Auteur Topic: Waarom  (gelezen 2565 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas

  • Gast
Re: Waarom
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2007, 16:20:43 »
tja.
dat wattenstaafje is niet de normale maar een speciale staafje. vers uit een cleaning box gehaald.

deze heb ik toen gekocht. mede omdat hier ook een blaasbalgje in zat, en als ik die los zou kopen ik duurder uit zou zijn. werd gezegd.

het is de CAMERA MAINTENACE KIT van JESSOPS.
daar zit een blaasbalgje, lens tissue, lens cleaning fluid, cotton swabs, cleaning cloth, tweezer, in.

ik weet het allemaal niet. maar het is gegaan zoals ik zei.
en dat wattenstaafje komt uit deze doos.


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Waarom
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2007, 16:20:43 »

admin

  • Gast
Re: Waarom
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2007, 22:22:26 »
De Sensor swap heb ik ook gebruikt op mijn istDL en met succes. Hij werd er mooi schoon van. Eerst een natte swap en daarna een droge swap.

Dat van dat ontladen heb ik nog nooit gehoord. We blijven leren :-)

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Waarom
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2007, 23:11:30 »
Zag ergens, kan het zo snel even niet terugvinden, een schoonmaak setje. Dat was een soort van spatel, daar moest je 2 druppels vloeistof op doen en dan 1 x heen en 1 x weer over de sensor. Met druk.



Dat is dus zeker helemaal fout. Of juist niet, zie hieronder.

Kwam wat links tegen. FF gegoogled. Sensor Swap, dat was het. Zal ooit ook moeten schoonmaken ben ik bang.
Ontladen sensor
Las ook iets over ontladen sensor. Is dat waar?
Dus camera uitzetten en dan paar keer ontspanknop indrukken (ontladen) voordat je lenzen wisselt.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2007, 23:12:29 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Waarom
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2007, 22:33:15 »
Thomas,

Het is in en in triest dat een fotowinkel, die zich toch deskundig mag noemen, in de B stand en mét een wattenstaafje de sensor schoonmaakt. Zie ook mijn vorig bericht. Volg in deze nauwkeurig de gebruiksaanwijzing en die is in deze onverbiddelijk: in de stand sensorcleaning en met een balgje dat NOOIT de sensor aanraakt. Laat staan een wattenstaafje dat op zichzelf al een bron van stof is. Dom, dom, dom.....

Het stofje wat jij me reeds - buiten het forum om-  per mail liet zien, was naar mijn idee probleemloos met een balgje te verwijderen!



Groet,


Wytze

Danny

  • Gast
Re: Waarom
« Reactie #8 Gepost op: 10 juli 2007, 20:12:32 »
Niet in de B stand! Zo staat duidelijk in de handleiding.
Met blaasbalgje zonder kwast en met de punt van het balgje NIET in het toestel gaan. Altijd voor de vatting blijven.
Ik zou zeker niet met een doekje of wattenstaafje aan de sensor komen!

Ik zag dat er reinigings kits bestaan met een mini stofzuigertje er bij maar weet niet of dat iets waard is.


Thomas

  • Gast
Re: Waarom
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2007, 10:20:43 »
Als er een stofje op je sensor zit, wat kan je dan het beste doen?

Ik ben met mijn camera incl stofje op sensor terug gegaan naar de winkel en die maakte het schoon, in de b-stand, met een wattenstaafje. (pentax k100)

Danny zegt dat je met een blaasbalgje het stof van je sensor kan blazen.
Maar gaat dat stofje dan niet ergens anders in je camera zitten, en later eventueel weer terug op je sensor.
Is het niet zowieso beter om met een wattenstaafje het stofje te pakken? want dan is tie in ieder geval uit je camera.

Thomas

Danny

  • Gast
Re: Waarom
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2007, 06:07:59 »
Heeft inderdaad geen stofreiniging systeem. De menu optie CCD reinigen gaat enkel de spiegel vastzetten in opgeklapte toestand zodat je met een blaasbalgje het stof van de CCD kunt blazen.

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Waarom
« Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2007, 23:11:33 »
Yep,

Spotmatic heeft gelijk!

Groet,

Wytze

Spotmatic

  • Gast
Re: Waarom
« Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2007, 23:02:35 »
Even voor de duidelijkheid; de K100d heeft geen stofverwijderingssysteem de K10d wel.

De SR werkt zeer goed, de sluitertijd kan gewoon een stuk langer zijn (ook op 300mm) of het diafragma een stuk gunstiger. Let wel; SR doet niks met een bewegend onderwerp, enkel met een bewegende camera!
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2007, 23:12:43 door Spotmatic »

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Waarom
« Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2007, 22:55:50 »
Beste Marcedwin,

Ik sluit me bij Danny aan. Een statief is het beste. Maar laten we niet al te bagatelliserend zijn: die twee stops kunnen echt een voordeel zijn. Ook ervaar ik de sensorcleaning als efficiënt. Ik heb de laatste dagen al flink geëxperimenteerd met verschillende lenzen. De sensor heeft nog geen stofje vastgehouden! Besef echter dat je een prima camera hebt gekocht die zich binnen het segment kan meten met de beste! Zeker als je het prijstechnisch bekijkt, heb je een meer dan voortreffelijke keuze gemaakt!

Pas je wel op met dat sensor schoonmaken?! Spiegel omhoog in de sensorcleaning stand (niet op B!) en nooit een sensor aanraken, zelfs niet met een kwastje! Mocht iemand menen dat ik te voorzichtig ben, dan hoor ik het graag!

Groet,

Wytze

Danny

  • Gast
Re: Waarom
« Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2007, 22:10:55 »
Het laat je wel toe om uit de hand een stopje of 2 lager te gaan wat interessant kan zijn in sommige situaties als de belichting wat minder is.
Maar inderdaad....voor op Zandvoort of Schiphol zal je er niet veel aan hebben.

Een statief is nog steeds veel beter dan de beste beeldstabilisatie.


Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Waarom
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2007, 21:59:39 »
Maar ff het 110d deel geopend.  ::)

Als je zo de fora e.d. doorspit zie je toch dat de meesten voor de 100 kiezen. Ik heb o.a. om prijstechnische redenen gekozen voor de 110. Maar het enige verschil is de anti shake functie en de stofverwijderaar. Volgens mij kan je dat laatste ook zelf.

Ik wil me voor een groot deel op sporten/bewegende onderwerpen richten. Dan is zo'n shake functie toch niet echt nodig? Heb trouwens met mijn 300 mm aardige foto's uit de hand geschoten (voor een beginner). Al zeg ik het zelf.

Iemand die nog wat nuttigs kan zeggen over die anti shake functie?
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2007, 22:00:21 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...