Auteur Topic: vraagjes over de pentax k3  (gelezen 2480 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stout

  • Gast
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #21 Gepost op: 14 december 2014, 20:18:02 »

Ik zag vanochtend dat ze op Ibood een flash sale hebben van Transend kaarten. Heeft iemand met deze kaarten ervaring en dan specifiek: http://www.ibood.com/nl/nl/product-specs/358/787/64gb-sdxc-uhs-i-u3.html  ?

Prima ervaringen mee, gebruik 'm altijd in m'n K5.
Schrijft behoorlijk snel weg (RAW+JPG) en de camera kan volgens mij niet meer aan.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2015, 13:46:23 door Stout »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #21 Gepost op: 14 december 2014, 20:18:02 »

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #20 Gepost op: 14 december 2014, 19:03:33 »
Geen ervaring met die 64Gb kaart, vind ik persoonlijk ook veel te groot. (ik film nooit!), wel aardig wat positieve ervaring met het merk Transcend. Betrouwbare kwaliteit tegen een vrij lage prijs!
Ik gebruik voornamelijk deze 16Gb sdkaart: http://azerty.nl/0-1110-639514/transcend-sdhc-class-10-uhs-i-.html
Snel zat en heel betaalbaar! Kost bij Azerty.nl maar €10,22 per stuk. Verzendkosten voor flashgeheugen is €2,54 per order.

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #19 Gepost op: 14 december 2014, 18:27:17 »
Van het weekend een kaartje(adapter+kaartje (Sandisk Extreme 32 GB)) van een vriend kunnen lenen. Hiermee heb ik meerdere testjes uit gevoerd. Als eerste gewoon zijn combo geprobeerd. Werkte gewoon goed (wel trager dan een normale SD kaart maar dat is logisch). Daarna mijn kaartje in zijn adapter gedaan. Werkte weer zo af en toe. Daarna zijn kaartje in mijn adapter, maar dat werkte wel weer gewoon. Dus na deze testjes krijg ik sterk de indruk dat de K-3 niet compatibel is met de Lexar 600x 32 GB micro SD.

Dus dit wordt een normaal kaartje aanschaffen dan maar.
Ik zag vanochtend dat ze op Ibood een flash sale hebben van Transend kaarten. Heeft iemand met deze kaarten ervaring en dan specifiek: http://www.ibood.com/nl/nl/product-specs/358/787/64gb-sdxc-uhs-i-u3.html  ?
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

JohnnieS

  • Gast
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #18 Gepost op: 7 december 2014, 12:17:28 »
Omdat ik deze kaart toch heb liggen en waarschijnlijk nooit te gelijkertijd zal gebruiken. (dus GoPro en K3) En zou ik het zo kunnen oplossen zou me dat toch weer een paar centen schelen. En het zit ook in me om zoiets uit te zoeken waarom het niet werkt en er zo nodig een oplossing voor te verzinnen als mogelijk.

Mooi, echte Pentax spirit  :good:

goed bezig jongeman  :D

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #17 Gepost op: 7 december 2014, 10:30:01 »
Waarom niet een gewone 32 Gb SD card dan?
Ik heb ooit begrepen dan zo een adapter eigenlijk alleen is gemaakt om een micro SD in een kaartlezer te kunnen stoppen.

Omdat ik deze kaart toch heb liggen en waarschijnlijk nooit te gelijkertijd zal gebruiken. (dus GoPro en K3) En zou ik het zo kunnen oplossen zou me dat toch weer een paar centen schelen. En het zit ook in me om zoiets uit te zoeken waarom het niet werkt en er zo nodig een oplossing voor te verzinnen als mogelijk.
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #16 Gepost op: 6 december 2014, 21:23:09 »
Zoals gezegd vandaag een ander micro SD kaartje(32gb Lexar kaartje) in de adapter gestopt maar die werkte wel naar behoren. Welke langzamer is volgens specificaties, maar die was voor m'n gevoel sneller met opslaan en als ik in het playback menu van de map naar de lijst met de foto's die erin zitten duurder het ook korter want dat duurde ook gigantisch lang met dat andere kaartje. Maar toen ik die andere er weer(Lexar 32gb 600x) in stopte ging het weer mis. Heb het kaartje ook nog een keer in de GoPro gestopt en daar werkte die wel naar behoren. Dus het ligt waarschijnlijk wel aan de adapter. Nu is kijken of ik een ander adaptertje kan fiksen en dan nog eens proberen.

Waarom niet een gewone 32 Gb SD card dan?
Ik heb ooit begrepen dan zo een adapter eigenlijk alleen is gemaakt om een micro SD in een kaartlezer te kunnen stoppen.

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #15 Gepost op: 6 december 2014, 21:13:42 »

Gevoelsmatig ligt het aan de adapter. Je hebt één overbrenging extra en is ook net hoe de micro kaart past en contact maakt.

Zoals gezegd vandaag een ander micro SD kaartje(32gb Lexar kaartje) in de adapter gestopt maar die werkte wel naar behoren. Welke langzamer is volgens specificaties, maar die was voor m'n gevoel sneller met opslaan en als ik in het playback menu van de map naar de lijst met de foto's die erin zitten duurder het ook korter want dat duurde ook gigantisch lang met dat andere kaartje. Maar toen ik die andere er weer(Lexar 32gb 600x) in stopte ging het weer mis. Heb het kaartje ook nog een keer in de GoPro gestopt en daar werkte die wel naar behoren. Dus het ligt waarschijnlijk wel aan de adapter. Nu is kijken of ik een ander adaptertje kan fiksen en dan nog eens proberen.
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #14 Gepost op: 6 december 2014, 14:36:45 »
Ahh dan ligt het dus niet aan de camera in de zin van dat die kapot/vies is.
Dat wordt dan maar wennen aan dit "probleem"

Dit is de structuur van het matglas inderdaad.


Dat probleem van die zwarte foto's is alleen als ik dat 32gb kaartje in RAW dng laat schieten. Want heb hier nog een andere 16gb normaal SD kaartje liggen en daar heb ik geen problemen mee. Maar ik ben benieuwd waar het probleem ligt dat die niet goed met dat andere kaartje kan omgaan. Zal vandaag eens een ander Micro SD kaartje in die adapter stoppen en kijken of die dan wel fatsoenlijk werkt.

Gevoelsmatig ligt het aan de adapter. Je hebt één overbrenging extra en is ook net hoe de micro kaart past en contact maakt.

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #13 Gepost op: 6 december 2014, 10:51:18 »

Dit is neem ik aan de structuur in het matglas. Ik herken dat inderdaad, heeft mijn K-3 ook.
Die zie je dus wel via het pentaprisma, maar niet op de foto uiteraard.


Ahh dan ligt het dus niet aan de camera in de zin van dat die kapot/vies is.
Dat wordt dan maar wennen aan dit "probleem"


Ik zou zelf nooit een micro SD middels een adapter in een K-3 gebruiken.
Heb je het probleem van zwarte foto's ook als je de gewone SD in slot 1 stopt?
Je kunt in de K-3 de snelste kaartjes gebruiken en natuurlijk is het langzaamste kaartje de bottle-neck.
Ik fotografeer alleen in RAW, vind het beetje zonde om op andere kaartje in JPG te fotograferen. Nu schakelt de camera over van slot 1 naar slot 2 als kaartje 1 vol is.
Ik zie opnames in JPG maken zelf niet zo als voordeel, maar dat is wellicht persoonlijk. Ik bewerk liever zelf de foto naar JPG.

Dat probleem van die zwarte foto's is alleen als ik dat 32gb kaartje in RAW dng laat schieten. Want heb hier nog een andere 16gb normaal SD kaartje liggen en daar heb ik geen problemen mee. Maar ik ben benieuwd waar het probleem ligt dat die niet goed met dat andere kaartje kan omgaan. Zal vandaag eens een ander Micro SD kaartje in die adapter stoppen en kijken of die dan wel fatsoenlijk werkt.
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #12 Gepost op: 5 december 2014, 23:03:32 »
Ik gebruik 32 gig kaartjes in slot 1 voor de Raw foto's .. en heb een 16gig in slot twee zitten .. voor de back-up ... nog nooit nodig gehad .. maar beter een jpg dan niets na een shoot
Dat doe ik idd ook, baat het niet, dan.....

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #11 Gepost op: 5 december 2014, 22:46:49 »
Ik heb soms inderdaad in slot 2 de Flu-Card als ik die nodig heb. Anders vreet zo een kaart teveel stroom.......

Offline Jaccopladet

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 556
  • Geslacht: Man
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #10 Gepost op: 5 december 2014, 22:44:25 »
Ik heb in 1 een 64 voor raw zitten en in 2 een 16 wifi voor jpg. Heb je altijd een backup voor als ik een fout maak met raw. En de 16 gb gebruik ik om op de ipad te kijken gaat een stuk sneller en je kan wel kijken of ze goed zijn. Op de camera vind ik de foto's eigenlijk altijd wel goed maar op de pc vallen ze dan vaaknerg tegen.
Geen probleem met de viewfinder volgens mij een van de betere.
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

Offline Jaccopladet

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 556
  • Geslacht: Man
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #9 Gepost op: 5 december 2014, 22:44:25 »
Ik heb in 1 een 64 voor raw zitten en in 2 een 16 wifi voor jpg. Heb je altijd een backup voor als ik een fout maak met raw. En de 16 gb gebruik ik om op de ipad te kijken gaat een stuk sneller en je kan wel kijken of ze goed zijn. Op de camera vind ik de foto's eigenlijk altijd wel goed maar op de pc vallen ze dan vaaknerg tegen.
Geen probleem met de viewfinder volgens mij een van de betere.
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #8 Gepost op: 5 december 2014, 22:00:44 »
Ik gebruik 32 gig kaartjes in slot 1 voor de Raw foto's .. en heb een 16gig in slot twee zitten .. voor de back-up ... nog nooit nodig gehad .. maar beter een jpg dan niets na een shoot

Daar zit inderdaad ook wat in......

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2014, 22:00:44 »
Ik gebruik 32 gig kaartjes in slot 1 voor de Raw foto's .. en heb een 16gig in slot twee zitten .. voor de back-up ... nog nooit nodig gehad .. maar beter een jpg dan niets na een shoot

Daar zit inderdaad ook wat in......

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2014, 21:57:29 »

Ik fotografeer alleen in RAW, vind het beetje zonde om op andere kaartje in JPG te fotograferen. Nu schakelt de camera over van slot 1 naar slot 2 als kaartje 1 vol is.
Ik zie opnames in JPG maken zelf niet zo als voordeel, maar dat is wellicht persoonlijk. Ik bewerk liever zelf de foto naar JPG.

Ik gebruik 32 gig kaartjes in slot 1 voor de Raw foto's .. en heb een 16gig in slot twee zitten .. voor de back-up ... nog nooit nodig gehad .. maar beter een jpg dan niets na een shoot

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2014, 21:57:29 »

Ik fotografeer alleen in RAW, vind het beetje zonde om op andere kaartje in JPG te fotograferen. Nu schakelt de camera over van slot 1 naar slot 2 als kaartje 1 vol is.
Ik zie opnames in JPG maken zelf niet zo als voordeel, maar dat is wellicht persoonlijk. Ik bewerk liever zelf de foto naar JPG.

Ik gebruik 32 gig kaartjes in slot 1 voor de Raw foto's .. en heb een 16gig in slot twee zitten .. voor de back-up ... nog nooit nodig gehad .. maar beter een jpg dan niets na een shoot

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2014, 21:52:15 »
Het eerste vraagje gaat over de viewfinder van de K3. Als ik door de viewfinder kijk als ik naar een licht oppervlak dat zie ik een korrelig beeld en soms heb ik soms het idee dat ik zelfs een soort van vingerafdrukken zie, maar zie ze niet op de foto, lens of spiegel. Heb dit beeld nooit in de viewfinder van de Canon 400d Dus heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?


Dit is neem ik aan de structuur in het matglas. Ik herken dat inderdaad, heeft mijn K-3 ook.
Die zie je dus wel via het pentaprisma, maar niet op de foto uiteraard.


Het tweede vraagje gaat over een micro SD in de K3.
Bij de aanschaf van de camera heb ik een Lexar Professional 400x 16gb met de gedachten om het micro SD kaartje van mijn GoPro Hero 3+ Black wat een Lexar 600x met 32gb is, deze is goed gekeurd door GoPro vanwege de schrijf snelheid. Nu heb ik dit kaartje in een daarvoor bestemd adaptertje gestopt en in de camera gestopt. Om deze als RAW opslag te gebruiken en die 16gb voor JPEG. Alleen kan ik op dat 32gb kaartje geen RAW opslaan omdat die dan redelijk traag is en ik soms wel maar dan juist weer niet kan terug kijken op de camera. Dan krijg ik een zwart beeldje te zien met een vraagtekentje te zien. Maar somss slaat die het geen eens op. Heb de camera al wel geüpdatet naar de nieuwste firmware. Maar dan doet die het alsnog niet goed. Iemand hier enig idee voor hoe het wel mogelijk is om dat kaartje te gebruiken?

Ik zou zelf nooit een micro SD middels een adapter in een K-3 gebruiken.
Heb je het probleem van zwarte foto's ook als je de gewone SD in slot 1 stopt?
Je kunt in de K-3 de snelste kaartjes gebruiken en natuurlijk is het langzaamste kaartje de bottle-neck.
Ik fotografeer alleen in RAW, vind het beetje zonde om op andere kaartje in JPG te fotograferen. Nu schakelt de camera over van slot 1 naar slot 2 als kaartje 1 vol is.
Ik zie opnames in JPG maken zelf niet zo als voordeel, maar dat is wellicht persoonlijk. Ik bewerk liever zelf de foto naar JPG.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: vraagjes over de pentax k3
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2014, 21:52:15 »
Het eerste vraagje gaat over de viewfinder van de K3. Als ik door de viewfinder kijk als ik naar een licht oppervlak dat zie ik een korrelig beeld en soms heb ik soms het idee dat ik zelfs een soort van vingerafdrukken zie, maar zie ze niet op de foto, lens of spiegel. Heb dit beeld nooit in de viewfinder van de Canon 400d Dus heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?


Dit is neem ik aan de structuur in het matglas. Ik herken dat inderdaad, heeft mijn K-3 ook.
Die zie je dus wel via het pentaprisma, maar niet op de foto uiteraard.


Het tweede vraagje gaat over een micro SD in de K3.
Bij de aanschaf van de camera heb ik een Lexar Professional 400x 16gb met de gedachten om het micro SD kaartje van mijn GoPro Hero 3+ Black wat een Lexar 600x met 32gb is, deze is goed gekeurd door GoPro vanwege de schrijf snelheid. Nu heb ik dit kaartje in een daarvoor bestemd adaptertje gestopt en in de camera gestopt. Om deze als RAW opslag te gebruiken en die 16gb voor JPEG. Alleen kan ik op dat 32gb kaartje geen RAW opslaan omdat die dan redelijk traag is en ik soms wel maar dan juist weer niet kan terug kijken op de camera. Dan krijg ik een zwart beeldje te zien met een vraagtekentje te zien. Maar somss slaat die het geen eens op. Heb de camera al wel geüpdatet naar de nieuwste firmware. Maar dan doet die het alsnog niet goed. Iemand hier enig idee voor hoe het wel mogelijk is om dat kaartje te gebruiken?

Ik zou zelf nooit een micro SD middels een adapter in een K-3 gebruiken.
Heb je het probleem van zwarte foto's ook als je de gewone SD in slot 1 stopt?
Je kunt in de K-3 de snelste kaartjes gebruiken en natuurlijk is het langzaamste kaartje de bottle-neck.
Ik fotografeer alleen in RAW, vind het beetje zonde om op andere kaartje in JPG te fotograferen. Nu schakelt de camera over van slot 1 naar slot 2 als kaartje 1 vol is.
Ik zie opnames in JPG maken zelf niet zo als voordeel, maar dat is wellicht persoonlijk. Ik bewerk liever zelf de foto naar JPG.

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
vraagjes over de pentax k3
« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2014, 21:41:43 »
Het eerste vraagje gaat over de viewfinder van de K3. Als ik door de viewfinder kijk als ik naar een licht oppervlak dat zie ik een korrelig beeld en soms heb ik soms het idee dat ik zelfs een soort van vingerafdrukken zie, maar zie ze niet op de foto, lens of spiegel. Heb dit beeld nooit in de viewfinder van de Canon 400d Dus heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Het tweede vraagje gaat over een micro SD in de K3.
Bij de aanschaf van de camera heb ik een Lexar Professional 400x 16gb met de gedachten om het micro SD kaartje van mijn GoPro Hero 3+ Black wat een Lexar 600x met 32gb is, deze is goed gekeurd door GoPro vanwege de schrijf snelheid. Nu heb ik dit kaartje in een daarvoor bestemd adaptertje gestopt en in de camera gestopt. Om deze als RAW opslag te gebruiken en die 16gb voor JPEG. Alleen kan ik op dat 32gb kaartje geen RAW opslaan omdat die dan redelijk traag is en ik soms wel maar dan juist weer niet kan terug kijken op de camera. Dan krijg ik een zwart beeldje te zien met een vraagtekentje te zien. Maar somss slaat die het geen eens op. Heb de camera al wel geüpdatet naar de nieuwste firmware. Maar dan doet die het alsnog niet goed. Iemand hier enig idee voor hoe het wel mogelijk is om dat kaartje te gebruiken?

Alvast bedankt.

groeten,

Yannic
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm

Offline 1up

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 86
  • Geslacht: Man
    • Flickr
vraagjes over de pentax k3
« Reactie #1 Gepost op: 5 december 2014, 21:41:43 »
Het eerste vraagje gaat over de viewfinder van de K3. Als ik door de viewfinder kijk als ik naar een licht oppervlak dat zie ik een korrelig beeld en soms heb ik soms het idee dat ik zelfs een soort van vingerafdrukken zie, maar zie ze niet op de foto, lens of spiegel. Heb dit beeld nooit in de viewfinder van de Canon 400d Dus heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Het tweede vraagje gaat over een micro SD in de K3.
Bij de aanschaf van de camera heb ik een Lexar Professional 400x 16gb met de gedachten om het micro SD kaartje van mijn GoPro Hero 3+ Black wat een Lexar 600x met 32gb is, deze is goed gekeurd door GoPro vanwege de schrijf snelheid. Nu heb ik dit kaartje in een daarvoor bestemd adaptertje gestopt en in de camera gestopt. Om deze als RAW opslag te gebruiken en die 16gb voor JPEG. Alleen kan ik op dat 32gb kaartje geen RAW opslaan omdat die dan redelijk traag is en ik soms wel maar dan juist weer niet kan terug kijken op de camera. Dan krijg ik een zwart beeldje te zien met een vraagtekentje te zien. Maar somss slaat die het geen eens op. Heb de camera al wel geüpdatet naar de nieuwste firmware. Maar dan doet die het alsnog niet goed. Iemand hier enig idee voor hoe het wel mogelijk is om dat kaartje te gebruiken?

Alvast bedankt.

groeten,

Yannic
Pentax K3
Pentax DA 18-135mm