Auteur Topic: K100D Bewegingsreductie  (gelezen 1020 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline AutonomY

  • Junior Member
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
  • Al m'n oude lenzen in actie met m'n K100D Super!
Re: K100D Bewegingsreductie
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2016, 16:41:13 »
Bedankt allemaal voor de zinnige reacties!
Hier ben ik erg blij mee!
En ik kan er wat mee!
Groetjes
Evert
Ps. Ik vind die k100d toch nog steeds een heerlijke camera!
 ;C

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K100D Bewegingsreductie
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2016, 16:41:13 »

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: K100D Bewegingsreductie
« Reactie #6 Gepost op: 5 november 2016, 22:42:38 »
Er zijn volgens mij twee nadelen.
Statiefgebruik zoals hierboven al is genoemd. Bij gebruik van een statief is het beter om SR uit te zetten.
En bij pannen of meetrekken van de camera. Dan zal de SR het meetrekken van de camera willen compenseren.

Ik denk dat het pannen wel goed gaat mits je met een constante snelheid je onderwerp volgt.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: K100D Bewegingsreductie
« Reactie #5 Gepost op: 5 november 2016, 22:32:35 »
Er zijn volgens mij twee nadelen.
Statiefgebruik zoals hierboven al is genoemd. Bij gebruik van een statief is het beter om SR uit te zetten.
En bij pannen of meetrekken van de camera. Dan zal de SR het meetrekken van de camera willen compenseren.
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

newmikey2

  • Gast
Re: K100D Bewegingsreductie
« Reactie #4 Gepost op: 5 november 2016, 17:42:15 »
Me rotgezocht 😀
Ik kan niet vinden hoe de bewegingsreductie werkt. In het boekje staat alleen maar dat de sluitertijd met 2 stappen vertraagd wordt. Ik weet dus niet het eventuele nadeel. Je moet immers altijd iets inleveren bij een voordeel toch!? 😀 Ik hoop op jullie jarenlange digitale ervaringen.
Groetjes,
Evert

K100D of K-100D-Super? De sluitertijd wordt niet vertraagd, je kunt met een langzamere sluitertijd fotograferen. Een nadeel is er niet bij SR.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: K100D Bewegingsreductie
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2016, 17:19:42 »
Me rotgezocht 😀
Ik kan niet vinden hoe de bewegingsreductie werkt. In het boekje staat alleen maar dat de sluitertijd met 2 stappen vertraagd wordt. Ik weet dus niet het eventuele nadeel.


Nadeel kan zijn, dat bij gebruik op een statief de bewegingsreductie tegen kan werken; hij moet dan uitgeschakeld worden. De bewegingsreductie kan trillingen verminderen, het werkt echter niet bij langzame bewegingen. Via onderstaande link kan je veel informatie over verschillende camera's vinden (Engels talig) :
http://www.whatdigitalcamera.com/reviews/digital-slrs/pentax-k100d

Groeten, Arno.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: K100D Bewegingsreductie
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2016, 15:59:18 »
Dag Evert,

De sensor kan bewegen ten opzichte van de camera, en hier mee is het dus mogelijk om een trilling die jij maakt, te compenseren door de sensor in de tegen gestelde richting te bewegen. Hier door heb je net iets minder snel een statief nodig.  Een foto uit de hand gemaakt bij 1/30 ste met stabilisatie, is dus net zo scherp als een foto zonder stabilisatie bij 1/125 ste.  Natuurlijk is er ook een "valkuil" als je onderwerp beweegt krijgt die de scherpte van een foto met 1/30 ste en niet van een 1/125ste. Wil je dat wel dan moet of de ISO omhoog of het diafragma verder open (dus lichtsterker en duurdere objectieven).

Tip: de stabilisatie heeft een beetje tijd nodig om ingesteld te raken dus pas afdrukken als het handje in de zoeker oplicht.

Gert Jan
« Laatst bewerkt op: 5 november 2016, 21:09:14 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline AutonomY

  • Junior Member
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
  • Al m'n oude lenzen in actie met m'n K100D Super!
K100D Bewegingsreductie
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2016, 15:39:54 »
Me rotgezocht 😀
Ik kan niet vinden hoe de bewegingsreductie werkt. In het boekje staat alleen maar dat de sluitertijd met 2 stappen vertraagd wordt. Ik weet dus niet het eventuele nadeel. Je moet immers altijd iets inleveren bij een voordeel toch!? 😀 Ik hoop op jullie jarenlange digitale ervaringen.
Groetjes,
Evert