Auteur Topic: Twijfel en zoek advies  (gelezen 1973 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #21 Gepost op: 13 februari 2010, 18:31:40 »
Mijn DL2 is weg gegaan voor 200 euro, en nog beter: naar een liefhebber.

De K-x is ook al opgehaald dus dit topic kan denk ik wel op slot.

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #21 Gepost op: 13 februari 2010, 18:31:40 »

bbwijdieks

  • Gast
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #20 Gepost op: 10 februari 2010, 18:20:00 »
De prijs van de K-x is inderdaad flink aan het dalen.
Als ik jouw reacties lees kan ik eruit opmaken dat je nog vrij weinig ervaring hebt.
Dat geeft niet, de een leert sneller dan de ander.

Ik denk dat de K-x het beste bij jouw past, lekker eenvoudig en goed uitgerust.
Dus niet twijfelen gewoon die K-x halen:
http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=15670
Ik zou als ik jouw was ook een mooi boek erbij kopen, daar leer je het meeste van
Op internet kun je weliswaar ook alles vinden maar als je er nooit over hebt gelezen dan weet je ook niet waar je moet zoeken  ;)

Op die ist dl2 kun je niet meer dan 150 euro rekenen.
Op het belgiumdigital forum ging er laatst zelfs 1 weg voor 100 euro

Over het algemeen verliezen instap camera's gauw hun waarde ivm massa productie
Sta er dan ook niet van te kijken dat een K-x over jaartje weinig oplevert
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2010, 19:52:58 door Berend »

RonHendriks

  • Gast
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2010, 15:49:42 »
Blijft lastig om een prijs vast te stellen. Jouw K10D is verkocht in een tijd dat die er wel wat veel in de aanbieding waren en dat drukt de prijs ook een beetje. Een liefhebber die zo'n Ist wil moet er ook naar zoeken, ze zijn niet overdadig veel in de verkoop.

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2010, 13:47:20 »
Mijn K10D is met kitobjectief voor 265 euro de deur uit gegaan.
Denk dat de DL2 met 200 euro wel erg duur aan de prijs is.
Ik vind 200 euro ook al aardig aan de prijs, maar misschien wel te doen als vraagprijs. Jouw K10D is erg goedkoop de deur uit gegaan. 300 euro zou deze zeker op moeten kunnen brengen, mits in 100% keurige conditie.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2010, 13:09:25 »
Mijn K10D is met kitobjectief voor 265 euro de deur uit gegaan.
Denk dat de DL2 met 200 euro wel erg duur aan de prijs is.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2010, 12:55:19 »
De K-m is in feite een lite-versie van de K200D/K10D, die zou ik echt laten liggen en voor 100 euro's extra een K-x pakken. De K-x draait qua prestaties op alle fronten rondjes om de K-m. (en op veel fronten behorend tot de absolute top van de cropcamera's die er heden ten dage zijn!)
De waarde van een DL2 vind ik lastig in te schatten, mij lijkt een prijs tussen de 150 tot maximaal 200 euro incl. DA 18-55mm kitlens reëel. (mits camera en lens in mint conditie verkeerd)

Carel
 
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline hansli

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 665
  • who needs autofocus?
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2010, 02:09:15 »
De K-m is maar kort op de markt geweest, en de K-x is veel beter...........
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2010, 00:46:47 »
Hmmm.... ik vond die K-x ook echt super stil, maar ja heb dan ook nog nooit een K20 gehoord.

Alleen een verschilt de K20 met de K-x nieuw toch minstens 130 eurootjes weer.... dan word het een tweedehands exemplaar.
( En ik heb nooit veel geluk gehad met tweedehands )  :)

Ik hoor trouwens niemand over de K-m, dies niet zo goed gevallen ?

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

RonHendriks

  • Gast
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2010, 00:28:04 »
Overigens zou volgens tests de SR van de K-x minder presteren dan bij de K-7/K20D. Het scheelde welliswaar niet een hele stop, maar wel een stuk.

De liveview van de K20D is nauwelijks bruikbaar te noemen en heeft ook geen AF mogelijkheid.

Jammer te horen dat de K-x een lawaaiding is met zijn sluiter, aangezien ik de stille K-7 zo mooi en discreet vind.

Ik denk dat de K20D tot iso400 zeker de betere camera is en dat de winst van de K-x pas zich daarna te gelde maakt.

Lodewijkvw

  • Gast
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2010, 22:52:11 »
Even je punten en welke camera daar volgens mij op wint:

- snellere/meerdere foto's achter elkaar nemen
De K-x is sneller

- meer mega pixels
K20D heeft meer megapixels maar dit maakt m.i. niks uit

- shake reduction
hebben ze allebei

Wat zou ik waarderen ?

- direkte knoppen voor raw/iso/wb
De K-x heeft geen raw knop, wel is het menu zo aangepast dat dit soort instellingen erg makkelijk te wijzigen zijn. De K20D heeft wel een raw knop

- live view
hebben ze allebei, die van de K-x is beter volgens mij, zo kan je verder inzoomen en is de resolutie bij inzoomen hoger dan bij de K20D. Ook zijn bij de K-x instellingen zoals diafragma en ISO zichtbaar in live view, bij de K20D kan dit niet

- stillere ontspanner
De sluiter van de K20D is een stuk stiller volgens mij dan die van de K-x, welke net zo luid is bijna als mijn K100DS was.
- uitgebreide hdr instellingen
Ik ben zelf niet echt onder de indruk van de HDR instelling van de K-x


Andere voordelen van de K-x:
- betere sensor, vooral bij hoge ISO waardes
- vervormingscorrectie bij DA objectieven
- movie mode

Voordelen van de K20D:
- LCD schermpje bovenop de camera
- Waterproof (mits met een DA* of WR lens)
- Steviger gebouwd dan de K-x
- grip mogelijk

Ik stond voor dezelfde keus en heb een K-x gekozen, vooral vanwege de sensor (beeldkwaliteit), grootte en movie mode. Neem voordat je kiest ook vooral eens een K20D in de hand. Ik mis soms de weather resistance toch wel, en als ik DA* lenzen had gehad of zou willen gaan gebruiken (ben meer van de limiteds) zou ik een K20D hebben gekocht.

« Laatst bewerkt op: 9 februari 2010, 22:56:46 door Lodewijkvw »

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2010, 22:37:23 »
Kijk, dat dacht ik zelf ook yves... hehehe

Heb niemand een prijsindicatie voor  me DL2 ?

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline y-cam

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2619
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is altijd mis !
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2010, 22:15:38 »
Ik heb  niet de moeite genomen om alle voorgaande tussenkomsten te lezen maar wil je wel mijn mening als "ervaringsdeskundige" geven: ik kom namelijk zelf van een *istDL.

1. Qua technische kenmerken zal zowat elke recentere cam "beter" zijn dan ons ouwetje: megapixels, AF, burstrate, bruikbare iso (als ik me goed herinner was 800 iso op de *ist dl eingelijk al niet meer om aan te zien)

2. Op 100 iso blijft de beeldkwaliteit van de *ist dl toch wel verbazend goed, ondanks die belachelijke 6 MP. Ik meen zelfs meer DR te ontwaren dan bij mijn K7 (maar dat is allicht nostalgie).

3. Als je wil upgraden naar een sensor met meer MP ga je ook relatief hoogwaardiger glas moeten aanschaffen.

4. direct access buttons voor o.a. lichtmeetmethode, iso-aanpassing, ... miste ik het meeste op de *ist dL en is ook  de voornaamste reden dat ik ben overgestapt.

5.  Waar ik zelf het meeste nut van ondervind is toch wel de SR: je weet niet wat je al die tijd hebt gemist ! ik kan nu makkelijk 3 stops onder mijn vroegere limiet gaan en toch scherpe beelden houden.





Alleszins veel succes met je keuze.
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2010, 22:19:35 door y-cam »

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #9 Gepost op: 9 februari 2010, 16:51:42 »
Zo lezende zou ik voor de K20D gaan, ook al is de auto ISO functie van de K-x ook erg prettig. Tot en met ISO 1600 hoef je bij die K-x toch weinig zorgen te maken over ruis en ISO 3200 is bruikbaarder dan bij de K20D. De K20D kent echter veel meer toegewijde knoppen, schakelen tussen RAW, RAW+Jpeg of Jpeg gaat een stuk sneller dan bij de K-x en ook ISO-waarden veranderen is na toewijzing aan een draaischijf sneller op de K20D. K20D op P-stand en voor en achterdraaischijf ingesteld op diafragma en sluitertijd en je kan binnen no time kiezen tussen diafragma of sluitertijdvoorkeur. Dat soort zaken mis ik toch wel op de K-x. Net zo goed als een toegewijde knop voor de SR.

Weathersealing is ook wel een pluspunt van de K20D. Momenteel gebruik ik de K-x meer maar als ik meer en snelelre toegang wil hebben tot diverse instellingen komt de K20D zeker uit de kast.

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2010, 16:43:01 »
Het gaat er niet om dat ik echt burst wil gebruiken, maar merk nu dat ik het bijna niet kan gebruiken omdat de wegschrijfsnelheid veels te laag is.
En ik heb mijn camera al een aantal jaren - maar ben hem pas een half jaar ongeveer intensief aan het gebruiken.
Dus in dat half jaar heb ik zeker 4000 clicks gemaakt.

Merk dat ik nog te weinig doe met de iso en dat ik wel eens switch tussen jpeg en raw en dan vergeet terug te zetten..
( lijkt mij handig als ik daar snelle knoppen voor heb of de keuze heb om zowel jpeg als raw te schieten.)

Ook ik weet dat ookal heb je een camera van 20.000 euro, het ligt aan degene die hem vast houd, tuurlijk.
Maar het lijkt me wel fijn om de iso op te kunnen krikken, shake reductie te kunnen gebruiken met tele gebruik etc...

De mensen die ik hoor die tevreden zijn met hun camera, zijn de mensen die al zo'n camera hebben... hehehe...  :P

Maar als ik wel de DL2 weg doe, wat is dan een redelijke prijs ?

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2010, 16:06:41 »
En vandaag heb ik weer eens ondervonden dat om betere foto's te maken, ik géén nieuwe camera nodig heb, géén betere lenzen, maar simpelweg meer oefening / kennis en kunde ....
Daar ben ik het helemaal mee eens, en daarom ook nog tevreden met mijn K200D ;)

RonHendriks

  • Gast
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2010, 16:04:34 »
Even eerst een correctie: de K-x heeft de AF systeem en motor van de K20D.

In de K-x zitten veel leuke dingen die uit de K20D of de K-7 (Prime II processor) komen. Daarmee is het een prima camera.

Wil je wheatersealing, dan kom je gewoon bij de K20D of de K-7 uit.

Wil je een niet te kleine camera dan heb je al snel de K20D in handen, eventueel een keer met een tweedehands grip.

Met al die camera's kun je in ieder geval prima foto's maken.

Burstrate: hoeveel en waarvan wil je eigenlijk foto's maken als je met je Ist in al die jaren slechts 5000 klikjes hebt gemaakt? Bij de K-x is de buffer sneller vol, dus dat kan wel eens een nadeel zijn.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2010, 15:51:57 »
Als ik jouw verhalen zou lees, dan is een nieuwe K-x een prima keuze. Natuurlijk heeft de K7 een aantal voordelen, maar daar hangt een prijskaartje aan... Ik zou liever gaan voor een K-x en doorsparen voor goed glas, dan wachten (doorsparen) voor een kale K20D / K7...

En... we worden allemaal steeds meer verwend. Twee jaar terug hadden we gedroomd van een K-x, nu noemen we het een instapper :)

En vandaag heb ik weer eens ondervonden dat om betere foto's te maken, ik géén nieuwe camera nodig heb, géén betere lenzen, maar simpelweg meer oefening / kennis en kunde .... Ook met de K-x kan je mooie sportfoto's maken.

En over een aantal jaren ben je weer toe wat nieuws :)

Ik denk dat een tweede body altijd handig is. Misschien ook leuk voor vrouw / kinderen / vrienden om uit te lenen en samen te schieten?

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2010, 15:43:06 »
Budget is de prijs van een K-x,  ben ik al bijna...  ;D
Ik stel meestal zelf scherp dus AF maakt me niet veel uit en zal waarschijnlijk bij alle camera's al weer sneller zijn dan de DL2...

Wat mij opviel in de winkel tussen mijn DL2 en de K-x was:

- snellere burst én veel sneller weggeschreven ( op mijn kaartje en mijn batterijen )
- tussenstops in diafragma met mijn lens
- veel stiller

Maar wat ik zeg, ik heb nog nooit een k20 vast gehouden en gehoord... misschien scheelt dat veel minder met een K-x.
Alleen denk ik ook weer, beter een nieuwe camera kopen dan een tweedehands.
Beter een nieuw model dan een ouder model, dan loop ik niet achter de feiten aan, of niet ?

Ook ben ik wel benieuwd wat ik nog kan vragen voor mijn DL2 op de tweedehands markt, want krijg nu biedingen van zo'n 100 á 125 euro en dan kan ik hem er beter als reserve toestel bijhouden...
( staat momenteel op MP met kitlens en minder dan 5000 clicks.)

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.

bbwijdieks

  • Gast
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2010, 14:44:03 »
Wat is je budget?
Als je meer foto's achter elkaar wilt nemen moet je goed in acht houden wat de buffer grootte is.
De K-x kan weliswaar 4.7 fps knallen [bij 1/4000s-> snelste sluiter] maar de reeks opnamen is als volgt verdeeld:
Max. 5 Raw opnames [bij 1/4000s binnen 1s is je buffer al vol]
Max. 16 Jpeg opnames
Feitelijk is dit alleen handig als je graag in jpeg schiet
Ik weet niet wat je plannen zijn maar bij sportfotografie is een snelle AF een pre.
De focusmotor in een budgetmodel ala K-x/k200/K-m is langzamer dan bijv. in een K10/K20/K-7
Ik kan het weten omdat ik overgestapt ben van een K200 naar een K20

Wat ik echt waardeer ad k20 zijn
De sneltoetsen/instelwielen
Grotere zoeker
Snellere AF
Grotere Buffer
De afwerking/bouwkwaliteit
Hulp display + backlight
Weather-sealing
AF calibratie
En uiteraard de 14.6MP cmos sensor

Wat ik minder vind ad K20
Live view-> lawaaig, geen AF. Voor mijn doeleinden niet bruikbaar. Maar met die grote zoeker eigenlijk overbodig
De Jpeg output-> behoorlijk veel ruis bij hoge iso waarden-> RAW is echter perfect
Eigenlijk ook een beetje de AF omdat hij geen hulp licht heeft [alleen de K-7 heeft dat]

Meer MP is mooi maar wil je alles uit je sensor halen dan ben je aangewezen om een duurder stukje glas erbij te nemen.
Dit geld voor zowel de K-x als de K-7/K20

Misschien een vraag aan jouw:
Wil je de overstap maken naar semi-pro camera of wil je graag een eenvoudig instap model hebben?

Een semi pro camera heeft ontzettend veel mogelijkheden maar deze kunnen alleen benut worden door een fotograaf die op zoek is naar uitdagingen.
Dit houd in dat je bereid bent om te leren en vaak op stap te gaan anders zullen de resultaten tegenvallen.
Een instap model is minder complex en bied je ongeveer dezelfde uitdagingen als je huidige ist DL2, op de extra toeters en bellen na dan.
Je blijft wel in de leercurve steken want een instap camera heeft nogal wat nadelen.
De keuze is eigenlijk vrij eenvoudig....
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2010, 15:05:07 door Berend »

asplx

  • Gast
Re:Twijfel en zoek advies
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2010, 14:14:14 »
Staat er niets over op de site www.Bdimitrov.de ?
Sterker nog: Ik heb net gekeken op: http://kmp.BDimitrov.de/ — [Bodies] — [K D series]

Succes met je keuze

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2010, 14:17:32 door asplx »

Offline acinony

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 643
  • Geslacht: Man
  • I don't wanna be a freak.. but I can't help myself
Twijfel en zoek advies
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2010, 02:04:05 »
Eigenlijk heb ik al een keus gemaakt, maar wil altijd graag wat bevestiging hebben...

Heb nu een DL2 en wil upgraden naar een K-x, alleen vanwege de grote aanschaf en wat minpunten twijfel ik nog een beetje.
Want als ik ga voor een K20D, K200D of K-m wat mis ik op een K-x in vergelijking met deze modellen ? En zou ik het missen aangezien er een heleboel nieuw is ten opzichte van me DL2.....

Ik wil allround foto's kunnen maken dus niet toeleggen op nacht opnames of natuur, etc.

Heb tot nu toe alleen een DL2 en een K-x in handen gehad, en die voelde natuurlijk erg fijn -maar klein.
En dat is tevens mijn grote minpunt, hijs nog kleiner dan me DL2 en er is geen grip voor.
Wat ik geen nadeel vind is dat de K-x gewoon met batterijen werkt net als de DL2 en de K200D.

Waarom wil ik upgraden ?

- snellere/meerdere foto's achter elkaar nemen
- meer mega pixels
- shake reduction

Wat zou ik waarderen ?

- direkte knoppen voor raw/iso/wb
- live view
- stillere ontspanner
- uitgebreide hdr instellingen

Misschien zijn er mensen die een upgrade hebben gedaan vanaf een K20/K200 naar een K-x of toendertijd van een DL2 naar een K20/K200 en hun ervaringen kunnen samenvatten om mijn twijfel weg te halen.

FA 80-320mm, DA 16-45mm, FA 50mm 1.4, Sigma 30mm F1.4, Sigma 105mm Macro, Sigma 18-200mm, D-BG4.