Auteur Topic: K-x gebruikerservaringen  (gelezen 5911 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #27 Gepost op: 21 februari 2010, 11:23:05 »
Heeft er al iemand ervaring met de Kx en draadloos flitsen ?
Zit te denken over de Sigma 530 super, als het goed is kan die samenwerken met de Kx en dan ook zonder de interne flitser ?!

Ben nog steeds erg tevreden met me aankoop, alleen druk ik steeds met me neus tegen de LV knop... :-\
Meer mensen last van of heb ik alleen zo'n grote gok ??

Hallo,

Hier kun je het een en ander lezen over draadloos flitsen met een k-x
Maar volgens mij niet zonder de interne flitser.
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=14557.0

Ik gok dat het een beetje aan je gok ligt  ;), aangezien ik er geen last van heb.
Maar dat kan dan natuurlijk ook weer aan mijn gok liggen  :'(
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #27 Gepost op: 21 februari 2010, 11:23:05 »

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #26 Gepost op: 21 februari 2010, 10:48:10 »
Ik gok je gok.
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #25 Gepost op: 21 februari 2010, 10:10:43 »
Heeft er al iemand ervaring met de Kx en draadloos flitsen ?
Zit te denken over de Sigma 530 super, als het goed is kan die samenwerken met de Kx en dan ook zonder de interne flitser ?!

Ben nog steeds erg tevreden met me aankoop, alleen druk ik steeds met me neus tegen de LV knop... :-\
Meer mensen last van of heb ik alleen zo'n grote gok ??
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2010, 10:50:01 door acinony »

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2010, 12:10:23 »
probleem is dat ik ze er niet op krijg, dus de lens loopt iets dieper. ( er steekt iets uit zeg maar.)


FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

bbwijdieks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #23 Gepost op: 17 februari 2010, 11:52:27 »
Gaan we onderhand niet een "tikkeltje" off-topic?!  :o Back on-topic please!

Hehe indd.

De DA-L versie voelt indd goedkoop aan maar de optiek is uitstekend
Qua scherpte, mits je een goed exemplaar hebt, doet hij weinig onder ad 16-45 f4 & 17-70 f4
Dus mocht je denken aan een overstap dan zou ik voor een F2.8 zoom gaan

Wel vreemd dat de tussenringen niet meer werken
Je had toch tussenringen met automatische belichting en zonder AF?
Gebruik de AV modus eens of pas ff iets aan in de menu's
Die tussenringen horen het gewoon te doen!

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2010, 10:32:37 »
Gaan we onderhand niet een "tikkeltje" off-topic?!  :o Back on-topic please!
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #21 Gepost op: 17 februari 2010, 08:59:46 »
Yep, verscherpen als laatste stap. Zelf gebruik ik geen standaard instelling maar kijk per foto hoe en wat.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

eeyore_nl

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2010, 21:55:30 »
Het gaat hierbij om print. Zo groot mogelijk, ik heb een A3+ printer.

Bij een print sta je meestal wat verder van de plaat af. Daarom mag je ook rustig meer verscherpen. Maar dan nog, liefst als laatste stap. Bovendien is het voor een afdruk verstandig om de radius wat groter te kiezen. Als startpunt misschien (0,5 / 250% / 5) maar dat hangt echt van je foto, je printer en het aantal DPI af.

RonHendriks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2010, 20:58:16 »
Het gaat hierbij om print. Zo groot mogelijk, ik heb een A3+ printer.

eeyore_nl

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2010, 20:26:10 »
Tijd voor een brandende en leerzame vraag:
Ik weet goed hoe ik nu een foto moet verscherpen voor presentatie hier op het forum. Ik maak echter meer en meer RAW foto's en zit dus ook nog wat te zoeken naar hoe die af te leveren. De vraag is dus hoe je zo'n RAW ontwikkeld om die met het volle frame te presenteren/printen. Doe je dan de verscherping instellen bij de RAW ontwikkeling in de Adobe RAW converter en welke instellingen gebruik je dan of doe je dat pas later met de JPG en hoe?

Een beetje verscherpen om het effect van het AA-filter tegen te gaan is niet slecht, naar mijn mening. Maar het uiteindelijke verscherpen zou je zo laat mogelijk in het proces moeten doen. Hoeveel je moet verscherpen hangt ook van het medium af waarvoor de foto uiteindelijk bedoeld is. Bijvoorbeeld een print, of presentatie op een beeldscherm.

RonHendriks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2010, 16:36:29 »
Overigens is een RAW (PEF of DNG) altijd minder scherp dan een JPEG die uit je camera komt. Die verscherping moet je nl zelf instellen.
cire

Tijd voor een brandende en leerzame vraag:
Ik weet goed hoe ik nu een foto moet verscherpen voor presentatie hier op het forum. Ik maak echter meer en meer RAW foto's en zit dus ook nog wat te zoeken naar hoe die af te leveren. De vraag is dus hoe je zo'n RAW ontwikkeld om die met het volle frame te presenteren/printen. Doe je dan de verscherping instellen bij de RAW ontwikkeling in de Adobe RAW converter en welke instellingen gebruik je dan of doe je dat pas later met de JPG en hoe?


RonHendriks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2010, 16:22:30 »
Er is een E-Book over de K-x te downloaden op de volgende site: http://pentaxdslrs.blogspot.com/ Ook is er een versie van de K-7.

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2010, 14:49:00 »
Eerlijk gezegd kan ik nog niets zeggen over de kwaliteit van de lens op foto gebied - het was me indruk van de afwerking in eerste instantie, en die blijkt dus te kloppen.
En het feit dat ik nu me tussenringen er niet meer op krijg vind ik erg jammer.
( want nu stonden een flitser en macrolens het eerste op me lijstje.)

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2010, 14:41:17 »
Helemaal mee eens.
Ik gebruik nu al een jaar de AL II en vind dat voorlopig prima...

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2010, 12:35:20 »
Blijft overeind dat Pentax prima kitlenzen levert bij zijn camera, waar veel mensen heel tevreden mee zijn en prachtige én scherpe foto's mee kunnen maken.
De L-versie die bij de K-m en K-x geleverd wordt is optisch helemaal gelijk aan de ALII, alleen heeft de L-versie een kunststofbajonet aansluiting en mist de zonnekap. Bij de DL2 wordt de eerste versie van de DA18-55mm gebruikt, die is optisch minder dan de II en dus ook dan de L. Als de lens niet goed aanvoelt en optisch minder is, dan moet je hiermee terug naar de fotozaak. Er is dan iets niet goed!

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2010, 11:18:20 »
Ik ben het met VVO eens. Het gaat om de kracht van PENTAX en daar heeft een ander merk niets mee te maken. De kitlens doet het niet opeens beter omdat CANON kitlenzen het slechter doen en als NIKON een topkitlens uitbrengt verandert er ook niets aan mijn foto's...

Enige mogelijke vergelijking zou kunnen zijn (zeer voorzichtig geformuleerd) als je voor het eerst een DSLR gaat kopen en moet kiezen voor een set van camera met één lens en je zeker weet dat er voorlopig geen andere lens bijkomt... Dan is de combinatie bepalend voor de aanschaf en dan gaat de onderlinge kwaliteit van de verschillende lenzen meespelen...

My 2bits.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2010, 11:07:08 »
Indien de bewering dat de kwaliteit van deze kitlens die van genoemde concurrenten ver achter zich laat correct is (testrapporten ... meetresultaten en/of vergelijkingen op deskundige sites), lijkt mij dat toch een sterk argument om te weerleggen dat je de lens maar beter kunt weggooien.

Ik zou eerder adviseren naar 'betere' objectieven binnen de Pentax fitting range dan te verwijzen naar de kwaliteit van objectieven van andere merken.

Voor mij werd dat de 28-75mm/2.8 van Tamron.


Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2010, 11:00:04 »
Waarom moet er eigenlijk altijd een ander merk bij gehaald worden? Dat is toch niet een antwoord waar de TS op wacht?
Indien de bewering dat de kwaliteit van deze kitlens die van genoemde concurrenten ver achter zich laat correct is (testrapporten ... meetresultaten en/of vergelijkingen op deskundige sites), lijkt mij dat toch een sterk argument om te weerleggen dat je de lens maar beter kunt weggooien.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2010, 09:27:06 »
opmerking 3
De kitlens, ik neem aan de 18-55, is absoluut niet van een slechte kwaliteit; sterker nog, hij laat de kitlenzen van Canon en Nikon ver achter zich.

Waarom moet er eigenlijk altijd een ander merk bij gehaald worden?
Dat is toch niet een antwoord waar de TS op wacht?

Kitobjectief is prima niet meer dan dat. Voor een doorsnee gebruiker (beginner) een prima objectief om mee te beginnen. Ik heb de mijne echter zelden of nooit op de K10D gehad. De opmerking van de TS begrijp ik maar al te goed. Ik had al vrij snel de Tamron 28-75mm/2.8 als standaard objectief.


Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2010, 09:06:03 »
De DAL is toch een "light"versie van de gewone AL? Meer kunststof, minder metaal.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2010, 01:41:34 »
PEF is camera afhankelijk, net als NEF bij Nikon. De extensie zegt niets over de inhoudelijkheid, die is nl camera afhankelijk.
Elke PEF van een camera type is dus anders. Nogmaals een PEF uit een K10D is niet gelijk aan een PEF uit een K-X, idem voor een Nikon D70 is NEF niet gelijk aan een NEF van een D3
Adobe heeft een standaard neergezet onder DNG.
In de pentaxcamera wordt PEF omgezet naar DNG; zonder enig verlies.
Via de DNG converter, gratis te downloaden bij Adobe, kun je ook omzetten naar DNG. Dit heeft enig voordeel omdat een zekere compressie (zonder verlies) wordt toegepast, wat weer ruimte scheelt op je harde schijf.
Ik beveel je aan altijd met DNG te werken, omdat dit toekomst zeker is. Na het omzetten kun je de PEF's weggooien.

Ik blijf van mening dat de kitlens van je K-X niet slecht is. Maar als jouw resultaten iets anders laten zien, is er misschien iets met dat ene exemplaar. Ik zou graag die resultaten wel eens willen zien. Overigens is een RAW (PEF of DNG) altijd minder scherp dan een JPEG die uit je camera komt. Die verscherping moet je nl zelf instellen.
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2010, 00:03:04 »
Ik had dit kaartje in de DL2 en heb die meegenomen naar de winkel - in de kx een paar test foto's gemaakt en klaar.
Later een Kx gekocht - kaartje erin, geformateerd en begonnen met schieten -> telde door.
Nummer onthouden uitzetten, neem ik aan dat je bedoelt even de andere optie kiezen van foto's nummeren ? want iets anders zit er niet op, of kan ik niet vinden.

Over de lens, er zijn verschillende kitlenzen dat weet ik : de AL en de AL II maar als ik de lens van me DL2 vergelijk met die van de Kx - lijkt ie wel van fisher price. en die noemen ze de DAL weet niet of dat wat uitmaakt of ik nu een domme opmerking maak....  :-\

Als ik het goed begrijp heb ik een update nodig van photoshop om de PEF van de Kx in te kunnen laden omdat die anders is als de PEF van de DL2 ?
( heb hem nu op DNG staan, weet niet of daar kwaliteit verschil in zit ? )

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2010, 21:35:44 »
Wegschrijven heeft waarschijnlijk met SDHC te maken. Dat ondersteunde je vorige body volgens mij niet.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

RonHendriks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2010, 21:32:58 »
Over opmerking 2. Je had eerst je kaartje moeten formateren. Je hebt foto's gemaakt met een kaartje waar al foto's opstonden en daar is de K-x doorgegaan met tellen. Ik zou zeggen, maak je geen zorgen want na nummer 9999 komt gewoon weer nummer 0001. Teller kun je ook resetten, even in je menu duiken en nummer onthouden uitzetten.

Dit blokje wordt net zo interessant en veelzijdig als je het zelf maakt. Ik lees het met plezier.

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2010, 21:32:29 »
Vraag 2: Heb je de kaart wel geformateerd? En aantal kliks kun je volgens mij in  Photome zien


K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di