Auteur Topic: 2de hands k5 of nieuwe k30  (gelezen 6884 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2014, 13:10:10 »
Een weloverwogen keuze, waarbij ook het gevoel spreekt. En juist dat gevoel is voor Pentaxgebruikers soms van groot belang (voor mij zéker! Zie mijn onderschrift  ;)).
En er zijn altijd persoonlijke keuzes die ook een rol spelen (hoe houdt een toestel vast, hoe oogt die, hoe "anders" ben je etc.).

Succes met je keuze!

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2014, 13:10:10 »

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #22 Gepost op: 15 oktober 2014, 12:56:37 »
Mijn eerste idee was om mijn 3200 te vervangen door bv iets uit de 7000 serie, algemeen ben ik tevreden van nikon en mijn 3200 een toestel dat mij waar van mijn geld heeft gegeven.
In juli 2013 heb ik mijn eerste reflex aangekocht en dit was dus de 3200. Momenteel zit ik in mijn laatste maanden avondopleiding fotografie en loop je tegen de beperkingen aan van een instapreflex. Aangezien ik nog niet teveel objectieven heb (3 stuks) met een beperkte prijs heb ik nog de mogelijkheid om nog even rond te kijken naar andere merken.
Na "nog maar" pakweg 15 maanden fotografie heb je toch denk ik een betere kijk op de algemene markt van de spiegelreflexen.
Ik twijfelde tussen een nikon upgrade (naar de 7000 serie) een overstap naar sony bv A 77 of om Pentax een kans te geven (gelet op de goede testresultaten in bv chip).
Na het kijken voelen en veel lezen toch de keuze gemaakt om voor Pentax  te kiezen.
De reden waarvoor Pentax: toestel is leuk in de hand, leuk aanblik, het oog wil ook wat  ;) en ook wel en begrijp het niet verkeerd het niet volgen van het "kudde gedrag" de massa volgen naar Nikon en Canon, bekijk het als een wagen iedereen koopt een VW Golf, ik koop dan een Subaru XV.
Het onbekende in het merk spreekt mij hier ook aan.   
We kunnen mischien wel zeggen dat men vandaag geen slechte toestellen meer maakt en het soms zoeken is naar details...
dus zeker een terechte vraag.   
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #21 Gepost op: 15 oktober 2014, 12:31:01 »
Al dank voor de reactie's momenteel heb ik nog een nikon d3200 het is tijd voor een upgrade.
Aangezien ik nog niet teveel glas heb het moment om nog even te kijken naar de andere merken en gekozen voor pentax.
Maar aangezien dit merk nog onbekend is voor mij... Thx voor jullie advies

Hier een vraag van mij, dat zal dan wel tegen schenen schoppen zijn.
Waarom neem je geen upgrate in de Nikon?
Denk bijvoorbeeld aan de Nikon D7000, die is voor een redelijke prijs van rond de € 400,00 tweedehands te koop.
Op die body, kan je ook nog eens vele oude objectieven gebruiken, zekers als je met je handje goed kan scherp stellen.
Je heb bij een probleem nog altijd de servicedienst van Nikon hier in Beverwijk, dat van Pentax zit geloof ik in Frankrijk.
Sorry, ik heb dus ook de Nikon D3200 gehad, maar nu met de Nikon D7000 maak ik scherpere foto's, dat kwam dus wel door minder mp.




Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #20 Gepost op: 15 oktober 2014, 12:31:01 »
Al dank voor de reactie's momenteel heb ik nog een nikon d3200 het is tijd voor een upgrade.
Aangezien ik nog niet teveel glas heb het moment om nog even te kijken naar de andere merken en gekozen voor pentax.
Maar aangezien dit merk nog onbekend is voor mij... Thx voor jullie advies

Hier een vraag van mij, dat zal dan wel tegen schenen schoppen zijn.
Waarom neem je geen upgrate in de Nikon?
Denk bijvoorbeeld aan de Nikon D7000, die is voor een redelijke prijs van rond de € 400,00 tweedehands te koop.
Op die body, kan je ook nog eens vele oude objectieven gebruiken, zekers als je met je handje goed kan scherp stellen.
Je heb bij een probleem nog altijd de servicedienst van Nikon hier in Beverwijk, dat van Pentax zit geloof ik in Frankrijk.
Sorry, ik heb dus ook de Nikon D3200 gehad, maar nu met de Nikon D7000 maak ik scherpere foto's, dat kwam dus wel door minder mp.




Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2014, 10:26:31 »
Heren,

thx, voor jullie ervaring en mening

De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2014, 10:26:31 »
Heren,

thx, voor jullie ervaring en mening

De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2014, 09:00:36 »
ik heb een K30 een paar weken in bruikleen gehad toen mijn K5 ter reparatie was.
Hier de dingen die me opvielen.................

Met beide heb ik heerlijk kunnen fotograferen :-)

Wil je best of "both worlds" dan zou ik voor de K5II gaan. daar zit een nog beter AF in dan in de K30.

Kijk, hier heb je wat aan! Een gebruiker van beide modellen die een goed vergelijk kan geven. Is nog beter dan allerlei testen (http://www.dxomark.com/Reviews/Nikon-D3200-Review/Nikon-D3200-Sensor-performance).

Ik zou zijn woorden zeker ter harte nemen en eens kijken naar de eerste tip die Berend je gaf: de K5-II. (http://www.cameratools.nl/shop/product/details/?webgroupfilter=465&artdetail=OCC0025). Voor dat geld en 1 jaar garantie heb je meer dan de K-5 die jou werd aangeboden.

Nou ik vind deze reactie klinkklare onzin in het kwadraat.
We weten allemaal dat Pentax dezelfde sensoren gebruikt als Nikon -> van Sony.
De TS geeft aan dat de kwaliteit van zijn huidige sensor tegenvalt.
Ik geef objectief antwoord om aan te geven dat hij op dit gebied er niet op vooruit zal gaan bij een overstap naar Pentax.
En doe suggesties waar hij die verbeteringen wel kan krijgen of mag dat niet?
Natuurlijk mag je dat zeggen, maar IK vind het een verkeerd vergelijk en verkeerd antwoord op de vraag. Bovendien, zoals Bert ook zegt:
Niet alle sensoren van Nikon, Pentax en Sony zijn gelijk ook al komen ze uit dezelfde fabriek.
Ook de camerafabrikant draagt er aan bij door de ontwikkeling van de software die de door de sensor gemaakte beelden moet omzetten in foto's.
Het is n.m.m. inderdaad niet correct om met andere types aan te komen als het gaat om een vergelijking tussen een D3200, K-5 en een K-30....

Ik hoop dat we met deze info David op een juiste wijze hebben kunnen informeren en dat hij mede hierdoor zijn keuze kan maken.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2014, 08:48:16 »
Hoi David,

ik heb een K30 een paar weken in bruikleen gehad toen mijn K5 ter reparatie was.
Hier de dingen die me opvielen.
JPG van de K30 vond ik mooier
De sensors hebben de zelfde resolutie maar zijn niet het zelfde *
De accu in de K30 is erg klein je moet zeker een extra bij je hebben! voor mijn gevoel haal je nog niet de helft van de opnamen van de K5
De AF van de K30 is marginaal beter dan die van de K5.

De K5 ligt beter in de hand, maar ja dat is persoonlijk.
De bediening met 2 wieltjes vind ik fijner / sneller (K5)

Met beide heb ik heerlijk kunnen fotograferen :-)

Wil je best of "both worlds" dan zou ik voor de K5II gaan. daar zit een nog beter AF in dan in de K30.
   
* De uitlezing van de sensor verschilt : RAW bestanden zijn bij de K30 12 bits diep, waar dat bij de K5 14 bits is, dit levert mogelijk meer kans op nabewerking bij opnamen die echt ver onderbelicht zijn.
De (M) processor in de K30 is een stuk eenvoudiger en kan niet overweg met 14bits diepe bestanden dus de bij passende sensor levert 12 bits RAW bestanden.

Met beide heb ik heerlijk kunnen fotograferen :-)
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2014, 08:47:39 »
Niet alle sensoren van Nikon, Pentax en Sony zijn gelijk ook al komen ze uit dezelfde fabriek.
Ook de camerafabrikant draagt er aan bij door de ontwikkeling van de software die de door de sensor gemaakte beelden moet omzetten in foto's.
Het is n.m.m. inderdaad niet correct om met andere types aan te komen als het gaat om een vergelijking tussen een D3200, K-5 en een K-30....


(ik mag volgende week een dag met Leica op stap..... zal daarna ook wel ander advies kunnen geven......)
   ;)

bbwijdieks

  • Gast
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2014, 08:39:02 »
Sorry Berend, nu verkoop je toch klinkklare onzin! Met de K-5 kun je net als de K-30 juist heel goed met hogere iso's werken.  En als TS hier tegen aanloopt met zijn Nikon zal hij er zeker fors op vooruit gaan.
Ik snap jouw reactie eigenlijk niet goed.

Nou ik vind deze reactie klinkklare onzin in het kwadraat.
We weten allemaal dat Pentax dezelfde sensoren gebruikt als Nikon -> van Sony.
De TS geeft aan dat de kwaliteit van zijn huidige sensor tegenvalt.
Ik geef objectief antwoord om aan te geven dat hij op dit gebied er niet op vooruit zal gaan bij een overstap naar Pentax.
En doe suggesties waar hij die verbeteringen wel kan krijgen of mag dat niet?

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2014, 08:37:18 »
allen,

dank voor de info,

david
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2014, 08:05:40 »
Op deze site kun je een mooi vergelijk maken tussen de diverse resultaten: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk5/19


Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2014, 06:13:18 »
Qua beeldkwaliteit zul je er niet op vooruit gaan aangezien Pentax net als Nikon zijn sensoren bij Sony inkoopt.
Als je betere ruisprestaties wilt zonder over te stappen naar een FX (full-frame) dan is Fuji interessanter.
Nadeel van dat systeem is echter dat de lenzen zeer prijzig zijn.
Sorry Berend, nu verkoop je toch klinkklare onzin! Met de K-5 kun je net als de K-30 juist heel goed met hogere iso's werken.  En als TS hier tegen aanloopt met zijn Nikon zal hij er zeker fors op vooruit gaan.
Ik snap jouw reactie eigenlijk niet goed.

Bovendien geef je geen antwoord aan de TS: die moet zijn keus bepalen tussen een K-5 en een K-30. Daarover vraagt hij advies. Dan moet je m.i. niet komen met een heel ander advies over een totaal andere camera/prijsklasse.

Komt een man bij de Peugeot dealer. Kijkt naar een nieuwe 208 en een gebruikte 307. Hij zoekt een goede auto, die mooi is en goed zit. En ook een beetje power heeft. Zegt de verkoper: "dan moet u bij mijn buurman zijn". Blijkt een Ferraridealer te zijn  ???. Snap je?
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2014, 07:45:40 door Kees SC »

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2014, 05:59:12 »
Ik shoot met de K5 zonder problemen met 800-1200 ISO.
En met de K3 zelfs 1600 .. dus FF beter ??  mwa denk dat het wel meevalt als het om ISO gaat.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

bbwijdieks

  • Gast
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2014, 23:21:20 »
Qua beeldkwaliteit zul je er niet op vooruit gaan aangezien Pentax net als Nikon zijn sensoren bij Sony inkoopt.
Als je betere ruisprestaties wilt zonder over te stappen naar een FX (full-frame) dan is Fuji interessanter.
Nadeel van dat systeem is echter dat de lenzen zeer prijzig zijn.

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2014, 23:15:51 »
De nikon 3200 is een leuke instapcamera, na bijna 2 jaar kom je hier de beperkingen tegen van een instapmodel bv ruis vanaf iso 800. Dus tijd om de instap achter te laten en een segment hoger te gaan
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2014, 22:57:52 »
Wat zijn vooral de punten waarop de D3200 je niet meer bevalt? Welke punten wil je vooral beter dus. Wat vind je echter goed aan de D3200 en wil je niet kwijt?


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2014, 22:37:36 »
Al dank voor de reactie's momenteel heb ik nog een nikon d3200 het is tijd voor een upgrade.
Aangezien ik nog niet teveel glas heb het moment om nog even te kijken naar de andere merken en gekozen voor pentax.
Maar aangezien dit merk nog onbekend is voor mij... Thx voor jullie advies
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2014, 22:30:52 »
Het hangt ook een beetje van je voorgeschiedenis af. Het is je eerste Pentax geef je aan maar had je eerder een SLR en dergelijke?
Een K30 is een heerlijke camera die prachtige foto's maakt. De K5 heeft de zelfde sensor maar meer optie. Zul je deze opties echter gebruiken?
Je zal dus vooral moeten nadenken naar het gebruik. Zoals al eerder gemeld is vind ik 300 euro voor een 20000 clicks camera nog wel iets aan de hoge kant.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

bbwijdieks

  • Gast
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2014, 22:11:21 »
Bij cameratools staat een K-5 II te koop:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=37130.0

Is qua AF een stuk beter dan versie 1

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2014, 21:48:44 »
In dat geval zou ik nog even wachten en blijven rondkijken...
Kan je een hoop geld besparen en een "jonge" K-5 opleveren...

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2014, 21:22:55 »
Hier werd laatst een K5 aangeboden voor € 250,-- en 8.000 clicks....

Ik ben zeer gecharmeerd van de K-5 maar een vergelijk met de K-30 kan ik niet maken. Anderen kunnen je vast wel helpen.

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2014, 20:58:05 »
Beste,

Eerstdaags ga ik mijn eerste pentax aankopen,  eerst had ik het idee om een nieuwe K30 te kopen.
Maar momenteel staat er bij een collega een k5 te koop met 20.000 clicks voor een 300euro.
Het verschil een kleine 200 euro kan ik dan in goed glas investeren. Correct of toch voor de nieuwere k30 gaan? Alvast dank voor jullie reactie david
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)