Auteur Topic: 2de hands k5 of nieuwe k30  (gelezen 6879 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10691
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #48 Gepost op: 30 november 2014, 20:50:18 »
Men kijkt wel even vreemd, maar men kent mij al een beetje... Liefst iets anders dan de massa :D

Enkele dagen geleden nog eens een nikon vastgehad een 5000 serie en voelde heel plastiek  :lolk:

Ik kreeg ooit de Canon 7D van een vriend van mij in mijn handen geduwd. Ondanks dat dit een vergelijkbare camera was met de K5 lag deze slechter in de hand (nogal "bulky") en voelde erg plastic aan. De Pentax camera's staan bekend om hun ergnomie. Helaas bij veel fotografen vandaag de dag: "onbekend maakt onbemind" en als veel fotografen met Canon of Nikon rondlopen, "dan moet dat wel beter zijn". Tja, als je als beginnend fotograaf met een Canikon de winkel uit gestuurd wordt, omdat voor hun verkopen van de voorraad belangrijk is, blijven veel fotografen dus aan Canikon hangen. Niet dat ze slechter zijn, maar Pentax is op zijn minst gelijkwaardig en daar zit het issue wat vaak over het hoofd gezien wordt.
Minolta (Sony) en Pentax hebben bij overgang naar digitaal gewoon de commerciële slag gemist. Sony haalt dit nu in met enorme uitgaven in innovatie en marketing budget, daarin loopt Pentax helaas wat achter, ook na de overname door Ricoh.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #48 Gepost op: 30 november 2014, 20:50:18 »

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #47 Gepost op: 30 november 2014, 20:17:45 »
Men kijkt wel even vreemd, maar men kent mij al een beetje... Liefst iets anders dan de massa :D

Enkele dagen geleden nog eens een nikon vastgehad een 5000 serie en voelde heel plastiek  :lolk:
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10691
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #46 Gepost op: 30 november 2014, 19:54:57 »
Zo zeg, dat valt inderdaad niet tegen 8) Goede foto!
Ik had dit topic gemist (was "eventjes"  8) op vakantie), maar zelf zou ik je de K-5 ook aangeraden hebben.
Zo te zien geen verkeerde keuze geweest en ben benieuwd naar meer resultaten!
En wat de reacties op de cursus waren toen je met een Pentax kwam aanzetten  ;) :angel:

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #45 Gepost op: 30 november 2014, 19:31:42 »
Sorry voor de vertraging, even tijd gevonden om één van mijn eerste Pentax foto's te plaatsen. Direct een vuurdoop
een sporthal en een sport met veel en snelle bewegingen.


« Laatst bewerkt op: 30 november 2014, 19:41:29 door davidvh »
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #44 Gepost op: 18 november 2014, 11:22:41 »
momenteel een heel tevreden eigenaar, dit week-end in een sporthal foto's gemaakt en
een goed resultaat  ;C :dankk2:

Zien, zien, zien!

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #43 Gepost op: 18 november 2014, 09:55:55 »
momenteel een heel tevreden eigenaar, dit week-end in een sporthal foto's gemaakt en
een goed resultaat  ;C :dankk2:
Goed om te horen. Geniet van het fotograferen :D
Verliefd op de K-1

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #42 Gepost op: 17 november 2014, 21:16:02 »
momenteel een heel tevreden eigenaar, dit week-end in een sporthal foto's gemaakt en
een goed resultaat  ;C :dankk2:
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline Guus74

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 457
  • Geslacht: Man
    • flickr
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #41 Gepost op: 6 november 2014, 11:43:00 »
Veel plezier met je k5 ,  David! Toch een Tamron gevonden zie ik.

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #40 Gepost op: 6 november 2014, 10:13:27 »
Een Tamron 17-50 VC met Pentax vatting bestaat sowieso niet, dus probleem opgelost  :afro:

Gefeliciteerd met je aankoop David, goeie deal zo inderdaad en een K5 met de 17-50, daar kun je lekker mee vooruit.

Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #39 Gepost op: 6 november 2014, 10:02:17 »
Yep, het is een non vc versie een super lensje voor een budgetprijs
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #38 Gepost op: 6 november 2014, 09:47:18 »
Gisteren mijn K5 thuis geleverd gekregen (deze heb ik aangekocht bij een forumlid) en uitgerust met een Tamron 17-50 f2,8.
Men eerste gevoel: de vergelijking gaat niet volledig correct zijn aangezien men vorig toestel een nikon d3200 was (instapspiegelreflex) maar hier is hij toch ;-).
Het gevoel is totaal anders men nikon die een plastic gevoel heeft terwijl de pentax een magn. legering heeft. Hierdoor veel steviger en degelijker.
Bij mijn nikon had ik een extra grip opstaan om meer het gevoel te hebben een fototoestel vast te hebben.
Bij de Pentax heb ik ook een extra grip maar ik denk dat ik daar minder behoefte aan heb, aangezien het gevoel nu reeds goed zit.
Het is even zoeken naar de instellingen wat logisch is maar aangezien ik hoofdzakelijk foto's maak uit manueel stand zal dit wel lukken om enkele test foto's te maken en dan in het week-end op onderzoek te gaan.

Deze avond de eerste test bij de avondschool "fotografie in studio" zal het even zoeken zijn naar de instellingen maar dan heb je ook het echte gevoel  ;C ;C ;C

Nog even dit als ik eerlijk mag zijn overmijn investering, ik heb mijn nikon instap verkocht met objectief (tamron 18-200)  en heb voor dit geld een semi prof. pentax kunnen kopen en objectief (tamron 17-50 f2.8) +- zelfde leeftijd en cliks.

ik ben momenteel een heel blije man...

Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.
Als die Tamron 17-50mm NON vc is, dan heb je daar een hele goede objectief aan, wat betrefd de scherpte.
Ja, met VC is die minder scherp is er beweerd.


Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #37 Gepost op: 6 november 2014, 09:16:05 »
Gisteren mijn K5 thuis geleverd gekregen (deze heb ik aangekocht bij een forumlid) en uitgerust met een Tamron 17-50 f2,8.
Men eerste gevoel: de vergelijking gaat niet volledig correct zijn aangezien men vorig toestel een nikon d3200 was (instapspiegelreflex) maar hier is hij toch ;-).
Het gevoel is totaal anders men nikon die een plastic gevoel heeft terwijl de pentax een magn. legering heeft. Hierdoor veel steviger en degelijker.
Bij mijn nikon had ik een extra grip opstaan om meer het gevoel te hebben een fototoestel vast te hebben.
Bij de Pentax heb ik ook een extra grip maar ik denk dat ik daar minder behoefte aan heb, aangezien het gevoel nu reeds goed zit.
Het is even zoeken naar de instellingen wat logisch is maar aangezien ik hoofdzakelijk foto's maak uit manueel stand zal dit wel lukken om enkele test foto's te maken en dan in het week-end op onderzoek te gaan.

Deze avond de eerste test bij de avondschool "fotografie in studio" zal het even zoeken zijn naar de instellingen maar dan heb je ook het echte gevoel  ;C ;C ;C

Nog even dit als ik eerlijk mag zijn overmijn investering, ik heb mijn nikon instap verkocht met objectief (tamron 18-200)  en heb voor dit geld een semi prof. pentax kunnen kopen en objectief (tamron 17-50 f2.8) +- zelfde leeftijd en cliks.

ik ben momenteel een heel blije man...
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline nisuthai

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 84
  • Geslacht: Man
  • Waar zouden wij zijn zonder Pentax?
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #36 Gepost op: 1 november 2014, 18:39:56 »
van harte gefeliciteerd met je neiuwe aankoop ontzettend veel plezier er mee maak een hoop mooie foto's en laat is wat hier zien op de site.


Mvgr.


Nico
DSLR: Pent. K50, Pent. K5, Pent. DA 18-135mm f/3.5-5.6 ED AL DC WR, Pent. DA 50-200mm f/4.0-5.6 ED WR, Pent. FA 28-200mm IF&AL f/3,8-5,6, Pent. 540fgz

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #35 Gepost op: 1 november 2014, 15:15:38 »
En het is de k-5 geworden. Dank iedereen voor de info
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline nisuthai

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 84
  • Geslacht: Man
  • Waar zouden wij zijn zonder Pentax?
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #34 Gepost op: 29 oktober 2014, 01:46:41 »
Onthoud een ding je kan de duurste camera hebben met de beste opties maar als er een fotograaf is die er niet mee om kan gaan dan wordt het nog steeds een waardeloze foto, maar heb je een goede fotograaf met een gemiddelde camera zal die er een veel betere foto met deze camera maken dan de eerste fotograaf. Wat is belangrijker is dus de vraag?
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2014, 01:51:05 door nisuthai »
DSLR: Pent. K50, Pent. K5, Pent. DA 18-135mm f/3.5-5.6 ED AL DC WR, Pent. DA 50-200mm f/4.0-5.6 ED WR, Pent. FA 28-200mm IF&AL f/3,8-5,6, Pent. 540fgz

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #33 Gepost op: 28 oktober 2014, 20:04:27 »
De k5 eerste versie is in beeldkwaliteit toch wel ingehaald door de k30 en k50. De k5IIs ligt nog boven budget en in 2de hands niet vindbaar in de regio. Zo komen we bij de k30 en k50 mischien een 2de hands te vinden in mijn regio (mechelen antwerpen brussel). Anders een nieuwe, dan nog alleen de vraag de 30 of de 50. Wel raar de 50 is een upgrade maar haalt een minder goede score...terloops nogmaals dank voor jullie inbreng,

Volgens mij doe je de K-5 nu gigantisch tekort en maak je het jezelf enorm moeilijk.

Offline kultfunk

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #32 Gepost op: 28 oktober 2014, 15:52:49 »
Als ik jouw situatie zat ,en nu ga ik vloeken in de kerk ;-)  zou ik voor een tweedehands D7000 gaan.
waarom? zelfde (bejubelde) sensor als in de K5 maar een betere AF-module...

Begrijp me niet verkeerd, er is niks mis met de K5 (heb er dit weekend nog met vole tevredenheid een concertje mee geschoten) maar als je al een trosje lenzen hebt (tenzij het écht rotlenzen zijn) zou'k niet twijfelen.


mvg,


Danny

RonHendriks

  • Gast
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #31 Gepost op: 19 oktober 2014, 12:40:01 »
De k5 eerste versie is in beeldkwaliteit toch wel ingehaald door de k30 en k50. De k5IIs ligt nog boven budget en in 2de hands niet vindbaar in de regio. Zo komen we bij de k30 en k50 mischien een 2de hands te vinden in mijn regio (mechelen antwerpen brussel). Anders een nieuwe, dan nog alleen de vraag de 30 of de 50. Wel raar de 50 is een upgrade maar haalt een minder goede score...terloops nogmaals dank voor jullie inbreng,

Niet letten op die enorm kleine verschillen in scores. De K-5 heeft een betere beeldkwaliteit dan de K-30/K-50 die onderling echt niet verschillen. De verschillen onderling zijn weer zo klein dat je dat in de praktijk nauwelijks gaat merken. Maak je vaak foto's op of boven iso3200 dan zal de K-5 beter zijn dan de K-50.

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #30 Gepost op: 19 oktober 2014, 10:41:38 »
De k5 eerste versie is in beeldkwaliteit toch wel ingehaald door de k30 en k50. De k5IIs ligt nog boven budget en in 2de hands niet vindbaar in de regio. Zo komen we bij de k30 en k50 mischien een 2de hands te vinden in mijn regio (mechelen antwerpen brussel). Anders een nieuwe, dan nog alleen de vraag de 30 of de 50. Wel raar de 50 is een upgrade maar haalt een minder goede score...terloops nogmaals dank voor jullie inbreng,
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2014, 10:51:55 door davidvh »
De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #29 Gepost op: 19 oktober 2014, 08:56:10 »
Hé hé David,
Ben je er al uit?

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #28 Gepost op: 15 oktober 2014, 19:20:26 »
De nikon 3200 is een leuke instapcamera, na bijna 2 jaar kom je hier de beperkingen tegen van een instapmodel bv ruis vanaf iso 800. Dus tijd om de instap achter te laten en een segment hoger te gaan

Ah oke. Duidelijk. Ik zat 2 jaar geleden ook met het zelfde (met mijn oude K-m). Ik heb toen een K30 gekocht door zijn aantrekkelijke prijs. Het was voor mij de perfecte combinaties van kwaliteit, uitgebreide opties van hogere klasses en toch de makkelijke werkwijze van een instapcamera indien gewenst. Ik maak nu nog steeds (35000foto's later) met veel plezier foto's met deze camera en zie nog geen enkele behoefte om een andere te kopen. Als je qua opties weinig mist zou dit dus een prima camera voor je zijn. Ik ben echter wel iemand met een voorkeur voor nieuw kopen tegen tweedehands dus dat geeft mij wel wat partijdigheid.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #27 Gepost op: 15 oktober 2014, 15:29:53 »
Jongens jongens, wat zijn we weer snel aangebrand! Berend, als je je weggezet voelt als een onzinnige onzinverkoper: 1000 X excuses!

Kunnen we weer on topic gaan met het uitgangspunt dat TS zijn merkkeuze al gemaakt heeft en alleen nog de keuze tot een aantal modellen moet maken. Wellicht kunnen we dit lid helpen op een heldere manier de voors en tegens uit een te zetten zodat hij uiteindelijk de voor hem juiste keuze kan maken.

bbwijdieks

  • Gast
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #26 Gepost op: 15 oktober 2014, 15:16:42 »
Niet alle sensoren van Nikon, Pentax en Sony zijn gelijk ook al komen ze uit dezelfde fabriek.

Dit heb ook helemaal nergens genoemd  :-\
Iedere fabrikant heeft zijn eigen RAW preset/jpg converter maar dat leidt echt niet tot supergrote prestatie verschillen zoals Kees dat suggereert:




Citaat
maar IK vind het een verkeerd vergelijk en verkeerd antwoord op de vraag

Het was inderdaad geen direct antwoord op de vraag in de startpost echter kreeg de discussie een andere wending door Lennart zijn vraag + antwoord van de TS.
Daar ben ik verder op ingehaakt met een objectief antwoord en vervolgens wordt ik op een  overdreven manier weggezet as onzinverkoper.
Dat kan naar mijn mening een stuk respectvoller bijvoorbeeld door te vragen van goh wat bedoel je nou precies Berend? Ik zie het namelijk zo en zo.
Met Kees zijn aanpak vind ik dat de boel onnodig op zijn spits is gedreven in dit topic.

My 2cts  :-[

RonHendriks

  • Gast
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #25 Gepost op: 15 oktober 2014, 14:06:32 »
Voor 499 euro kun je ook een K-50 krijgen, die is verrassend genoeg goedkoper dan de K-30:
http://www.cameranu.nl/nl/p339194/pentax-k-50-dslr-18-55mm-wr-zwart

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #24 Gepost op: 15 oktober 2014, 13:17:13 »
Mijn eerste idee was om mijn 3200 te vervangen door bv iets uit de 7000 serie, algemeen ben ik tevreden van nikon en mijn 3200 een toestel dat mij waar van mijn geld heeft gegeven.
In juli 2013 heb ik mijn eerste reflex aangekocht en dit was dus de 3200. Momenteel zit ik in mijn laatste maanden avondopleiding fotografie en loop je tegen de beperkingen aan van een instapreflex. Aangezien ik nog niet teveel objectieven heb (3 stuks) met een beperkte prijs heb ik nog de mogelijkheid om nog even rond te kijken naar andere merken.
Na "nog maar" pakweg 15 maanden fotografie heb je toch denk ik een betere kijk op de algemene markt van de spiegelreflexen.
Ik twijfelde tussen een nikon upgrade (naar de 7000 serie) een overstap naar sony bv A 77 of om Pentax een kans te geven (gelet op de goede testresultaten in bv chip).
Na het kijken voelen en veel lezen toch de keuze gemaakt om voor Pentax  te kiezen.
De reden waarvoor Pentax: toestel is leuk in de hand, leuk aanblik, het oog wil ook wat  ;) en ook wel en begrijp het niet verkeerd het niet volgen van het "kudde gedrag" de massa volgen naar Nikon en Canon, bekijk het als een wagen iedereen koopt een VW Golf, ik koop dan een Subaru XV.
Het onbekende in het merk spreekt mij hier ook aan.   
We kunnen mischien wel zeggen dat men vandaag geen slechte toestellen meer maakt en het soms zoeken is naar details...
dus zeker een terechte vraag.

Ok, dit is dus duidelijk.
Denk goed na wat je nu voor een andere cameramerk wil hebben.
Kijk dan ook naar de objectieven, want van de echte grote merken zal vreemdmerk objectievenbouwers meer in keuze hebben dan van een niet zo bekend merk.
Hou ook ingedachte, waar zit een servicecenter van je cameramerk, is dit in Nederland, waar je dus eventueel zelf heen kan rijden of zit dat in het buitenland waar je dan dus niet zo snel heen ga rijden en de tijd dat je je camera kwijt ben aan eventueele reparatie.