Auteur Topic: Eneloop of GP ?!?!?  (gelezen 19233 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2010, 10:14:14 »
Er is al heel veel over geschreven, maar ik kan je maar één advies geven: koop ENELOOP batterijen en staar je niet blind op de mHa!
Al heel wat mensen die problemen met batterijen hadden (te snel leeg) zijn overgestapt op Eneloop's, en nog nooit heb ik waar-dan-ook vernomen dat iemand hier achteraf spijt van heeft gehad.

Carel

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2010, 10:14:14 »

gnodde

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2010, 09:30:40 »
Het schijnt zo te zijn dat de eneloops de 2000Mah veel langer vasthoud dan een vergelijkbare 2700Mah. Deze zit al snel onder de 2000 na een paar foto's.

Ik vraag me af, of je wel weet wat de term "mAh" betekent: het is de tijd, dat een batterij een bepaalde stroom kan leveren. Een batterij wordt geacht leeg te zijn als-ie een spanning heeft die een bepaald percentage ligt onder de spanning bij volle lading (meestal 80%). Een 2000mAh-batterij kan bv. 100mA leveren gedurende 20 uur, een 2700mAh-batterij houdt het 27 uur vol, voor-ie leeg is.
Helaas varieert die ladingcapaciteit nogal, afhankelijk van de manier waarop die ontlading plaats vindt. De ene batterij wordt "liever" ontladen met een constante lage stroomsterkte, een andere batterij met korte periodes van grote stroomsterkte, enz. En een fabrikant geeft natuurlijk de capaciteit op bij de voor die batterij meest gunstige ontladingsmethode. Een batterij die volgens opgave een capaciteit heeft van 2000mAh heeft kan bij een andere manier van ontladen best een lagere capaciteit hebben.

Ik heb een paar jaar terug een (niet-representatieve) proef gedaan het een 4 merken batterijen. Van elk merk 1 batterij (dat waren toen nog batterijen van 1300mAh): een Sanyo, een Varta, een Hema en een merkloos. Die werden via een microprocessor-gestuurd systeem steeds ontladen tot 80% van de nominale "volle spanning" (met een stroom van 100mA) en daarna weer opgeladen met een stroom van 200mA. Na steeds 10x zo'n ontlaad/laad-proces werd de capaciteit van elke batterij gemeten.
Om een lang verhaal kort te maken: de batterij die er het best uit kwam was die van de Hema, de Sanyo kwam op de tweede plaats.
Nogmaals: deze proef is niet representatief (van elk merk slechts één batterij, en slechts één manier van ontladen/laden), maar geeft toch wel aan, dat het bekendste merk echt niet altijd de beste kwaliteit levert.

Jan.

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2010, 09:25:41 »
Hallo Jan,

Je hebt helemaal gelijk voor wat betreft het laden en ontladen.

Het probleem is ook dat ze na jaren en veel en dankbaar gebruik inderdaad minder vol komen dan in het begin, dat is ook niet erg ze hebben dankbaar werk geleverd en ben ook tevreden over de GP's die ik heb.  :good:
Maar in tegenstelling tot de nieuwe Eneloops hebben de GP's nooit hun lading zolang vast kunnen houden, maar dat zal wel met nieuwe technieken te maken hebben die waarschijnlijk ook in de nieuwe GP's zit.

Ik denk niet dat het geld de doorslag moet geven, een paar setjes batterijen die je jaren gebruikt mogen gerust wat kosten. Irritatie als ze leeg zijn op het moment dat je ze nodig hebt is veel erger.

Conclusie, 4-5 jaar geleden een goede koop gedaan met de GP's, nu met de huidige stand ter techniek is er een beter type batterij verkrijgbaar die de lading langer vasthoud. Door de positieve reacties o.a. hier op het forum heb ik nu gekozen voor de Eneloops en die hebben tot nu toe de verwachtingen meer dan waar gemaakt.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Sentinel

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 358
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2010, 00:17:25 »
Ik gebruik zelf met veel plezier de Eneloops.

Het schijnt zo te zijn dat de eneloops de 2000Mah veel langer vasthoud dan een vergelijkbare 2700Mah. Deze zit al snel onder de 2000 na een paar foto's.
De afname van Mah schijnt dus veel sneller te zijn dan van Eneloops.

Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.... 
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

gnodde

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2010, 23:48:41 »
Ik heb sinds 4 jaar een paar sets GP's, ik was er altijd goed over tevreden, maar de laatste tijd lopen ze steeds eerder leeg.

Ik vrees, dat ze niet eerder leeglopen, maar minder vol te krijgen zijn. Het vermogen, dat NiMH-batterijen kunnen opslaan, neemt bij elke laadcyclus iets af, dus 2700mAh batterijen zullen na tig keer ont- en opladen nog maar werken als bv. 1300mAh batterijen. Het is ook niet voor niets, dat vaak gezegd wordt, dat ze maximaal 1000x opnieuw geladen kunnen worden, en in de praktijk blijft dat vaak steken bij 500x.
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar adviseer juist niet een bekend merk te nemen: je betaalt een flinke bijdrage voor de marketing-kosten. Aan de andere kant moet je ook niet kiezen voor de allergoedkoopste "witte" merken. Kies "eigen merk" batterijen van firma's, die een naam te verliezen hebben, dan heb je de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Jan.

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2010, 23:35:50 »
Zowel Sanyo en GP zijn goede en bekende merken. Sanyo is in de rc-modelbouw erg bekend waar ze echt high-performance batterijen leveren. Ik vraag me echter af hoeveel het bij een camera allemaal uit maakt aangezien deze niet zo heel veel stroom trekt.

Het hoeft trouwens niet zo te zijn dat batterijen met een hogere mah waarde ook langer mee gaan. Goede batterijen houden heel lang hun spanning vast en zijn dan ineens leeg. Waar slechtere vaak al eerder zakken in voltage voordat ze echt leeg zijn. Als dit voltage lager is dan wat je camera nodig heeft dan valt die dus uit, terwijl er misschien nog 400 mah ongebruikt is. Echter zijn sanyo en gp beide goede merken zoals al gezegd en ik kan me niet voorstellen dat ze een 2700 mah sticker op een batterij plakken als die niet minimaal 2500 mah haalt.

Sanyo verkoopt trouwens ook 2700 mah batterijen.
Dat de enneloops (en trouwens ook de recyko's van GP) op 2000 blijven steken heeft er waarschijnlijk mee te maken dat die 'anti-ontlaadtechniek' simpelweg nog niet verder is dan 2000 mah. Ik denk zelf dat dit ontladen niet echt een issue moet zijn bij een camera die vaak gebruik wordt.

Ik zou zelf voor de sanyo's gaan ivm bekendheid en tevredenheid uit de model racerij in het verleden.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2010, 23:35:13 »
Ik heb sinds 4 jaar een paar sets GP's, ik was er altijd goed over tevreden, maar de laatste tijd lopen ze steeds eerder leeg.
Ik heb sinds kort 2 setjes Eneloops (van Conrad) er is weer een nieuwe wereld voor mij open gegaan  ;)
Ze komen geladen aan en zitten nog steeds in de camera en zijn nog steeds niet aan opladen toe.
Verder heb ik een HP camera in de auto liggen en die Eneloops daarin zijn ook nog steeds niet ontladen, als je dan er van uitgaat dat we de laatste weken buiten temperaturen hebben tussen de 25 en 33 graden (in Portugal dus  :D) kun je nagaan hoe heet het in de auto wordt.
A
In mijn Garmin Etrex kom ik met de GP's energie tekort en moet ik te vaak wisselen.

Als mijn GP's over een paar maanden, na een dankbare periode, op zijn koop ik nog een paar setjes Eneloops.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

gnodde

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2010, 22:41:55 »
Ik gebruik "gewone" NiMH-batterijen (2700mAh) van de Hema en die bevallen prima. Om leeg te raken aan zelfontlading, daar krijgen ze de kans niet voor, daar fotografeer ik teveel voor, en met een snellader heb ik ze in een paar uur weer vol.

Jan.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2010, 22:35:16 »
Natuurlijk, ik heb gezien dat over dit onderwerp meerdere topics zijn gestarts of in meerdere topics is teruggekeerd.

Echter, ik zou toch graag het volgende willen voorlegen.
Ik weet niet beter of de beste batterijen zijn die batterijen met de grootste mah-waarde. Zo zijn de GP's reeds gevorderd tot een zeer krachtige 2700 mah (!), terwijl de eneloops blijven 'steken' op 2000 mah. Wie verandert mijn zienswijze? Moet je je blind staren op de mah-waarde? Zijn de 2000 mah eneloops net zo 'krachtig', wat zegt dat nu nog, als de 2700 mah GP's?

Zo ben ik voornemens om voor mijn, aanstaand weekend af te gaan halen, Pentax K-x over te gaan tot de aankoop van een GP Batteries PowerBank V600D + 4x AA 2700 series (bij www.afuture.nl € 40,50) plus nog een los setje 4x AA 2700 a € 16,40 (eveneens bij afuture).

De eneloops zijn t.o.v. de GP's aanzienlijk goedkoper getuige de homepage van www.nkon.nl (goh, wat lijkt deze naam toch op die van dat andere cameramerk...... ;)). Daar doen 4x 2000 mah eneloops € 7,95 voor de normale en € 8,95 voor de 1500x oplaadbare versie. Ook de Sanyo Eneloop snellader MQR06 + 4 AA Eneloops kost in verhouding tot GP's V600D met batterijen het spreekwoordelijke schijntje.

Mijn gevoel zegt dat ik voor de 'krachtige', want 2700 mah, GP's moet gaan als energiebron voor mijn K-x. Echter, voor mijn Metz 48 flitser zou ik voor de eneloops kunnen gaan, omdat deze hun kracht wellicht langer vasthouden aangezien ik een flitser (waarschijnlijk) niet continu zal gebruiken.
Maar ja, in dat geval heb ik weer twee soorten batterijen en bijbehorende laders mee te dragen in mijn rugzak.

Deze vraag zal zeker meerdere malen gesteld zijn; wie kan mij op weg helpen danwel overtuigen??
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd