Auteur Topic: K20 zoeker schuif los geschoten HELP  (gelezen 579 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: K20 zoeker schuif los geschoten HELP
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2013, 22:06:51 »
Ik heb ervaring met het openhalen van camera's  :D Ik heb 2 weken terug geprobeerd de zoeker van een K-m te vervangen. Het onderdeel met het schuifje zit vastgelijmd aan de zoeker. Je kan deze echter wel goed loshalen. Is alleen even de vraag of het schuifje kapot is of het onderdeel in de zoeker zelf. Als je het juiste onderdeel hebt is het dus geen enorme klus. Die 250 euro zou ik er dus zeker niet voor geven.
Ik ben zelf momenteel bezig een vervangingsonderdeel voor mijn K-m te bestellen als de prijs meevalt.

Hier zie je hoe het openhalen gaat (heb ik gemaakt tijdens mijn klusje) https://vimeo.com/79376948

Boven de zoeker zitten wat kabels maar deze zitten goed vast. Er zit genoeg ruimte op om voorzichtig de bovenkant wat op te tillen en naar voren te halen.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K20 zoeker schuif los geschoten HELP
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2013, 22:06:51 »

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: K20 zoeker schuif los geschoten HELP
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2013, 21:56:59 »
Tja, ik vraag me af of dit €250 gaart kosten, hoewel de reparatie prijzen wel stevig aan de prijs zijn. Naar mijn idee zou € 120 ook mogelijk zijn.
Alternatief is uit te kijken naar een andere reparateur in jouw buurt. Er is ergens wel een topic die aantal namen met reparateurs bevat. Ik ken er één in Leiden toevallig waar ik ooit geweest ben.

Zelf open proberen te maken is ook een alternatief, maar er zitten op die plek (boven spiegelhuis) wel erg veel draadjes van de elektronica.

Kaylen

  • Gast
K20 zoeker schuif los geschoten HELP
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2013, 17:48:04 »
IK heb een K20 en vorige week tijdens het fotograferen, wilde ik mijn zoeker iets scherper maken, waarna hij ineens helemaal wazig werd en ik het schuifje zonder weerstand heen en weer kan schuiven. Het lijkt dus alsof hij is losgeschoten.

Is dit eenvoudig zelf te repareren en zo ja is er iemand toevallig die hier ervaring mee heeft en evt zou willen helpen?

Ik ben naar de dealer geweest en het gaat me zeker 250 euro kosten als ik hem opstuur en dat geld heb ik niet, maar vind het ook wel veel voor een los schuifje. :-(