Auteur Topic: K-x gebruikerservaringen  (gelezen 5921 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #52 Gepost op: 6 maart 2010, 10:14:00 »
Ben er na een lange tijd achter hoe ik de teller op nul kan zetten...

Menu 4 - geheugen - 2e veld - bestandsnummer uitvinken.

Hoe simpel kan het zijn. ;D

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #52 Gepost op: 6 maart 2010, 10:14:00 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #51 Gepost op: 28 februari 2010, 12:20:19 »
Op mijn K10 verdween het draadloos flitsen icoontje ook van mijn LCD scherm als ik een M lens gebruikte en ik denk dat dat op mijn K7 ook zo is. Bij M en de nog ouder lenzen kan de camera je diafragma niet uitlezen ivm crippled KAF mount. Omdat ie je diafragma niet weet en ook niet kan aansturen neem ik aan dat er allerlei functies in de camera uitgezet worden voor deze lenzen. Ligt dus niet zozeer aan je K-x als aan de gebruikte lens  :)
Ik vermoed dat je minimaal een A lens nodig hebt, die beschikt wel over de electrische aansturing van het diafragma.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

RonHendriks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #50 Gepost op: 28 februari 2010, 11:39:28 »
Ik heb geen M-lenzen dus geen idee waar je het over hebt.

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #49 Gepost op: 28 februari 2010, 11:13:09 »
Misschien dat iemand het kan testen op een andere camera, of het ligt aan de K-x...  :(

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #48 Gepost op: 28 februari 2010, 10:42:45 »
Als ik me 50mm 1.7 M lens erop zet kan ik niet meer draadloos flitsen kiezen  ???
Het blokje in me menu is dan niet meer, optie zie je wel maar dus niet meer te selecteren.  :-\
Zou iemand dat eens kunnen testen of misschien weet iemand dat het om een instelling gaat - ik kan niks vinden.

Dat is ook hier het geval... Een instelling hier voor heb ik niet kunnen vinden.

Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #47 Gepost op: 28 februari 2010, 09:43:30 »
Kan ook, maar tis mijn gebruikservaring met de K-x.  ;D

Zolang ik niet weet of het ook met een andere camera zo is, is het misschien door het gebrek van de K-x.

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline Oki

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
  • Ricoh GR
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #46 Gepost op: 28 februari 2010, 09:06:24 »
Hoort dit dan niet beter bij topic Flitsers....
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #45 Gepost op: 26 februari 2010, 15:54:13 »
En weer tegen wat aangelopen.... hopelijk heb ik nog een instelling verkeerd staan:

Als ik me 50mm 1.7 M lens erop zet kan ik niet meer draadloos flitsen kiezen  ???

Het blokje in me menu is dan niet meer, optie zie je wel maar dus niet meer te selecteren.  :-\

Zou iemand dat eens kunnen testen of misschien weet iemand dat het om een instelling gaat - ik kan niks vinden.

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #44 Gepost op: 25 februari 2010, 17:59:55 »
Nee heb geen studioset, gewoon een draadafstandsbediening, zal nu dus gaan kijken voor een draadloze.
Is wel makkelijk als je een zelfportret wilt nemen...  ( onder andere natuurlijk.)  ;)

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

RonHendriks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #43 Gepost op: 25 februari 2010, 16:04:23 »
Ben net bezig met een hele opstelling om wat leuke foto's te maken met de flitser - kom ik erachter dat me draadafstandsbediening niet in de Kx kan...  ::)

Heb ik nooit op gelet moet ik eerlijk bekennen, dan maar een draadloze aanschaffen... :-\
Ja er zijn toch een paar dingen die anders zijn. De X-sync aansluiting was voorbehouden aan de K20D en de K-7. Je kunt ook gewoon draadloos flitsen, of heb je een studioset?

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #42 Gepost op: 25 februari 2010, 12:33:20 »
Ben net bezig met een hele opstelling om wat leuke foto's te maken met de flitser - kom ik erachter dat me draadafstandsbediening niet in de Kx kan...  ::)

Heb ik nooit op gelet moet ik eerlijk bekennen, dan maar een draadloze aanschaffen... :-\

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

RonHendriks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #41 Gepost op: 24 februari 2010, 16:18:32 »
Veel plezier met je nieuwe speeltje. Ik neem aan dat we deze week nog een mooie (oefen)kiek in de fotohoek of hier mogen zien.

Wat die testfoto betrefd: je kunt gerust 100.000 klikjes maken met je K-x dus testen zoveel als je wil

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #40 Gepost op: 24 februari 2010, 15:10:32 »
Ik kon via MP voor 140 euro aan een 530 super komen - dan vind ik de extra's die de super te bieden heeft tov een gewone voor dat beetje extra -> "super" !!  :D

Begrijp nu ook de stuurflits en de gewone flits - heb nu nog steeds een balkje in beeld knipperen.. pfff
Maar toch vind ik het jammer dat er een flits gegeven moet worden.
Denk toch dat ik later voor een zender ontvanger ga, maar das latere zorg.

Nu lekker spelen met de flitser.

Oh ja, weet je wat ik een geweldige funktie op de Kx vind ?

Het feit dat je een test foto alsnog kan opslaan !
( moest ik ff kwijt, zal de adrenaline wel zijn van me flitser.)  :P

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #39 Gepost op: 22 februari 2010, 18:44:06 »
Ja die moet aanstaan, maar hoeft niet mee te flitsen, want kan ook als stuur worden ingesteld. Heb je dat geprobeerd?

Helemaal waar, hij stuurt dan wel een stuur flits uit.
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

RonHendriks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #38 Gepost op: 22 februari 2010, 18:01:20 »
Net geprobeerd, de flitser van de camera moet aanstaan.

Groeten johan
Ja die moet aanstaan, maar hoeft niet mee te flitsen, want kan ook als stuur worden ingesteld. Heb je dat geprobeerd?

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #37 Gepost op: 22 februari 2010, 16:38:58 »
Als je dat wil doen graag, maar ja dan is er nog het verschil per flitser natuurlijk...


Net geprobeerd, de flitser van de camera moet aanstaan.

Groeten johan
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

RonHendriks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #36 Gepost op: 22 februari 2010, 10:56:18 »
Als je dat wil doen graag, maar ja dan is er nog het verschil per flitser natuurlijk...

Dit staat in de handleinding:

Draadloze bediening van de flitser (P-DDL-flitser)

De volgende gegevens worden uitgewisseld tussen de flitsers voordat de flits afgaat, als u externe flitsers (AF540FGZ of AF360FGZ) draadloos gebruikt.
Druk de ontspanknop helemaal in.

1) De direct op de camera bevestigde flitser geeft een stuurflits (geeft de flitsfunctie van de camera door).
2) De externe draadloze flitser geeft een proefflits (geeftbevestiging van het onderwerp door).
3) De direct op de camera bevestigde flitser geeft een stuurflits (geeft flitsintensiteit door aan de externe draadloze flitser).
*De op de camera bevestigde flitser straalt hierna nog één keer eenstuurflits uit om de duur van de flits door te geven als is ingesteld op HSb (Korte-sluitertijdsynchronisatie).
4) De externe draadloze flitser flitst op hetzelfde moment als de hoofdflits.


Zie je een stuurflits niet op de genomen foto ?
Als ik het zo lees word er aardig wat geflitst voordat er een foto genomen word...  :-[

Dit is voor het gebruik van meerdere externe flitsers, waarvan er 1 is bevestigd op je camera. Dit hoeft niet perse, want je kunt ook je ingebouwde flitser als stuur instellen.

Ja er wordt zo flink wat geflitst, maar dan is je sluiter nog niet open gegaan. Al die flitsjes zijn er voor het op elkaar afstemmen van lichtmeting en flitsintensiteit.

De stuurflits zie je dus niet op de foto, moet wel goed ingesteld zijn als stuur.

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #35 Gepost op: 22 februari 2010, 09:42:32 »
Als je dat wil doen graag, maar ja dan is er nog het verschil per flitser natuurlijk...

Dit staat in de handleinding:

Draadloze bediening van de flitser (P-DDL-flitser)

De volgende gegevens worden uitgewisseld tussen de flitsers voordat de flits afgaat, als u externe flitsers (AF540FGZ of AF360FGZ) draadloos gebruikt.
Druk de ontspanknop helemaal in.

1) De direct op de camera bevestigde flitser geeft een stuurflits (geeft de flitsfunctie van de camera door).
2) De externe draadloze flitser geeft een proefflits (geeftbevestiging van het onderwerp door).
3) De direct op de camera bevestigde flitser geeft een stuurflits (geeft flitsintensiteit door aan de externe draadloze flitser).
*De op de camera bevestigde flitser straalt hierna nog één keer eenstuurflits uit om de duur van de flits door te geven als is ingesteld op HSb (Korte-sluitertijdsynchronisatie).
4) De externe draadloze flitser flitst op hetzelfde moment als de hoofdflits.


Zie je een stuurflits niet op de genomen foto ?
Als ik het zo lees word er aardig wat geflitst voordat er een foto genomen word...  :-[

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline kraayke

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 828
  • Geslacht: Man
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #34 Gepost op: 22 februari 2010, 06:37:29 »
De interne sturing is beperkt tot enkele meters en vergt zicht-contact tussen de cameraflits en de externe flitser.

Als de cameraflits niet flitst dan zal hij hem ook niet hoeven ( kunnen) zien.
Maar als jullie willen wil ik vanavond nog wel eens kijken of er een mogelijkheid is om draadloos te flitsen zonder het ontsteken van de cameraflits van de k-x
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

RonHendriks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #33 Gepost op: 22 februari 2010, 00:21:43 »
Heb net nog een keer dat stuk door gelezen en ja ik ben bang dat ik het verkeerd heb gelezen...

Dus als ik draadloos wil flitsen zonder de ingebouwde flitser kan ik beter een zender + ontvanger nemen...

volgens mij begrijp je het nu niet. Je K-x kan als stuur optreden voor extern flitsen met een losse flitser. De interne flitser is dan de stuur (die dus niet meeflitst bij het nemen van de foto).

Een zender/ontvanger kan je veel meer vrijheid in gebruik geven doordat die meer mogelijkheden heeft, op grotere afstand, of zelfs achter een muurtje. De interne sturing is beperkt tot enkele meters en vergt zicht-contact tussen de cameraflits en de externe flitser.

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #32 Gepost op: 22 februari 2010, 00:00:48 »
Heb net nog een keer dat stuk door gelezen en ja ik ben bang dat ik het verkeerd heb gelezen...

Dus als ik draadloos wil flitsen zonder de ingebouwde flitser kan ik beter een zender + ontvanger nemen...

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

RonHendriks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #31 Gepost op: 21 februari 2010, 23:46:45 »
Dus als ik het goed begrijp:

De interne flitser klap je wel open maar flitst niet ?
In je menu (nummer 31 is dat bij de K-7) Draadloos flitsen UIT moet je de flitser dan instellen als STUUR. In het flitsmenu moet je dan de wireless mode kiezen. Je externe flitser zet je dan als slave.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2010, 23:51:47 door RonHendriks »

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #30 Gepost op: 21 februari 2010, 23:11:12 »
Dus als ik het goed begrijp:

De interne flitser klap je wel open maar flitst niet ?

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

RonHendriks

  • Gast
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #29 Gepost op: 21 februari 2010, 23:08:02 »
Maar ligt toch ook aan de flitser ?
Zover ik begrijp uit de handleiding kan het ook zonder interne flitser of moet die altijd aan, weet niet hoe dat bij de grote broers de K20 en K7 is.

Anders kan ik net zo goed voor de 530 normaal gaan, scheelt een bak geld.

Ik denk dat je je interne flits ook kunt gebruiken voor het draadloos aansturen van je externe flits, maar daarvoor moet je hem dus wel open klappen voor het geven van de stuurflits, maar op zo'n moment flitst de interne dus niet werkelijk mee voor de foto.

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:K-x gebruikerservaringen
« Reactie #28 Gepost op: 21 februari 2010, 22:38:10 »
Maar ligt toch ook aan de flitser ?
Zover ik begrijp uit de handleiding kan het ook zonder interne flitser of moet die altijd aan, weet niet hoe dat bij de grote broers de K20 en K7 is.

Anders kan ik net zo goed voor de 530 normaal gaan, scheelt een bak geld.

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.