebt en niet op de K100D (super) ?
Lijkt me wel interessant om te hebben.

Misschien een domme vraag, maar klapt de spiegel van een digitale camera eveneens omhoog als je een foto maakt,(beeld valt dan even weg)  zoals dat bij een analoog toestel het geval was ? of krijg je zoals bij de goedkope "huis en tuin" digitale toestelletjes, enkel een geluidje te horen dat je te kennen geeft dat je een foto gemaakt hebt ?

Groeten

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: oude lenzen en flitser
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2007, 14:24:37 »
Hi Japske.
dat scherpstellen is denk ik geen probleem. Ik heb gemerkt dat ongeveer hetzelfde systeem gebruikt wordt als op mijn oude MZ-5. Nalezing van de handleiding bevestigt dit.  ;)
Het werkt als volgt bij handmatige scherpstelling. In de zoeker licht er een groen wybertje op als je in focus bent, je moet er even mee spelen maar werkt reuze handig. Op mijn MZ-5 klinkt er ook nog een piepje, dat geluid signaal is in mijn K10 uitgezet. Met mijn FA lenzen heb ik gezien dat bij de MF stand (Manual Focus) dit zo werkt. Op mijn MZ-5 werkte dit ook zo voor mijn M 85 lens.
Mocht het toch anders zijn dan laat ik het nog weten. Ik hoop binnenkort even tijd te hebben om met die 85 mm te testen.

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

japske

  • Gast
Re: oude lenzen en flitser
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2007, 11:12:09 »
Thanks voor de info. Spijtig van de Metz flitser. Blijkbaar hebben de toestellen tegenwoordig elk hun eigen flitssysteem.

Mocht je kortelings ervaring opdoen met de manuele lens, ben wel geintereseerd of dit vlot werkt, ook naar scherpstelling toe.

Groeten
Japske

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: oude lenzen en flitser
« Reactie #2 Gepost op: 10 augustus 2007, 16:54:16 »
Hallo Japske, welkom op dit forum
Wat je vragen over de lenzen betreft het volgende. Alle oude Pentax lenzen met K-bajonet passen op de K100D  :). Je kan ook lenzen met M42 schroefdraad gebruiken maar dan heb je een K-adapter nodig. Ik heb zelf pas sinds enkele dagen een K10D en heb nog een oude M 85mm. Ik heb nog geen ervaring hoe die te gebruiken, moet volgens mij in Av (diafragma voorkeuze) kunnen.
Er is een thread door Thomas met de vraag hoe je die oude lenzen moet gebruiken.
De verkoper heeft gelijk als hij zegt dat je die factor 1.4 of 1.5  voor objectieven moet gebruiken bij een digitale camera. Heeft te maken met de sensor.
Ik heb zelf ook nog een oude 45CT-1. Mijn CT-1 heeft echter 150V op zijn flits aansluiting staan en volgens Pentax mag dat niet meer dan 30V zijn  :'(. Zie ook een thread bij accessoires. In andere fora heb ik gelezen dat de nieuwere CT-1 op 10V zitten, vanaf serienr 600000 geloof ik. Je kan het zelf meten met een spanningsmeter.
Het is momenteel wat rustig op het forum, ik denk ivm de vacantietijd.

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

japske

  • Gast
oude lenzen en flitser
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2007, 09:57:44 »
Hallo,
Ik overweeg om een Pentax K100D te kopen. Ik ben momenteel in het bezit van een oude ME super en heb een aantal lenzen (vast brandpunt) die geen A-stand hebben en bajonetvatting. Kan ik deze gebruiken op de K100d(super) ? Is mijn 28mm objectief ook effectief een 28mm op de K100D ? (volgens de verkoper wordt dit dan ongeveer een 40mm objectief ??) een 50mm is dan een 60mm objectief ,dus steeds een factor 1.4 hoger. Kan iemand mij zeggen of ik dan enkel manueel of ook met diafragmavoorkeuze kan werken , en hoe gaat dit dan ? Is deze camera wel echt voorzien om goed manueel te kunnen scherpstellen met de oude lenzen (matglas)?
Weet ook iemand of ik mijn oude Metz 45ct-1 staafflitser kan gebruiken dmv een adaptertje (flitsschoentje) want een kontact op de camera is niet voorzien. (bij Nikon schijnt dit wel te werken)
Enfin ik wil eigenlijk voornamelijk weten of het wel comfortabel werken is met oude spullen op een nieuwe camera.  
Alvast bedankt voor de reacties !! ::)