Auteur Topic: 2de hands k5 of nieuwe k30  (gelezen 6878 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnnieS

  • Gast
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #73 Gepost op: 10 december 2014, 04:27:48 »
Jullie lijken wel vrouwen (in ieder geval op de mijne dan toch)...teveel keuze is alleen maar moeilijk voor jullie  :D :D

Wie heeft er gezegd dat je alle objectieven zou moeten kopen?
Het is alleen verdomd handig als je kan kiezen uit een heel groot gebruikt aanbod

Helemaal mee eens,lensjes ? je kunt er nooit genoeg van hebben :D :D
Ben al gestopt met ze te Tellen  ::)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #73 Gepost op: 10 december 2014, 04:27:48 »

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #72 Gepost op: 8 december 2014, 22:38:34 »
Ik heb er dadelijk maar 3 Ron maar met hetzelfde bereik als ik er de TC 1.4. tussen zet, is meer dan genoeg ben ik nu achter. ;D
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

RonHendriks

  • Gast
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #71 Gepost op: 8 december 2014, 22:28:57 »
Ik heb momenteel 4 lenzen en eigenlijk ook geen plannen meer o daar iets bij te zetten. Met 31mm, 55mm, 85mm en 300mm kan ik zo'n beetje wel alles doen is mijn ervaring.

Offline kobus

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 880
  • Geslacht: Man
    • rdkfoto
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #70 Gepost op: 8 december 2014, 22:20:26 »
Gefeliciteerd met je aankoop Davidvh.
Tot op de dag van vandaag met Pentax gefotografeerd en altijd goed bevallen.
Toch een overstap aan het doen, de CanonD7II ligt al hier, nu wachten op de objectieven die via een ander kanaal komen.

Ligt toch echt niet als plastic in de hand zoals Edzo vind bij de D7I,je hebt nu echt iets in handen zeker met de grip erbij.
De reden voor mij om deze stap te maken is puur de AF, heb hem getest in de winkel op verschillende afstanden met de 24-70 f2.8, en echt elke foto was scherp. (het was echt aanleggen en schieten)
Als Pentax met een snellere AF was gekomen had ik niet over gestapt, maar voor mijn doeleinden (sport) begon ik echt tekort te komen helaas.

Voorts denk ik leven en laten leven, de een heeft iets wat de ander niet heeft en andersom.
Een ding is zeker vind ik, de sfeer op dit forum is een stuk prettiger als op het EOS forum.
Als er geen honden in de hemel zijn, laat mij dan maar naar de hel gaan

Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 225
  • Geslacht: Man
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #69 Gepost op: 8 december 2014, 20:57:32 »
Jullie lijken wel vrouwen (in ieder geval op de mijne dan toch)...teveel keuze is alleen maar moeilijk voor jullie  :D :D

Wie heeft er gezegd dat je alle objectieven zou moeten kopen?
Het is alleen verdomd handig als je kan kiezen uit een heel groot gebruikt aanbod
Groeten van Henk van Zuylen

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #68 Gepost op: 8 december 2014, 16:45:20 »
Nou nou Mike  :laugh: niemand heeft hier over 'honderden' objectieven toch ?

Zoveel heeft Thoran er ook niet (denk ik), maar er is m.i. echt helemaal niks mis mee om veel spullen te hebben en met dat stof vangen valt het wel mee en daarnaast zijn dat ook in geval van Pentax zeker geen 'Lada's'.. :)

Ik zal er nog eens een separate thread aan proberen te wijden vanavond, als ik tenminste na het ver- en bewerken van de dit weekend geschoten files nog tijd over heb.

Maar om één voorbeeld te noemen: de 50-135 2.8 is super, maar op dezelfde brandpuntsafstand totaal niet vergelijkbaar met de K 50 1.2 of een 85 1.4, dat zijn totaal verschillende beestjes waar je totaal andere dingen mee kunt doen, vind ik dan.

Groeten Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

newmikey2

  • Gast
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #67 Gepost op: 8 december 2014, 16:29:49 »
Grote aantallen zijn geen teken van kwaliteit, er zijn in het verleden meer Lada's geproduceerd dan Mercedes....  :)

Het gaat erom dat je een aantal lenzen in je tas hebt waar je je volledige behoefte mee kunt afdekken. Meer is overbodig en staat alleen maar stof te happen.
Pentax, Tamron en Sigma kunnen in mijn behoefte voorzien.
Bert slaat de spijker op z'n kop. Wat voor nut heeft een scala aan honderden objectieven als je er maar zo'n 3 à 4 gebruikt? Ik heb zelfs met het "beperkte" aanbod van Pentax, Tamron en Sigma al meer objectieven in de tas en op de plank dan die ik wekelijks of zelf maandelijks gebruik. Wat moet je in godsnaam met al dat glaswerk?

Voorbeelden van objectieven die bij mij maar heel soms van de plank komen zijn de Arsat 80mm/f2.8 tilt, de Lensbaby35, de Sigma 8-16, de DA50mm/f1.8 en de Tamron 90mm/f2.8

Dagelijks/wekelijks gebruik zijn bijv. de DA*50-135mm/f2.8, de 17-50mm/f2.8. de DA55-300mm waar 98% van al mijn shots mee gemaakt worden en uiteraard de GR die met zijn vaste 18.3mm/f2.8 mijn go-to groothoek oplossing is (en ongeveer net zo duur als een evenredige lens voor de Pentax).

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #66 Gepost op: 8 december 2014, 15:48:39 »
Ik heb een glas spaarpot ..

je bedoelt een lege flessen bak, voor het statiegeld?  ;)

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #65 Gepost op: 8 december 2014, 14:39:43 »
Ik heb een glas spaarpot ..

Dat is handig, dan kun je zien hoever hij vol is....  :D

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #64 Gepost op: 8 december 2014, 14:30:05 »
Ik heb een glas spaarpot ..

En daar is helemaal niks mis mee hoor, wacht maar als die fullframe er ooit nog komt, dan ben jij al 'klaar' voordat alle prijzen van pentax glas geschikt voor FF de hoogte in schieten  :lolk:

En da's ook visie...lange termijn visie  :evil: Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #63 Gepost op: 2 december 2014, 06:31:54 »

Snik .. wrijf het maar in .......
:rofl2: :evil:
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #62 Gepost op: 1 december 2014, 21:46:52 »
Ik heb een glas spaarpot .. 

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10672
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #61 Gepost op: 1 december 2014, 21:07:20 »

Snik .. wrijf het maar in .......

Voel je je aangesproken dan?  :evil: :evil: :angel:

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #60 Gepost op: 1 december 2014, 20:55:39 »

Maar ik denk niet dat een fotograaf met visie met de regelmaat van de klok glas aankoopt, .....


Snik .. wrijf het maar in .......

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10672
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #59 Gepost op: 1 december 2014, 20:42:38 »
Heren,
 Eerlijk gezegd lees ik graag deze discussie, hier kan ook de reden lezen waarom ik een Pentax heb aangekocht.
Niet meegaan met de massa maar een eigen soms eigenzinnige koers volgen. Het is juist dat het aanbod van lenzen niet zo groot is in nieuw of tweedehands.
Waardoor ik nog net de bomen door het bos kan zien (wat bij andere merken niet altijd zo is).
Maar ik denk niet dat een fotograaf met visie met de regelmaat van de klok glas aankoopt, dus ik heb geen behoefte aan een supermarkt vol objectieven....

Wijze woorden  ;)

Offline davidvh

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • http://www.davidvanhecke.com/
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #58 Gepost op: 1 december 2014, 20:36:41 »
Heren,
 Eerlijk gezegd lees ik graag deze discussie, hier kan ook de reden lezen waarom ik een Pentax heb aangekocht.
Niet meegaan met de massa maar een eigen soms eigenzinnige koers volgen. Het is juist dat het aanbod van lenzen niet zo groot is in nieuw of tweedehands.
Waardoor ik nog net de bomen door het bos kan zien (wat bij andere merken niet altijd zo is).
Maar ik denk niet dat een fotograaf met visie met de regelmaat van de klok glas aankoopt, dus ik heb geen behoefte aan een supermarkt vol objectieven....


De foto's zijn er en je neemt ze gewoon.(Robert Capa)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #57 Gepost op: 1 december 2014, 19:26:53 »
Euh, heb je mij ergens iets of iemand af horen kraken dan  ???

Maar goed, het is duidelijk, terug on-topic
Nee Henk, dat zeg ik toch ook niet? Ik zei enkel dat Canikonisten dit vaak als argument gebruiken om underdog Pentax te bashen.  Don't take this personal! ☺
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 225
  • Geslacht: Man
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #56 Gepost op: 1 december 2014, 18:48:28 »
Dit is een non-argument die Canikonisten altijd gebruiken om Pentax af te kraken

Euh, heb je mij ergens iets of iemand af horen kraken dan  ???

Maar goed, het is duidelijk, terug on-topic
Groeten van Henk van Zuylen

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #55 Gepost op: 1 december 2014, 14:36:15 »
Grote aantallen zijn geen teken van kwaliteit, er zijn in het verleden meer Lada's geproduceerd dan Mercedes....  :)

Het gaat erom dat je een aantal lenzen in je tas hebt waar je je volledige behoefte mee kunt afdekken. Meer is overbodig en staat alleen maar stof te happen.
Pentax, Tamron en Sigma kunnen in mijn behoefte voorzien.

Helemaal mee eens! Dit is een non-argument die Canikonisten altijd gebruiken om Pentax af te kraken. Maar mij ontgaat het nut van bijvoorbeeld het kunnen kiezen uit 15 of meer verschillende lenzen rond de 35mm, als je voor  Pentax kan kiezen uit (zo even uit de vuist weg, er zal zeker meer te koop zijn) 6 kwalitatief hoogwaardige lenzen in alle prijsklasses:
Voorbeeld: Sigma 30mm F1.4 DG HSM ART, Pentax SMC DA 31mm f/1.8 AL Limited, Pentax SMC DA 35mm F2.4, Pentax HD DA 35mm f/2.8 Macro Limited , Sigma 35mm F1.4 DG HSM ART, Pentax SMC DA 40mm f/2.8 AL Limited.

Voor mij is de verkrijgbaarheid nooit een probleem geweest. Binnen 20 kilometer van mijn huis (niet in de randstad) zijn al twee pentaxdealers waar ik een lens of camera kan uitproberen en dan is er nog internet. Ik weet het, in veel fotozaken en mega-stores (mediamarkt) is het voornamelijk Canikon wat de klok slaat. Sowhat! Hoe vaak koop je een lens? Wekelijks, maandelijks? Meestal nog niet eens jaarlijks. Als je voorzien bent in je lenskeuzes ben je klaar en komen er sporadisch lenzen bij. Vaak is daar dan al lang over nagedacht en is eventueel bestellen en een weekje wachten toch geen probleem van grote omvang.

Maar we gaan een beetje off-topic, sorry David! Heel veel plezier met je K5, en die sportfoto ziet er niet verkeerd uit.

Groet, Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #54 Gepost op: 1 december 2014, 12:23:53 »
Klopt, maar het is nou eenmaal veel makkelijker een mooi gebruikt objectief voor een Canon of Nikon te kopen.
Dat jullie dat niet leuk vinden of niet willen zien, kan ik ook niet helpen natuurlijk ;)

Dit is dus ook zo.
Ik heb een Nikon D7000 body tweedehands en objectieven van andere merken dus ook tweedehands gekocht.
Je kan met een objectief uit de jaren '70 nog mooiere foto's maken als een nieuw objectief wat nu in de winkel ligt.




Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 225
  • Geslacht: Man
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #53 Gepost op: 1 december 2014, 12:11:02 »
Klopt, maar het is nou eenmaal veel makkelijker een mooi gebruikt objectief voor een Canon of Nikon te kopen.
Dat jullie dat niet leuk vinden of niet willen zien, kan ik ook niet helpen natuurlijk ;)
Groeten van Henk van Zuylen

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #52 Gepost op: 1 december 2014, 11:01:32 »
Grote aantallen zijn geen teken van kwaliteit, er zijn in het verleden meer Lada's geproduceerd dan Mercedes....  :)

Het gaat erom dat je een aantal lenzen in je tas hebt waar je je volledige behoefte mee kunt afdekken. Meer is overbodig en staat alleen maar stof te happen.
Pentax, Tamron en Sigma kunnen in mijn behoefte voorzien.

Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 225
  • Geslacht: Man
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #51 Gepost op: 1 december 2014, 10:01:38 »
De keuze uit het aantal objectieven zou een argument kunnen zijn.
Maar tot nu toe zijn er meer dan genoeg objectieven waar ik uit kan kiezen

Natuurlijk zijn er meer dan genoeg objectieven om uit te kiezen, meer als de gemiddelde gebruiker kan betalen waarschijnlijk :)
Maar dat doet niks aan het feit dat er voor Nikon en Canon gewoon veel meer keuze, zeker gebruikt.
Tik anders maar een `Canon lens` in op MP en daarna hetzelfde voor Pentax  ;)

Maak je overigens vooral geen zorgen, ik ben nog steeds Pentax liefhebber, maar ik vindt wel dat je reëel moet blijven
Groeten van Henk van Zuylen

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #50 Gepost op: 1 december 2014, 08:48:25 »
De keuze uit het aantal objectieven zou een argument kunnen zijn.
Maar tot nu toe zijn er meer dan genoeg objectieven waar ik uit kan kiezen, er mag overigens wel wat meer keuze zijn rond de 500 mm voor mij persoonlijk.

Vergelijk het maar met Apps voor Android, Apple en Windows Phone, met 200.000 apps is er toch wel genoeg te kiezen dacht ik zelf, blijkbaar helemaal niet als ik die recensies lees.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline kareltjepiek

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 225
  • Geslacht: Man
Re: 2de hands k5 of nieuwe k30
« Reactie #49 Gepost op: 1 december 2014, 06:57:40 »
maar Pentax is op zijn minst gelijkwaardig

Ongetwijfeld waar.

Maar jullie vergeten steevast één, toch wel belangrijk argument, namelijk de keuze aan objectieven.
Voor een Nikon is nou eenmaal veel meer te koop en voor een Canon nóg veel meer.
En de de vele verkochte Nikon en Canon camera's heeft ook zijn weerslag op het aanbod gebruikte objectieven.
Daarnaast is hoe een camera in iemands hand ligt ook geheel subjectief nietwaar.
Groeten van Henk van Zuylen