Auteur Topic: 2 vraagjes K3: P-Line (vraag nog open) en antistof functie sensor(beantwoord)  (gelezen 1067 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re: 2 vraagjes K3: P-Line (vraag nog open) en antistof functie sensor(beantwoord)
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2015, 10:47:59 »
Ik heb geen K-3 meer, maar in de Ķ-7 ging het als volgt. In het menu kon je kiezen voor Hoe iso instellingenomen moeten reageren. En nog wat zaken. Die instellingen hebben dan invloed op het gebruik in de p-stand.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: 2 vraagjes K3: P-Line (vraag nog open) en antistof functie sensor(beantwoord)
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2015, 10:47:59 »

Offline Ogon101

  • Newbie
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: 2 vraagjes K3: P-Line (vraag nog open) en antistof functie sensor(beantwoord)
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2015, 08:51:43 »
Bedankt, ga verder met experimenteren.

Binnenkort op vakantie, dus mogelijkheden genoeg. :afro:

 :dankk2: all

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Ik heb zelf de k10D met 2 Sigma's K en M en een F objectief en heb daarom het effect van de keuze mogelijkheden nooit zelf kunnen waarnemen. Dus zonder de juiste objectieven zal hij op normaal of standaard staan. Maar of je het op een display kunt zien zou ik ook niet weten.  Het groene knopje is wel heel handig voor de stand M en P stand. Bij de M stand stel je scherp met vol open diafragma druk je op de groene knop dan is de lichtmeting met gesloten diafragma dat is een momentje, per diafragma waarde kan de meting iets afwijken dat moet je dan iets corrigeren (werking diafragma gaat geheel mechanisch.). Dat zou met de juiste mechanische tussen ringen dus niets uit mogen maken. Maaarrrr kep helaas geene K3
 
Het zou dus mogelijk iets anders kunnen gaan

Groetjes Hans

Offline Ogon101

  • Newbie
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Bedankt.
Heb o.a. een DAL 18-55 WR Objectief.

Maar kan ik ook ergens in het dispay zien dat P-Line geactiveerd is?

Offline HvdZ

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 136
Ter aan vulling je moet wel de juiste objectieven hebben,



Pentax K10D - MTF-curve voor de belichting
In het vorige hoofdstuk zijn de verschillende unieke belichtingsprogramma's al de revue gepasseerd. Maar daarmee is nog niet het hele verhaal verteld. Je kunt namelijk zelf aangeven hoe de programmalijn loopt. Zo kan de belichting worden ingesteld via de MTF-curve. De camera zal dan het diafragma zo afstellen dat het optimale uit het objectief wordt gehaald.Daarvoor moet je wel een DA, D FA, FA of FA J-objectief gebruiken, dat de benodigde informatie doorgeeft. Ook kun je de curve afstemmen op een zo kort mogelijke sluitertijd (voor bijvoorbeeld sport) of maximale scherptediepte (bijvoorbeeld bij landschappen). Het is opmerkelijk om te zien hoe de combinatie van sluitertijd en diafragma verandert. Erg goed dat je als fotograaf nu zelf de controle hebt over hoe de curve loopt.
Bron LetsGoDigital k10D Review

Groetjes Hans,

Offline Johnnie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1026
  • Geslacht: Man
  • Aan de spullen ligt het niet!
P Line is the type of program the AE program will use...it can be normal, put emphasis on faster shutter speeds, or emphasis on shallow or deeper DOF. P Line is set in camera menu 3.
 P is the program mode, selectable on the mode dial, which determines auto AE according to the preset P Line. P shift shifts the aperture and shutter together but maintains the same exposure.
 In several modes you can use the green button to return to the P mode from hyper Program mode (you shifted the AE, but want to return to the initial A and S settings), or return from a manually shifted exposure to one determined by the AE program line.

Read more at: http://www.pentaxforums.com/forums/115-pentax-k-5/171759-what-p-line-p-shift.html#ixzz3cfPp4RjX

Van een ander forum! Groeten, John
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline Johnnie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1026
  • Geslacht: Man
  • Aan de spullen ligt het niet!
P-line? Is dat niet je persoonlijke instellingen stand? Leuk zo'n vrouw die je aanmoedigd om de K3 te kopen.........Ik moet twee weken smeken voordat ik dat zo voor elkaar heb :angel:
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Offline Ogon101

  • Newbie
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Bedankt voor de reacties over de antistof functie.

Wie o wie helpt met P-Line?

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: 2 vraagjes K3: P-Line en antistof functie sensor
« Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2015, 23:22:56 »
K-X stofverwijdering, sensor trilt conventioneel.
K-3 Ultrasoon (als je oor vlak bij de camera houdt, hoor je het ultrasoon geluid)

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: 2 vraagjes K3: P-Line en antistof functie sensor
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2015, 22:49:11 »
Lekker stil he die antistof van tegenwoordig  :evil:


Ja dat klopt dus ...

p-line ...  no idea sorry

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Ogon101

  • Newbie
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
2 vraagjes K3: P-Line (vraag nog open) en antistof functie sensor(beantwoord)
« Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2015, 22:35:13 »
Na lang met de Kx hele leuke plaatjes te hebben geschoten was het tijd voor een upgrade.
Na aanmoediging van mijn vrouw...is het de K3 geworden.
Na 2 weekjes uitproberen, lezen en testen heb ik 2 vraagjes:
Bij mijn Kx voelde en hoorde je de trilfunctie van de antistof mechaniek voor de sensor. Bij m'n K3 hoor en voel ik niks als ik deze functie activeer...klopt dit?
Andere vraag..Hoe in.....naam werkt Pline? Ik heb van alles geprobeerd maar zie in het display niks noemenswaardig (icoontjes of andere diafragma/ sluitertijden) veranderen?

Bedankt voor jullie reacties.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2015, 14:42:53 door Ogon101 »