Auteur Topic: Schimmel detecteren  (gelezen 1171 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wailer

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
Re: Schimmel detecteren
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2019, 21:15:20 »
Dank Arno!


Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Schimmel detecteren
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2019, 21:15:20 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Schimmel detecteren
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2019, 21:06:57 »
Schimmel sporen komen bijna overal voor. Als zij uitgroeien en schimmeldraden vormen, hangt voor een groot deel af van hoe vochtig het is (zie paddenstoelen die nu overal te zien zijn). Schimmeldraden kun je met het blote oog zien, maar je kan uiteraard ook hulpmiddelen gebruiken voor een sterkere vergroting; misschien moet je dan wel de lens uit elkaar halen om ze met een binoculair o.i.d. te bekijken. Als er geen schimmeldraden zichtbaar zijn en je lenzen worden droog bewaard, dan krijg je daar volgens mij ook geen last van.

Groeten, Arno

Offline Wailer

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
Re: Schimmel detecteren
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:42:44 »
Je begrijp je punt, maar mijn vraag ging vooral over of schimmel te detecteren is.

Ik gaf een wat te uitgebreide inleiding denk ik.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Schimmel detecteren
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:32:13 »
Ik ben op zoek naar oudere lenzen. Primes. Om zo macro te kunnen proberen met omkeren enz. En omdat het gewoon kwalitief goed glas is voor niet al te hoge prijzen.

Bovenstaande zinnen kan je plaatsen in de rubriek: Te koop gevraagd. Wel is het handig om je voorkeur voor bepaalde brandpuntafstanden erbij te vermelden.
Voor een sterkere vergroting dan 1:1  gebruik ik een Pentax 100mm F4 macro met daarop een omkeerring en een omgekeerd gemonteerde Pentax 50mm F1.7 De vergroting wordt dan, afhankelijk van de ingestelde afstand van de 100mm lens, 2:1 tot ongeveer 2.5:1. Voordeel van deze constructie is dat je het diafragma van de normaal gemonteerde lens kan gebruiken.

Groeten, Arno

Offline Wailer

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
Schimmel detecteren
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2019, 14:31:05 »
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar oudere lenzen. Primes. Om zo macro te kunnen proberen met omkeren enz. En omdat het gewoon kwalitief goed glas is voor niet al te hoge prijzen.

Risico is uiteraard schimmel in deze oudere objectieven. Is er een manier om schimmel te detecteren?  Dan bedoel ik niet alleen goed kijken, maar misschien is er een lichtje ofzo dat als hulpmiddel kan dienen? Ik meen dit ergens gelezen te hebben.

Dank weer!