Auteur Topic: K-7 bewegingsonscherpte door de sluiter zelf!  (gelezen 1179 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:K-7 bewegingsonscherpte door de sluiter zelf!
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2010, 22:36:26 »
ja ik was er ook al aan blijven haken - dacht dat het aan mij lag. Benieuwd wat Ron nu eigenlijk bedoelt.
Even zoeken, maar deze quote viel me meteen op:
Early efficiency tests of the K-7 shake reduction suggested that it may be ineffective at fast shutter speeds as required for long focal lengths. This was a preliminary conclusion we proved to be wrong.
Zo ga je al lerende weer verder. Dingen als frontfocus zijn ook pas relatief nieuw in ontdekking, terwijl ze er technisch toch zeker langer moeten zijn geweest.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:K-7 bewegingsonscherpte door de sluiter zelf!
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2010, 22:36:26 »

42

  • Gast
Re:K-7 bewegingsonscherpte door de sluiter zelf!
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2010, 22:22:22 »
De bewegende delen van de camera zijn altijd al een probleem geweest voor ultieme scherpte. Iets wat ook zeker mee speelt in de camera waarnaar jij je vernoemd heb, de Pentax 6x7. Door het gebruik van sensors met meer pixels en door nieuwe technieken als een zwevende sensor komen dergelijke verschijnselen steeds meer aan het licht helaas. Noem het de prijs van vooruitgang.

Overigens een erg interessant artikel. Bijzonder wetenschappelijk aangepakt en de moeite waard om te lezen.

asplx

  • Gast
Re:K-7 bewegingsonscherpte door de sluiter zelf!
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2010, 22:15:19 »
Citaat
Benieuwd wat Rin nu eigenlijk bedoelt.

Gelukkig, ben ik niet de enige :cheer:
Maar, Yves, jij zult rOn toch wel bedoelen, hè?  ;D

Groeten,
Ruurd

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:K-7 bewegingsonscherpte door de sluiter zelf!
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2010, 22:13:12 »
Ik snap de zin niet helemaal.... :-\

Groeten,
Ruurd

ja ik was er ook al aan blijven haken - dacht dat het aan mij lag. Benieuwd wat Rin nu eigenlijk bedoelt.

asplx

  • Gast
Re:K-7 bewegingsonscherpte door de sluiter zelf!
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2010, 22:11:35 »
Citaat
Overigens las ik dat juist een eerder vermoeden juist uit de test als fout werd gezien.

Ik snap de zin niet helemaal.... :-\

Groeten,
Ruurd

RonHendriks

  • Gast
Re:K-7 bewegingsonscherpte door de sluiter zelf!
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2010, 22:03:26 »
Ik had het ook gezien, maar nog niet gelezen. Is eerder ook wel eens aan de orde geweest. Ik zou me niet te druk maken. Straks blijkt dat met meer camera's aan de hand te zijn en hebben we dat nooit eerder gemeten. Overigens las ik dat juist een eerder vermoeden juist uit de test als fout werd gezien.

Offline 6x7

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 729
K-7 bewegingsonscherpte door de sluiter zelf!
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2010, 21:57:59 »
Hoi,

Net nu ik dan ook eindelijk een K-7 gekocht heb lees ik dit....
http://falklumo.blogspot.com/2010/07/lumolabs-shutter-induced-blur-with-slr.html

Een uitvoerige verslag met grondige proeven.

Korte samen vatting: Het optrekken en afremmen van de sluiter geeft trillingen in de kamera waar door je een onscherpte van wel 3 pixels kunt krijgen.
Risico gebied groot hoek lenzen (10-20mm) en sluitertijden rond de 1/80 ste  :-[


Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR