Auteur Topic: DA 55-300 PLM op K3  (gelezen 1136 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: DA 55-300 PLM op K3
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2020, 22:33:30 »
bedankt Stout voor je mening.
Ik vind ook dat te vaak te denigrerend jegens superzooms gedaan wordt.
Als ik kijk naar de reviews van Pentaxforums.com, heeft de 55-300 PLM een sharpness score van 8,6 en de Sigma 18-300 HSM van 9 !
De Pentax een totale score van 8,73 en de Sigma van 9,20. De Sigma is dus totaal geen verkeerde lens !
Zelfs de Sigma 18-250 HSM, die als veel slechter beschouwd wordt, haalt een score van 8,1 voor scherpte en 8,33 totaal; dus ook niet echt waardeloos !
Daarom denk ik voor de Sigma 18-300 HSM te gaan, die kost nieuw € 469,- wat stukken minder is dan een 2e hands K3 en een 55-300 PLM (samen € 850,-).
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2020, 22:42:04 door Claudio »
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: DA 55-300 PLM op K3
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2020, 22:33:30 »

Stout

  • Gast
Re: DA 55-300 PLM op K3
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2020, 21:29:09 »
Er is hier op het forum (vaak) een aversie tegen de zogenaamde superzooms van Sigma en Tamron. Ik ben nog steeds erg content met de Sigma 18-300.
Ik heb de 55-300 wel een geprobeerd, maar die vond ik echt niet scherp genoeg en dat was ook onvoldoende te corrigeren met Lightroom. En 55mm vind ik voor reizen en vakanties ook gewoon niet voldoen. 
Moet zeggen dat de resultaten met de 55-300 PLM van NewMikey wel mooi heel zijn!
Op Pentaxian (de oude) staat mijn review van de Sigma 18-300. Ik vind de vertekening een groter probleem bij dit soort lenzen dan de scherpte en de bokeh.
Maar ook de vertekening kan prima gecorrigeerd worden met Lightroom.
Op het internationale Pentax forum heb ik de review ook neergezet (BramS). Zie alhier http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=42467.0


 
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2020, 21:51:32 door Stout »

newmikey2

  • Gast
Re: DA 55-300 PLM op K3
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2020, 23:30:48 »
bedankt jongens voor de snelle antwoord.

Ik zal beginnen met het vertellen waar voor ik een zoom nodig heb: lopen hier en daar en alles wat ik leuk, interessant, kunstig, etc etc find er een foto van maken. dit kan dus een bloem, een hond, een gans, een molen etc etc zijn.
Om b.v. een bloem of een vlinder te fotograferen, moet ik in een ogenblik kunnen inzoomen, scherpstellen en klikken ! en direct daarna een foto kunnen maken van een tarweveld.....
(geen gedoe met statief, wisselen van lens, in 2mm scherpstellen, uren achter Liveview spenderen om een foto mooier te maken) zodoende loop ik 95% van de gevallen met mijn 55-300 ED op de K5II.
Alleen vind ik de 55-300 ED (de mijne is niet niet eens WR) wat aan de trage kant bij snelle onderwerpbewegingen, zoals bij autofocus continu.
Daarom zocht ik naar een snellere-AF lens, het liefst met een grote zoom bereik, zoals de Sigma 18-250 HSM of de Sigma 18-300 HSM of de Tamron 18-270 PZD en nog meer.... maar, bij het lezen van de reviews, bleken deze super-zoom's altijd minder van kwaliteit omdat ze altijd een compromis zijn.

Na het zien van de topic van een zeer tevreden Mike, de snelheidsvergeljiking op Youtube, en de goede reviews, dacht ik in de 55-300 PLM de juiste lens gevonden te hebben, alleen past deze lens niet op mijn K5II   !!!

Daarom:
of een super-zoom kopen + grote bereik
                                      - kwalitatief compromis
of een 2e hands K3 kopen met een 55-300 PLM + precies wat ik (denk) moet hebben
                                                                      - prijs van K3 + 55-300 ( wel te verlagen door eventuele inruil K5II + 18-55 kitlens + 55-300 ED + grip)
                                                                      - misschien paste de 55-300 PLM niet op de K3 (achteraf gezien wel) en schakelen naar een K3II die nog duurder is.(of K7 nog duurder)
ik ben me nu aan het orienteren....

bdw, er is bij Kamera Express een Sigma 18-250 HSM occasion voor € 169,- daar heb ik ook staan kijken...
maar mijn angst is dat ik weer geld ga spenderen voor iets dat het niet helemaal is.....

Oh boy, Oh boy, Oh boy wat zal ik doen ?
Wow, wat een dilemma's! Ik vind het altijd moeilijk om je de kant van een superzoom op te sturen want ik vind ze gewoon niet scherp genoeg en ook de bokeh is meestal niet echt om over naar huis te schrijven. Die 55-300PL is plenty scherp, prachtige bokeh maar niet erg lichtsterk. Ik weet niet of je daar met een K-3 of K-3 II genoeg de hoogte in kan met je ISO om voordeel te hebben van snellere sluitertijden. Stiekem denk ik dan dat je toch aan een K-70 moet denken die rustig op ISO6400 (of zelfs nog iets hoger) los kan gaan.

Tòch denk ik dat, gezien je voorkeuren, die K-3 met de 55-300mm een juiste keus is. De K-3 is nu eigenlijk een koopje en die 55-300PLM gaat met je mee naar je volgende body. De lens eerst en wat er dan nog over is naar een body. Ik heb in het verleden verschillende lenzen "op de groei" gekocht in mijn K20D tijd. De K20D is al jaren geleden uit mijn arsenaal verdwenen maar sommige van de lenzen die toen het driedubbele van de camera kostten gebruik ik nu naar tevredenheid op de KP waar ze pas ècht tot hun recht komen.

Kort door de bocht: verspil je geld niet aan superzooms, hoe handig ze ook zijn. Geweldig voor de vakantie en voor als je even een alles-in-één oplossing wilt hebben, maar geven nooit helemaal een voldaan gevoel en een steekscherpe plaat zonder aberraties en met een mooi onscherpte verloop.

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
Re: DA 55-300 PLM op K3
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2020, 22:34:22 »
bedankt jongens voor de snelle antwoord.

Ik zal beginnen met het vertellen waar voor ik een zoom nodig heb: lopen hier en daar en alles wat ik leuk, interessant, kunstig, etc etc find er een foto van maken. dit kan dus een bloem, een hond, een gans, een molen etc etc zijn.
Om b.v. een bloem of een vlinder te fotograferen, moet ik in een ogenblik kunnen inzoomen, scherpstellen en klikken ! en direct daarna een foto kunnen maken van een tarweveld.....
(geen gedoe met statief, wisselen van lens, in 2mm scherpstellen, uren achter Liveview spenderen om een foto mooier te maken) zodoende loop ik 95% van de gevallen met mijn 55-300 ED op de K5II.
Alleen vind ik de 55-300 ED (de mijne is niet niet eens WR) wat aan de trage kant bij snelle onderwerpbewegingen, zoals bij autofocus continu.
Daarom zocht ik naar een snellere-AF lens, het liefst met een grote zoom bereik, zoals de Sigma 18-250 HSM of de Sigma 18-300 HSM of de Tamron 18-270 PZD en nog meer.... maar, bij het lezen van de reviews, bleken deze super-zoom's altijd minder van kwaliteit omdat ze altijd een compromis zijn.

Na het zien van de topic van een zeer tevreden Mike, de snelheidsvergeljiking op Youtube, en de goede reviews, dacht ik in de 55-300 PLM de juiste lens gevonden te hebben, alleen past deze lens niet op mijn K5II   !!!

Daarom:
of een super-zoom kopen + grote bereik
                                      - kwalitatief compromis
of een 2e hands K3 kopen met een 55-300 PLM + precies wat ik (denk) moet hebben
                                                                      - prijs van K3 + 55-300 ( wel te verlagen door eventuele inruil K5II + 18-55 kitlens + 55-300 ED + grip)
                                                                      - misschien paste de 55-300 PLM niet op de K3 (achteraf gezien wel) en schakelen naar een K3II die nog duurder is.(of K7 nog duurder)
ik ben me nu aan het orienteren....

bdw, er is bij Kamera Express een Sigma 18-250 HSM occasion voor € 169,- daar heb ik ook staan kijken...
maar mijn angst is dat ik weer geld ga spenderen voor iets dat het niet helemaal is.....

Oh boy, Oh boy, Oh boy wat zal ik doen ?
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: DA 55-300 PLM op K3
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2020, 12:48:39 »
Je kan ook een Sigma lens als alternatief kopen, met een groter groothoek bereik (dat is belangrijk voor APS-c camera's). Er staan ook reviews in van de 55-300 PLM op die site:
https://www.pentaxforums.com/userreviews/sigma-sigma-18-300mm-f35-63-dc-macro-hsm-c.html

Arno

newmikey2

  • Gast
Re: DA 55-300 PLM op K3
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2020, 12:22:46 »
het zal wel aan mij liggen, maar ik vertrouw het nog niet helemaal.
in eerste instantie kon de zoom HD DA 55-300 PLM niet op de K3.
volgens Ricoh international zou de firmware ver. 1.40 dit mogelijk maken, en deze versie is ook te downloaden op hun site.
MAAR...... op de site van Ricoh-imaging nederland is de jongste updte versie 1.20 !!!!

ik ben van plan een 55-300 PLM te gaan kopen omdat ij weg ben van zijn autofocus snelheid (en stilte, en scherpte) maar hij past niet op mijn K5II.
Een 2e hands K3 vind men voor ongeveer € 400,- a 500,-, een K3II voor € 600,- daarom denk ik een K3 te kopen (ik hoef geen GPS). De vraag is daarom doet het de 55-300 PLM het wel op de K3 ?

Heeft iemand dit echt getest ?
Slechte zaak dat de Nederlandse website niet geheel up to date is. Op de EU site vond ik wel versie 1.4 voor de K-3. en die laat de K-3 inderdaad werken met de KAF4 vatting van de PLM lens.
https://www.ricoh-imaging.eu/eu_en/pentax-k-3#download_section

Offline Claudio

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
  • Pentax, what else?
DA 55-300 PLM op K3
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2020, 10:42:03 »
het zal wel aan mij liggen, maar ik vertrouw het nog niet helemaal.
in eerste instantie kon de zoom HD DA 55-300 PLM niet op de K3.
volgens Ricoh international zou de firmware ver. 1.40 dit mogelijk maken, en deze versie is ook te downloaden op hun site.
MAAR...... op de site van Ricoh-imaging nederland is de jongste updte versie 1.20 !!!!

ik ben van plan een 55-300 PLM te gaan kopen omdat ij weg ben van zijn autofocus snelheid (en stilte, en scherpte) maar hij past niet op mijn K5II.
Een 2e hands K3 vind men voor ongeveer € 400,- a 500,-, een K3II voor € 600,- daarom denk ik een K3 te kopen (ik hoef geen GPS). De vraag is daarom doet het de 55-300 PLM het wel op de K3 ?

Heeft iemand dit echt getest ?
K5 II, grip, 18-55 WR, Sigma 18-300 HSM, 55-300 ED, ..........ME