Auteur Topic: spotmeting k-5 gaat niet goed  (gelezen 1586 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #23 Gepost op: 29 juli 2014, 14:12:02 »
Als je een speciaal matglas gebruikt dan werkt spotmeting alleen goed als je lenzen gebruikt met een lichtsterkte van F2.8 of beter. Dit wordt onder andere ook aangegeven op de site van Katzeye, een bekende maker.
Lees de info over "metering information" in dit stuk http://www.katzeyeoptics.com/item--Pentax-K-3-K-5-K-5II-K-7-K-30-K-50-K-500-Focusing-Screen--prod_K7.html

grtz, Andre

Tja maar dat het zo veel verschil maakte  :'(
Maar goed het verklaart wel waarom mijn licht zwakke zoom er last van heeft en mijn 1.8 77mm spot-on  ;)

Bedankt.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #23 Gepost op: 29 juli 2014, 14:12:02 »

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2014, 14:12:02 »
Als je een speciaal matglas gebruikt dan werkt spotmeting alleen goed als je lenzen gebruikt met een lichtsterkte van F2.8 of beter. Dit wordt onder andere ook aangegeven op de site van Katzeye, een bekende maker.
Lees de info over "metering information" in dit stuk http://www.katzeyeoptics.com/item--Pentax-K-3-K-5-K-5II-K-7-K-30-K-50-K-500-Focusing-Screen--prod_K7.html

grtz, Andre

Tja maar dat het zo veel verschil maakte  :'(
Maar goed het verklaart wel waarom mijn licht zwakke zoom er last van heeft en mijn 1.8 77mm spot-on  ;)

Bedankt.
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #21 Gepost op: 29 juli 2014, 13:25:01 »
Ik had al eerder een opmerking gemaakt.

Maar wat ik zie en dat is, dat de ISO wel heel erg hoog sta.

Zet die ISO vast op 100 en ga dan verder zo in de M stand.


Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2014, 13:25:01 »
Ik had al eerder een opmerking gemaakt.

Maar wat ik zie en dat is, dat de ISO wel heel erg hoog sta.

Zet die ISO vast op 100 en ga dan verder zo in de M stand.


Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1234
  • Geslacht: Man
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #19 Gepost op: 29 juli 2014, 12:40:44 »
zag deze topic al een tijdje staan maar nooit ingekeken omdat ik geen k-5 heb. Maar uit neuwschierigheid toch maar gekeken. En ik denk dat ik weet waar het fout gaat. En dat is waar berend het over heeft, in de M stand heb je geen belichtingscorrectie nodig.
Door te schuiven met je diafragma en sluitertijd kan je hem zelf op +1.
Als ik kijk naar je eerste foto, en je instellingen, dan denk ik dat de fout zit dat je eerste instellingen niet goed zijn. je fotografeerd buiten, met een ISO 2000 1/25 en f4.5 . Ik denk dat je al op +5.5 zit zo. En volgens mij is ht bij de K-5 net als de K-7, in de zoeker zie je tot +/-3 stops aangegeven. Dus bij jou zal je niks hebben gezien, als je dan ook nog eens de belichtings correctie toepast wordt het helemal erg.

Dus je ISO vastzetten en alleen diafragma en sluitertijd veranderen. en absoluut van je belichtingscorrectie afblijven.
En als je het even niet meer weet, op de groene knop drukken, en de camera zal alles naar een gemiddelde goede belichtingswaarde terugzetten. en dan kan je weer verder kijken wat beste instellingen voor jou zijn.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1234
  • Geslacht: Man
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2014, 12:40:44 »
zag deze topic al een tijdje staan maar nooit ingekeken omdat ik geen k-5 heb. Maar uit neuwschierigheid toch maar gekeken. En ik denk dat ik weet waar het fout gaat. En dat is waar berend het over heeft, in de M stand heb je geen belichtingscorrectie nodig.
Door te schuiven met je diafragma en sluitertijd kan je hem zelf op +1.
Als ik kijk naar je eerste foto, en je instellingen, dan denk ik dat de fout zit dat je eerste instellingen niet goed zijn. je fotografeerd buiten, met een ISO 2000 1/25 en f4.5 . Ik denk dat je al op +5.5 zit zo. En volgens mij is ht bij de K-5 net als de K-7, in de zoeker zie je tot +/-3 stops aangegeven. Dus bij jou zal je niks hebben gezien, als je dan ook nog eens de belichtings correctie toepast wordt het helemal erg.

Dus je ISO vastzetten en alleen diafragma en sluitertijd veranderen. en absoluut van je belichtingscorrectie afblijven.
En als je het even niet meer weet, op de groene knop drukken, en de camera zal alles naar een gemiddelde goede belichtingswaarde terugzetten. en dan kan je weer verder kijken wat beste instellingen voor jou zijn.

JohnnieS

  • Gast
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #17 Gepost op: 29 juli 2014, 11:51:44 »
Ja, dat is tot nu toe de beste verklaring  Gert Jan  :good:
Er is inderdaad verschil tussen de Lenzen,maar waardoor ::)

JohnnieS

  • Gast
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2014, 11:51:44 »
Ja, dat is tot nu toe de beste verklaring  Gert Jan  :good:
Er is inderdaad verschil tussen de Lenzen,maar waardoor ::)

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #15 Gepost op: 29 juli 2014, 11:48:16 »

Heb je het strandaard matglas in de kamera zitten, of een speciale met een deelwig om goed handmatig scherpte kunnen stellen?
Zo een heb ik in mijn (k3) zitten en dat gaat niet goed met spotmeting, vaak overbelicht.

Als je een speciaal matglas gebruikt dan werkt spotmeting alleen goed als je lenzen gebruikt met een lichtsterkte van F2.8 of beter. Dit wordt onder andere ook aangegeven op de site van Katzeye, een bekende maker.
Lees de info over "metering information" in dit stuk http://www.katzeyeoptics.com/item--Pentax-K-3-K-5-K-5II-K-7-K-30-K-50-K-500-Focusing-Screen--prod_K7.html

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2014, 11:48:16 »

Heb je het strandaard matglas in de kamera zitten, of een speciale met een deelwig om goed handmatig scherpte kunnen stellen?
Zo een heb ik in mijn (k3) zitten en dat gaat niet goed met spotmeting, vaak overbelicht.

Als je een speciaal matglas gebruikt dan werkt spotmeting alleen goed als je lenzen gebruikt met een lichtsterkte van F2.8 of beter. Dit wordt onder andere ook aangegeven op de site van Katzeye, een bekende maker.
Lees de info over "metering information" in dit stuk http://www.katzeyeoptics.com/item--Pentax-K-3-K-5-K-5II-K-7-K-30-K-50-K-500-Focusing-Screen--prod_K7.html

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2014, 13:35:58 »
Hoi,

Heb je het strandaard matglas in de kamera zitten, of een speciale met een deelwig om goed handmatig scherpte kunnen stellen?
Zo een heb ik in mijn (k3) zitten en dat gaat niet goed met spotmeting, vaak overbelicht.

Stel je wil het pad van alles handmatig bewandelen, dan meet je met de spotmeting op het gezicht, de kamera interpreteert dit als de gemiddelde helderheid (18% grijs)
dat is dus halverwege op een logaritmische schaal.
Nu is de huid van het meisje in het echt veel lichter dan 18% grijs dus om dat goed te krijgen moet je de belichting zo bij stellen dat hij op +2 komt te staan in de zoeker.
Of op 0 als je de belichtingscompensatie op +2 hebt staan.

Ik las je start topic nog een keer goed, en mijn verhaal is dus het zelfde als jij op de workshop geleerd hebt  ;) (+1 of +2 is een kwestie van smaak)

Als je de belichtingen meter en de verschillenden standen niet helemaal vertrouwd kun je het volgende doen, neem een egaal oppervlak bijvoorbeeld een betonnen muurtje met daar ook gelijkmatig licht, bv zon licht van een bewolkte hemel.
Het mag nu niet uitmaken of je spot intergraal met nadruk op het centrum of matrix meting gebruikt, in alle gevallen moet het belichtingen advies het zelfde zijn.

Proef op de som op mijn kamera de FA77mm 1,8 kamera vast op ISO 2500 en ja hoor in met alle meetmethoden was het advies F5,6 1/50 dus de theorie klopt.

Maar met mijn DA 18-135 3.5 - 5,6 werd het een janboel

DA zoom ook op ~ 77 mm
 
spot meting                                         : F5,6 0,6   :'(         + 4,5  totaal wit
intergraal met nadruk op het centrum    : F5,5 1/30  :)            ongeveer goed
matrix                                                 : F5,6 1/80  ???     - 1 1/3 stop te donker !

Tja dit kan aan het matglas liggen, maar ik zie wel een sterke afhankelijkheid van het type lens.

Overigens als je donkerder foto's wil moet je naar de min kant compenseren.

Dus ik denk dat jij niet echt iets fout doet, maar dat spot meting in combinatie met jouw zoom objectief geen gelukkige combinatie is.  :schaam:

Vriendelijke groet Gert Jan
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2014, 15:25:44 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2014, 16:30:55 »
Ik gebruik nooit auto-iso. Ook dat wil ik graag in de hand hebben.

Ik heb het vanavond nog eens geprobeerd, maar dan met een f/2.8 lens. Dit keer ging het spotmeten op het model (mijn schoonzusje) wel goed. Wel bij 2.8 Dus het is wel goed mogelijk zonder de belichtingscompensatie te gebruiken.

@ Mharda: ik wil graag de camera door en door kennen. Dat is bij mijn K5 nog niet zo en dat frustreert af en toe ;) Ik voel me af en toe al een vreemde eend in de bijt tussen al die Canon en Nikon gebruikers en als ik dan ook nog eens sta te prutsen met het licht meten...

Voor mijn fotografie vertrouw ik ook op de lichtmeting door de lens, dus een lichtmeter heb ik niet. Vind het maar ondingen om mee te werken ;) Een cursus van Frank Doorhof staat nog wel op de planning.

Ik wil als Nikon gebruiker een tip geven, weet dan NIET of dit ook goed werk voor Pentax Digitaal.

Werk met Diafragma voorkeuze, sluit die dan ook 2 of 3 stops, Matrixmeting, scherpstelpunt kan ik dus verplaatsen,vaste ISO en belicht altijd -0.3 of -0.7 onder, dat ligt er dus aan of de lucht of wat dan ook veel ga clippen.
Zou ik die belichting op 0 laten staan en zit veel clippen in mijn foto, dan ben ik dus ook veel data kwijt, wat ik met fotobewerking niet meer terug krijg.
Nikon toestellen belichten altijd wat over, daarom die correctie naar -0.3 of meer.


Offline AcirE

  • Newbie
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Vrouw
  • Genieten van mijn K20D
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2014, 21:52:18 »
Als je in de M stand fotografeert moet je absoluut geen belichtingscompensatie gebruiken daar maak je het alleen maar ingewikkelder door.
Misschien zit het probleem hem in de auto-iso, wordt deze automatisch uitgeschakeld in de M stand?
Bij Nikon moet je dat handmatig uit zetten anders werkt de camera in TAV stand.

Ik gebruik nooit auto-iso. Ook dat wil ik graag in de hand hebben.

Ik heb het vanavond nog eens geprobeerd, maar dan met een f/2.8 lens. Dit keer ging het spotmeten op het model (mijn schoonzusje) wel goed. Wel bij 2.8 Dus het is wel goed mogelijk zonder de belichtingscompensatie te gebruiken.

@ Mharda: ik wil graag de camera door en door kennen. Dat is bij mijn K5 nog niet zo en dat frustreert af en toe ;) Ik voel me af en toe al een vreemde eend in de bijt tussen al die Canon en Nikon gebruikers en als ik dan ook nog eens sta te prutsen met het licht meten...

Voor mijn fotografie vertrouw ik ook op de lichtmeting door de lens, dus een lichtmeter heb ik niet. Vind het maar ondingen om mee te werken ;) Een cursus van Frank Doorhof staat nog wel op de planning.

bbwijdieks

  • Gast
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #10 Gepost op: 24 juli 2014, 11:03:39 »
Als je in de M stand fotografeert moet je absoluut geen belichtingscompensatie gebruiken daar maak je het alleen maar ingewikkelder door.
Misschien zit het probleem hem in de auto-iso, wordt deze automatisch uitgeschakeld in de M stand?
Bij Nikon moet je dat handmatig uit zetten anders werkt de camera in TAV stand.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #9 Gepost op: 24 juli 2014, 09:45:15 »
Ik kan je in ieder geval geruststellen: spotmeting gaat gewoon prima met de K5. Ik gebruik het zelf hel vaak om bijvoorbeeld een vogel tegen een lichtblauwe lucht neer te zetten. Lens zou niet of nauwelijks uit mogen maken...

Wat ik wel zie aan de instellingen is dat 1/25 tegen 1/200 tegen elkaar wordt afgezet: dat geeft 1/25 naar 1/50, 1/50 naar 1/100 en 1/100 naar 1/200 oftewel drie stops!

Ik kan van een afstand niet meekijken in je camera maar het resultaat (het verschil tussen de twee foto's) klopt als een bus.

Toch is de knop belichtingscompensatie er niet voor niets: alle functies blijven intact (denk aan een combi met flitsers!),  en het werk super simpel. Ik heb laatst vuurspuwers gefotografeerd en kreeg de tip twee stops onderbelichten... Even knopje indrukken, -2 dial, en gewoon verder fotograferen zoals je gewend bent.

Even afgezien van 'intellectuele nieuwsgierigheid" (overigens een goede eigenschap, ik wil ook graag alles weten!), moet je je niet te druk maken, het blijkt prima te werken :)

Meervlaksmeting gebruik ik zelden: CWA is mijn standaard, spot als het moet. Maar dat hangt natuurlijk helemaal van je onderwerp af.

Wil je echt meer doen met licht meten, dan is de koop van een lichtmeter een aanrader. En voor cursussen kan je dan aan Frank Doorhof denken, die is gek op de lichtmeter. Ik heb er hier een liggen, maar heb hem maar één keer gebruikt, ik vind de camera prima licht meten voor mijn doel :)
 
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2014, 09:49:47 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline AcirE

  • Newbie
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Vrouw
  • Genieten van mijn K20D
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2014, 23:04:07 »
Hier een aantal foto's (SOOC)

Foto 1:
exif: f/4.5, 1/25, ISO 2000 - pas bij deze instellingen kreeg ik via spotmeting een +1 te zien. Maar foto wel overbelicht



Foto 2:
exif: f/4.5, 1/200, ISO 2000 - bij deze de belichtingscompensatie op +1 gezet. Ging al aardig richting wat ik moest hebben. Ik had alleen de ISO nog te hoog staan (niet op gelet omdat ik zo met het lichtmeten bezig was)



Foto 3:
exif: f/4.5, 1/200, ISO 640 - hier de belichtingscompensatie op +0.7 Deze foto is wel goed, maar ook hier de spotmeting op 0 gehouden (later in de nabewerking alleen iets meer contrast gegeven) en ISO had nog iets omlaag gekund




Ik gebruik altijd de meervlaksmeting, daarom ook zo'n 'newbie' op spotmeting gebied...

Offline AcirE

  • Newbie
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Vrouw
  • Genieten van mijn K20D
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2014, 22:40:42 »
Ik ben even achter mijn pc gekropen om antwoord te geven.

Ik fotografeer altijd in M
sluitertijd 1/200 of sneller
f/4.0
Iso: variabel
gebruikte lens: FA 24-90 mm 3.5-4.5


Tijdens het praktijkgedeelte kon ik blijven zoeken naar die +1 en als ik dat dan had, kreeg ik alleen maar overbelichte foto's. Na heel veel gekloot ben ik maar op de belichtingscompensatie overgestapt en heb de lichtmeting via spotmeting op de 0 gehouden.

Toch vind ik het vreemd dat je de belichtingscompensatie nodig hebt om het juiste resultaat te krijgen. Mijns inziens zou het met alleen de spotmeting ook moeten. Of ik heb op de verkeerde manier gebruik gemaakt van de spotmeting (lens volledig uitgezoomd - dus op 24 mm - en dan het meetpunt op de huid - waar er vlak licht is - gericht) waardoor ook de omgeving is meegenomen.

Ik zal zo dadelijk nog even foto's tonen. Moet even nazoeken hoe dat hier ook alweer zat. Ik ben een lange tijd weggeweest van dit forum.

bbwijdieks

  • Gast
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2014, 13:03:27 »
Wat meer info over de opnamestand (A, S, M etc.) is wel handig, de lens en natuurlijk ook de foto's in kwestie
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2014, 13:07:52 door Berend »

bbwijdieks

  • Gast
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2014, 13:03:27 »
Wat meer info over de opnamestand (A, S, M etc.) is wel handig, de lens en natuurlijk ook de foto's in kwestie
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2014, 13:07:52 door Berend »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2014, 12:35:44 »
Kan je iets meer vertellen over je instellingen? De K5 werkt prima met spotmeting... Als ik +1 zou moeten gebruiken, dan zou ik echt de belichtingscompensatie gebruiken. Ik vind dat de meest simpele oplossing...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2014, 12:35:44 »
Kan je iets meer vertellen over je instellingen? De K5 werkt prima met spotmeting... Als ik +1 zou moeten gebruiken, dan zou ik echt de belichtingscompensatie gebruiken. Ik vind dat de meest simpele oplossing...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline AcirE

  • Newbie
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Vrouw
  • Genieten van mijn K20D
spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2014, 10:02:19 »
Hallo allemaal,

Afgelopen zondag had ik een workshop fotograferen met natuurlijk licht (buiten) met modellen waarbij ik moest spotmeten op de huid. Ik moest mijn sluitertijd en evt iso zo aanpassen dat ik de belichting op +1 zou krijgen. Diafragma stond helemaal open.

Het rare was dat wanneer ik die +1 bereikt had, mijn foto's extreem overbelicht raakten. Ik kan in mijn handleiding niet vinden hoe de lichtmeting bij de k5 is.

Kan iemand hier mij dat vertellen? Spotmeting moet gewoon kunnen en ook een juiste belichting weergeven. Nu heb ik belichtingcorrectie (Ev) toegepast en de lichtmeter in de zoeker op 0 gehouden, maar dat is zo omslachtig naar mijn idee.

Of werkt de lichtmeting bij de k5 net andersom? Voor we. +1 moet je -1 in de zoeker zien. Ik heb de k5 nog niet zolang, dus ken hem nog niet van voor naar achter...

Offline AcirE

  • Newbie
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Vrouw
  • Genieten van mijn K20D
spotmeting k-5 gaat niet goed
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2014, 10:02:19 »
Hallo allemaal,

Afgelopen zondag had ik een workshop fotograferen met natuurlijk licht (buiten) met modellen waarbij ik moest spotmeten op de huid. Ik moest mijn sluitertijd en evt iso zo aanpassen dat ik de belichting op +1 zou krijgen. Diafragma stond helemaal open.

Het rare was dat wanneer ik die +1 bereikt had, mijn foto's extreem overbelicht raakten. Ik kan in mijn handleiding niet vinden hoe de lichtmeting bij de k5 is.

Kan iemand hier mij dat vertellen? Spotmeting moet gewoon kunnen en ook een juiste belichting weergeven. Nu heb ik belichtingcorrectie (Ev) toegepast en de lichtmeter in de zoeker op 0 gehouden, maar dat is zo omslachtig naar mijn idee.

Of werkt de lichtmeting bij de k5 net andersom? Voor we. +1 moet je -1 in de zoeker zien. Ik heb de k5 nog niet zolang, dus ken hem nog niet van voor naar achter...