Auteur Topic: K100D (Super) flits synchronisatie  (gelezen 1121 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline AutonomY

  • Junior Member
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
  • Al m'n oude lenzen in actie met m'n K100D Super!
Re: K100D (Super) flits synchronisatie
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2017, 12:35:29 »
Duidelijk! Bedankt!
Ik heb een kleine Metz flitser en die wil ik wel proberen want die voorflits werkt voor mij niet.
Als je immers licht ziet voordat de foto gemaakt wordt, kan het niet anders zijn dat het onderwerp er last van heeft in meer of mindere maten. Iedereen reageert op een flits al veranderd dat maar de uitdrukking. Ik heb 3 van deze camera's en ze doen het allemaal.
Hoe stel ik deze camera in voor een computerflitsertje? Ik kan nergens de sync tijd vinden?

Dat is niet gek. Dat is de nieuwe manier van TTL-(Through The Lens)-flitslichtmeting. Vroeger vond TTL-meting tijdens de opname plaats door sensoren in het spiegelhuis die het gereflecteerde licht van de film maten en een signaal naar de flitser stuurden om te stoppen als de film voldoende belicht was. Op een zeker moment (met de introductie van digitale SLR-camera's, denk ik) hebben de fabrikanten besloten om een voorflits te onsteken vóór het sluiten van het diafragma en het opklappen van de spiegel en die te meten met sensoren ergens in het prismahuis om daarmee te bepalen hoeveel licht er van de flits nodig is (en wellicht hoever het diafragma dicht moet). De reden kan zijn dat de opnamesensor niet op een geschikte manier het licht reflecteert, maar ik weet er niet alles van.

André

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K100D (Super) flits synchronisatie
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2017, 12:35:29 »

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: K100D (Super) flits synchronisatie
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2017, 19:55:07 »
Dat is niet gek. Dat is de nieuwe manier van TTL-(Through The Lens)-flitslichtmeting. Vroeger vond TTL-meting tijdens de opname plaats door sensoren in het spiegelhuis die het gereflecteerde licht van de film maten en een signaal naar de flitser stuurden om te stoppen als de film voldoende belicht was. Op een zeker moment (met de introductie van digitale SLR-camera's, denk ik) hebben de fabrikanten besloten om een voorflits te onsteken vóór het sluiten van het diafragma en het opklappen van de spiegel en die te meten met sensoren ergens in het prismahuis om daarmee te bepalen hoeveel licht er van de flits nodig is (en wellicht hoever het diafragma dicht moet). De reden kan zijn dat de opnamesensor niet op een geschikte manier het licht reflecteert, maar ik weet er niet alles van.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline AutonomY

  • Junior Member
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
  • Al m'n oude lenzen in actie met m'n K100D Super!
Re: K100D (Super) flits synchronisatie
« Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2017, 22:03:19 »
Nooit gehoord of gelezen dat de pre-flash mensen zo snel met de ogen doet knipperen dat het op de opname te zien zou zijn.
Nee. De K100D Super gebruikt altijd pre-flash met de ingebouwde flitser. Zou je willen flitsen zonder dat een pre-fllash plaatsvindt moet je een externe flitser op de camera schuiven en die handmatig instellen.

André

Bedankt voor de tip! Ik heb vandaag een studioflitser aangesloten en dan heb ik geen problemen!
Gek toch dat als je de rode ogen voorflits uit hebt dat er dan toch een preflash is,...

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re: K100D (Super) flits synchronisatie
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2017, 17:03:02 »
Nooit gehoord of gelezen dat de pre-flash mensen zo snel met de ogen doet knipperen dat het op de opname te zien zou zijn.
Nee. De K100D Super gebruikt altijd pre-flash met de ingebouwde flitser. Zou je willen flitsen zonder dat een pre-fllash plaatsvindt moet je een externe flitser op de camera schuiven en die handmatig instellen.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline AutonomY

  • Junior Member
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
  • Al m'n oude lenzen in actie met m'n K100D Super!
Re: K100D (Super) flits synchronisatie
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2016, 13:38:48 »
Maar kan die voorflits dan uit? Want ik krijg hierdoor wel half dichte ogen als reactie.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: K100D (Super) flits synchronisatie
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2016, 11:17:53 »
Je ziet waarschijnlijk de voorflits van de P-TTL meting.

Yep, deze voorflits wordt door de camera gebruikt om uit te rekenen hoe sterk de uiteindelijke flits tijdens de opname moet worden.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

newmikey2

  • Gast
Re: K100D (Super) flits synchronisatie
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2016, 12:11:32 »
Je ziet waarschijnlijk de voorflits van de P-TTL meting.

Offline AutonomY

  • Junior Member
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
  • Al m'n oude lenzen in actie met m'n K100D Super!
K100D (Super) flits synchronisatie
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2016, 06:55:22 »
Beste leden,

Als ik flits met de ingebouwde popupflitser dan zie ik het flitslicht door de lens.
Ik zie bv het licht op de ogen en op de foto is er sprake van een beetje knipperslag van de oogleden.
Het flitslicht moet je niet zien door de lens omdat de spiegel omhoog is of zou moeten zijn.
Wie kent dit probleem en hoe los ik dit op?

Vriendelijke groet,

Evert